Annons

Konsertfoto - vidvinkel och tele

Produkter
(logga in för att koppla)
För att återgå till vidvinkel och tele, jag måste erkänna att jag måste modifiera min syn på tele och vidvinkel, från att tidigare gärna arbetat med intima utsnitt genom tele till mer vidvinkel, eller i mitt fall nära normal brännvidd eftersom jag har en brännviddsförlängning. Köpte en 28 mm och använde den vid Motala Punkrockfestival, varav en bild blev riktigt övertygande (http://www.fotosidan.se/pools/view/10/718742.htm). Valet beror på hur artisternas show ser ut.

En fråga om inträde till konserter/festivaler, om ni fotar för en tidning, brukar ni få gå in gratis eller får man fortfarande betala konsert/festival-biljett? Eller kan man vara charmigt övertalande? ;-)
 
Mikael Syväjärvi (growingart.se) skrev:

En fråga om inträde till konserter/festivaler, om ni fotar för en tidning, brukar ni få gå in gratis eller får man fortfarande betala konsert/festival-biljett? Eller kan man vara charmigt övertalande? ;-) [/B]

Gratis, men det kan hända att mindre festivaler/spelningar brukar favorisera reportern och låta fotografen få ett inbytespass. Det beror lite på vem man är, vad man har för syfte och vad det är för festival. Lättare för min redaktör att motivera min närvaro på ex Gates of Metal än på Robbie Williams.
 
Jag har bara fotat för mig själv så då får man försöka snacka sig in. På de tillfällen man skickar in info om ackreditering så är det samma sak som fritt inträde om man får ackreditering? Eller hur gör ni i praktiken?
 
Festivaler har oftast en presskontakt som man måste höra av sig till innan ett visst datum för att ansöka om ackreditering (och yeps, gratis inträde såvida man inte får inbytes-ackreditering, då man måste ha en biljett också, men man får då t ex fotopass och ev backstage-acess).

Vi skickar in en beskrivning av vilka vi är, vad vi vill bevaka för band, hur måmga besökare vi har på siten och vilka skivbolag vi kommer att samarbeta med kring intervjuer etc.

För konserter så kontaktar vi i följande ordning arrangören, skivbolag eller band. Desto större arrangemang, desto mindre är chansen att få ackerditering/fotopass (såvida du inte är ute på uppdrag från dagspressen).

Vi brukar dessutom erbjuda band/arrangörerna bilder för webbpublicering efteråt om de vill ha, så länge vi får behålla vår copyright-logga med textlänk till vår site.
 
growingart.se skrev:
Hittills har jag använt mitt 85mm/1.8, det har bra ljusstyrka och fokuserar snabbt nog för att fånga händelser, känner mig som en revolverman med kamera ibland. Procenten bra bilder blir hög. Då jag står nära så kan jag fånga detaljer, och jag tycker faktiskt det är en utmaning att fånga en komposition när utsnittet egentligen är för litet.

Är själv VÄLDIGT förtjust i just detta objektiv !
Perfekt på mindre spelningar mm
Med 1600 ISO får man utmärkt bra tider för frihand... på den tiden man använde FUJI RSP1600
suveräna resultat !
Men nu blir det Digitalt,, inte kollat upp bruset på D100 än vid 1600
 
Tack för gedigen info Daniel, jag fotar gärna konserter/festivaler i trakten (öster om Vättern) men har inga uppdragsgivare, är relativt ny på konsertfoto. Om det är en intressant konsert/festival så kan jag fota utan ersättning för att få mer erfarenhet.

Håkan, jag får typ 1/125 vid iso 800 med min 85/1.8, räcker ganska långt. Inte mycket brus heller (har Canon eos 20D).
 
Senast ändrad:
Mikael, även om du är ny tyckte jag att jag såg en av dina bilder i en fototidning för inte så länge sedan, och den fick bra kritik. Det är väl det som räkna ;)
 
yavisst räknas det Peter! Konsertfoto är en kul grej, förutom att man missar en del av den musikaliska upplevelsen när man fotar (man är så koncentrerad).
 
i går var jag på konsert med Stryper och hade då presspass för att fota för en kompis som skriver konsertrecensioner för muzic.se

jag har nog ändrat lite uppfattning om vilken brännvidd jag föredrar oxå, precis som mikael. jag hade ett lånat 24-85/2.8-4 som satt på på hela konserten. efteråt körde jag bilderna genom ett statistikprogram och fick då fram att jag tog strax över 1/3 av bilderna vid 85mm, strax under 1/3 vid 24mm och sedan resten utspritt i omfånget.

så en 85/1.8 och en 24/1.8 skulle inte varit dumt i framtiden...
 

Bilagor

  • oz.jpg
    oz.jpg
    16.7 KB · Visningar: 166
Även om det skulle funka med vidvinkel så beror det även på hur bandet är på scen, bilden nedan är tagen vid samma scen som Troublemakers (se länk ovan) där jag använde vidvinkel och ändrade mitt synsätt om tele och vidvinkel. I bilden nedan så hade bandet inte alls samma aktivitet (slänga sig omkring på scen) så jag bytte till 85 mm och försökte fånga uttryck istället. Jag har inte använt zoom, skulle vara intressant att se hur mycket skillnad det blir p g a att ljusstyrkan är sämre med en zoom (som ger andra exponeringstider för samma exponering). Bilden är från bandet Frenzy Four. Tänkte köpa en f/2.8 zoom men det blev en 135/2L istället.
 

Bilagor

  • frenzy four.jpg
    frenzy four.jpg
    50.7 KB · Visningar: 181
Till Mikael!

Hej!

Ang. Cardigans-bilden så tog jag den på fri hand. Det var ganska stakrt ljus så det gick bra :)
Jag ska lägga upp några fler bilder från Peace and love så får du gärna ge lite feed-back :)

I övrigt var det en underbar upplevelse. Fick en riktig adrenalinkick av att fota vid dom stora scenerna. Det här ska jag vekligen göra om!
I övrigt fick jag min första publicering i Dala Demokraten i torsdags :) Jag skulle länka till den, men Dala Demokratens hemsida suger så jag hittar inte artikeln nu :(

Tack för alla tips osv!
 
Du hade 1/60 i slutartid enligt exifinfo, så det är starkt att få så bra skärpa handhållet vid 70 mm brännvidd, speciellt eftersom du hade en 350 som ger brännviddsförlängning!

Kul med publiceringen, grattis!
 
growingart.se skrev:
Du hade 1/60 i slutartid enligt exifinfo, så det är starkt att få så bra skärpa handhållet vid 70 mm brännvidd, speciellt eftersom du hade en 350 som ger brännviddsförlängning!

Kul med publiceringen, grattis!

:) Kul att man kan imponera då!

Tack =)
 
Re: Till Mikael!

backdrifter skrev:
Hej!

Ang. Cardigans-bilden så tog jag den på fri hand. Det var ganska stakrt ljus så det gick bra :)
Jag ska lägga upp några fler bilder från Peace and love så får du gärna ge lite feed-back :)

I övrigt var det en underbar upplevelse. Fick en riktig adrenalinkick av att fota vid dom stora scenerna. Det här ska jag vekligen göra om!
I övrigt fick jag min första publicering i Dala Demokraten i torsdags :) Jag skulle länka till den, men Dala Demokratens hemsida suger så jag hittar inte artikeln nu :(

Tack för alla tips osv!

Länk, och grattis! :)
http://www.dalademokraten.se/Articl...0726150112_DD825/20060726150112_DD825.dbp.asp
 
backdrifter skrev:
Men tack så hemskt mycket!

Man måste väl vara prenumereant för att få söka i deras arkiv numera va?

Tack!

Jo, men det är inte jag så jag tog mig friheten att googla dig (det brukar funka bra även när man söker på tidningar) och då kom den upp!

Såg din frågor innan festivalen och tycker det är kul att du fick in en i tidningen direkt så jag tyckte du skulle få in länken i tråden :)
 
Leifer skrev:
Jo, men det är inte jag så jag tog mig friheten att googla dig (det brukar funka bra även när man söker på tidningar) och då kom den upp!

Såg din frågor innan festivalen och tycker det är kul att du fick in en i tidningen direkt så jag tyckte du skulle få in länken i tråden :)

TAck.:) Det var mycket snällt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.