Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
....Bara att den laddade upp och raderades från poolen med en lång efterföljande diskussion gjorde ju att just den bilden kom att bli betydligt intressantare än alla andra tillrättalagda och perfekta nakenstudier. Bilden stack ut lite och kom att utgöra en anomali. Den passade inte riktigt in men diskussionen kom att beröra konstformens begränsningar och blev på det sättet intressant.
Apropå den konstformens begränsningar så vågade jag knappt erkänna det i förra inlägget, att jag tycker det var jättesynd dels att det drogs så snabba slutsatser och svarades så snabbt så det t.o.m missades i vilken pool bilden hade legat samt att syftet och diskussionen om vad konstformen/inriktningen omfattar inte accepterades. Innebörden spanns det aldrig vidare på. Jag tror jag förstår vad du menar med att ta upp det exemplet ändå och att du är för breddning? Personligen gillar jag nytänk, men nytänk behöver inte betyda att man bryter gränser på vilket sätt som helst. Varken här eller där.

Jag är för pooler där man vid första anblicken ska kunna förstå vilken inriktning de vänder sig till. Det är anledningen till att jag är för att ta bort det som faller utanför poolens tanke. Lämnar man en kommer fler och till slut är poolen överväxt och syftet förlorat.

En konstpool lär dock aldrig komma i närheten av att bli så tajt i inriktning som poolerna för t.ex fine art nude eller studiofoto är.

Senast ändrad:
Ja i sig är jag ju inte helt oöverens med dig och jag menar heller inte att allt ska kunna laddas upp. Problemet som jag ser det är ju dock om även bilder med konstnärliga ambitioner plockas bort på grundval av poolvärdens personliga preferenser om vad som är konst och en väg att gå skulle kanske vara att splittra upp genren ytterligare genom att ha en för abstrakt fotokonst, naturfotokonst etc. så att man delar upp kastanjer i motljus, surrande humlor från självutlämnande suddiga självporträtt (raljerande men skrivet med glimten i ögat).

Jag ser en fara i att endast acceptera "färdiga" bilder då det ofta är just bilder som sticker ut som kan skapa meningsfulla debatter som t.ex. i fallet med daVinci-bilden som kanske ärligt talat inte passade så jätteväl in i poolen. Just detta skapade ju dock diskussion men hade du inte tagit upp det i forumet hade nog många (inkl jag) missat den efterföljande diskussionen som jag tycker var intressant och där vi fick höra några olika tolkningar och även få lite info om klassikerskydd m.m. Pooler tycker jag bör vara mer kreativa miljöer istället för statiska gallerier.

Kanske skulle man dra ner på antalet teknikforum och lägga in forum för varje intressepool som man kan bevaka? Jag gillar ju som du vet diskussioner och detta skulle i alla fall jag tycka vore intressant. I ett sånt forum skulle man kunna ställa en öppen och rak fråga "vad menar fotografen med denna bild? hur tolkar DU den?" och bifoga en länk.

Jag har dock inga färdiga svar att servera men på något sätt borde man kunna hitta en bra lösning.

En del argument går ut på att 'jag har väl samma rätt som alla andra att publicera i konstpoolen'. Generellt sett är det ett rimligt påstående. Men för få frågar sig 'vilken rätt har jag att ta upp andras tid med mina, vad jag kallar, konstbilder'?

De flesta skulle inte ens tänka tanken att publicera julaftonsbilderna-med-familjen i bildkritikpoolen ...

/Johan

Har funderat litet:

Som jag ser det, så handlar det om att i en konstpool skilja ut fotografier som konstnärligt uttryckssätt från konstnärliga foton.

För att kunna göra det så måste man ställa krav på en redogörelse för projektet, idén, de strävanden, den skaparprocess som krävts för att komma fram till bilden, kanske kombinerat med litet om inspirationskällor och konstnärliga förebilder eller filosofier om det finns sådant med i bilden.

Det betyder att bilden får se ut hur den vill, men det vi vill ta del av här, i ett bildpoolsbaserat "net community" av personer intresserade av fotografiet som medium för att uttrycka sig konstnärligt, är hur fotokonstnärer jobbar, tänker, känner, angriper en uppgift, kommer fram till sina bilder - ja, jag tror ni fattar vad jag vill få sagt.

Det måste vara fritt fram att lägga upp bilder, tagna med mobiltelefon eller scanner och efterbearbetade med vilka tekniker som helst.

Det måste vara fritt fram med bilder på blompistiller eller sin döda mormor.

Men det blir ingen publicering utan en story, utan en kort berättelse om upprinnelsen till bilden från konstsnärssjälen som ligger bakom.

Vad tror ni om det?

Vill man lägga upp bilder av typen "utan titel" eller bilder utan bekännelse till konsten, så får man välja andra bildpooler.

Om man som fotograf har svårt att skriva något om sina bilder får man juda in en recensent som recenserar bilden utifrån ett konstanalytiskt perspektiv eller genom att intervjua upphovspersonen.

Reaktioner på detta?

Gott Nytt Fotoår med återuppstånden bildpool för konstfoto!

Ingvar

Jag förstår hur du tänker, en story bakom bilden är nästan aldrig fel. Men inom genren 'konstfoto' tror jag en sådan text även kan verka begränsande - det kan bli ett ledande av tanken/känslan som kanske inte är önskvärt för fotografen eller betraktaren.

/Johan

Håller med! Men då får man använda sig av egna album, utställningar eller portfolio. Där kan bilderna få stå för sig själv, eller i sammanhang med andra bilder. Min tanke var att man i bildpoolen Konstfoto får bjussa litet mera på sig själv, för att få igång en utvecklande dialog kring sitt bildskapande, och samtidigt bidra med kommentarer på andras bilder. Har man inte den läggningen eller det intresset så får man välja andra pooler eller hålla sig till egna album.

Efter att ha följt dialogen i denna tråd + en del korrespondens så har jag kommit fram till att detta skulle kunna vara en möjlig avgränsning som skulle kunna få poolen Konstfoto att både fungera och vara möjlig att vara poolvärd för. Men behöver då som poolvärd bara säkerställa att den som publicerar i poolen har förstått att man måste bidra med en berättelse om sitt skapande, och vid behov kräva in utökad info.

Givetvis kan även detta bli diskriminerande för dem som inte bemästrar språket som uttryckssätt, men väl fotografin. Det kan bli en bias mot dem som har en utveckld filosofi bakom sitt skapande, eller i alla fall en intellektuell (i bemärkelsen intellektualiserad) tolkning av sin skapandeprocess.

Om man är dyslektiker, invandrare med dålig svenska eller en som skapar utifrån råa och obearbetade känslor som terapi för att härda ut i livet, så kanske man får svårt att hävda sig i en bildpool med krav på story. Men här får väl poolvärden komma in och ta sitt ansvar. Man kan ju prata med personen på telefon, alternativt acceptera korta texter när det är uppenbart att det handlar om fotografi som konstnärligt uttryckssätt.

100% rätt och rättvist kan det ju aldrig bli, och dogmatiskt, begränsande eller på något vis kränkande får det inte vara. Kan man balansera på den tunna tråden mellan dessa extremer så finns där ett oändligt spännande landskap av fotokonst!

(Jag funderar faktiskt på att erbjuda mig att bli poolvärd. Till min hjälp skulle jag i så fall utnyttja ett par konstnärer och kulturarbetare som jag har förtroende för, och som kan stötta mig så att det blir så klokt som möjligt. Men jag måste låta tankarna mogna litet till först. Hjälp mig gärna med detta!)

Ingvar

Jag vill lägga till ett förslag i debatten. Konst eller galleripool spelar ingen roll, personligen är jag för konstpool. Jag tycker att fotografering ofta betecknas som 2:a klassens konst. Ett försök att ställa konst (måleri) sida vid sida med foto vore intressant.

Förslag
Bjud in 12-20 konstnärer som sätter ut teman för bildskapandet. De får samtidigt visa bilder på egen eller annan konstnärs konst på samma tema. Konstnären väljer av inskickade bilder utifrån eget kynne och åsikt. I poolen visas samtidigt konst av olika konstnärer och av fotografer.

Fördel: konstnär som inte är fast i foto eller teknikträsk gör bedömning.
Fördel: Vi kan jämföra och diskutera konst och fotokonst….Är det någon skillnad?
Fördel: Konstnären som alla andra kulturarbetare är intresserad av att visa sina verk och Internet och FS är ett stort forum
Fördel: FS kan höja nivån på sidan och få nya intressenter

Skulle detta kunna betraktas som ”konstpool” eller ”galleripool”? Ja det tycker jag!
Vad tycker du?

/J

Alla människor har ju en uppfattning om vad konst är och även konstfoto. En konstpool ska väl innehålla bilder som är konstnärligt inriktade.

Vad jag inte kan förstå eller hålla med om är att en gallring och/eller urval efter tycke och smak skulle gynna en konstpool.

Finns det någon slags förhoppning om att "om man gallrar ur sämre bilder så blir poolen finare och får högre status" eller någon liknande tanke?

Alla har olika tycke och smak. När man går in i en pool och tittar på bilder så kan man göra ett urval av vad man själv är intresserad av och kanske vill kommentera. Man kanske gillar bilden (det vanligaste) eller har synpunkter på bilden och kan föreslå förbättringar typ "konstruktiv kritik" eller vad man vill kalla negativa kommentarer.

En galleriliknande pool med urval från början är något annat. Att t.ex enligt Jans förslag bjuda in gästande konstnärer är mycket intressant. Det medför säkert en hel del jobb för redaktionen.
En galleriliknande pool med alternerande poolvärdar är ju en annan idé.

Dock, att mixa olika ideér och försöka göra en "blandpool" ungefär som det har varit tidigare tror jag inte kommer att fungera. Bättre då att bilda nya pooler som arbetar parallellt men är oberoenda av varandra.

Lite tjat och upprepning: Låt konstpoolen leva kvar men utan gallring och urval. Vill man har någon form av galleripool så kan man öppna nya pooler i mån av intresse och tillgång på engagerade poolvärdar.

Nu kommer inte jag att följa denna diskussion något mer, känns som vi mest trampar runt (jag upprepar mig i alla fall väldigt mycket) ;)...
Jag saknar dock konstpoolen, så om den startar igen så vill jag gärna veta det. Om någon av er har någon bra och konkret idé för hur vi skulle kunna göra det så lyssnar jag gärna över mail. Vi är ju ett gäng här med samma dröm och samma mål om konstpoolen (känns det som i alla fall), så kanske vi skulle dra oss samman och ordna något?

Nåja, gott nytt år på er! :)

Just nu upptäckte jag att Konstfoto poolen inte finns kvar!!?? Trist som bara den tycker jag!!!

Ta bort Poolerna helt nu. Detta känns enbart tjafsigt!

Att lägga ner poolerna låter inte bra i mina öron. De fyller ju vettiga funktioner med inriktningar och möjligheter att nå ut bättre med våra bilder. Att nå en publik som intresserar sig för speciell inriktning och att kunna exponeras tydligare för att få kritik på våra bilder. Poolerna är bra tycker jag, men det är synd att vissa inte accepterar dess inriktningar och beskrivningar. OM alla bara läste beskrivningarna och satte sig in i vad respektive pool vänder sig till skulle ingen typ av gallring behövas, men så fungerar det inte. Mycket felplaceras och jag tycker det är självklart att gallra sånt för att poolerna ska kunna uppfylla sina syften.

Apropå galleripool så finns ju bildväljaren och det har snackats om en idoljury på fotosidan. En idoljury samt bildvalet tycker jag uppfyller tanken om galleri rätt bra så jag är inte för någon annan variant ang. galleripool än idoljuryn.

Ang. att kräva öppningstext är jag mot. Det finns redan en pool för bilddiskussion och sanningen är att det med öppnande texter och tanken i den inte funkar speciellt bra. Jag har därför jättesvårt att tro att det skulle fungera bättre i en konstpool. Jag skrev "Jag menade inte att ord aldrig ska användas. Bild och ord i kombination kan vara storartad konst enligt mig. Orden kan vara en del av konsten. Fast vidare anser jag att en utförlig beskrivning om konstnärens tanke på så sätt som man kanske skriver under en dokumentär bild kan vara förödande för intrycket när det gäller just konst, men det behöver inte vara antingen bild eller ord för att min åsikt är den alltså. I vissa fall är ju orden befogade och en del av konsten, men för att de ska uppfattas så av mig så krävs att de också är genomtänkta och hör dit. " på sidan 3 i denna diskussionen och står fast vid att krav om text till alla konst inte är bra. I vissa fall skulle det kunna vara förödande.

Jag är inte för teman heller. Anledningen är att jag tycker andra funktioner på fotosidan gör det lätt att se bilder efter utvalda teman och att jag anser att de som arbetar med foto som ett känslofullt uttrycksmedel ska kunna få utgöra en konstpool. Att välja efter teman gynnar inte fotokonsten.

Jag vill ha konstpoolen så som tanken var enligt senaste beskrivningen och inget helt annorlunda annat än att jag önskar att taktik som gör det möjligt utan påhopp och angrepp kan "uppfinnas." Syftet tycker jag var bra, men sättet fungerade inte.

Varför inte bara försöka finna nya sätt i stället för ny variant av pool?

redrosie skrev:
Just nu upptäckte jag att Konstfoto poolen inte finns kvar!!?? Trist som bara den tycker jag!!!

Ta bort Poolerna helt nu. Detta känns enbart tjafsigt!

Nej, poolerna är fortfarande ett mycket bra koncept tycker jag. Att poolsystemet låg parallellt med gamla systemet för bildkritik och att blädringsfunktionerna i polerna inte fungerade länge var något som ställde till det dock. Sedan finns det naturligtvis alltid saker som kan förbättras.

Att det tagits bort poler på sistone med halvtaskiga motiveringar är dock lite synd. Om det är svårt att hitta forumvärdar är en helt annan sak och fotosidans redaktion ska inte behöva vara värdar för en massa pooler. Själv tycker jag dock fler pooler behövs. Samtidigt som jag inte ser någon större vitts med att kunna spämma en massa poler mad samma bild (jag har själv sådana bilder).

Vi kanske kan plocka bort en pool som innehåller naturbilder. Skulle den då snabbt återuppstå... Jo jag skulle tro det. Konst och abstrakt ligger lååångt ner på priolistan på denna och många andra saiter.
Har försökt få till en kategori Abstrakt när man lägger in en bild men detta har inte blivit till verklighet. Någon motivering till detta har jag heller inte fått.

Kan hålla med dig. Gränsdragningen för en konst abstrakt pool kan kanske vara svår men det stämmer inte riktigt när det gäller en svartvit bild väl?

Edit: Var gränsen går för vad som är natur och hur mycket av av människan gjorda delar får finnas i motivet för att det skall vara en naturbild borde också vara svårt. Så mitt resonemang hålle nog inte.

Att foto kan vara konst lär inte vara så kontroversiellt att påstå på denna site. Men väl på andra. Det tyder på en viss öppenhet i tolkning av konst.

När man sedan kommer till olika typer av foto. När man kommer till porträtt, natur, produkt eller färg och så vidare, då kan öppenheten tryta.

Det är bra att fota ses som konst, men det skall inte bero på att det är foto vi sysslar med, det skall bero på att vi faktiskt anser det.

Naturfoto, och abstrakt naturfoto skall inte ses som konst för att man håller på med det, utan för att man har en vid och öppen syn på konst.

Med det vill jag säga att inga poolvärdar kan ha för stort paraply över konsten, men många kan ha ett för litet och för personligt.

Senast ändrad:
När vi numer tittar på nya kritikbilder kan vi i en högerspalt välja vilka kategorier vi vill se. I och med den funktionen anser jag att pooler inte längre har någon funktion.

Alla pooler vi idag har kvar (förutom bildkritik och nybörjarpool) är egentligen bildkategorier och kan lika gärna sorteras in där.

Poolernas enda funktion idag är att strypa inflödet av bilder.

Om pooler skall finnas anser jag att vi skall göra något vettigt med dom, annars kan vi ta bort dom.

Så som jag ser på pooler skulle de kunna ersätta bildkategorierna. I andra naturfotositer där jag är aktiv har man delat upp bilderna i fågel, däggdjur, blommor, landskap, macro... osv. (Motsvarande pooler) Varje pool men 2-5 moderatorer.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto