Hej konstiga fotografer! Nu har jag fått två bilder refuserade i denna bildpool. På en fick jag en förfrågan från poolvärden om jag hade någon motivation som skulle kunna försvara bildens plats här. Då tog jag självmant bort den, av pur förvåning över att bli ifrågasatt. Bild två försvann utan fråga.
Håller med Janne ovan om att endast fotografen själv kan avgöra om hon vill betrakta sitt bilduttryck som konst. Sedan kan ju varje betraktare välja att hålla med eller ej. Man kan också säga att varje foto som engagerar en betraktare är konst. Detta kan vi fylla Fotosidans hårddisk med diskussioner om. Samtidigt är jag nästan (paradoxalt nog) böjd att hålla med Jessica om att det spretar. Jag har svårt att ta till mig poolen när jag bläddrar igenom bilderna. Kanske är idén med "konstfoto" dödfödd? Är det inte så att man egentligen är intresserad av en genre, typ "fine art nude", "abstrakt fotografi", "naturfoto" eller kanske någon alternativ teknik, när man väljer att avgränsa sitt bläddrande eller sitt bilduppladdande? Jag tycker att övriga bildpooler på fotosidan pekar på det. De uppfyller också lättare ens förväntningar.
Lotta, du har tagit på dig en utmanande uppgift, som kanske är helt omöjlig? I alla fall om du som forumvärd börjar gallra i bilderna. Syftet med gallringen är givetvis att bibehålla hög klass på forumet, men det kan inte uppfattas som annat än censur.
Hälsningar Ingvar