Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
JanOlofHärnström skrev:
Janne, konst är inte tydligt det är otydligt och subjektivt. Vilket är en del av tjusningen och dragningskraften i alla fall för mig.

Jag håller med, så egentligen behövs inte mer i poolbeskrivningen än:

Lägg upp det som är konst för dig, och förklara varför.

Det öppnar för alla subjektiva inriktningar, det kommer inspirera och influera, men samtidigt stävja missbruk av poolen genom att en förklaring krävs.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag håller med, så egentligen behövs inte mer i poolbeskrivningen än:

Lägg upp det som är konst för dig, och förklara varför.
Vad skulle det ge? Vem skulle vinna på det? (vilken typ av kritik poolen är till för är inte specad)

Jag har helt klart en annan åsikt och även rätt övertygad om att ingen skulle vinna på det, men det är ju min tro och åsikt.

Jan-Olof. En tydlig länk till forum vore nog bra:)

Lotta:

Vilken typ av kritik poolen (konsten) får bör styras av betraktaren.

Konsten skall vara fri för såväl skapare som betraktare.

Såg edit efter jag skrev. Vänd gärna på det och tala om vad som är onödigt i nuvarande beskrivning i stället.

Är det onödigt att skärma av så porträttfoto, produktfoto mm inte läggs in tycker du?

lottawe skrev:
Såg edit efter jag skrev. Vänd gärna på det och tala om vad som är onödigt i nuvarande beskrivning i stället.

Är det onödigt att skärma av så porträttfoto, produktfoto mm inte läggs in tycker du?

Konst kan göras på porträtt. Picasso gjorde kubism på porträtt

Konst kan göras på pryttlar (produkter)

Lämna konsten fri, men kräv en beskrivning från fotografen.

Arleklint skrev:
Konst kan göras på porträtt. Picasso gjorde kubism på porträtt
Porträttfoto är en genre, kubism är en genre men den senare har inte ett dugg i porträttfoto att göra antar jag. Kubism innebär arbete med kantiga former snarare än ljus, vilket porträttfoto inte gör.

Konst kan göras på pryttlar (produkter)
Självklart! Men produktfoto är inte det samma som konst (även om det kan vara en konst att lyckas bra med det arbetet. Syftet är ett annat än konstnärens/konstfotografens)

Lämna konsten fri, men kräv en beskrivning från fotografen.
Konsten Är fri. Det med beskrivning kan tänkas att det blir verklighet, men helst vill jag avstå. Att kräva det skulle kunna uppfattas som att konstnären uppmanas att leda betraktaren med ord. Utan att definiera speciell kritiktyp så tycker jag det med beskrivning känns mindre nödvändigt just nu, men jag är nyfiken på varför du tror det vore bra. Berätta gärna hur du menar att det skulle förbättra.

EDIT: stavfel

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Porträttfoto är en genre, kubism är en genre men den senare har inte ett dugg i porträttfoto att göra antar jag. Kubism innebär arbete med mer kantiga former än med ljus vilket porträttfoto inte gör.

Självklart! Men produktfoto är inte det samma som konst (även om det kan vara en konst att lyckas bra med det arbetet. Syftet är ett annat än konstnärens/konstfotografens)

Vad som hör till vad är farligt att tala om när det handlar om konst. I en konstpool bör det vara en hedersak att inte begränsa, leda eller definiera.

lottawe skrev:
Konsten Är fri. Det med beskrivning kan tänkas att det blir verklighet, men helst vill jag avstå. Att kräva det skulle kunna uppfattas som att konstnären uppmanas att leda betraktaren med ord. Utan att definiera speciell kritiktyp så tycker jag det med beskrivning känns mindre nödvändigt just nu, men jag är nyfiken på varför du tror det vore bra. Berätta gärna hur du menar att det skulle förbättra.

EDIT: stavfel

Ta gärna bort kravet på beskrivning. Jag tog med det enbart för att minska risken att poolen skulle missbrukas. Vi kan nöja oss med Lägg upp det som är konst för dig

Att poolen missbrukas är ett mindre problem än att konsten begränsas.

Det var allt från mig.

lottawe skrev:

Jan-Olof. En tydlig länk till forum vore nog bra:)

Det finns väl inget i forum att länka till. Om det skall länkas till forumen, skulle du i så fall behöva leta efter lämpliga trådar att länka till?
Nej, min tanke är att skapa diskussioner inom poolen. Det behöver varken vara stort eller krångligt. Onödigt kanske men i alla fall en idé.

JanOlofHärnström skrev:
Det finns väl inget i forum att länka till. Om det skall länkas till forumen, skulle du i så fall behöva leta efter lämpliga trådar att länka till?
Nej, min tanke är att skapa diskussioner inom poolen. Det behöver varken vara stort eller krångligt. Onödigt kanske men i alla fall en idé.
Jag tänkte på "Diskussioner om pooler" där det går att starta diskussioner om dem. Fast jag stödjer ditt förslag som jag uppfattar det. Kanske det bästa är att du som tänkt ut det kontaktar Christer för att höra om det är möjligt? Vill du det?

Jag tycker att Lotta nu får förutsättningar och tillfälle att visa hur hon vill hantera poolen.

Den kraft som läggs ner vore bra om den riktades till de bilder som läggs in. Det skulle vara inspirerande och revvolutionerande om vi kunde ha tillnärmelsevis så engagerade diskussioner om bilderna i poolen.

Tänk så utvecklande det skulle vara för oss alla!!

/Jan

För att inte begära av andra det jag inte gör själv har jag nu gjort en kommentar som jag själv önskade att ngn gjort på mina bilder. Det syftar till en utvecklande diskussion istället för runt principer. Du som är intresserad kan avända denna bild eller annan valfri bild i poolen för att redovisa ditt intresse och inställning.
http://www.fotosidan.se/pools/view/70/552511.htm

Nu hoppas jag på både Lotta och en fylligare kommentar från Jessica, Jan Olof och Janne Arleklint.

Sen är det bara att gratulera fotografen som fått så mycket feedback.

/Jan

Jag kommer absolut att haka in. Just den bilden har jag begrundat många gånger under dagen och flera andra under veckan, men jag behöver tid, ro och rätt inspiration för att få ner kommentarer ibland. Särskilt på bilder som berör. Det kan dröja några dagar till eller bara 10 minuter, men just på stört är jag inte redo..

Fast kanske skulle man plocka upp några bildlänkar i beskrivningen som exempel ur poolen? Tror jag letar några och fixar det efter lite sömn.. Era förslag är så klart varmt välkomna också.

lottawe skrev:
Jag tänkte på "Diskussioner om pooler" där det går att starta diskussioner om dem. Fast jag stödjer ditt förslag som jag uppfattar det. Kanske det bästa är att du som tänkt ut det kontaktar Christer för att höra om det är möjligt? Vill du det?

Det kan vänta ett tag.

Hej konstiga fotografer! Nu har jag fått två bilder refuserade i denna bildpool. På en fick jag en förfrågan från poolvärden om jag hade någon motivation som skulle kunna försvara bildens plats här. Då tog jag självmant bort den, av pur förvåning över att bli ifrågasatt. Bild två försvann utan fråga.

Håller med Janne ovan om att endast fotografen själv kan avgöra om hon vill betrakta sitt bilduttryck som konst. Sedan kan ju varje betraktare välja att hålla med eller ej. Man kan också säga att varje foto som engagerar en betraktare är konst. Detta kan vi fylla Fotosidans hårddisk med diskussioner om. Samtidigt är jag nästan (paradoxalt nog) böjd att hålla med Jessica om att det spretar. Jag har svårt att ta till mig poolen när jag bläddrar igenom bilderna. Kanske är idén med "konstfoto" dödfödd? Är det inte så att man egentligen är intresserad av en genre, typ "fine art nude", "abstrakt fotografi", "naturfoto" eller kanske någon alternativ teknik, när man väljer att avgränsa sitt bläddrande eller sitt bilduppladdande? Jag tycker att övriga bildpooler på fotosidan pekar på det. De uppfyller också lättare ens förväntningar.

Lotta, du har tagit på dig en utmanande uppgift, som kanske är helt omöjlig? I alla fall om du som forumvärd börjar gallra i bilderna. Syftet med gallringen är givetvis att bibehålla hög klass på forumet, men det kan inte uppfattas som annat än censur.

Hälsningar Ingvar

Att vara poolvärd där är nog ett effektivt sätt att göra sig opopulär.
Dock anser jag poolen intressant och jag tycker den är på väg mot det bättre.

Jag håller med om att bara fotografen kan avgöra, men även i verkligheten utanför nätet så sållas det. Oftast av enskilda personer. I konstpoolen har kategorierna avgränsats och så refuseras bilder som legat okommenterade en viss tid från uppladdning. En önskan om att hålla kvalité finns och jag tycker det är ett bättre sätt att låta uteblivna kommentarer avgöra än en persons smak så som diskussionerna gått, men det vi ska minnas är att allt inte godkänns för publicering på alla platser utanför fotosidan heller. På fotosidan godkänns allt som inte bryter regler, men utan avgränsnigar finns ju bildkritiken.

Personligen anser jag att poolbeskrivningen är tydlig, men ändå så kommer något ilsket mail per dag uppblandat med andra trevliga. Jag förstår att det känns att bli refuserad, men att det kan ske står tydligt skrivet.

Avgränsningar behövs och jag tycker poolen ser aningen mindre spretig ut nu om man tittar från sidan 2-3.

Ska tänka och återkomma till diskussionen i kväll, men ville bara dra några snabba tankar innan jag ska ut.

Hej Ingvar.

Jag skulle vilja se dina två bilder. Har du möjligtvis lust att visa dem här i forumet. Eller maila mig bilderna.

Jag är ingen "polis" eller dylikt, bara intresserad av diskussionen.

Jag håller definitivt med om att fotografen i första hand avgör om bilden har konstnärligt värde eller inte.

Mvh Jan Olof

ANNONS