Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Jag skulle faktiskt inte rekommendera någon att åta sig en sån roll under de förutsättningar som varit, utan tror på att poolen behöver vila för att något bättre ska kunna växa fram. Att inte göra något förhastat och öppna upp med ny värd utan andra förändringar (en ny värd skulle behöva vara måttligt självdestruktiv för att gilla läget annars.) Jag tror på att tänka länge och väl på taktik där det går att uppnå högre respekt.

Problemen har ju varit dels att några av de som refuserats känt sig resektlöst behandlade samt att vi båda poolvärder har blivit påhåppade och inte mötts av respekt vi heller. Taktiken är nog nödvändig att förändra.

Låter helt knasigt jag kan inte förstå peroner som inte kan skilja på sak och person. Tycker att detta är ett problem för ansvariga då det inte bara kan gälla denna poolen. Deras mail borde vidbefordras till ansvariga för sidan,som brode utesluta dessa personer, ge en varning och uteslut dem sedan. Demokrati är bra men inte anarki.

FS behöver sina pooler som liknar små rum där personer med samma intresse finns och diskuterar. För andra som inte har det behovet och inte försår meningen med pooler finns ju de breda poolerna att verka i.

Vad tror du Lotta om en galleripool?

/Jan

Jan

Jag tror på en pool med hård gallring och jag tror på grejen att gallra före publicering. Vet inte om jag är för att kalla det galleripool eller för att köra på teman. Känner lite dubbelt just inför det. Dels tror jag om man ska jämföra med gallerier irl att det är omöjligt att få ihop en enhet som gör det värt att kalla galleri (men antagligen märker jag nog bara ord nu.) Det med teman är jätteintressant tycker jag på något annat sätt, men lite känns det som ditt förslag skulle kunna likna bildväljarfunktionen just vid första anblicken.

Men jag tycker inte det är fel alltså. Det är nog ett bra förslag som kanske kan utvecklas.. Jag tänker på det och formulerar mig nog bättre efter jul. Nu tänker jag nämligen ta jullov från denna diskussionen:)
God Jul allihop!

PS. Sen kanske jag talade mot mig själv ang. mail eller så är jag måttligt självdestruktiv. Jag anser inte att någon förtjänar dem, men jag är säker på att många klarar att ta dem. Mailen hade jag levt med, men inte uthägningar på sajten. DS.

hansen2 skrev:
Jag tycker det vore att ge upp bara för att några själsligt klena individer inte kunnat tackla refuseringsmomentet trots förvarning om detta i poolreglerna./Johan
Amen!
Galleripool med granskade och utvalda bilder kanske låter bra och kul men tänk på de stackarna som skall sitta och välja bilder dag efter dag. Det blir ju rena heltidsjobbet! Ett helt orimligt upplägg.

Efter uppehållet?

Vi får hoppas att konstpoolen endast gör en konstpaus.

Jag har funderat lite och sammanfattar mina ideér så här:

*Galleritanken:

Konstpoolen liknar ett galleri framförallt för att poolvärden håller i urvalet.
Poolvärden är även den man kan vändas sig till och använda som bollplank när man behöver detta. En skillnad är att poolvärden sitter under en begränsad period. Under denna period kan värden visa flera olika utställningar som avlöser eller kompletterar varandra. En poolvärd kanske sitter under en månad och förnyar utställningarna veckovis. Eller sitter tre månader och växlar bilder var 14:e dag.

*Diskussionsforum:

Diskussioner om poolens innehåll som t.ex "Vad är konstfoto?" som i första hand endast berör poolen sker inom konstpoolens eget forum. Man får givetvis även diskutera utanför poolen in de andra forumen men där behöver inte poolvärden vara lika engagerad. Konstpoolens forum skall man alltså nå från menyn inom poolen.

*Poolvärdens mailbox:

Poolvärden kan också ha en egen poolvärdens mailbox inom poolen för att underlätta separationen av värden som privat person gentemot poolvärd.

*Eventuella Teman:

Det står fritt för poolvärden att välja bilder efter t.ex olika teman eller annan form av inriktning under olika perioder. Poolvärden väljer själv olika tema kanske abstrakt, surrealistiskt eller något annat tema. De som har synpunkter eller frågor kring urvalet tar upp detta inom "konstpoolens eget forum" eller "poolvärdens mailbox"

*Kritik:

Bilderna i poolen kan kommenteras och betygsättas på samma sätt som i övriga pooler t.ex. kritikerpoolen.

*Komma med?

En avgörande skillnad mot övriga pooler blir alltså att man får ladda upp bilder för urval till en kommande utställning. Ev. finns det ett tema på utställningen. Man måste alltså vänta på besked och även kunna finna sig i att inte bli uttagen. Det handlar alltså inte om refusering eller att man inte är tillräckligt duktig. Man behöver heller inte ifrågasätta poolvärdens urval.
Allt diskussioner om "nivåer" och "kvalitet" handlar i mångt och mycket om tycke och smak. Det är det som för utvecklingen vidare att man har olika tycke och smak. Drivkraften är att man sporrar varandra och inte trycker ned varandra. Att ta intryck och låta sig påverkas är källan till utveckling.

Mvh Jan Olof

Jan Olof skrev -Allt diskussioner om "nivåer" och "kvalitet" handlar i mångt och mycket om tycke och smak. Det är det som för utvecklingen vidare att man har olika tycke och smak. Drivkraften är att man sporrar varandra och inte trycker ned varandra. Att ta intryck och låta sig påverkas är källan till utveckling.

Hej och god fortsättning.
Bra Jan Olof att du för iden framåt och utvecklar den kreativt.

Jag håller med och hoppas att det blir en pool med den inriktningen.

/Jan

Vem av medlemmarna kan sätta sej över andra och bestämma vad som är konst?

Tycker de är synd att konstpoolen är borta,
tror den mår bra av att få flöda fritt... de som sätts in i den poolen är ju konst för den fotografen menar jag.

Jag tror också att det bästa är fri uppladdning och minimal gallring (enligt övriga principer från redaktionen i andra pooler).
Jag föredrar det framför en galleriliknande pool. Men jag har uppfattat det som att poolvärden ska ha möjlighet att radera bilder som denne inte tycker passar i poolen, men jag hoppas att det går att ändra på.

JanOlofHärnström skrev:
Jag tror också att det bästa är fri uppladdning och minimal gallring (enligt övriga principer från redaktionen i andra pooler).
Jag föredrar det framför en galleriliknande pool. Men jag har uppfattat det som att poolvärden ska ha möjlighet att radera bilder som denne inte tycker passar i poolen, men jag hoppas att det går att ändra på.

Kanske inte va rätt poolvärd för just konstpoolen då, vad vet jag...
Jag tror en poolvärd för detta slag som konstpool, måste ha ett väldigt öppet sinne för all bildkonst och alla olika bildkonstnärer.
Fotografering är ju avbildning, om man då inte skakar med kameran, som ett ex.

Personligen förstår jag inte vad en konstpool skulle fylla för funktion, på vilket sätt den skulle skilja sig från bildkritiken utan inriktning.

Jag är helt för en pool där det kan gallras och tror på taktiken med bilder som laddas upp för en prövning och att de inte publiceras i poolen förrän de accepterats för den. För att ta in bilder i poolen tror jag på att i stället för poolvärd ha 3-5 personer som väljer ut vad som tas in. Det en av de personerna hoppar över kanske en annan av dem tar in, men allt blir inte publicerat och det skulle i så fall behöva vara så tydligt att det inte kan kastas skit för i efterhand.

Jag tror på att behålla det om inriktningar som poolen inte är avsedd för samt det om syfte ur befintlig poolbeskrivning, och tror att den största förändringen som skulle behövas för en fungerande pool är taktik.

Kommentarerna i en sån pool tycker jag skulle kunna få vara helt utan speciella kriterier. Den som vill ropa "Hurra" skulle kunna få göra det, medan den som vill kommentera teknik eller den som föredrar att diskutera tankar/känslor får göra det.

Det Jan-Olof är inne på om diskussionsforum för poolen kanske skulle vara bra.

Egentligen är det ju inte konstigare med en pool för konstfoto än för någon annan slags pool. Gatufoto, Fine Nude Art etc... Några har önskemål om en pool för sportfoto.

Vad som är konst, vad som är konstfoto kommer alltid att diskuteras. Dessutom behöver ju inte en eventuell galleriliknande konstpool utesluta att det även finns en "öppen" konstpool utan urval eller gallring. Varför inte bägge varianterna?

Jag förmodar att det som blir svårt för redaktionen är att hitta poolvärd (eller poolvärdar)

evalisen skrev:
Kanske inte va rätt poolvärd för just konstpoolen då, vad vet jag...
Nä, det var nog inte rätt. Med rätt hade kanske poolen funnits kvar. Dock är det aldrig en poolvärd som är en pool utan poolen byggs upp och utgörs av massan och mer än värden behöver vara "rätt."

Jag tror en poolvärd för detta slag som konstpool, måste ha ett väldigt öppet sinne för all bildkonst och alla olika bildkonstnärer.
Visst, men det betyder inte att allt ska läggas i en sån pool eller?

Förutom en poolvärd/ar som har ett öppet sinne för konstfoto (ej det samma som begreppet bildkonst om jag får märka ord,) behövs en bra beskrivning, en bra taktik samt ett så tydligt syfte att alla förstår det. Ett så tydligt syfte så de som inte accepterar det går någon annanstans.

Det syftet skulle jag kunna tänka mig att det nog behöver definieras för att poolen ska kunna komma igång igen och jag gissar att de som önskar en pool där allt ska läggas kommer att få nöja sig med bildkritiken. Att det nya som ev. kan bygggas upp blir något helt annat. Jag hoppas det iaf.

Jag håller med dig till fullo, Lotta.

Hoppas personligen att jag slipper en konstpool där allting får laddas upp. För mig förstör det charmen med en konstpool. Vi har redan, som flera tidigare har nämnt, pooler för nybörjare och bildkritik där i stort sett allting får laddas upp.

Jag skulle gärna se pooler med lite högre nivå. En pool där man kan få avnjuta konstnärliga bilder i ett långsamt tempo, där man äntligen kan ta sig tid till att kommentera. Jag älskade verkligen konstpoolen som den var, då den gallrades ordentligt, för ett par pärlor kom då fram. Men den diskussion som startades då och som fortsatt pågår gör att det känns smått omöjligt att starta en konstpool igen där ALLA är nöjda?

Jag tycker det skulle vara intressant med en galleriliknande pool, men jag ser inte kopplingen mellan en sådan och en konstpool.

En konstpool kan som jag ser det finnas vid sidan av andra specialpooler typ gatufoto mm, på samma villkor utan gallring. Att inte gallra skapar bredd och ger stor möjlighet för oss alla att ta nya intryck.

En galleripool är en annan sak. Kanske kan temat varieras över tiden från natur, via porträtt till allt vad man kan tänka sig. Problemet med en sådan är att åstadkomma en kvalificerad och rättvis gallring. Här har jag inget förslag.

Arleklint skrev:
Att inte gallra skapar bredd och ger stor möjlighet för oss alla att ta nya intryck.

Jag var den första poolvärden för konstpoolen. Som den var då, var det omöjligt att inte gallra. Den fick ingen speciell inriktning, eftersom mycket av det som laddades upp inte hade en konstnärlig inriktning (ja, det är en subjektiv tolkning, men detta kan vi diskutera tills vi dör...)
Jag tror fortfarande på en konstpool med gallring, men med fler än en poolvärdar, eftersom konstpoolen är för tuff för att driva själv med allt arbete som den inbringar. Jag tycker Lotta gjorde ett kanonjobb när hon var poolvärd, men jag förstår att hon inte orkade bära den tunga stenen alldeles själv.

Jag håller med Jessica.

Inriktning behövs. Annars fyller poolen ingen funktion. F.ö gallras det i andra pooler också. Jag kollade just in studiofotopoolen bl.a.

Alla kommer aldrig bli nöjda, men de som inte gillar just en pool hittar väl säkert en annan?

Konstpoolen kan man skippa starta upp på nytt om den inte ges en inriktning med ganska hård gallring. Det är ju inte fråga om knattefotboll där alla absolut och villkorslöst måste få spela. Själv platsar jag inte i en sådan pool och har inga problem med det. Däremot uppskattar jag bidragen och inspireras för annan typ av fotografering.

/Johan

Problemet är ju vem som bestämmer "inriktningen"? Ska man låta konstpoolen endast bli en produkt av en persons syn på vad som är konst tappar ju poolen snabbt intresse utom för de närmast initierade och riskerar att bli en klubb för inbördes beundran eller ett monument över ens egen förträffliga konstsyn. Det är ju även till stor del detta som skapat rabalder då synen på vad man skapar skiljer sig åt mellan olika personer och personligen har jag känt att jag inte velat lägga upp bilder under sådana premisser. Och jag tror inte jag är ensam. Det må vara mitt val, men personligen tycker jag att det skulle kännas förnedrande att överlåta till en (1) annan person att avgöra syftet med vad jag skapar samtidigt som jag anser att konsten ska vara ifrågasättande, fri och att likriktning är något icke-önskvärt.

Men för att tillgodose alla behov har jag i någon tidigare tråd skrivit om galleripooler som t.ex. utifrån ett juryval skulle kunna visa upp de intressantaste bilderna från respektive intressepool. (Urvalet ska dock inte utgå ifrån kommentarer anser jag.)

Jag ser det lika naturligt med en konstinriktad pool här där gallring sker som jag ser det att gallra vad gäller annan publicering. Alla blir ju faktiskt inte publicerade i böcker, på vilka gallerier som helst irl, i tidningar mm heller. Sånt är livet..

Jag är beredd att kämpa för en pool igen men inte som ensam poolvärd. Kanske inte som poolvärd alls, men att jobba för att förverkliga en konstpool känner jag mig beredd till iaf. Jag vill gärna ha igen en konstinriktad pool.

Majoriteten verkar vara för gallring, och ni som är anti kanske ändå kunde acceptera och bara strunta i just den poolen om den blir av och inte passar ert tycke? Det finns ju andra pooler.

Nu tycker jag ju att en intressepool på fs skiljer sig ganska så mycket från ett galleri eller ett magasin.

Och jag ställer åter frågan. Vem bestämmer "inriktningen"? Ska inte konst vara ifrågasättande? Jag tänker här på diskussionen om daVinci-bilden. Bara att den laddade upp och raderades från poolen med en lång efterföljande diskussion gjorde ju att just den bilden kom att bli betydligt intressantare än alla andra tillrättalagda och perfekta nakenstudier. Bilden stack ut lite och kom att utgöra en anomali. Den passade inte riktigt in men diskussionen kom att beröra konstformens begränsningar och blev på det sättet intressant.

Ett sätt för att göra en konstpool mer intressant vore om man hade större möjligheter att diskutera bilders syften i angränsning till bilden. Reproduktioner och stereotypa konstuppfattningar tycker i alla fall jag blir ointressant och förlorar mycket av vad i alla fall jag tycker är charmen med konst.

Om vi tittar tillbaks till sidan 5 i denna diskussionen så är Janne inne på att konsten begränsas för att porträttfoto och vissa situationsbilder där ögonblick avbildas utesluts. Jag ger en exempelbild där. Ett exempel jag anser inte har i en konstpool att göra.

Det som dock visade sig med poolen var att väldigt många faktiskt ansåg att såna bilder, rena avbildningar, porträtt mm skulle in i poolen. Jag vill forfarande hävda att det är skillnad på ordet konst beroende på i vilken mening man lägger det. T.ex "Det är konst" och "det är en konst." Att det är en konst att göra är i mina ögon inte detsamma som att resultatet är konst.

En konstpool skulle som jag ser det inte behöva betyda att alla verk är fulländade, men syftet att visa på fotografiet som känslofyllt uttrycksmedel tycker jag är rimligt att ha krav på. Tyvärr verkade det inte "gå hem" och poolen skiljde sig inte ett dugg från bildkritikspoolen utan sållning. Jag är för att konst ska vara ifrågasättande och jag anser att syftet och tolkningar är av betydelse då. Konst bör kännas och inte "bara" vara en tekniskt perfekt bild.

Jag skulle inte vilja vara den som avgör vad som är konst, men däremot trodde jag det var lätt att utifrån de gränser som hade satts i poolbeskrivningen som jag citerar ur nedan hålla en viss inriktning. Jag anser att inriktning behövs. Gärna en inriktning mot känsan i fokus.

"Poolen är till för de som medvetet arbetar med fotografiet som konstnärligt uttrycksmedel.

Konst är ett omfattande begrepp som innefattar mycket. Några exempel på bilder som inte godkänns i poolen finns ändå och kan bl.a vara produktfoto, sportfoto, porträttfoto, rent landskapsfoto, reklamfoto och avbildande fotografering. Även om det kan ses som en "konst" att framställa dessa på ett snyggt bra sätt så är oftast inte syftet det samma som konstfotografens. Nämligen att visa på fotografiet som ett känslofullt uttrycksmedel.

Innan du laddar upp en bild i denna poolen ber vi dig fundera noga på poolvalet. Är bilden skapad för att förmedla en känsla eller är den skapad för att avbilda eller för att bevara ett ögonblick? Det förstnämnda är en orsak att lägga bilden i konstfotopoolen medan de två senare alternativen inte är det."

Jag håller med dig i sista stycket ang. att diskutera bilders syfte i angränsning till bilden och även det om reproduktioner stereotypa konstuppfattningar. Nyskapande är mer intressant.

Da Vinci-bilden skulle kunna vara ett bra exempel för större diskussioner ändå om gränser, men uppenbart verkar såna diskussioner väldigt svåra att föra. Det syns ju både här och där.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto