Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Bernt, det tycker iaf jag. Så länge bilderna inte "faller" på nämnda kategorier och syften som inte passar då.

Jan, så kommer det nog bli. Att ta delar, men som sagt tycker jag det beskrivningen ser ok ut. Hade dock hoppats på att fler skulle komma in med åsikter och förslag också även om det inte är orsaken till att det dröjer. Har varit borta hela dagen och inte hunnit kolla datorna alls. De 16 senaste bilderna har kommit in under den tiden. De har jag inte hunnit sålla bland än.

Jessica. Jag föreslår en ny pool för endast abstrakta och surrealistiska bilder med nytt namn om det är så supersnävt det ska vara. Det kanske skulle vara ide? Anledningen är att konstfoto kanske inte är rätt ord då heller. Kanske är det är en stor del av "problemet?" En del är tokfel placerat nu och det är vad som arbetas på och vad som gör att beskrivningen behöver bli ännu tydligare. Men även med en beskrivning som förtydligar ytterligare kommer nog en viss "potpurri" alltid att vara med det namnet på poolen. Precis som det finns en viss potpurri från Zorn till Dali och abstrakta målningar i andra konstarter också men inget är mindre konst för att genren skiljer om syftet och målet med skapandet är det rätta för att det ska vara konst. Var tanken att grena extremt från början anser jag att namnet var felvalt. Det är inte en sån pool jag vill jobba för med namnet konstfoto även om jag naturligtvis vill utesluta vissa kategorie roch förtydliga som nämnts.

Några bilder har försvunnit sedan igår, någon har jag plockat p.g.a uteblivet svar och någon har även tackat för info per mail och förstått felplaceringen också. Tog till sig och läste beskrivningen i efterhand. Det tycker jag är bra. De 16 bilder som inkommit idag har jag som sagt inte kollat på än, men jag har hopp om att flera av de är borttagna inom något dygn med. Fast allt för att förenkla vore ju topp.

Jessica får gärna återgå när hon vill. Jag lämnar ifrån mig antingen med befintlig beskrivning, Jans förslag eller till valfri framtid när hon är beredd. Tills vidare finns jag och jag önskar få feedback för att förbättra då.

Senast ändrad:
jansta skrev:
Kan du ställa upp och hjälpa Lotta och någon till så att poolen kommer på spåret igen? Tror att det är många som önskar det! Du behöver ju inte stå längst fram och vara frontfigur. Känner att denna poolen skulle vara en bra motvikt till mycket annat. Vore bra med typ 5 pers som hade poolen regelbundet och fördelade arbetet mellan sig?

/jan
Tack Jan för att Du hjälpt till massvis med den. Det behövs. Dock tror jag inte på fler i dagsläget, men jag tror också det skulle kunna vara topp med fler när en bra beskrivning finns så alla kan jobba för poolen på samma villkor, med samma regler. Dock måste en förutsättning då vara "med samma regler."

Anser ni att jag är fel person får som sagt gärna nån annan ta över. De som anser så får gärna tala rakt ut också. Allihop.. Jag ansåg mig ha lite "referens" för att vicka på platsen, men vill inte vara kvar om ingen tror det funkar. Jag hoppade endast in för att jag är mån om poolen och inte ville den skulle läggas ner. Den hann t.o.m läggas ner en sväng i denna diskussionen: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=50369 men öppnades igen.

Nej Lotta du är inte fel person! Uppfatta det inte så, men samarbete och att dela på arbetet är aldrig fel. I entusiastsammanhang är det ofta så att folk går in med höga målsättningar, arbetar mycket men får inte tillbaka den uppskattning som behövs för att orka. Är ni några stycken så blir det lättare att "växeldra"

Det är så det skall uppfattas Lotta

/Jan

Jag vill jättegärna samarbeta och det är det som är orsaken till att jag ber om hjälp för att få klarhet i syftet med bl.a kritiken (typ vilka kommentarer som önskas o.s.v.) Jag tog även upp uppfattningen jag fått om att det var en väldigt snäv pool som var avsett från början och hade varit tacksam för mer feedback på de funderingar jag hade. Du och Jan-Olof har bidragit där och det är jag jätteglad för, men ska jag vara ärlig blev jag mest ledsen av Jessicas inlägg som inte förde diskussionen framåt. Jag blev lite besviken för att hjälp därifrån hade varit välkommet. Tyvärr uppfattade jag mest Jessicas inlägg som gnäll som utelämnade svar på frågor som skulle kunna hjälpt till att utveckla i stället. Finns inte viljan att delta mer för utvecklingen ser jag inte heller hur samarbetet skulle fungera. Poolen har varit nerlagd och "potpurrin" fanns nog redan innan. Personligen tror jag inte det är "potpurri" som är fel under namnet konstfoto, utan att det är syftet och målet som det behöver fokuseras på för att bilder ska godkännas.

Antingen kan man gå en superhård väg där det inte handlar om att hjälpa fotografer framåt och få kritik utan snarare att låta det handla om att visa upp högkvalikativ konst där folk får testa sina bilder i poolen och där mycket kommer raderas. En pool som då mest skulle ses som inspiration alltså. Eller så får det handla om en pool där det ska finnas utrymme för utveckling och kritik för oss som vill syssla med konstnärligt foto. Där även icke perfekta verk bör få accepteras isf.

Det skulle vara bra att kunna specifiera vilken typ av kritik poolen är till för om kritikframställan ska krävas. Vad är tanken att Vi vill ha kritik på (om vi vill det?)

Nu har jag tittat runt lite på din hemsida och på din profil. Du är redan forumvärd i två andra forum, bilddiskussion och fine nude art. Efter att ha granskat även dessa kan jag bara gratulera till att Fine nude art poolen är så sammanhållen, det gör du bra. Du kanske inte ska be om så många råd utan lita på ditt eget omdöme, det funkar ju i den andra poolen.

Min fråga är.... orkar du? Gör du det så kör själv. Det är kanske så att du skall ta hand om konstfoto och fine nude art och utveckla dem. Om konstfotopoolen blir lika bra som "FNA" har jag inget mer att önska.

Strunt i Jessica som är bvesviken, och alla andra tyckare inklusive mig och gör efter eget huvud, lita på dig själv, det blir nog bäst!

En eloge till dina egna "FNA" bilder... jättebra! i genre som är svårare än konstfoto.

/jan

lottawe skrev:
...men ska jag vara ärlig blev jag mest ledsen av Jessicas inlägg som inte förde diskussionen framåt. Jag blev lite besviken för att hjälp därifrån hade varit välkommet. Tyvärr uppfattade jag mest Jessicas inlägg som gnäll...

Mitt inlägg var inte riktat mot dig Lotta, utan mot alla som lägger in bilder i konstpoolen utan någon som helst självkritik. Jag tycker att du gör ett imponerande jobb, mailade redaktionen för någon vecka sedan och skrev att du kommer att bli en mkt bra poolvärd för konstpoolen.
Men jag tycker att poolen borde byta namn till abstrakt fotografi, eller liknande, så blir det inte ett sånt förvirrande begrepp som "konst"...

I fortsättningen hoppas jag dock att du mailar mig när jag skriver saker som gör dig ledsen istället för att hänga ut mig i forumet på detta sättet enligt dina inlägg ovan.

Jan, måste bara tacka dig för allt stöd du har gett mig och konstpoolen. Ett mkt fint engagemang som man inte så ofta ser... :)

Jag hoppas och tror att vår konstpool kommer att bli bättre och bättre, men ett namnbyte vore som sagt på plats.

Jag röstar för att konstpoolen hålls bred och att fotografen själv har tolkningsföreträde.

Det är alltid stor risk för att gallring och sovring uppfattas som klander och nedvärdering. Man glömmer lätt att det handlar om känslor, tycke och smak.

Lottas poolbeskrivning och även Jans tycker jag är helt OK.

En nischning mot "abstrakt konst", "surrealistiks konst" eller annat fack eller -ism tycker jag lämpligast sker genom separata pooler för speciella intressen. Här kan det t.ex finnas svängrum för skickliga efterbehandlare eller "manipulatörer"(utan värderande betydelse)

Att göra konstpoolen bred och välkomnande tror jag är en förutsättning att det skall lyckas. Lottas attityd stöder jag fullt ut.

Min grundinställning är att om fotografen tycker att dennes bild har en konstnärlig inriktning så har den det.

Att man vågat skapa en konstpool på FS imponerar!

Konst är ett vitt och oerhört subjektivt begrepp. Den dag konst inte längre är subjektivt är det inte längre konst.

Att som enskild individ styra över en konstpool är ett tufft eller orimligt jobb. Här gäller att frånse sitt eget seende och vara öppen för alla tolkningar.

Att någon annan en fotografen skall avgöra huruvida hennes/hans bild är konst eller inte känns orimligt.

Tackar så väldans för trevliga ord om nude artpoolen och orden om mina såna bilder också. Det värmde:) Och tack alla för att ni tror. Nu tror jag på att beskrivningen är tillräckligt bra för att poolen ska kunna uppfylla sin tanke också. På sikt kommer nog detta funka..

Poolbeskrivningen är nu ändrad till en kompott med mina och Jans meningar. Hittills har jag undvikit att skriva dit krav om kritikbegäran vid poolvalet, men kanske är det något för framtiden. Något att ta in när det står mer klart vilken typ av kritik som poolen är till för om det ska nischas. Jag tror nästan det behöver förtydligas i beskrivningen om man kräver kritikbegäran i ord.

Jessica. Jag menade absolut inget som ett angrepp mot dig. Det var endast inlägget jag reagerade på och det är jag glad att jag nu för att jag missuppfattade. Ber om ursäkt för det. Du är fenomenal på konstfoto och jag hoppas få se dina bilder i konstpoolen i framtiden oavsett hur den fortsätter. Dock är jag för att behålla namnet och att rikta poolen till flera genreér inom är konstfoto än de abstrakta. Känslan, syftet och tanken är dock ett krav, men bilden i den behöver inte vara abstrakt i konsfoto.

Jag tror på att en mer nischad pool för abstrakta bilder skulle vara intressant, men jag ser inte varför konstpoolen ska övergå till en sådan utan önskar i stället att en ny pool för det startas. Jag tror säkert att Du Jessica skulle kunna få igenom och igång en sån och få in den på det du från början hade tänkt med konstfotopoolen utan att det blir krockar eller så. De ena behöver inte ta ut det andra.

Tack alla för engagemang:)
..och håll gärna tummarna för att nya beskrivningen minskar felplaceringarna på sikt.

Senast ändrad:
I poolbeskrivningen sägs att avbildning inte är konst. Jag förstår vad som avses, men det begränsar konsten.

Mycket konst är just situationsbilder. Människor fångade i känslomässiga situationer. Som rena avbildningar, men i rätt ögonblick.

Jag tycker det om avbildning bör stå, för en avskärmning är nödvändig för att poolen ska fylla någon funktion. Undantag är tillåtna (även om jag inte tog med Jans textförslag ang. de raderna.) Jag utelämnade dem medvetet just nu, för att inte för mycket ska läggas in och som undantag. För att få en tydlig inriktning där undantagen inte är de som behöver nämnas i första rummet och för att få fram en pool där det på sikt ska stå tydligt vid en blick på bilderna vad den är till för.

Situationsbilder håller jag med om att de kan ha känslofulla uttryck, men alla känslofulla uttryck räknar inte jag som konst bara för att de kan vara en konst att lyckas föreviga. Med sån def. skulle bifogad kunna läggas i poolen, men personligen anser jag inte att de har där att göra. Anser du? (Det är inte heller såna bilder jag skulle välja att ställa ut i galleri irl.)

För bilder utan avskärmning har vi ju bildkritiken.

Bilagor

• attachment-1.jpeg
    attachment-1.jpeg
    43.5 KB · Visningar: 196
Jag har nyligen gjort ett par korta besök i Konstfoto-polen och jag tycker det var för många bilder med låg konstnärlig ambition och lågt konstnärligt värde. Fram för hård gallring av Pool-värden! Kritik är bara bra. Vem mår dåligt av att få en enstaka bild refuserad? Det sporrar väl till eftertanke och mer ansträngning innan nästa publiceringsförsök. En konstpool utan kvalitetsribba blir larvigt. Det skall ju gå att se skillnad på bilderna i Konstfoto och de i t ex Bildkritik eller Studiofotografering.

Jovisst finns det en hel del lågkvalite och jag kan erkänna att det finns en hel del som kliar i fingrara att få radera. Men enligt dagens beskrivning går det inte att bara plocka så. Inte ens om det är kvalité man vill se..

Samtidigt är det ju så att snävar man till så kvalitetslösa verk försvinner försvinner samtidigt möjligheten att få utvecklas inom konstfoto genom konstruktiv kritik i poolen. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte vilket jag föredrar. En hård sållning där strikta jättetydliga regler finns och bara utvalda verk visas eller en pool där utrymme för utveckling genom kritik finns. Kanske två pooler som kompletterar varandra skulle behövas? En för utvalda verk och en där ambitionen är i fokus.

Poolen har nu krympt några sidor när mycket okommenterat har raderats. Kanske är den intressantare nu även i dina ögon Kristoffer? Om du börjar bläddra från sidan 2 i den?

Visst, en och annan jag anser malplacerad finns fortfarande, men jag raderar inte rena landskap eller avbildningar mm som legat länge innan nya beskrivningen om de kommenterats. Därför finns några kvar..

Passar förresten på att tillägga en grej till här, för jag har dåligt samvete. Har mängder av mail ang. poolen. Försöker svara så gott jag hinner, men det finns inte möjlighet att svara alla som undrar om vilka bilder de törs lägga in, vilka som passar e.t.c. Tyvärr.. Men läser ni här förstår ni säkert dilemmat om jag säger att mailen svämmat över?

Dock är mail välkomna och jag försöker så gott jag hinner, men svar utlovas inte. Mycket kan vara bättre att ta i forumet här där fler kan diskutera och ge snabbare feedback också kanske..

Många svar finns också här samt i poolbeskrivningen.

Senast ändrad:
Skulle man ínte kunna ha ett eget forum inom poolen. Idag sker ju all diskussion i forumtrådarna. Det blir ganska ostrukturerat och kanske marigt för många som egentligen är intresserade av poolen att delta eller hitta trådarna som har anknytning åt det hållet.

Jag tror att ett forum som ligger på konstpoolens meny kan vara värdefullt. Där kan man då diskutera det mesta som rör poolen på ett smidigare sätt än nu.

Diskussioner är nyttigt för utveckling så självklart behövs de. Oavsett hur tydliga beskrivningarna är. Allt kan alltid bli bättre och utvecklas genom att berörda/brydda får tycka, fråga och föreslå. Det tycker jag är jätteviktigt att alla har möjlighet till! Fast iof finns ju möjligheten här redan idag.

Är tanken att det ska vara något väldigt stort Jan-Olof? att länken ska gå till en egen forumkategori för var pool eller ännu mer? Jag tror iaf på en länk till "Diskussioner om pooler" om inte annat. Kanske något att önska av Christer?

Hittills finns några trådar (som denna t.ex.) länkade i några pooler.

Lotta, jag vet inte vad du menar med stort.

Janne, konst är inte tydligt det är otydligt och subjektivt. Vilket är en del av tjusningen och dragningskraften i alla fall för mig.

Det finns egentligen inget att länka till i dagens forum. Forumlistan och dess rubiker är något annat.

Om en diskussion (eller eget forum) i konstpoolen blir stort eller intressant kommer att visa sig. Beroende på intresse och engagemang från medlemmarna. OM denna idé genomförs i någon form.

Jag tror att forumvärden kan ha nytta av denna funktion. En del av mailen och frågorna platsar nog i ett sådant forum inbillar jag mig.

ANNONS