Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingvar skrev:
Här kommer bilderna:
Global warming
När evigheten möter ögonblicket
och till Lotta: Min kritik gäller givetvis fenomenet, inte dig personligen. Du är lika populär i mina ögon nu som tidigare! Vi måste vara noga med att skilja på sak och person :)

/Ingvar

VAd skönt det är att läsa ett inlägg från dig Ingvar som kan sklija på sak och person. Bra att få bilder att diskutera kring för att utveckla poolen.

Största utmaningen ligger väl att vi betraktare har så mycket engagemang så vi på ett bra kommenterar inlagda bilder. Det är ett generellt problem här på fs som diskuterats i många andra trådar.

För att skilja på sak och person så verkar det so de aktiva är mer aktiva i forum för att diskutera former och principer än bilder. (Det inbegriper även mig)

Ibland får jag för mig att för många av oss verkar lusten att diskutera fotrelaterade ämnen större än att titta på och komentera bilder.

För att det är så svårt att ge bra bildkritik, kanske? Det blir oftast glada hejarop, men det man vill är ju att få återkoppling på teknik, formspråk, hur bilden upplevs, om budskapet går fram, etc. Betyg är mindre väsentligt och ännu svårare. Dagsformen kan här variera betänkligt hos en själv...

Sedan är det ju alltid kul att få beröm! :)

/Ingvar

jansta skrev:
Ibland får jag för mig att för många av oss verkar lusten att diskutera fotrelaterade ämnen större än att titta på och komentera bilder.
På vintern kanske lusten att diskutera foto även är större än lusten att fotografera...

Vad jag förstår så är inte denna pool en direkt representation för just begreppet konst, vilket innefattar så oerhört mycket, utan mer en "svår att sätta tummen på" genre som poolvärdarna har som uppgift att få fram. Detta innebär såklart en viss sållning och självklart kommer detta generera irritaion och missnöje hos somliga, speciellt i början då många lägger in bilder som går utanför denna "svårt att sätta tummen på" genre.

Lite längre fram så kommer nog poolen få en mer helhetskänsla där det lättare framgår vad dess innehåll bör vara. Det ända sättet att få fram denna svårdefinierade känsla och hålla en högnivå är genom forumvärden/värdarna och användarna som måste komma med feedback osv.

Det är nog mycket svårt att istället för konstpoolen ha nån form att kategorier.
Tänk på den som ett galleri, det är inte vem som helst som ställer ut, man får respektera om ens bilder inte platsar på samma sätt som forumvärden får respektera alla som vill försöka vara med genom feedback varför en bild tagits bort, om tid finns och om kvaliteten inte är ett totalt skämt. Forumvärden är galleristen som kan välja vad som får "ställas ut" respektive inte. Hur skall det annars gå att skapa en pool med "en viss nivå" ?

Ställer upp på Björns galleriresonemang. Det kan hålla! Kör vidare Lotta, så ser vi var vi landar (eller lyfter mot nya höjder!). /Ingvar

Jag ställer också upp på ett öppet klimat. Det känns som om poolen behöver mogna fram och att man får vara beredd på olika smak, tycke och tänkande.

Det är ju bra om poolen är välkomnande och inte "skrämmer bort" de som är tveksamma till att ladda upp bilder och kommentera andras i poolen.

Jag är ändå fundersam till om en hård gallring medför att poolen "når en högre nivå" vad detta nu innebär.

En gallring innebär också att folk kommer att känna sig kränkta av att bli refuserade. I alla fall om de inte förstår eller får en förklaring till varför.

Poolreglerna är OK. Om formuleringarna skall ändras så tycker jag att det kan vara på sin plats med mer information om "nivå". Att poolen mer liknar ett galleri än kritikerpoolen.

Keep it up, Lotta. // J O

Sken upp av de orden Ingvar, att skilja på fenomen och person:)
Fast de raderna om att bli opopulär var inte på något sätt riktat till någon här heller.

Jag tål rätt mycket tror jag, men att det ändå känns med nåt mail/dag där jag som person beskylls samt diskussioner som andra som varit så skulle jag ljuga om jag påstod att jag inte reagerar. Den reaktionen blev dock felriktad här. Många mail är väldigt förstående och trevliga också och en del tackar då bilderna varit felplacerade eller så, så det finns lite jämvikt iaf.

Uppenbart är ämnet konst känsligt, och jag försöker tänka ut bästa sätten för att handhavandet i poolen ska kunna behandlasmed respekt från alla håll. Även från mitt. Jag försöker och hoppas nå till någon punkt där det kan börja kännas som jag inte raderar respektlöst men där radering ändå godtas utan ramaskrin.

Personligen skulle jag inte våga börja sålla efter galleritanken och utifrån nivå med tanke på reaktioner, men jag är helt för tanken om en mer gallerilik pool om den kunde läggas upp med en jury i stället för med en poolvärd. Att fortsätta som hittills är jag beredd till, men då uppfylls inte galleritanken fullt iaf, men jag hoppas att fokus ska kunna hamna på mer intressant bild och ett smalare utbud i slutänden. Jury tycker jag dock vore intressantare beroende på syftet..

Ang. att nämna nivå i beskrivningen vet jag inte hur det skulle kunna gå att få till en def av i dagsläget, men funderar på det. Vad som uppfyller en "viss nivå" är ju också subjektivt. Personligen anser jag att vissa som åkt ur har högre nivå än vissa som ligger kvar, men ändå känns sättet med okommenterade samt uteslutande av kategorier och ifrågasättningar funktionellt i det stora hela.

Och vad gäller kommenterande. Jag är klart en forummänniska, men jag tittar på massvis av bilder också och kommenterar en del. Kommenterar efter humör, inspiration, lust och så. Varje dag känns det inte värdefullt att kommentera om man inte hittar orden, andra känns det meningslöst att hänga i forumtrådarna och då finner man inte orden till dem. Jag har haft ett litet kommenterarryck denna veckan och tror att konstpoolen inspirerat mig. Kommentarer jag gett

Senast ändrad:
Då klipper jag in orsaken direkt från mailet du fick, men sen kan vi ta resten via mail.
.
"Bilder raderas inte ur pooler för att de inte duger eller för att ingen tror. De raderas i enighet med reglerna. Du behöver inte gilla reglerna, men du ombeds att respektera dem.
Jag hade som du vet sett mellan fingrarna då du åter placerade Medusas hår i konstpoolen igen trots att den redan var prövad (läs poolregler.) Jag ångrar det handhavandet då jag uppfattar din svarskommentar som onödig...."

Det ser faktiskt inget vidare ut med svar som ditt som uppenbart visar på att du brutit poolreglerna. Hur ska andra uppfatta att din bild placeras i poolen flera gånger när deras inte ska? Du var aldrig ombedd att redigera in en text.

Du har brutit mot poolbeskrivningar och rekommendationer samt att du i bildddiskussion struntade i att lägga till den öppnande texten det är krav om. Varför inte bara acceptera reglerna eller föreslå förbättringar om du anser dem fel? Det får alla andra göra.

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Jag hade som du vet sett mellan fingrarna då du åter placerade Medusas hår i konstpoolen igen trots att den redan var prövad (läs poolregler.) Jag ångrar det handhavandet då jag uppfattar din svarskommentar som onödig...."

Den regeln lade du upp i poolbeskrivningen efter det att Medusa lades upp igen. Efter det att jag tyckte du skulle lägga upp den där för att den skulle vara allmänt känd.

En helt annan sak:
Vad är anledningen till att bilder tas bort om dom inte kommenterats inom ett dygn. Många på FS är inte inloggade mer än kanske en gång i veckan.

Du själv skrev i en tråd då någon bad oss kommentera en "konstbild" att du möjligen behövde lång tid på dig innan du kunde formulera en kommentar.

Senast ändrad:
Nej.
Jag förtydligade med en rekommendation till andra pooler efter, men redan då du laddade upp fanns texten om att se bilden prövad.

Ärligt talat leder inte detta någonstans alls. Jag vet att Du älskar av att klanka på mig, men gör det hellre i mail. Andra i forumen kan ju ha fått nog och de förtjänar inte detta.

Snälla, gå över till privat korrespondens, detta gnabbande gör en bara trött på att bevaka tråden.

Det finns säkert roligare saker att diskutera!

Idag var det en vacker dag, hela dagen!

Må gott /I

Ett jäkla gnäll av Janne i den här tråden. Varför accepterar du inte att Lotta är poolvärd och att det är hennes bedömningar som gäller? Du får väl bli poolvärd själv om du vill bestämma. Alla beslut kan inte fattas i konsensus. Vill du ändra på regelverket är det väl bättre att uppvakta administrationen som fattar de avgörande besluten.

VAr inne i poolen och tycker att du Lotta gör ett bra jobb. Spännande att ha en pool där det finns en ribba/nivå. Poolen är redan mycket bättre sen du sållat. Håll i nu Lotta så hoppas vi på att allt ordnar sig till jul som det alltid gör så här til Jul

Tomten kommer med klappar, kanske julklappen är blir en bra kommentar på någons bild i konstpollen?

För övrigt så håller jag med Ingvar Eliasson, det har varit en ovanligt vacker dag idag!

/Jan

Tack alla som hjälpt och..

men jag ger upp. Det är inte värt det om man ska bli framställd som en idiot av någon överallt i ett. Många tar väl orden på allvar och mig för en hagga.

Jannes bild togs bort för att den legat okommenterad. Konst är det. I bilddiskussion som nämns i kommentar hade Janne som alla andra ett dygn på sig att redigera in öppnande text innan jag tog ur den.

Det har hackats på mig från det hållet om det mesta ända sedan Nude artpoolen bildades. Nu ligger "Medusas hår" bland alla nya i Bildkritik med en beskrivning om att poolvärd krävt det. Allt för att få mig att se ut som en idiot.

Ledsen att jag inte orkar, men jag inser att detta tjafset aldrig kommer sluta. Konstpoolen lämnar jag nu och hoppas att någon anna tar över.
Tack alla som stöttat och hjälpt till. Jag hoppas någon av er vill kliva in som poolvärd i konstpoolen.

Förlåt. (Christer har mail på väg.)

Jag har tagit bort mina bilder ur konstpoolen.
Jag accepterar poolvärdar, men inte att bilder tas bort beroende på hur jag ger svarskommentarer.

ANNONS