Annons

Konstnärligt naturfoto... vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: ...men visst blir det smått offtopic nu

Staffan skrev:
Konstnärlighet = färdighet att utföra konst

eller ?

Färdighet, ja, men vilka färdigheter? Fototekniska färdigheter. Kompositionsmässiga färdigheter. Eller andra färdigheter.

Ärlighet (inför sig själv), känslighet (för motiv och kontext), ifrågasättande (av givna regler och uttryck) kanske behövs för konstnärlighet?

[Naturfoto som konst är kanske Jannes kärnfråga?

Jovisst, men då måste vi först "veta" vad konst är.
 
Re: Re: Re: ...men visst blir det smått offtopic nu

janolof skrev:
Färdighet, ja, men vilka färdigheter?

Här kommer några fyrkantiga försök till svar :


Fototekniska färdigheter.
JA

Kompositionsmässiga färdigheter.
JA

Ärlighet (inför sig själv),
Inte nödvändigtvis

känslighet (för motiv och kontext),
JA

Ifrågasättande (av givna regler och uttryck)
Inte nödvändigtvis


/SÖ
 
Re: Re: Re: ...men visst blir det smått offtopic nu

janolof skrev:


Jovisst, men då måste vi först "veta" vad konst är.

Jag har fuskat och läst i SAOB :

"
ETYMOLOGI: [fsv. konst, kunst, liksom d. kunst. av mnt. kunst, motsv. mnl. const, t. kunst; av germ. kunsti-, avledn. av KUNNA; eg. således: kunskap, vetande; jfr äv. (de på annat sätt bildade) fsv. kunnist(a), kunskap, förstånd, skicklighet, förmåga, list m. m., isl. kunnasta, förmåga, kunskap, insikt.
-- Jfr KONSTA, KONSTIFIK, KONSTIG, KONSTLA, KONSTNÄR, KONSTRA] "

Alltså; naturfoto som konst är att med kunnande fotografera natur.

Kanske lite av nonsens-inlägg, men på sitt sätt kan det hjälpa till att reda ut begreppen.
 
Jims bra inlägg

I början av tråden fick mig att vilja kasta in min åsikt...om ett foto är av mer dokumentär typ och det inte är konst, vad är då Bo Mossbergs målade bilder i hans mycket erkända flora är de inte heller konst?

Martin.
 
Tycker det är ganska bra att jämföra denna diskussion om vem som egentligen är konstnär med vem som egentligen är ingenjör. Kan man arbeta som ingenjör utan att vara utbildad till det? Visst kan man det! Men om man då utför samma arbete, på samma nivå som en "riktig" ingenjör skulle göra, fast man inte har gått på en högskola, får man då kalla sig ingenjör? Det tror jag man får, men få skulle nog göra det, av respekt för kollegorna som "är" ingenjörer.


Faran med att sätta en titel på sig är att man kanske utarmar titeln på sikt, så som med titeln ingenjör, man kan ju bli "Certified Red Hat-engineer" på några dagar bara!

Min, och kanske bara min åsikt är att titlarna beskriver ett yrke, inte en egenskap. De flesta som spelar i dansband brukar inte anges som någons favoritmusiker direkt, men dom spelar ju otroligt många gig på ett år. "Musiker" är ju knappast heller en kvalitétsstämpel, utan ett yrke.

Konstnärliga är de allra flesta människor, i någon form. Konstnärer finns det färre av.

När man har något som sin huvudsakliga inkomstkälla, "är" man det, anser jag.

Och apropå konst; för mig är det meningslöst att diskutera vad som är konst, det måste vara "vad som är konst FÖR MIG". Då blir det ju busenkelt!

"Konsten" måste alltid tala till DIG, gör den inte det ÄR den inte konst för dig, men kanske för någon annan... Det är ju ditt intellekt som musiken/bilden/skulpturen/målningen etc ska passera igenom, så vem kan ha några synpunkter på vad som talar till dig egentligen? Därför blir ämnet också svårt att diskutera, det går aldrig att få något bra svar som är rätt eller fel.

Uj vad långt det blev - jag som inte tycker att någon form av naturfoto är konst! Ibland kan jag sörja det lite, men naturen talar inte till mig, tyvärr, den är helt tyst...
 
Konst

Det är nog med konst som med de flesta ord. Olika laddade och olika betydelse för oss. Även om ordboken säger en sak om ett ord så har vi genom livet skapat en egen bild av ordets innebörd.
Konst är ett typiskt sådant ord Därför är vi nog tillbaka vid tanken att det är betraktare och skapare som själva avgör vad som är konst för dem :)
 
Re: Jims bra inlägg

Norfen skrev:
I början av tråden fick mig att vilja kasta in min åsikt...om ett foto är av mer dokumentär typ och det inte är konst, vad är då Bo Mossbergs målade bilder i hans mycket erkända flora är de inte heller konst?
Jag ser det såhär:
Det är inte "antingen eller". Det är "både och". I varierande grad. Beroende på dina förväntningar och behov i det ögonblick du ser bilden. Bilden kan ses både som ett fönster igenom vilket du ser en verklighet, eller som en samling intryck från en konstnär till dig. Samtidigt. Det är ditt val hur mycket av varje du lägger i bilden i det ögonblicket.

Angående bilderna i Floran är ju främsta syftet naturligtvis att objektivt och tydligt, i bild, skildra de växter som beskrivs.
Men samtidigt kan man säkert få ut mer ur de bilderna, dvs vad konstnären lyckas förmedla.

Så det är klart det är konst.
 
Re: Re: Intressant, men visst blir det smått offtopic nu;)

Kolingen skrev:
foto är i alla fall för mig en ventil att bearbeta livet och försöka utrycka det jag känner vilket många gånger är ett utanförskap för att man inte ställer upp på allt som krävs av en modern människa. Där tror jag nog mycke skapande finns och då också konstnärligt naturfoto :))


Kloka och väl betänkta ord.
Alla finner vi på ngt sätt guidning på vår skapande individs slingrande väg. I framtiden vi återkommer, kanske till ett fotografi,,

För mig så fungerar inte jag som "Komplett kreativt skapande person" OM jag inte har möjlighet att skapa både i Måleri och Foto.
På grund av de olika mediernas olikheter söker jag olika uttryck i de båda.
I Måleriet finenr jag först och främst i själva skapandet den totala närheten till materialen och mitt inre djup där den skapande längtan ruvar.
I Fotografiet fångar jag det flyktiga ur och i den konkreta verkligheten, men kanske på ett mer tekniskt diffust sätt. I Fotografiet som enligt mig såklart äger samma källa till det kreativa skapandet finner jag an annan kanal för mitt inre djup att blotta sig till konkret verklighet i och genom det Fotografiska mediet.

Diffusa ord kanske MEn som förhoppningsvis blir till konkret kontenta på linneduken eller genom fotografiet,,

Mvh Niclas, som öppnar sig Aningens i denna tråd;)
 
Någon definition vill jag inte ge mig på, däremot tar jag tillfället i akt att tipsa om lite konstnärligt naturfoto..

Nick Brandt heter en fotograf som, enligt mig, tar makalösa bilder på savannens djur.

Nick Brandt på photoeye.com

/Jonas
 
Re: Re: Konstnärligt naturfoto... vad är det?

jpersson skrev:
För mig har det blivit allt mer intressant hur bilder används. Det vill säga att jag inte bryr om om naturbilder är abstrakta eller ej för att klassa dem som konst.

Jag håller med om att det viktiga är hur bilden används. Däremot ser jag majoriteten av naturbilderna som bruksbilder på samma sätt som vilken familjebild som helst.

Vissa försök att framhäva en viss ism luktar bildrasism...
 
Citat hämtat ifrån forumtråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=29172


froderberg skrev:
Ett avslutande ord innan jag lämnar detta stickspår.

Jag hade en otrolig formuleringsglädje och skrev många långa komplicerade meningar kryddade med med udda ord när jag var yngre. Under min journalistutbildning så insåg jag skillnaden i att askiva för mig och att skriva för andra.

När man skriver för andra, som i detta forum, så är det viktigaste att bli förstådd, inte att får utlopp för sin foruleringsglädje.

Om man ska dra en parallell så ligger ligger det ju nära till hands att jämföra med naturfoto. En bild i bilogiboken har till främsta uppgift att illustuera vad texten handlar om. Bilden ska inte i första hand vara konstnärlig, men det kan den givetvis ändå vara. Likadant är det med text när man skriver för andra. Texten kan få vara konstnärlig och målande, men budskapet måste gå fram tydligt.

Om du vill utveckla ditt eget skrivande så tror jag att du ska försöka behålla ditt rika språk, men jobba på tydligheten.

Hoppas att du förstår vad jag menar.


Det känns som att du dömmer mig med dina ord Magnus och jag tycker såklart inte att det är direkt roligt eller upplyfftande alls.

Jag uppfattar det som att du menar att jag inte förstår vikten av att skriva riktat till en viss publik, det får stå för dig.
"När jag var yngre",,osv. Hänvisar du då till min ålder som kanske kan uppfattas som "ung"? Är du på det klara över att ditt inlägg kan tolkas på olika sätt, både ganska så neutralt och samtidigt rikligt riktat i negativitet mot just mig och det jag skriver och står för?

Tror du verkligen inte att jag menar att det ÄR viktigast att BLI förstådd i forumet, varför skulle jag annars skriva så flitigt som jag gör? Formuleringsglädje,,, känns som att du anklagar mig även där, jag tycker att det är ledsamt.

Om jag använder ord som tex "Konseptuellt fotografi" och "Puritansk traditionalist" förstår inte du då att det faktiskt ÄR för att precisera och förtydliga utan att deffiniera många och långa ggr i inlägg efter inlägg? Jag anklagar inte utan ställer frågan;)

Om du känner som så att -Här måste jag skriva detta, gör du då inte det om du känner att det är det rätta? Och om jag så önskar det måste jag då alltid först deffiniera begreppen, tex "Konseptuellt fotografi"?
**

Jag måste säga att det inte alls känns direkt behagligt att inte kunna uttrycka sig med sina
egna naturligt uttryckta ord!
Jag känner att det jag skriver är korrekt, väl och rikligt beskrivande, väl genomtänkt och reflekterat.
Har inte det ngt värde på ett generellt plan oavsett om den som läser håller med eller inte?

Visst, det MÅste sägas att jag tar det du (Magnus F,) skrivit i beaktning, annat vore ju direkt respektlöst. Att jag sedan inte alls förstår hela kritiken är ju en annan femma.

Till sisstens vill jag säga att de gånger jag inte förstår ngt som skrivits så antingen tar jag kontakt med den som skrivit eller så går jag sonika vidare. Jag klagar aldrig på en individ för att personligheten lyser igenom i det skrivna ordet, det kallar jag respekt.
Tycker jag dessutom att ngt är rent av felaktigt eller dumdristigt skrivet så kan kan man ju alltids påpeka den åsikten lite diskret med några väl valda ord.

Mvh Niclas, som hoppas på respekt och ett ok att skriva som han känner det naturligt;)
 
Senast ändrad:
jag tror som magnus att du tyvärr får räkna med att bli missförstådd av en och annan, eftersom långt ifrån alla orkar med att slå upp alla nya ord i ordboken (vare sig ordboken befinner sig i bokhyllan eller i datorn) han/hon läser ett inlägg av dig.

många gör sig "besväret" att undvika mer eller mindre ovanliga ord och istället beskriver betydelsen med flera ord, just för att undvika att behöva skriva ett till inlägg med en förklaring och bli förstådd av dom allra flesta på en gång.

så länge man skriver för sig själv kan man skriva vackert med fina och ovanliga ord, men när man skriver för andra (som kanske inte ens gått ut skolan, vem vet?) så kan man skriva så som dom flesta andra gör.
då slipper man åbäket att bli missförstådd eller kommentarer om att man måste förklara vad man menar egentligen.
 
müsli skrev:
För att skilja på dokumentärt foto och foto som ett verktyg för konstnärligt arbete.

Inom dokumentärt foto kanske man snarare kan tala om hantverksmässighet än konstnärlighet, dvs hantverket att skildra något så objektivt och tydligt som möjligt.

Jag skulle vilja säga så istället:

För att kunna bedömma hantverksmässighet måste betraktaren har hantverksmässiga kunskaper, medan det krävs inga kunskaper alls för att kunna bedömma konstnärlighet.
 
Terminologi är alltid intressant, eftersom det handlar om kommunikation.

Oavsett budskap skall man alltid tänka på vem man vänder sig till, men varför är det aldrig OK att använda facktermer från konstens värld?

Ord och förkortningar som bokeh, usm, dof, C-MOS, brännviddsförlängning och så vidare (som ofta kräver upprepade förklaringar) är OK, medan termer som arketyp, prosabild och didaktiska bilder är NO NO.

Jag tycker det säger en del om hur oviktiga bilder är för oss (i samhället), vi har inget språk för att diskutera bilder, som ju är själva syftet med att vi fotograferar.

Det handlar som alltid om en avvägning, att bara använda fackuttryck skapar inga intressanta texter men att helt undvika ord, som har en exakt innebörd, bara för att de kan kräva en googling kan i sig ge upphov till missförstånd.

Två ord som förekommer flitigt på FS är kalibrera och konvertera.
Ingen blir upprörd för att någon använder de termerna, trots att de ibland skapar förvirring och ofta används helt fel.

:)
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
Två vanliga ord som förekommer flitigt på FS är kalibrera och konvertera.
Ingen blir upprörd för att någon använder de termerna, trots att de ibland skapar förvirring och ofta används helt fel.

:)
kanske blir ingen särskilt upprörd (även om de används fel) just för att de, precis som du skriver, är mycket vanliga här på fotosidan (och många gånger finns det en förklaring till orden).
;o)
 
Då kan man ju fråga sig varför ett av nittiotalets poppisord postmodernism inte förekommer flitigt på FS, medan kalibrera säkert får 1024 träffar när man söker på inlägg.

;-) x2
 
mipert skrev:
Då kan man ju fråga sig varför ett av nittiotalets poppisord postmodernism inte förekommer flitigt på FS, medan kalibrera säkert får 1024 träffar när man söker på inlägg.

;-) x2
kanske för att vi andra är i 2000-talet numera.. *hihi*
 
Jag är också ”vi andra”, särskilt nu med 2G RAM i ett vackert metallskal (borstad aluminium) som andas konstruktivism.

0,4 sekunder för att förstora en bild 1600% :)

Jag har alltid avskytt begreppet postmodernism, så nu är det offentligt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.