Om vi tittar tillbaks till sidan 5 i denna diskussionen så är Janne inne på att konsten begränsas för att porträttfoto och vissa situationsbilder där ögonblick avbildas utesluts. Jag ger en exempelbild där. Ett exempel jag anser inte har i en konstpool att göra.
Det som dock visade sig med poolen var att väldigt många faktiskt ansåg att såna bilder, rena avbildningar, porträtt mm skulle in i poolen. Jag vill forfarande hävda att det är skillnad på ordet konst beroende på i vilken mening man lägger det. T.ex "Det är konst" och "det är en konst." Att det är en konst att göra är i mina ögon inte detsamma som att resultatet är konst.
En konstpool skulle som jag ser det inte behöva betyda att alla verk är fulländade, men syftet att visa på fotografiet som känslofyllt uttrycksmedel tycker jag är rimligt att ha krav på. Tyvärr verkade det inte "gå hem" och poolen skiljde sig inte ett dugg från bildkritikspoolen utan sållning. Jag är för att konst ska vara ifrågasättande och jag anser att syftet och tolkningar är av betydelse då. Konst bör kännas och inte "bara" vara en tekniskt perfekt bild.
Jag skulle inte vilja vara den som avgör vad som är konst, men däremot trodde jag det var lätt att utifrån de gränser som hade satts i poolbeskrivningen som jag citerar ur nedan hålla en viss inriktning. Jag anser att inriktning behövs. Gärna en inriktning mot känsan i fokus.
"Poolen är till för de som medvetet arbetar med fotografiet som konstnärligt uttrycksmedel.
Konst är ett omfattande begrepp som innefattar mycket. Några exempel på bilder som inte godkänns i poolen finns ändå och kan bl.a vara produktfoto, sportfoto, porträttfoto, rent landskapsfoto, reklamfoto och avbildande fotografering. Även om det kan ses som en "konst" att framställa dessa på ett snyggt bra sätt så är oftast inte syftet det samma som konstfotografens. Nämligen att visa på fotografiet som ett känslofullt uttrycksmedel.
Innan du laddar upp en bild i denna poolen ber vi dig fundera noga på poolvalet. Är bilden skapad för att förmedla en känsla eller är den skapad för att avbilda eller för att bevara ett ögonblick? Det förstnämnda är en orsak att lägga bilden i konstfotopoolen medan de två senare alternativen inte är det."
Jag håller med dig i sista stycket ang. att diskutera bilders syfte i angränsning till bilden och även det om reproduktioner stereotypa konstuppfattningar. Nyskapande är mer intressant.
Da Vinci-bilden skulle kunna vara ett bra exempel för större diskussioner ändå om gränser, men uppenbart verkar såna diskussioner väldigt svåra att föra. Det syns ju både här och där.