Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
"Klantskallen låter bli att formulera sig själv"

"Fotografin måste erkännas som konstnärligt uttrycksmedel. Det är nog så svårt, eftersom hela samhället är nerlusat med bilder."

"Bilden är ett språk. Det kan uttrycka en personlig sanning och då är det konst."

"Fotografen kan välja, antingen blir han gödselspridare eller en person som på allvar gjort bilden till sitt språk."

Några tänkvärda citat från en stor fotograf.

Sorgligt Lotta! Just som jag börjat tända på konceptet och längta efter att se hur du skulle styra upp det, bli av med gnällspikarna eller omvända dem till medkrafter. Går det inte att blidka dig till att fortsätta? Det är ju modiga personer och eldsjälar som behövs för att hålla liv i debatten - och hjälpa oss medlemmar att utvecklas, både som bildkritiker och fotografer. Kom igen, låt dig inte knäckas! Ge det tre månader. Ignorera tråkningar, du har ju hög integritet.

Hoppas Ingvar

Hoppsan, hoppade nya poolvärden just av!! Det var väl inte mer än ett par veckor sedan du började :-o Ingen vidare uthållighet på den posten. Måste allt vara en joy-ride och oändlig nedförsbacke? Var finns engagemanget som räcker också förbi en "minimal" motgång.

varför finns det ens bildpooler?
Med att Bildpooler kom till så har man ju redan börjat skilja foto från foto, då spelar det ju ingen roll om det kommer sjuttioelva nya pooler... bättre att ha det som det var förr på fotosidan.. varför behöva lägga sig i fack?

Aton_ skrev:
Hoppsan, hoppade nya poolvärden just av!! Det var väl inte mer än ett par veckor sedan du började :-o Ingen vidare uthållighet på den posten. Måste allt vara en joy-ride och oändlig nedförsbacke? Var finns engagemanget som räcker också förbi en "minimal" motgång.

VAför tråkar du Lotta?

Anser du att du har kompetensen?
Ställer du själv upp som poolvärd?
Har du engagemanget som räcker för en minimal motgång?

Klanka inte på andra, upp till bevis Kristofer. Du verkar ju vara en rutinerad och kunnig fotograf.....................

Det jag undrar är varför man skall lägga in sin bild i ett fack där slumpen avgör om bilden blir utkastad eller inte.

Om pooler skall finnas bör det vara tydligt vilka bilder poolen är avsedd för. Fotografen (medlemmen) måste känna sig trygg i den/de pooler han/hon känner sig höra hemma i. Medlemmen måste få möjlighet att utvecklas genom förhoppningsvisa kommentarer.

Att kasta ut bilder efter ett dygn knäcker unga fotografer. Istället skall dom peppas och byggas upp!

Att i en pool ha krav på kommentar inom ett dygn har jag inte förstått meningen med. Jag har heller inte hört någon förklaring till den regeln, men det låter som en elitism som jag tycker missklär fs.

Arleklint skrev:
Det jag undrar är varför man skall lägga in sin bild i ett fack där slumpen avgör om bilden blir utkastad eller inte.

Om pooler skall finnas bör det vara tydligt vilka bilder poolen är avsedd för. Fotografen (medlemmen) måste känna sig trygg i den/de pooler han/hon känner sig höra hemma i. Medlemmen måste få möjlighet att utvecklas genom förhoppningsvisa kommentarer.

Att kasta ut bilder efter ett dygn knäcker unga fotografer. Istället skall dom peppas och byggas upp!

Att i en pool ha krav på kommentar inom ett dygn har jag inte förstått meningen med. Jag har heller inte hört någon förklaring till den regeln, men det låter som en elitism som jag tycker missklär fs.

Nu är det bestämt att pooler skall finnas. Det är väl helt ok om det sklijer mellan kraven i poolerna. Det är bara att läsa poolbeskrivningen och rätta sig efter den.

Om man lägger in en bild med de förutsättningarna som finns i poolreglerna så får man vara beredd på att bli utkastad och då välja annan pool.

Om du vill ägna dig att bygga upp unga fotografer så gör det, just nu verkar det som din lust är att bryta ner de som är aktiva. Bli forumvärd i bildkritik eller nybörjarpoolen och jobba på. Där finns många unga som behöver ditt stöd.

För övrigt så tycker jag Lotta gör ett bra arbetae både här och i FNA poolen. Fler såna som Lotta och färre gnällspikar.

Tack alla, inklusive Kristoffer! och sluta tjafsa nu;)

Jag har redan mailat Christer för det vore dumt att fortsätta. Men poolen tror jag på. Jag hoppas verkligen att det går att hitta en lösning med någon eller några andra som vill ta över. Jag är gärna med och diskuerar den och arbetar för den på det sättet i framtiden med i så fall.

Jag förlorar dock för mycket själv om jag stannar som poolvärd och ibland måste man kanske få vara ego. Alla läser inte i forum konstant utan en stor mängd väljer att ta ord under bilder och lösryckta inlägg eller citat på allvar. En gång, tio gånger hade varit ok, men nu börjar det ske för ofta. Sånt som får mig att framstå som en hagga och idiot alltså. Jag vore en idiot om jag lät det fortgå och ser inget annat sätt att klara mitt eget skinn än att avsluta här.

Det är inte fråga om uthållighet, det är fråga vad man själv får offra alltså.

Lotta, tänk om, fortsätt! Jag tror det behövs en stridbar kvinna för konstpoolen! Strunta i de som inte accepterar reglerna, det är de som gör bort sig - inte du!

För övrigt vill jag tacka Stalfors (var det du?) för länken till Marcus Claésson - vilken kille, vilka bilder!!!

/Johan

hansen2 skrev:
Lotta, tänk om, fortsätt! Jag tror det behövs en stridbar kvinna för konstpoolen! Strunta i de som inte accepterar reglerna, det är de som gör bort sig - inte du!

För övrigt vill jag tacka Stalfors (var det du?) för länken till Marcus Claésson - vilken kille, vilka bilder!!!

/Johan

Ja det var jag. Även om jag själv inte platsar i poolen så är det en dröm att samla några såna som han i en pool, en pool med kvalitet som kan visa vägen och inspirera oss andra

/Jan

jansta skrev:
Ja det var jag. Även om jag själv inte platsar i poolen så är det en dröm att samla några såna som han i en pool, en pool med kvalitet som kan visa vägen och inspirera oss andra

Precis, det behövs en som Lotta för pooler av den här sorten, annars självdör de.

/Johan. platsar inte heller i poolen

jansta skrev:
........ Även om jag själv inte platsar i poolen så är det en dröm att samla några såna som han i en pool, en pool med kvalitet som kan visa vägen och inspirera oss andra

/Jan

Svårt allt det här.......Går inte lite av fotosidans själ förlorad då? Duktiga blandas med mindre duktiga, proffs med amatörer osv. Men jag kan ha fel? Kanske behövs pooler med högre krav på kvalitét? Personligen håller jag med om att alla skulle tänka till lite mera, och arbeta lite mera med sina bilder (både vid fotografering, kopiering/efterarbete) innan de visas. Men om detta skulle vara rätt väg tvivlar jag på? I så fall bör kanske kvalitétskrav införas i alla pooler? För att stimulera alla till att göra bättre ifrån sig?

Det behövs en pool med en högnivå lika mycket som det behövs en nybörjarpool. En blandning finns ju under bildkritik där många från olika genrer och nivå lägger upp foton. Nu blev det ju såklart så att några inte kunda ta att deras bilder blev bort tagna, gnället ville ju lixom inte upphöra, orka lägga energi på ett ständigt självförsvar.

Det bästa vore väl om flera hjälptes åt med att vara poolvärdar, lättare att ta skit då. En pool av denna modell skulle kunna höja fs rejält och skapa ett intresse hos bra fotografer att lägga ut sina bilder och kolla på andras i ett forum där man slipper simma igenom en flod av ointressanta foton för att var tionde sida hitta ett guldkorn. Att gå emot en sådan möjlighet med det godhjärtade alla skall få vara med argumentet känns ju bara löjligt, pooler finns ju för att representera olika inriktningar.

Björn Jansson skrev:
Det behövs en pool med en högnivå lika mycket som det behövs en nybörjarpool. En blandning finns ju under bildkritik där många från olika genrer och nivå lägger upp foton. Nu blev det ju såklart så att några inte kunda ta att deras bilder blev bort tagna, gnället ville ju lixom inte upphöra, orka lägga energi på ett ständigt självförsvar.

Det bästa vore väl om flera hjälptes åt med att vara poolvärdar, lättare att ta skit då. En pool av denna modell skulle kunna höja fs rejält och skapa ett intresse hos bra fotografer att lägga ut sina bilder och kolla på andras i ett forum där man slipper simma igenom en flod av ointressanta foton för att var tionde sida hitta ett guldkorn. Att gå emot en sådan möjlighet med det godhjärtade alla skall få vara med argumentet känns ju bara löjligt, pooler finns ju för att representera olika inriktningar.

Använd inte gärna ord som "löjligt" i seriös dikussion, det bara orsakar strul och onödiga dispyter. Jag är inte mera löjlig än du. Om det ska var en pool för högkvalitativa bilder och inte nybörjarbilder, så skulle väl alla typer av bilder kunna få finnas där, inte bara sk. konstbilder? Varför högre krav endast för dessa?

Ursäkta ordvalet, jag håller med om att det var lite av ett lågvattenmärke. Nej men grejjen med poolen är ju att den skall ha en kvalitativ konstnärlig inriktning, det är vad jag förstått och eftersträvat iaf.

Experimentet "Konstfoto" är över. Vi kan inte hålla på att försöka hitta nya hårdhudade forumvärdar som skall ta över när den tidigare som fått skit för sina beslut, det funkar inte.

Kan man inte acceptera en pools regler skall man ju helt enkelt inte publicera sin bild där - så enkelt är det. Trodde vi. Men det där verkar ju en del inte klara av. Det är OK att ifrågasätta reglerna och diskutera i forumet, men inte i kommentarer eller bråka med poolvärden.

En pooltyp där bilderna inte publiceras förrän poolvärdar godkänt bilden tror jag skulle funka bättre för tex Konstfoto, det verkar bli för mycket för en del att först se sin bild och sedan se den bortplockad.

Nu stänger jag denna pool, möjligen återkommer den när vi publicerat massa bra artiklar om vad konstfoto är (vet någon...? :) för att höja kunskapsnivån och självkritiken. Tills vidare får man hålla till godo med motivkategorin Konstfoto, emellanåt kommer nog något in som platsar.

En "Högnivåpool" är intressant att testa, som motpol till Nybörjare - för de som anser sig vara riktigt jäkla bra. Ingen speciell motivkategori. Inget skulle raderas, men man får vara beredd på rejäl kritik - man sticker ju ut hakan lite...

Då får vi gratulera de refuserade till en lyckad mission i att slå ihjäl konstfotopoolen :/

Mycket trist, det var en pool jag uppskattade.

Funderade lite igår över om en väg att gå skulle kunna vara att poolen drevs av ett par anonyma poolvärdar under redaktionens överinseende? Då slapp de de personliga attackerna.

Apropå artiklar, hörde mig för igår med en konstfotograf här om han kunde tänka sig skriva en artikel. Hans bildmaterial och teknik är smått fantastisk och det vore kul om han kunde dela med sig.

/Johan

Jag tycker det var ett bra beslut att lägga ner poolen. Jag tror inte en sekund på att en kravlös pool skulle tillföra något till fotosidan som inte finns i de andra poolerna - förutom att genom sin blotta existens antyda att det som inte ligger där inte är konst.

Och det verkar ju uppenbarligen ställas rent omänskliga krav på en person som skall hålla uppe nivån i poolen om den skall fylla sitt syfte. Jag förstår Lotta som inte pallat mobbens tryck. Allt kan ju inte vara värt vilket pris som helst och man får välja sina strider.

Johan, anonymitetsförslaget är lite intressant. Men jag undrar om inte det snabbt skulle förfalla i diskussioner kring vem som är kompis med vem och huruvida man gynnas av detta i poolen. Anonymitet har ju lätt den effekten.

jimh skrev:
Johan, anonymitetsförslaget är lite intressant. Men jag undrar om inte det snabbt skulle förfalla i diskussioner kring vem som är kompis med vem och huruvida man gynnas av detta i poolen. Anonymitet har ju lätt den effekten.

Förstår din tankegång. Med ett snyggt upplägg skulle man kunna undvika de värsta spekulationerna. Förslagsvis kan redax annonsera efter kandidater, man utser ett par stycken man har förtroende för och inte har vänskapliga band till.

Tittar man bland bidragen i poolen skulle det behövas rensas ännu mer. Förstår dock att det inte gallrats hårdare då det tjafsas om det hela tiden. Med anonyma poolvärdar skulle det förmodligen fungera bättre.

/Johan

ANNONS