Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:

När man sedan kommer till olika typer av foto. När man kommer till porträtt, natur, produkt ellr färg och så vidare, då kan öppenheten tryta.

Det är bra att fota ses som konst, men det skall inte bero på att det är foto vi sysslar med, det skall bero på att vi faktiskt anser det.
Är porträttfoto konst eller en konst i regel? Är t.ex passfoto konst? Produktfoto? Sportfoto? Att det kan finnas undantag kan hända, men om vi nu tar och generaliserar med förhoppning att nå någonstans?

Det verkar ju vara problem att avskärmna en konstpool, men utan avskärmning förstår jag fortfarande inte hur en sån skulle skilja sig från bildkritiken. Därför tycker jag dessa frågor är viktiga att få rätsida på. Varför är det så hemskt att utesluta vissa kategorier ur en konstpool? Det gallras ju i alla specialpooler. Utan gallring skulle inriktningarna förloras. Alla läser faktiskt inte poolbeskrivningarna..

En konstnär har förhoppningsvis ett anant syfte med sitt skapande än en porträttfotograf. Är det konstigt?

lottawe skrev:
Är porträttfoto konst eller en konst i regel? Är t.ex passfoto konst? Produktfoto? Sportfoto? Att det kan finnas undantag kan hända, men om vi nu tar och generaliserar med förhoppning att nå någonstans?

Ja, porträtt kan vara konst. Man kan inte utesluta alla porträtt. Generaliseringar i vad som skall uteslutas från konst känns helfel. Generalisera hellre åt andra hållet.

Eftersom konst inte kan avskärmas så anser jag att motivkategorin konst fungerar bättre än en motsvarande pool..

Varför arbetar du så starkt för att sabotera? Att en porträttfotograf utför sitt arbete med kunskap som kan vara en konst att behärska är inte detsamma som att porträttfotografen är faktiskt gör konst. H*n avbildar individer. Försök se till syfte.

Arleklint skrev:
Nej det är inte konstigt, men en "konstfotograf" kan använda människors ansikten
Du rör till det. Medvetet eller icke, men Du saboterar iom det.

Det är aldrig någon som har uteslutit motiv ur konstpoolen och ingen som varit inne på att göra det heller. Däremot vissa inriktningar som i regel inte utövas med syftet att göra konst.

Det där med att sortera efter kategorier har ju alltid funnits och det är fortfarande bökigt att göra det.

Ideén med poolerna var väl att det skulle vara intresse pooler där de intresserade kunde samla sig runt. Att bara sortera på bilder känns inte som det ger någon extra tillhörighet på något sätt utan samma limbo bland bilder. Att skapa så generella pooler som möjligt ser jag ingen riktig poäng med förutom kritikpolerna där man kan tänkas vilja ha kritik från alla typer av bildbetraktrare.

Samtidigt ser jag inte der där med poolerna som någon anledning att ta bort sorteringsfunktioner (såvida det inte belastar servrar för mycket).

Exploatera pooltanken mera tycker jag. De var lite meningslösa när det inte gick att blädra i dem, men nu jag tycker det vore trevligt att bygga vidare på dem.

Synd att vissa inte vill acceptera avskärmningar. det hade ju underlättat återskapandet av en konstpool.. (Avskärmningarna har ju inte handlat om motiv utan om inriktning. Inriktning som krävs för poolers syfte.)

lottawe skrev:
Synd att vissa inte vill acceptera avskärmningar. det hade ju underlättat återskapandet av en konstpool.. (Avskärmningarna har ju inte handlat om motiv utan om inriktning. Inriktning som krävs för poolers syfte.)

Då kan inte en konstpool heta "konstpool",
om de bara ska finnas vissa bilder i den!

Konst är brett helt enkelt!

Ja, konst är brett.
Dock trycker inte alla sorters fotografer inom alla inriktningar på avtryckaren i syftet att göra konst.

Skilj gärna på det är konst och det är en konst (att behärska)

Arleklint skrev:
"Nisses konstgalleri" skulle vara en fungerande pool. Då kan det avskärmas, men inte som generell konstpool

Låter helt perfekt!

Så om vi går tillbaka lite i tiden så kunde de vart, "Lottas konstpool" där hon bestämmer vilka bilder som får vara med i hennes pool.

Arleklint skrev:
....men inte som generell konstpool
Självklart skulle det kunna avskärmas i en generell konstpool. Allt fotografi görs inte av syftet att göra konst. Vi var ju överens om att syftet kan skilja.

Problemet är inte att avskärma. Det är hur vissa väljer att inte inse varför. Kan inte en konstpool få återuppstå och Ni som inte gillar den väljer bort poolen bara? Slutar tjafsa i mail, under bilder ochh så och alltså låter andra ha den. Sen kan ni ju diskutera här iaf och kanske lägga fram förslag om dess syfte och funktion. (Jag har fortfarande inte förstått syftet ni är ute efter med en pool som utan tvekan skulle likna bildkritik.)

För mig som inte har en aning om vad konst är så låter det konstigt (ojdo, underligt kanske är bättre ordval) att någon kan säga sig veta vad konst är.

Vad är konst?

Galaxens President skrev:
Vad är konst?
Det är det som inte ska definieras. Det är också anledningen till att det är lättare att skärma av genom att säga vad som inte passar konstpoolens tanke. Alltså angivna inriktningar som porträttfoto, sportfoto, produktfoto e.t.c. Det handlar inte om motiv utan om syfte.

lottawe skrev:
(Jag har fortfarande inte förstått syftet ni är ute efter med en pool som utan tvekan skulle likna bildkritik.)

En generell konstpool (där alla bilder tillåts) skulle vara olik bildkritikpoolen på det sättet att fotografen valt att kalla sin bild konst. Det skulle vara vad betraktaren möttes av, och att reagera utifrån. Det skulle kunna skapa spännande bilddiskussioner.

Så är inte fallet i bildkritikpoolen

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto