Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto - vidvinkel och tele

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det är en bra actionbild men du forlorade en hel del både på vänster och höger sidan. En vidvinkel här skulle passa mycket bättre.

Sofia
 
Håller med om att jag förlorar en del, däremot skulle jag även förlora det viktiga i bilden, blicken från trummisen när han har kontakt med gitarristen.
 
då måste du gå närmare, med en 85mm kanske. Antingen eller... Bilden är inte komplett som den är, men du kan inte skära bort killarna på sidan så att du får det du vill ha dvs ögonkontakt. Bilden blir inte bra heller på det sättet.
För mig skulle vara mycket bättre med alla artister i bilden. Du skulle inte förlora ingenting så.
Det är ett konstruktiv förslag så klart, men det handlar mer om personlig smak.

Sofia
 
Jag har funderat på den här bilden ett tag och om jag hade haft en vidvinkel och sedan beskurit den för att få mer av blicken, så hade jag nog beskurit den ungefär så här. Sångarens rörelse är med vilket visar dynamiken, andregitarristen står vid mikrofon vilket inte är så häftigt i en bild men genom att låta honom vara med så tillför han känslan av att det är ett band, även om jag gillar mitt 85 mm så hade jag nog inte velat haft det på vid det här ögonblicket. Skulle onekligen varit intressant att se hur det skulle blivit med en zoom, men jag personligen gillar detaljerna som lyfter en bild framför vidvinkel, för mig är det ögonkontakten som gör bilden, annars blir den som andra konsertbilder och då blir den en i mängden. Skulle vara intressant att prova en zoom, det finns en med ett schysst omfång på 24-70 men med f/2.8, hade den haft f/1.8 så hade jag köpt den direkt.


Jag har tittat runt lite på konsertbilder och trots att många har en zoom så blir det en närbild, ofta på ansiktet (och ibland även med mikrofonen framför...), och ibland kanske den där extra skärpan saknas, det får mig att tveka lite på en f/2.8 zoom.
 
Jag älskar tele. Även när jag står nära. Fast det beror såklart mest på scenen och hur nära man kommer.

En sak som många glömmer är att (om man är beredd att offra lite kvalite) man flexibelt kan göra om en bild som är tagen med tex 50mm till 200mm med croppning. Ett exempel på hur det kan bli är min senaste konsert jag fotade på Josh Ritter på Popaganda i Stockholm för några dagar sen. Där hade jag endast med mig ett 50mm 1.8 som jag fotade med under hela konserten bland publiken från samma plats :p


Bild-exempel kan ni hitta på www.zapper.se

Mina bilder blir alltid klara först i photoshop och det spelar mindre roll vilket objektiv jag använder faktiskt :)

Fast jag ser nog ganska annorlunda på konsertbilder, mer åt konstfoto-hållet.
 
det var lite trevliga konsertbilder, fast inte så många av dem skulle hamna på min hemsida om jag skulle skaffa någon...

7,12,14,15 var mina favoriter bland dina josh ritter bilder.

jag är mer för vidvinkel och färg, och vill gärna ha med lite dynamik i bilderna, så man ser att det är en livespelning och inte en promobildstagning.
men min erfarenhet är inte så stor än, vi får se om jag ändrar uppfattning efter ett par konserter när jag köpt ett 50/1.8, efter sommaren troligtvis.
 
Kul att höra att någon mer gillar tele, jag är förtjust i detaljer som är lite annorlunda. För min del har jag inget intryck av att sådana är promobilder, vilket antagligen beror mycket på scenljuset vs studioljus. Personligen gillar jag inte beskärningar för att lyfta fram sådana, vet inte varför men det känns mer om man gör utsnittet i kameran, kanske p g a att kvalitén är bibehållen.
 
självfallet menar jag inte att bara för att en bild är fryst ser det ut som en promobild. lite klumpigt uttryckt av mig där! men jag har sett flera bilder som är alldeles för statiska för mitt tycke, därav att jag vill ha med lite mer helhet och dynamik. men det är ju bra att vi kan tycka olika och komplettera varandra.
 
ett alternativ (om man tex kör Canon 300D) kan ju vara att uppgradera till en nyare/bättre kamera som kan ta snygga bilder på högre ISO.

skillnaden mellan 10D och 20D är slående på ISO800/1600

vad jag förstår är 5D ännu bättre i de områdena, och då får man dessutom bättre vidvinkel ur sitt tamron 28-75...
 
de promobilder jag sett har inte alls någon tendens att likna en livebild, eller finns det sådana där de har instrument i händerna, men det är en promobild? Jag har mest sett gruppfoton när det gäller promo. Jag brukar försöka ta bilder där de ser särskilt inlevelsefulla ut, grimaser o d livar upp en telebild.

Jag har en 20d, men det känns svårt att motivera att köpa en 5d, hur jag än vill och försöker! Jag tycker nog att det gör inget om man har en del tekniska brister på bilden, då ser man hur svårt det är. Men jag menar inte brister typ kompaktkamera...
 
Joel Höglund skrev:
Jag brukar ha tillgång till hela scenen egentligen och den är inte så jättestor. Sist var det Petter på scen. Nästa gång är det Nationalteatern.

Jag gillar att ibland kunna få med både artisten och publiken på samma bild. Då fotograferar jag från sidan. Med 28-75mm har det fungerat ibland men inte alltid. Därför ska det bli kul att se vad ett 12-24mm kan göra för skillnad vid nästa tillfälle som är planerat 1 juni.

Hur gick detta? *nyfiken*
 
objektiv till större scen

Hej!
Jag ska just debutera som konsertfotograf om några veckor och är orolig för att det objektivet jag fick i studentpresent inte kommer att fungera.
Det är en Canon EF 70-300 f/d-5.6 IS USM.
Vad tror du?
 
om det är ute och du står en bit ifrån så funkar det nog, är det inomhus så hjälper nog inte IS. om du vet hur det ser ut vid konsertplatsen så prova lite under liknande förhållande vad gäller avstånd och ljus, så märker du om det funkar med ditt objektiv.
 
Re: objektiv till större scen

backdrifter skrev:
Hej!
Jag ska just debutera som konsertfotograf om några veckor och är orolig för att det objektivet jag fick i studentpresent inte kommer att fungera.
Det är en Canon EF 70-300 f/d-5.6 IS USM.
Vad tror du?

Hej!
Antar att det skall vara f/4-5,6? Isåfall är det inte så ljusstarkt, du får nog använda ett högt isotal och leva med att det blir lite "kornigt".

Alternativ 1: Använda blixt, under förutsättning att du inte står allt för långt bort från scenen.

Alternativ 2: Beställ ett 50mm 1,8 eller liknande.

Har inte läst hela tråden, så risken finns att jag "pratar i munnen" på någon annan.
 
Senast ändrad:
Så du tror att ett canon EF 50/1.8 skulle vara bra?
Scenen är ganska stor och man vill ju gärna få lite närbilder också...

Fler tips på bra objektiv?
 
kolla det nya tamronen 17-50 2.8 om du vill köpa lite biligare. Då har du vidvinkel och ljusstyrka samtidigt.

Sofia
 
ssilva skrev:
kolla det nya tamronen 17-50 2.8 om du vill köpa lite biligare. Då har du vidvinkel och ljusstyrka samtidigt.

Sofia

Okey, tack för tipset!
Passar det även för större scener då? Och kan man få till närmare bilder också?

Jag tycker att det här med optik till kameran är hur svårt som helst...
 
Tror ni att TAMRON OBJEKTIV SP AF 28-75/2.8 XR DI
är nåt att ha? Funkar den till canon 350D ens?

jag är så vilse...
 
Vilka brännvidder som passar är svårt, jag har själv lite svårt nu när man bytt från 135-film till digitalt och 1.5x crop kamera...
Men övning ger färdighet!

Generellt är det ju annars så att zoomar har sämre ljusstyrka än fast optik, men du behöver färre av dom, så det blir att man skaffa sig lite av varje för att täcka upp så många situationer som möjligt (när man har råd)

Till konsert (och även porträtt) skulle jag nog hellre valt Tamrons 28-75/2.8. Anser att man hellre behöver mer i tele-området än i vidvinkel-området.

Själv växlar jag mellan 50/1.7 och 85/2.0 (Pentax) när jag fotar konsert (de få gånger det hänt). Men kan tänka att vid lite större scener skulle ett tele på 100-150 mm nog vara OK (själv har jag ett 135/2.8)

Jag har alltid varit förtjust i att fota i befintligt ljus och då är ljusstarka objektiv ett måste...

Jag antar att du redan har ett bra enbens-stativ? Annars är det nästan ett måste i dåligt ljus...
 
backdrifter skrev:
Tror ni att TAMRON OBJEKTIV SP AF 28-75/2.8 XR DI
är nåt att ha? Funkar den till canon 350D ens?

jag är så vilse...
Tror det skulle vara ett mycket bra komplement till ditt 70-300 IS.

Nu har jag inte Canon, man skulle bli mycket förvånad om det inte gör det, 350D är ju mängd modellen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.