Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto - vidvinkel och tele

Produkter
(logga in för att koppla)
de flesta konserter spelas ju på mindre ställen och för att inte bli omkullkastad av en hoppande publik är det bäst att stå längst fram och ta stöd mot scenen, då tycker iallafall jag det blir för mycket med 85 (själv använder jag 18-50). På festivaler beror det ju väldigt mycket på vilken scen det är på en vanlig festival finns allt från miniscener till väldigt stora scener, men oftast har de enligt min erfarenhet dike. På festivaler spelas många spelningar på dagen vilket betyder mer men kanske tråkigare ljus.
 
Hej,
jag fotar konserter väldigt ofta och tycker att mitt Tamron 28-75 är helt ok när det gäller stora scen. Det är det jag väljer när jag måste ta bara 1 objektiv. Med 75mm kan man komma tillräkligt nära när man vill göra porträttbilder vilket jag tycker om.
När det gäller små scen är det väldigt jobbigt med 28mm. En vidvinkel är ett måste.

Det jag aldrig skulle välja är 80-200mm. Jag vill vara nära scenen och fånga en känska jag kan aldrig uppleva på långt avstånd.


Sofia
www.metalblastphoto.com
 
Jag fotade en del bilder med en 28-135mm och hamnade dem flesta gånger runt 75mm. Så en 85mm räcker gott och väl för att göra porträttbilder. Men då missar du hela atmosfären i konserten.
Det är du som måste bestämma om du vill offra det.
Jag vill gärna fånga båda och.

Sofia
 
Du nämnde att om du endast får ta med ett objektiv så blir det 28-75 mm. Händer det ofta att man bara kan ha ett objektiv? Jag kan tänka mig att det kan vara för trångt ibland. När jag fotade Evergey så hade jag INTE en tanke på att byta objektiv, lite för mycket moshande (stod bakom staketet på första rad). I vissa konsertlokaler så kan man inte stå vid scen kanten, så då får det bli från olika vinklar från några meter (5-10). När ett band då har tre mikrofoner placerade synnerligen olämpligt så förtar det lite av glädjen...
 
Jag har alltid med mig ett 28-70 som normalzoom, men också ett 50/1.4 om ljuset visar sig vara för kasst, och ett 135/1.8 då. Sällan jag byter objektiv under de tre första låtarna om man står i diket, det brukar varken finnas tid eller plats till det, men är ljuset för dåligt går det ändå ganska snabbt att dra fram 50/1.4:at och klämma på.

När jag då och då träffar på kvällspressen fotografer har de nästan alltid två hus med sig med både vidvinkel och tele, så självklart går det bra att släpa med sig utrustning efter behov, iallafall om man har fotoackreditering.
 
Jag fotar rätt mycket konserter med min Canon 350D. Beroende på lokal så kör jag med ett Sigma 70-200 F2.8 och/eller Sigma 18-50 F2.8. På mindre ställen med usel belysning är det tyvärr ibland nödvändigt att använda blixt. Lite exempel finns på: http://www.mediakallan.se/Galleri.html En del av bilderna är tagna med enklare digitalkameror och några med systemkamera.
 
reflux skrev:
Jag har alltid med mig ett 28-70 som normalzoom, men också ett 50/1.4 om ljuset visar sig vara för kasst, och ett 135/1.8 då. Sällan jag byter objektiv under de tre första låtarna om man står i diket, det brukar varken finnas tid eller plats till det, men är ljuset för dåligt går det ändå ganska snabbt att dra fram 50/1.4:at och klämma på.

När jag då och då träffar på kvällspressen fotografer har de nästan alltid två hus med sig med både vidvinkel och tele, så självklart går det bra att släpa med sig utrustning efter behov, iallafall om man har fotoackreditering.

Där förklarade du med ett par ord Daniel!

Så Mikael, om du vill ta bra konsertbilder måste du vara i fotodiket, ha minst två hus, en vidvinkel, en tele och helst ett par fasta objektiv (50mm och 100mm låter bra för mig). Dessutom måste du också vara snabb att byta objektiv, försöka inte störa dina fotokolegor och samtidigt ta dem bästa bilder du kan på en kvart. Enkelt vad? ;-)

Sofia
 
Director skrev:
Jag fotar rätt mycket konserter med min Canon 350D. Beroende på lokal så kör jag med ett Sigma 70-200 F2.8 och/eller Sigma 18-50 F2.8. På mindre ställen med usel belysning är det tyvärr ibland nödvändigt att använda blixt. Lite exempel finns på: http://www.mediakallan.se/Galleri.html En del av bilderna är tagna med enklare digitalkameror och några med systemkamera.

Jo Georg, ibland är ljuset så dåligt att man måste använda blixt, men man för inga roliga bilder tyvärr.

Sofia
 
Hittills har jag fotat under hela konserten och inte haft begränsad tid, men jag har fokuserat på klubbar i trakten. Daniels förklaring var bra, när ljuset hamnar på gränsen så blir det bryderi (zoom eller ljusstarkare fast). Konsertfoto är inte enkelt, men det är nyttigt att utbyta erfarenheter! Jag fotar på känsla, har kanske lite nytta av att jag är musiker. Hatar blixt f ö ...
 
nej blixt tycker jag aldrig funkar, eller jag har sett en konsertbild som var tagen med blixt och som jag tyckte blev bra men det förstör ofta känslan och dessutom är det i princip aldrig tillåtet om man har ack.
 
Jag är med och arrangerar konserter i Alingsås på ett litet ställe som heter fabriken. Jag har upptäckt att det är riktigt trevligt med konsertfoto :D. De konserterna är en av anledningarna till att jag beställt en nikon D50 + beg 18-70 obj. dock tror jag att jag kan behöva mer ljusstyrka så jag tänkte önska mig ett 50/1.8 i studentpresent om en månad. räcker 1.8 i de flesta fallen, eller hur mycket "lyckligare" skulle jag vara om jag hittade ett 50/1.4 istället? eller borde jag kika på kanske 28/1.8?

hittills har jag fotat med min kompaktkamera och då alltid i vidvinkelläget (motsv. 28mm/3.3)för att inte tappa ljusstyrka samt med iso 800 eller med blixt. det jag kommit fram till är att jag uppskattar vidvinkel för att få mer stämning i mina bilder, mer än de bilderna en kompis tar med sin 300d + 50/1.8 då dom tenderar att sakna lite känsla och atmosfär då han bara får med en person i varje bild, som är lite olika stor beroende på avstånd. även om det är bättre bildkvalitet i dom bilderna så gillar jag mina bättre. med min D50 kommer det förhoppningsvis bli en del trevliga bilder som är bra både estetiskt och tekniskt.

jag har tagit några bilder som jag är ganska nöjd med:
http://ghashul.dk/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4248&g2_serialNumber=2
http://ghashul.dk/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4380&g2_serialNumber=2
 
Jag har inte provat f/1.4 men 1.8 räcker gott, jag får slutartider snabbare än 1/100 och ett trevligt histogram. Vid f/2.8 så hamnar man runt 1/50 under samma förhållanden. Har funderat på det här, och kommer nog inte köra med zoom, såvida det inte kommer ett 24-105 f1.8, men det är inte särskilt troligt. Om man kan röra på sig så får man flera musiker med ett fast objektiv, två i alla fall. Jag brukar sikta in mig på att få två med min 85:a, det underlättar om man kan röra på sig. När jag tittat runt så verkar många med zoom ändå ta på en musiker.
 
Bäst tycker jag är mindre ställen där man kommer närmare artisterna, och oftast kan röra sig snett brevid scen. Plåtade för In Flames för länge sedan och då var jag ibland uppe på scen och kunde köra som jag ville, det var väldigt enkelt att få bra bilder så ;-)

Kamerahistoriskt började jag med Nikon F4 och 50 1,8 och det funkade kanon. När det blev riktigt mörkt och "proffsen" fick packa och dra med sina 2,8 zoomar kunde man stå ostört kvar ;-)

Sen körde jag mest med Mamiya 6 och normalen, gick bra med sämre f eftersom negativen var stora och gav sådan grym feedback.

Nu sist var det Canon 20D med 16-35 2,8 + 70-200 2,8, det funkade med men var till att krångla till det mest *skratt* Köper nog en 50 1,8 / 50 1,4 snart.

Mvh

Här är en nyare med dslr;
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=320590&target=_blank

Udda scenbild med Mamiyan;

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=291412&target=_blank

En ganska lyckad publikbild (Mamiya);

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=283806&target=_blank
 
Senast ändrad:
xPetterx skrev:
nej blixt tycker jag aldrig funkar, eller jag har sett en konsertbild som var tagen med blixt och som jag tyckte blev bra men det förstör ofta känslan och dessutom är det i princip aldrig tillåtet om man har ack.

Jag föredrar att fota utan blixt på konserter. På större ställen samt festivaler så är det alltid schysst ljus, men på en del små klubbar har de ibland inte något ljus att tala om. Vissa sätter en spot på sångaren och resten badar i mörker och då är det nödvändigt med blixt. Jag har tagit bra bilder med blixt, även om jag alltid föredrar att belysningen på stället ska vara tillräckligt.
 
Eftersom jag gillar min intima stil så har jag nu utökat min objektivpark till ett 50/1.4, jag känner att ljusstyrkan ger den där lilla extra kryddan på bilderna över en zoom med f/2.8 genom slutartiden. På lördag får jag se hur fortsättningen följer på mitt konsertfotande...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.