Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)
jansta skrev:

Kan detta räknas som konstfoto?

/Jan
Ja, det tycker jag utifrån den tanken du beskriver. I "min värld" är syftet oerhört viktigt när man pratar om konst. Alltså inte att tala om sina tankar för hela världen då, eller leda betraktaren, men bildtanken tycker jag spelar roll för vart bilden hör hemma. Det är därför jag hellre valde att fokusera på vad som inte passar i poolen än tvärtom. Jag anser att begreppet är rätt subjektivt. Att jag inte gillar eller förstår all konst gör den inte automatiskt till "icke konst" heller.

lottawe skrev:
I "min värld" är syftet oerhört viktigt när man pratar om konst.

Alltså inte att tala om sina tankar för hela världen då, eller leda betraktaren

Att jag inte gillar eller förstår all konst gör den inte automatiskt till "icke konst" heller.

Jag har ett umgänge med en del "riktiga" konstnärer som är utbildade. Vi har ofta diskussioner om att leda betraktaren. De anser att de verk/alster de visar skall utan påverkan skapa reaktioner hos betraktaren. För dem verkar ofta själva reaktionen vara det väsentliga, gärna provocerande.

Det tycker jag är fel för min del då jag är noga med syftet..... att förmedla vad jag såg och tänkte med bilden. Jag vill hjälpa folk att förstå och de är tacksamma för det. Det ger dem ofta en dimension till i bilden som de inte hittar själva.

Mitt eget förhållande till konsten är öppet och nyfiket, den goda egenskapen som jag eventuellt har är "att jag förstår när jag inte begriper"

Då kan jag acceptera det, välja att gå vidare eller söka information. Men framförallt känner jag inget behov av att dömma eller fördömma det jag inte förstår.

/Jan

Jag menade inte att ord aldrig ska användas. Bild och ord i kombination kan vara storartad konst enligt mig. Orden kan vara en del av konsten. Fast vidare anser jag att en utförlig beskrivning om konstnärens tanke på så sätt som man kanske skriver under en dokumentär bild kan vara förödande för intrycket när det gäller just konst, men det behöver inte vara antingen bild eller ord för att min åsikt är den alltså. I vissa fall är ju orden befogade och en del av konsten, men för att de ska uppfattas så av mig så krävs att de också är genomtänkta och hör dit.

Jag känner inte heller behov av att döma eller fördöma, men däremot ser jag vitsen i varför en pool som inriktar sig på konst behöver skärmas av och inte är till för vad som helst. Typ rent produktfoto mm som anges i beskrivningen alltså.

lottawe skrev:
Jag har ryckt in som ny poolvärd då Jessica valde att lämna uppdraget. Ser mig dock mest som vikarie än så länge ifall att Jessica kanske vill återkomma i framtiden..

Vad som är konsfoto debatterades rätt hårt i en annan tråd, och utifrån vad som bl.a framkommit där har poolbeskrivningen ändrats nu.

Den nya poolbeskrivningen finns redan upplagd i poolen, men utrymme för diskussion både om innehåll och formuleringar finns självklart. Tyck gärna till! Går det att förändra till de bättre?

Jag tycker att det ser intressant ut och kommer att ladda upp bilder i denna pool.
Jag hoppas också att Jessica kan "ladda om" och känna glädje samt få uppskattning för hennes insatser.

Apropå poolen så har jag läst en del i gammal diskussion också. Har förstått att den var tänkt för en snävare typ av bilder från början, men röstar själv för att den pool som nu heter konstpool kan få vara för all typ av konstnärligt foto. Även för natur..

Fast en grej jag inte riktigt får grepp om trots plöjande genom diskussionerna är syftet, alltså med kommentarera. Vad är det vi vill ha feedback på, vilken typ av kommentarer förväntas? Jag tror det vore smart att lägga till något om det syftet i poolbeskrivningen?

Jag funderar på om det vore smart att skriva in något liknande i beskrivningen som finns i poolen för bilddiskussion också. Typ att fotografen själv ska skriva något i fältet bildbeskrivning i poolen och att Om det endast är kritik på det tekniska så rekommenderas en annan pool. Utan beskrivning raderas bilden. Skulle det vara ide tror ni?

Det finns många bilder som jag inte förstår lagts där. Jag mailar några nu, men som poolbeskrivningen är idag så finns inte annat att göra än att låta dem ligga det där dygnet om inte fotograferna själva flyttar bilderna. Svarar de och anser de att bilderna inte endast är felplacerade utan konst så får de ligga.. Att bara radera utan exakt specifikation om regler i beskrivningen är inget alternativ så det är nya klara, tydliga regler som behöver fram om det ska bli möjligt.

Personligen tror jag att pooler missbrukas lite för att fler bilder ska kunna läggas ut samma dag. När en lagts i bildkritik så lägger man in fler i andra pooler för att få upp fler även om de inte passar kanske?

Senast ändrad:
Jag tror att det är bra med en koll på vad som läggs in, bättre med mindre antal bilder som passar poolens syfte än många av olika karaktär.

Var lite bestämd och radera om vi hamnar utanför ramarna, kräv en bra beskrivning av fotografen. Ser frammot att följa utvecklingen och bilderna i poolen. Det känns bra med en "smal" pool.

/Jan

Jo, det kan vara ide att vara hårdare mot de som omfattas av de "felsyften" som nämns i inforutan och radera direkt kanske, men i många fall är det omöjligt utan ny poolbeskrivning. Dessutom är ju konst subjektivt.. Idag skickar jag typ mail efter "mallen" nedan och raderar efter ett dygn om inte fotografen själv gör det. Nån gång har hänt att samma bild kommit in igen iaf. Det är tråkigt..

Fast det är beskrivningen för poolen som måste förtydligas också. Därför vill jag gärna höra om någon kan hjälpa till att formulera vad för typ av kommentarer som önskas. Jag antar att få vill ha exakt samma typ som bildkritiken syftar till utan snarare en kombination. Som sagt ha jag svårt att få grepp om den biten av tidigar diskussion så jag önskar åsikter om det. Ni får gärna kolla beskrivningen och kom med förslag.

Exempel på mail:

"Hej.
Jag tittade på bilden "xxxxxxxx" i poolen för konstfoto på fotosidan.se. Jag upplever den som en bild som går under tredje alternativet (avbilning) som står i infoboxen lite för mycket för att placeringen ska vara motiverad. Jag kan ju så klart ha fel. Det är min känsla och känslor är ju subjektiva. Därför vill jag be dig att redigera in en mer motiverande text till bilden om den ska vara kvar i poolen.

Personligen tror jag du skulle få mer tillbaks i t.ex. bildkritikpoolen eller annan pool annars, så känns det som din bild hamnade i fel pool har du möjlighet att radera den ur konstfoto samt lägga över den i annan pool i stället. Då hamnar den bland "alla nya bilder" igen också.

Orsaken till denna förfrågan finns i poolbeskrivningen. Har du funderingar är du naturligtvis välkommen att maila mig också eller att ta upp dem i forumet. En diskussion till befintlig tråd finns länkad i poolbeskrivningen.

Med vänlig hälsning"

Ok jag försöker att bidra till utvecklingen genom skrivning. Har haft ambition att vara tydlig men det kan säkert bli bättre.Du som nu har åsikter, hjälp till att förtydliga.... korta gärna ner med enklare och bättre formuleringar men gör inte texten längre

MVH
Jan

TIDIGARE VERSION
Konstfoto
I denna poolen placerar vi bilder som framställts i artistiskt syfte. Poolen är menad att fungera som en plats där vi känner, lär, förmedlar och tar till oss av fotografiet som konstnärligt uttrycksmedel.

Konst är ett omfattande begrepp som innefattar mycket. Några exempel på bilder som inte godkänns i poolen finns ändå och kan bl.a vara produktfoto, sportfoto, porträttfoto och reklamfoto. Även om det kan ses som en "konst" att framställa dessa på ett snyggt bra sätt så är oftast inte syftet det samma som konstfotografens. Nämligen att visa på fotografiet som ett känslofullt uttrycksmedel.
Innan du laddar upp en bild önskar vi att du funderar noga på poolvalet. Är bilden skapad för att förmedla en känsla eller är den skapad för att avbilda eller för att bevara ett ögonblick? Det förstnämnda är en orsak att lägga bilden i konstfotopoolen medan de två senare alternativen inte är det.

Fotografer som misstänks ha felplacerat bilder kommer att få en fråga och kanske begäran om att lägga till en motiverande bildbeskrivning. Vid uteblivet svar, handling på såna frågor kommer berörda bilder att raderas efter ett dygn. Fotografier kan även raderas om de legat en stund i poolen och förblivit okommenterade.

MIN VERSION
Konstfoto
Denna pool är till för bilder som framställts i dimensionen bortom avbildning. Poolen är till för de som medvetet arbetar med fotografiet som konstnärligt uttrycksmedel. Det krävs av fotografen vid införandet av bilden i poolen en redogörelse om bilden och kritikframställan som är grunden för en dialog med intresserade betraktare.

Exempel på bilder som inte godkänns i poolen är produktfoto, sportfoto, porträttfoto, reklamfoto, husdjur, street och avbildande fotografering. UNDANTAG från detta är när motivet avbildats med mål att använda fotografiet som ett känslofullt uttrycksmedel. Genom att skriver en bra redogörelse och kritikframställan vad du vill diskutera kan även bilder från ovanstående kategorier accepteras.
Innan du laddar upp en bild önskar vi att du funderar noga på poolvalet. Är bilden medvetet skapad för att förmedla en känsla eller för att avbilda eller för att bevara ett ögonblick? Det förstnämnda är en orsak att lägga bilden i konstfotopoolen medan de två senare alternativen inte är det.

Bilder utan kritikframställan raderas av forumvärd. Fotografer som misstänks ha felplacerat bilder kommer att få en begäran om motiverande bildbeskrivning. Vid uteblivet svar raderas bilden. Poolen är till för vår egen utveckling och genom att titta på bilder och läsa kommentarer och själv kommentera utvecklar du poolen. Därför kommer fotografier att raderas om de legat en för länge i poolen och förblivit okommenterade.

Varför lägga ned så mycket energi på att radera bilder?
Trots allt är det ju upp till betraktaren att välja ut vilka bilder man vill titta närmre på och eventuellt kommentera.

Ska du göra ett mer renodlat urval så blir det mer godtyckligt och liknande ett galleri. Det behöver naturligtvis inte vara fel.

Det är ju så (som tidigare påpekat) att nuvararande poolkriterier gör det svårt att radera många bilder. Mig stör det inte.
Det ligger liksom i sakens natur att regler om konst och vad som är konst är subjektivt. Det medför att nya formuleringar blir kniviga och svåra att finna utan att det egentligen mest handlar om tycke och smak.

Om du väntar dig ett svar eller reaktion på mail till raderade bilder så är ett dygn lite för kort tid. Alla läser inte mail varje dag. De som inte följer regler eller uppför sig väldigt illa skall väl rapporteras till redaktionen. Sen får redaktionen bedöma eventuella åtgärder tycker jag.

JanOlofHärnström skrev:
Varför lägga ned så mycket energi på att radera bilder?
Trots allt är det ju upp till betraktaren att välja ut vilka bilder man vill titta närmre på och eventuellt kommentera.

Svar:Rätt.. och om det inte blir några kommentarer så är det väl att ingen har intresserat sig för min bild. Okommenterad bild tillför inget.

Olof Härnström (JanOlofHärnström) skrev:[/i]
Ska du göra ett mer renodlat urval så blir det mer godtyckligt och liknande ett galleri. Det behöver naturligtvis inte vara fel.

Svar:Rätt igen... vore bra om denna poolen kunde ha det förhållningssättet i motsats till andra.

Det ligger liksom i sakens natur att regler om konst och vad som är konst är subjektivt. Det medför att nya formuleringar blir kniviga och svåra att finna utan att det egentligen mest handlar om tycke och smak.

Svar:Rätt.. så är det på alla utställningar, någon måste välja för att inte allt skall komma med och utställningen skall bli ointressant. Därför överlåter jag till forumvärden att ta beslut och forma poolens innehåll. Är beredd på att få min bild refuserad även om jag själv anser att den är bra. Kan vara bra att uppdraget är tidbegränsat för att få med variationer.

Om du väntar dig ett svar eller reaktion på mail till raderade bilder så är ett dygn lite för kort tid. Alla läser inte mail varje dag.

Svar:Jag tycker det är god ton att meddela, förväntar mig inget svar.

De som inte följer regler eller uppför sig väldigt illa skall väl rapporteras till redaktionen. Sen får redaktionen bedöma eventuella åtgärder tycker jag.

Svar: Det anser jag är en annan diskussion som inte gäller införandet eller bedömning av bilder i poolen

Forumvärden får ju radera bilder.

Missbruk tycker jag att redaktionen skall ta hand om. T.ex om Lotta raderar en bild men att den trots det återkommer.

För min del så är det OK om mina bilder raderas om jag får en motivation. Det är ju en slags respons även om (samt tack och lov) vi tycker olika om just den bilden.

JanOlofHärnström skrev:
Forumvärden får ju radera bilder.

Missbruk tycker jag att redaktionen skall ta hand om. T.ex om Lotta raderar en bild men att den trots det återkommer.

För min del så är det OK om mina bilder raderas om jag får en motivation. Det är ju en slags respons även om (samt tack och lov) vi tycker olika om just den bilden.

Bra då är vi överens, bra vore om fler anslöt sig till åsikten til stöd för utveckling av poolen

Jan

Kanonbra med disksussion och bra med förslag på poolbeskrivning:)
Jag hoppas också att fler vill delta med sina tankar och åsikter.

Jag har tyvärr inte tiden att titta mycket på poolbeskrivningsförslag förrän på måndag, men i stort vid en snabb blick tycker jag ditt förslag är riktigt bra Jan, men jag är dock lite anti mot att rabbla motiv (som ex. husdjur) eftersom en bild inte avgörs av motivet. De bilder det syftar på kanske ändå faller under porträttfoto eller avbildning? Jag klippte in "Poolen är till för de som medvetet arbetar med fotografiet som konstnärligt uttrycksmedel" först i beskrivningen för att förtydliga redan nu, men återkommer till resten på måndag.

Ang. bilder som återkommer så är det ju inget problem att radera dem flera gånger eller kanske att undvika det också om beskrivningen talar för radering utan bön om beskrivning eller så egentligen, men jag är inte säker på vilket som är bäst. Jag vet inte om jag vill kalla det missbruk med nuvarande beskrivning heller. Bilden det handlade om (för det är bara en) raderade jag p.g.a att den legat okommenterad en tid samt för att jag inte ansåg att den matchade poolen, men hela grejen med ordet konst bygger ju på att seéndet är subjektivt. Uppenbart ansåg den fotografen att bilden var rätt i poolen. Fotografen hade ju fått full info per mail och den utgår jag från att den inte missades.

lottawe skrev:
Kanonbra med disksussion och bra med förslag på poolbeskrivning:)
Jag hoppas också att fler vill delta med sina tankar och åsikter.

ditt förslag är riktigt bra Jan, men jag är dock lite anti mot att rabbla motiv (som ex. husdjur) eftersom en bild inte avgörs av motivet.

Gör med mitt förslag som du hanterar bilder.... ta bort det dåliga och använd det som är bra!

Låt oss arbeta för enkelhet och tydlighet för allas bästa.

/Jan

Kom på en i mitt tycke bra ide för att utveckla poolen.

Då problemet tycks vara vilka bilder som kan få vara med och konstfoto är en subjektiv uppfattning!

Mitt förslag är att forumvärden samlar några som anses ha god insikt i ämnet och tar fran 5-10 förslag (bilder) som exempel på fotokonst.
Lägg ut länkarna till oss övriga så får vi handledning och fundera på om just min bild passar in.

Fördelar
-Ni avgränsar poolen och får en styrning
- Bilderna blir färre men av bättre kvalitet (hoppas jag)
- Viljan att kommentera blir större (?)

Nackdelar
- Avgränsningen av poolen kommer att kritiseras och diskuteras av andra.

Det kan lösas genom att forumvärden sitter på avgränsad tid och nästa forumvärd som gärna kan vara en av kritikerna som anser sig "veta" får sätta sin prägel på poolen.

Kommer vi som är "bildbearbetare" att få möjlighet att visa våra "alster/bilder" i polen, som tex den här!?
...eller

Bilagor

• the-hug.jpg
    the-hug.jpg
    43 KB · Visningar: 182
kreatören skrev:
Kommer vi som är "bildbearbetare" att få möjlighet att visa våra "alster/bilder" i polen, som tex den här!?
...eller

Svårt för de ansvariga att svara ja/nej (tror jag) under utvecklingsskedet. En bärande del i att lägga in en bild var att skriva en kritikframstaällan tillsammans med bilden.

Om du gör en kritikframställan kan intresserade ha den som diskussionsobjekt här i forumet.

Bra med ngt konkret att diskutera kring

/jan

Jag har ingen specifik idé på hur man kan få konstpoolen att fungera, det var delvis därför jag bad att få avstå från att vara poolvärd. Men jag måste bara säga, vid en snabb titt av poolen, att den har tappat all charm och inriktning. Det är en sån vild blandning av bilder att den borde döpas om från konstfoto till potpurri.

silversaga skrev:
Jag har ingen specifik idé på hur man kan få konstpoolen att fungera, det var delvis därför jag bad att få avstå från att vara poolvärd.

Svar: Ändå var den som bäst när du hade den, kanske lite i skymundan men ändå. Trots det var det tungt för dig att hantera den, med alla trista mail.

silversaga skrev:[/
Men jag måste bara säga, vid en snabb titt av poolen, att den har tappat all charm och inriktning. Det är en sån vild blandning av bilder att den borde döpas om från konstfoto till potpurri.

Kan du ställa upp och hjälpa Lotta och någon till så att poolen kommer på spåret igen? Tror att det är många som önskar det! Du behöver ju inte stå längst fram och vara frontfigur. Känner att denna poolen skulle vara en bra motvikt till mycket annat. Vore bra med typ 5 pers som hade poolen regelbundet och fördelade arbetet mellan sig?

/jan

ANNONS