ztenlund
Aktiv medlem
kan detta anses vara klarläggande nog?
Nej...
Jag ska till och med försöka förklara mig, se nedan.
Här får ni lite mer att läsa:
Regeringens proposition
2004/05:110
Upphovsrätten i informationssamhället
– genomförande av direktiv 2001/29/EG, m.m.
Se första sida längst ner och överst på andra sidan hur regeringen resonerat.
<data.riksdagen.se/fil/ceb04176-e642-4fd6-95e8-fd4e4200388e>
Här är förarbetena:
Ds 2003:35 ds 2003 35 d1
<http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3271&dok_id=GRB435>
Resultatet blev bl.a en ändring i §2 som bl.a. innebär en stärkt ensamrätt för upphovmannen till offentligt framförande. Överföring till allmänheten är offentligt framförande och kan ske trådbundet eller trådlöst (tex på internet) och det är upphovsmannens uteslutande rätt.
Lagen med kommentarer finns här:
<https://lagen.nu/1960%3A729>
Det finns inget förbud mot avbildning, det handlar om spridningen.
Välkommen till diskussionen. Om du hade läst den ordentligt så hade du sett att jag redan på sid 2 länkade till propositionen.
Hur får du in § 2 i det här? I den står de explicit att undantag medges från ensamrätten som beskrivs om det följer av någon efterföljande paragraf.
Om du läser propositionen ordentligt i relevant avsnitt (s. 224) så kommer du att notera att med avbilda avses att reproducera verket i det tvådimensionella planet. Man får alltså inte uppföra en ny skulptur enligt den paragrafen. Nu ska jag åtminstone försöka vara lite pedagogisk, även om jag är lite trött.
Vi är överens om att det alltså är ok att framställa en sådan tvådimensionell bild enligt 24 §?
Bra, då kan vi alltså gå till nästa fråga och se vad det är vi just gjort. Har vi tagit en bild så har vi alltså antingen framställt ett nytt verk, om bilden når verkshöjd, eller om den inte gör det åtminstone en fotografisk bild. Sådana har man ensamrätt till enligt 49a §. Annars är det den vanliga vägen via 1-2 §§ osv.
Nu aktualiseras alltså upphovsrättslagen från början och eftersom det inte fanns någon begränsning i 24 § 1 pt gällande hur en sådant nytt verk fick användas så får jag/man/du alltså fritt förfoga över den i egenskap av upphovsman. Ergo, bilden får publiceras på Internet.
Notera nu den viktiga skillnaden mellan 24 § 1 pt och 12 § (enskilt bruk). Om jag framställer en avbild av ett verk som t ex hänger inne på fotografiska med min kamera så kan jag inte publicera den på nätet. Varför?
Jo, i 12 § står det att en sådant framställt exemplar bara får användas för privat bruk. Att publicera på nätet anses inte vara det, även om en del på Facebook inbillar sig det.