Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto - vidvinkel och tele

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta att jag stör men hur gör ni med ljuset? Kör ni långa slutartider och fyller på med lite blixt?
 
Nemesis skrev:
Vilka brännvidder som passar är svårt, jag har själv lite svårt nu när man bytt från 135-film till digitalt och 1.5x crop kamera...
Men övning ger färdighet!

Generellt är det ju annars så att zoomar har sämre ljusstyrka än fast optik, men du behöver färre av dom, så det blir att man skaffa sig lite av varje för att täcka upp så många situationer som möjligt (när man har råd)

Till konsert (och även porträtt) skulle jag nog hellre valt Tamrons 28-75/2.8. Anser att man hellre behöver mer i tele-området än i vidvinkel-området.

Själv växlar jag mellan 50/1.7 och 85/2.0 (Pentax) när jag fotar konsert (de få gånger det hänt). Men kan tänka att vid lite större scener skulle ett tele på 100-150 mm nog vara OK (själv har jag ett 135/2.8)

Jag har alltid varit förtjust i att fota i befintligt ljus och då är ljusstarka objektiv ett måste...

Jag antar att du redan har ett bra enbens-stativ? Annars är det nästan ett måste i dåligt ljus...



Okey...*pust*..
Då var frågan...fast- eller zoomobjektiv till konsert?
Jag står och velar mellan Tamron 17-50/2.8 och ett fast canon 85/1.8
Då kommer jag att byra min 70-300 mot nån av dessa då jag inte har råd att ha allihop..:S
studiebidrag är inte mycket att hänga i julgran.
 
Jag kör nästa aldrig med blixt utan skruvar upp ljuskänsligheten på kameran till 1600 eller 3200. Bilderna i mitt konsert-album är tagna handhållet och ISO 3200, men 50/1.7 resp 85/2.0.
 
Emese: Innan du gör något som kostar pengar så skulle jag rekomendera att du helt enkelt provar att fota med ditt 70-300, högsta ISO och ett enbens-stativ. Ta många bilder och räkna med att få slänga 9 av 10.

Då kan du efteråt gå igenom EXIF på bilderna och kolla vilken brännvidd du använt mest...

Jag antar att du inte har krav på dig att du måste leverera ett visst antal bilder från konserten i en viss kvalitet? I så fall borde du få betalat!
 
Nemesis skrev:
Jag kör nästa aldrig med blixt utan skruvar upp ljuskänsligheten på kameran till 1600 eller 3200. Bilderna i mitt konsert-album är tagna handhållet och ISO 3200, men 50/1.7 resp 85/2.0.

Bra bilder
Va har du för slutartider?

Jag tänkte iofs på konserter som är mörkare med intensivare strålkastare osv, typ som på en nattklubb.
 
EXIF sa mellan 1/30 och 1/60 ;)
Kameran var ställd på spot-mätning och då stör inte strålkastare i kanterna utan mätningen går på artistens ansikte primärt...
 
Nemesis skrev:
Emese: Innan du gör något som kostar pengar så skulle jag rekomendera att du helt enkelt provar att fota med ditt 70-300, högsta ISO och ett enbens-stativ. Ta många bilder och räkna med att få slänga 9 av 10.

Då kan du efteråt gå igenom EXIF på bilderna och kolla vilken brännvidd du använt mest...

Jag antar att du inte har krav på dig att du måste leverera ett visst antal bilder från konserten i en viss kvalitet? I så fall borde du få betalat!


nej, inget krav, mer än från mig själv då förstås. vore kul å få nåt bra kort i alla fall!! :)
Problemet med att testa runt lite är väl att jag inte vet när jag kan få chansen att fota sånna stora spelningar igen som peace and love erbjuder...
skulle gärna vilja vara säker på den utrustning jag tar med mig och veta att det ger gott resultat.
 
ChiPs skrev:
Vet du hur stället ser ut, hög scen? Var kommer du stå? Belysning?

det är många olika scener...två större och en mindre utescen och två clubscener.
Jag får stå precis framför scenen då. Det är ju mest dom största scenerna som är problemet. Dom är ganska höga och stora. Belysningen varierar ju med tiden på dygnet osv...
Svårt..jag har aldrigt gjort nåt liknande! Upplevelse of a lifetime.=)
 
Om du ämnar köpa ett objektiv till så fundera på vilken du skulle ha mest nytta av i andra sammanhang än konsertfoto, troligen en zoom. Med mina fasta ljusstarka objektiv får jag slutartider på 1/125 - 1/200, rena lyxen i konsertsammanhang. Precis som Peter så kör jag med spotmätning. De flesta bilder i mitt musikalbum (http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=117289) eller min hemsida är tagna med 50/1.4 eller 85/1.8 Om det är olika scener så kanske en zoom är mest lämplig, förslagsvis 28-75.
 
backdrifter skrev:
det är många olika scener...två större och en mindre utescen och två clubscener.
Jag får stå precis framför scenen då. Det är ju mest dom största scenerna som är problemet. Dom är ganska höga och stora. Belysningen varierar ju med tiden på dygnet osv...
Svårt..jag har aldrigt gjort nåt liknande! Upplevelse of a lifetime.=)

Oavsett hur du gör kommer du att vara osäker eftersom du inte gjort det förut.
Min tanke var bara om du dessutom byter bort ditt 70-300 IS objektiv till något annat och kanske blir missnöjd så är det ju dubbelt tråkigt.

Tänk på att utrustningen bara är en del i en bra bild, det är minst lika viktigt eller viktigare vad/vem som är bakom kameran.

Du kommer att få en del bra bilder oavsett vilken utrustning du har, framför allt på en stor utomhusscen tror jag ditt 70-300 kommer att fungera bra. Men kommer troligen inte att fungera på en clubscen, men där kan du faktiskt prova med ditt 18-55 (som du säkert kan använda på de större scenerna också!). Då vet du faktiskt vad som fungerar och vad som inte fungerar... Bara en sån sak som rätt kamerateknik gör skillnad på 1 - 2 bländarsteg när det är dåligt ljus.

Det ger dig inte bara erfarenhet av konsertfoto, men även en erfarenhet av vad du önskar dig för optik nästa gång! Och då vet du varför du vill ha just den optiken.

Om du dessutom har Canon, vilket inte är ovanligt, kanske du kan låna ett 28-75 alt 85:a eller nåt liknande av någon annan fotograf som kanske saknar ett 70-300...

Och om du har lyckats få foto-tillstånd denna gången, vad är det som säger att du inte kommer att få det i framtiden? Du kommer ju alltid att ha denna konserten som referens.

Det är inte alls hopplöst ;)
Lycka till nu och så hoppas vi att du lägger upp dina bästa bilder här!
 
Nemesis skrev:
Oavsett hur du gör kommer du att vara osäker eftersom du inte gjort det förut.
Min tanke var bara om du dessutom byter bort ditt 70-300 IS objektiv till något annat och kanske blir missnöjd så är det ju dubbelt tråkigt.

Tänk på att utrustningen bara är en del i en bra bild, det är minst lika viktigt eller viktigare vad/vem som är bakom kameran.

Du kommer att få en del bra bilder oavsett vilken utrustning du har, framför allt på en stor utomhusscen tror jag ditt 70-300 kommer att fungera bra. Men kommer troligen inte att fungera på en clubscen, men där kan du faktiskt prova med ditt 18-55 (som du säkert kan använda på de större scenerna också!). Då vet du faktiskt vad som fungerar och vad som inte fungerar... Bara en sån sak som rätt kamerateknik gör skillnad på 1 - 2 bländarsteg när det är dåligt ljus.

Det ger dig inte bara erfarenhet av konsertfoto, men även en erfarenhet av vad du önskar dig för optik nästa gång! Och då vet du varför du vill ha just den optiken.

Om du dessutom har Canon, vilket inte är ovanligt, kanske du kan låna ett 28-75 alt 85:a eller nåt liknande av någon annan fotograf som kanske saknar ett 70-300...

Och om du har lyckats få foto-tillstånd denna gången, vad är det som säger att du inte kommer att få det i framtiden? Du kommer ju alltid att ha denna konserten som referens.

Det är inte alls hopplöst ;)
Lycka till nu och så hoppas vi att du lägger upp dina bästa bilder här!

Tack.:)
 
Tänk på vad du fotar, det är lätt vara ivrig att fota så att man får lite tråkiga bilder, typ mikrofon i ansiktet, välj hellre dina tillfällen än försök få fler bilder. Jag brukar försöka förutse när något möjligt moment dyker upp och är man snabb så hinner man fånga det.
 
growingart.se skrev:
Tänk på vad du fotar, det är lätt vara ivrig att fota så att man får lite tråkiga bilder, typ mikrofon i ansiktet, välj hellre dina tillfällen än försök få fler bilder. Jag brukar försöka förutse när något möjligt moment dyker upp och är man snabb så hinner man fånga det.

tack för tipset. Jag ska tänka på det! =)
 
det bör vara f/2.8 över hela brännvidden för konsertfoto, med det objektivet så blir det längre slutartider vid längre brännvidd, och vid längre brännvidd är det redan lättare att få oskärpa för att man inte håller kameran riktigt stilla (vilket ingen kan), speciellt svårt blir det att hålla stilla kameran vid konserter. det betyder inte att objektivet inte funkar men du bör kanske undvika att zooma in, har du nytta av objektivet i andra sammanhang så kan du fundera på det.
 
backdrifter skrev:
är sigma 17-70/f2.8-4 macro når att ha vid konserter?? hur funkar det om det är f2.8-4??

På stora scener är det absolut inga problem att fota med f.4. Det är så mycket ljus i alla fall. Tänker t.ex. på Arenan, Globen, etc. På mindre scen är det bättre 2.8 eller även 1.8. Tänker på Klubben, Kolingsborg somkan vara väldigt mörka. Men i så fall använder man mer vidvinkel och mindre tele. Det går ändå även det är inte det bästa förhållande. Om du fotar på väldigt små scener som Mosebacke eller Tanto kommer du att behöva säkert 2.8 men igen så använder du mest vidvinkel.

Så din sigma 17-70 duger om du inte ska fora åt DN eller Expressen :)

Ett råd: se möjligheter och inte svårigheter med utrustningen som du har. Om du missar en jättebra bild så är det inte hela världen. Mera bra bilder kommer. Den perfekta konsertbilden finns inte.

Sofia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.