Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsert diskriminering

Produkter
(logga in för att koppla)
Tomasz skrev:
Man behöver inte någon superzoom, kolla i mitt album. Tre bilder tagna med 50mm från läktaren.

Japp. Och där ser man ansiktsuttryck och miner då?
Möjligheten att få en bild där artisten tittar rätt in i kameran är ju absolut lika med noll från där du satt med din 50:a
 
Frågan är väl om man vill fotografera artisten (vilket jag fick en känsla av att den här tråden handlade om) eller själva företeelsen i allmänhet.

Andreas, det beror på att den sista punkten egentligen inte tillhör webbadressen. Ta bort den så kommer du rätt.
 
Sitter just nu och småsurar på Jazzfestivalen.. ;) Stod tydligt på deras hemsida & biljetten att det råder totalt fotoförbud på området men funderade ändå på om jag skulle ta med ett rejält objektiv och försöka smuggla in. Men ordentlig som man är så lämnade jag det hemma och tog bara med mig en normalzoom och en fast 85'a till storstan men lämnade de i bilen pga fotoförbudet. Men nu när jag sitter här så ser jag att det är flera som har systemkameror med sig, vissa är naturligtvis press men vissa inte. -Jag vill också fota! ;)
Men en fundering jag har är vad gäller för de bilder amatörer tar under rådande fotoförbud vid eventuell försäljning? Hoppas ni förstår min tankefråga..
 
BempaS skrev:
Men en fundering jag har är vad gäller för de bilder amatörer tar under rådande fotoförbud vid eventuell försäljning?
Du får sälja bilderna till vem du vill. Och det spelar ingen roll om du är "amatör" eller "proffs".
 
Alltså, så om jag bryter arrangörens regler så är det ok att sälja bilden fast den är regelvidrigt tagen, kort sagt?
 
Andreas S Eriksson skrev:
Jajjemensan. =)
Ut och fota nu så man får se bilder från dig nån gång ;P

Ok, här kommer det bilder då.. ;)
Notera den stora fotoförbudsskylten till höger och kompaktkameran och displayen på videokameran i publiken. =D
 

Bilagor

  • dsc00174.jpg
    dsc00174.jpg
    87.8 KB · Visningar: 269
Strax före Mary J Blige så kom det in ett helt gäng med fotografer i diket, sneglade avundsjukt på dem med bara min lilla nalle i handen..
 

Bilagor

  • dsc00178.jpg
    dsc00178.jpg
    88.7 KB · Visningar: 267
Strax innan hon började tog kompisen en bild på mig med sin nalle med blixt och en vakt gav kompisen en varning. Märkte sen att de släppte på själva fotandet men tillät inga blixtar. Men faen, då hade jag stått jättebra och vet att jag hade fixat bra bilder bara jag haft mina prylar med mig. :-/
 

Bilagor

  • dsc00190.jpg
    dsc00190.jpg
    63.7 KB · Visningar: 326
Ursäkta om jag stör idyllen, men jag funderar på en sak: Köper verkligen folk biljetter till ett uppträdande främst för att få fotografera? Utan ackreditering blir det oftast inga vidare bilder, och är inte musiken det viktiga? Det känns mer som att gå till köpcentret än att verkligen uppleva något musikaliskt när vissa beskriver sitt "trauma"...

;)
 
fjalstal skrev:
Ursäkta om jag stör idyllen, men jag funderar på en sak: Köper verkligen folk biljetter till ett uppträdande främst för att få fotografera? Utan ackreditering blir det oftast inga vidare bilder,
;)

Varför skulle man inte kunna ta bra bilder på en konsert utan ackreditering?!

Som glad amatör ser jag ingen anledning att försöka ta mig in gratis på en spelning bara för att jag har ett fotointresse. Däremot vill jag gärna dels föreviga spelningen och dels passa på att "träna" foto under luriga förhållanden för att utvecka mig själv som fotograf.
 
Humpe skrev:
Varför skulle man inte kunna ta bra bilder på en konsert utan ackreditering?!

Som glad amatör ser jag ingen anledning att försöka ta mig in gratis på en spelning bara för att jag har ett fotointresse. Däremot vill jag gärna dels föreviga spelningen och dels passa på att "träna" foto under luriga förhållanden för att utvecka mig själv som fotograf.

Om du är nöjd med dina bilder så gläds jag med dig ;)

Jag undrar bara var musiken kommer in i resonemanget? Det börjar nästan bli lite fjantigt när många i de främsta raderna på en normal spelning sysslar mer med kameror och andra teknikprylar än att tar in upplevelsen av musiken. När jag plåtar är jag INTE där för musikens skull. Det hinner jag inte med.
 
BempaS skrev:
Ok, här kommer det bilder då.. ;)
Notera den stora fotoförbudsskylten till höger och kompaktkameran och displayen på videokameran i publiken. =D

Oh yeaaaahhh!!
Så ska det se ut.
Det där måste vara den största fotoförbudsskylt jag nånsinn sett.
Den där bilden över scenen med förbudsskylten med hade jag vetal ha. =)
 
Jag vet inte riktigt vad jag kan säga om bilderna du visade? De funkar säkert till ditt eget album.

Du leker med elden när du fotograferar när det råder fotoförbud, vill någon vakt jävlas med dig så har de all rätt att ta minneskortet.

Man vill ofta komma så nära artisten man bara kan, för att få fram ansiktsuttryck osv ..!

Detta är Lioyd Cole i väldigt dåligt ljus.
 

Bilagor

  • 537.jpg
    537.jpg
    42.7 KB · Visningar: 299
xandx skrev:
Jag vet inte riktigt vad jag kan säga om bilderna du visade? De funkar säkert till ditt eget album.

Du leker med elden när du fotograferar när det råder fotoförbud, vill någon vakt jävlas med dig så har de all rätt att ta minneskortet.

Man vill ofta komma så nära artisten man bara kan, för att få fram ansiktsuttryck osv ..!

Detta är Lioyd Cole i väldigt dåligt ljus.

Japp, de kan beslagta allt de vill, men efter konserten måste de lämna tillbaka allt i orört skick, även minneskortet oraderat.
Ger de sig till att radera bilder är det åtalsbart. Inte ens polisen får radera bilder utan att en åklagare har beslutat om det. Och även de vet inte hur man på bästa sätt förstör bilder.

Prisa herren för återskapningsprogram ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.