Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsertfoto, objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexaAndersson

Aktiv medlem
Jag är, förutom på jakt efter nytt hus, också på jakt efter nytt objektiv. Detta ska främst användas som konsertobjektiv, och behöver därför vara ljuskänsligt.

Just nu använder jag bara mitt 50mm 1,8. Dock känner jag att jag inte får ut det jag vill. Hade gärna velat ha ett zoom-objektiv för att få de där spektakulära vinkarna. Vill alltså gärna komma längre ifrån objektet för helkroppsbilder, och samtidigt kunna komma närmare för close-ups.

Jag har spanat lite olika objektiv, men tänkte höra med er vad ni rekommenderar innan jag gör ett definitivt köp.

Jag vill gärna att det ska kosta under 5000kr. Dessutom får det gärna passa en D700 som kommer bli mitt nästa köp (har den D80 för tillfället).

Har du några tips att ge?
 
En 35/2.0(http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA129DA) kanske vore något? Lite mera vidvinkel än 50mm och kommer garanterat passa en D700. Skarpt som gatan dessutom. Dock kommer 50an ge en annan bildvinkel på en D700 så då kanske du upplever att den vinkeln faktiskt räcker.

Nu ser jag att du efterfrågade ett zoomobjektiv och då kanske en 24-70/2.8 från Nikon eller en 28-75/2.8 från Tamron vore något? Bägge två är ljusstarka zoomar som garanterat funkar på FF.
 
Jag skulle utan tvekan köra en zoom typ 24-70/2.8 för att ha mer alternativ än en fast glugg. Visst du förlorar lite ljus på det, men med D700an behöver du ju inte direkt vara rädd att skruva upp ISOt.
 
.

Jag vill gärna att det ska kosta under 5000kr. Dessutom får det gärna passa en D700 som kommer bli mitt nästa köp (har den D80 för tillfället).

Har du några tips att ge?

Tamrons 28-75/2.8 fungerar rätt bra för mig med en D700.

Om jag kör "enpunkts"-fokus så jagar den gärna i dåligt ljus. Men med dynamiskt område så går det betydligt bättre.
 
Kan inte mer än hålla med gällande 28-75/2.8 Tamron, riktigt trevlig men dock jagar den ibland, var iväg förra helgen och fotade just konsert och bilderna är jag mer än nöjd med. körde iso 1600 f/2.8 och runt 1/250, ligger 3 bilder bland mina album om du vill se resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.