Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Förstår din tankegång. Med ett snyggt upplägg skulle man kunna undvika de värsta spekulationerna. Förslagsvis kan redax annonsera efter kandidater, man utser ett par stycken man har förtroende för och inte har vänskapliga band till.
Men det kommer nog alltid att finnas folk som känner de utsedda. Och folk som tror att andra känner de utsedda även om de inte gör det. Och folk som tror att de utsedda är orättvisa mutkolvar. Med anonymitet tar man ju bort förtroendeelementet på något sätt, eftersom ingen själv kan "utöva källgranskning". Det öppnar ju för spekulation och fejder.
hansen2 skrev:
Tittar man bland bidragen i poolen skulle det behövas rensas ännu mer.
Mycket enig.

Vad sägs om att man i en ny bildpool, Fotografiet i konsten (eller något bättre namn), sätter den enkla spelregeln att alla som lägger in en egen bild måste ge 5 olika bilder bra och konstruktiv kritik. En liten statistikfunktion (som i så fall önskas från Fotosidans kodsnickare) hjälper bildpoolsvärden genom automatisk frisläppning av uppladdning av en bild efter fem kommentarer. Värdens uppgift blir då att ge återkoppling på kvaliteten av kommentarerna. Inte refusera, men komma med påpekanden om de blir allt för intetsägande.

Reglerna sätts upp så att det blir tydligt att det är den utvecklande dialogen kring bilderna och bildpoolens tema som efterfrågas och värdesätts.

Bara en liten idé!

Man kan förstärka det ytterligare genom att första kommentaren på okommenterad bild ger tre poäng, andra två och övriga en. (Då kanske man ska kräva mer än fem poäng??? Eller kanske inte?)

Ingvar

jimh skrev:
Men det kommer nog alltid att finnas folk som känner de utsedda. Och folk som tror att andra känner de utsedda även om de inte gör det. Och folk som tror att de utsedda är orättvisa mutkolvar. Med anonymitet tar man ju bort förtroendeelementet på något sätt, eftersom ingen själv kan "utöva källgranskning". Det öppnar ju för spekulation och fejder.

Det har du förmodligen alldeles rätt i. Men jag skulle vilja rösta för att man kör ändå. Låt folk tjafsa, det kommer alltid finnas individer som inte tål att bli refuserade.

Konstfoto lirar inte i samma liga som bildkritik/bildkritik lirar inte i samma liga som konstfoto (välj vilket som ska stå först) och borde särskiljas. Ungefär på samma sätt som man gjort med photosig.com och artsig.com.

/Johan

PhotoSIG och ArtSIG har sina poänger när det gäller just hanteringen av kommentarer. Man samlar uppladdningspoäng både genom tid, genom att kommentera och genom att få betyg på sina kommentarer. När du har fått en kommentar kan du flagga om du anser att kommentaren är "Helpful" eller "Unhelpful". En svensk motsvarighet skulle kunna vara kryssrutor med "Tack för kritiken" (poänggivande) resp "Tack för kommentaren. Komplettera gärna med konstruktiv bildkritik" (ej poänggivande). Men det reder vi väl inte ut, vi gnafsiga och gnälliga svenskar??? ;)

Re: Tack alla som hjälpt och..

lottawe skrev:
men jag ger upp.

Det är sorgligt att vuxna människor inte kan bete sig som vuxna människor. Nu har ännu en poolvärd gett upp hoppet om konstpoolen. Jag orkade ju inte själv, försökte verkligen, men alla mail med personangrepp fick mig att kasta in handduken. Kanske kände Lotta likadant.

Du har i alla fall gjort ett jättebra jobb, Lotta. Synd att konstpoolen är borta.

Re: Re: Tack alla som hjälpt och..

silversaga skrev:
Jag orkade ju inte själv, försökte verkligen, men alla mail med personangrepp fick mig att kasta in handduken. Kanske kände Lotta likadant.
Jag kan ju säga att jag efter de här veckorna förstår dig mer än väl. Mailen har varit många och flera av dem förtjänar ingen. Dock är det inte de som fick mig att lämna även om de helt klart är "tråkande" (för mail med fel ton slänger jag,) utan det är just grejen med att bli uthängd som en hagga under bilder och trackad av En och samma person, en person som vissa kanske tar på allvar. Jag vill inte att folk ska bjudas på felaktig info som kan leda till förutfattade meningar om mig. Vet egentligen inte om det här var rätt sätt, men jag hoppas det leder till något bättre för alla. Är lagom optimist och tror det:)

Jag tror på en jurybaserad pool.

.Jag tycker att vi döper om poolen till galleripool

En gästgallerist (anonym?) väljer ut månadens galleri, som kan vara temabaserat och annonseras i förväg.

FS medlemmar får skicka in bilderna och de som blir refuserade kommer inte med i månadens galleri. Ingen behöver veta om jag blev refuserad, men om jag blir "hängd" är det en utmärkelse.

Bra foto med högt konstnärligt innehåll, det finns inget forum kopplat till poolen där personer kan gnälla och stöna.

Ingen inbördes ordning mellan bilderna utan grejen är att komma med. FS medlemmar tillåts att kommentera bilderna och föra diskussion med fotografen.

Fördelar
Finns en högnivåpool som alla vill bli publicerad i.

Främjar intresse och utvecklingen av fotogarfering som konstart.

Fler teman kan få plats under ett år. (teman som kan återkomma)

Ni som tror på denna tanke - Hjälp till att utveckla den del av förslaget som är bra till att bli bättre.

Du som tvunget måste kritisera och inte tillför iden något nytt..... gör nåt annat se på tv eller ännu hellre gå ut och ta en bra bild.

/Jan

jansta skrev:

En gästgallerist (anonym?) väljer ut månadens galleri, som kan vara temabaserat och annonseras i förväg.

FS medlemmar får skicka in bilderna och de som blir refuserade kommer inte med i månadens galleri. Ingen behöver veta om jag blev refuserad, men om jag blir "hängd" är det en utmärkelse.

Bra foto med högt konstnärligt innehåll, det finns inget forum kopplat till poolen där personer kan gnälla och stöna.

Ingen inbördes ordning mellan bilderna utan grejen är att komma med. FS medlemmar tillåts att kommentera bilderna och föra diskussion med fotografen.

Fördelar
Finns en högnivåpool som alla vill bli publicerad i.

Främjar intresse och utvecklingen av fotogarfering som konstart.

Fler teman kan få plats under ett år. (teman som kan återkomma)

Ni som tror på denna tanke - Hjälp till att utveckla den del av förslaget som är bra till att bli bättre.

Du som tvunget måste kritisera och inte tillför iden något nytt..... gör nåt annat se på tv eller ännu hellre gå ut och ta en bra bild.

/Jan

Bra idé.

Anonymitet tycker jag är onödig. Det är risk att anonymitet skapar mer problem än nytta. Men om gallerivärden får välja mellan att vara anonym eller öppen kan det kanske bli bra.

Jag stöder tanken om en galleriliknande pool.

Det kanske blir svårt att hitta lämpliga och villiga värdar. Särskilt efter Lottas och Jessicas avhopp. I så fall kanske tre månader är ett lämpligare intervall?

jansta skrev:

(klippte bort en hel del så att inte citatet blir så långt)

Tycker idén är kul men jag måste ju få gnälla, tillföra eller ta bort lite *hukar* ;)

Om det gäller "månadens " galleri måste vi ju stå ut/njuta av alstren en hel månad utan att något nytt tillförs.

Däremot tror jag din idé är ett bra komplement till en levande pool.

/Johan

Värden kan tillföra bilder (eller byta ut) under tiden. Man behöver nog inte låsa sig vid att det ska vara en permantent utställning hela perioden.
T.ex Värd under en månad, byter utställning veckovis.

JanOlofHärnström skrev:
Värden kan tillföra bilder (eller byta ut) under tiden. Man behöver nog inte låsa sig vid att det ska vara en permantent utställning hela perioden.
T.ex Värd under en månad, byter utställning veckovis.

Det tycker jag är bra! Det var kanske som Johan Hansen skerv "för lång tid med samma biler"
Betraktaren hinner tappa intresset.

/Jan

Jag tycker det vore att ge upp bara för att några själsligt klena individer inte kunnat tackla refuseringsmomentet trots förvarning om detta i poolreglerna. Konstfotoutövarna får även en funktionellt väldigt annorlunda pool jämfört med de andra intressegruppspoolerna.

Jag vill slå ett slag för öppning av poolen igen men med anonyma värdar eller ngn form av moderering innan bilderna hamnar i poolen.

/Johan

Jag antar att det är ett problem med att hitta värdar. Om en ny värd öppnar poolen igen och sätter sin prägel på poolen så finns det en risk för upprepat mönster -- drevet går på.

I-landsproblem

Tänk att en liten sketen pool som det är meningen att ladda upp bilder till kan skapa sådan känslostorm så t.o.m. poolvärdarna får mail med personangrepp, sorgligt...

Dessbättre inget olösligt problem. Jag är övertygad om att det finns några potentiella värdar där ute som kan strunta i påhoppen och gallra hårt bland bidragen, bara att leta reda på dessa personer :)

/Johan

hansen2 skrev:
Dessbättre inget olösligt problem. Jag är övertygad om att det finns några potentiella värdar där ute som kan strunta i påhoppen och gallra hårt bland bidragen, bara att leta reda på dessa personer :)

/Johan
Jag skulle faktiskt inte rekommendera någon att åta sig en sån roll under de förutsättningar som varit, utan tror på att poolen behöver vila för att något bättre ska kunna växa fram. Att inte göra något förhastat och öppna upp med ny värd utan andra förändringar (en ny värd skulle behöva vara måttligt självdestruktiv för att gilla läget annars.) Jag tror på att tänka länge och väl på taktik där det går att uppnå högre respekt.

Problemen har ju varit dels att några av de som refuserats känt sig resektlöst behandlade samt att vi båda poolvärder har blivit påhåppade och inte mötts av respekt vi heller. Taktiken är nog nödvändig att förändra.

Att poolen stängdes hoppas jag leder till något bättre på sikt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto