Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsert diskriminering

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten parantes till allt detta skulle kunna vara att... Om man går upp till personalen på stället spelningen är på och förklarar att man inte är proffs utan bara kommer använda bilderna för eget bruk brukar det alltid gå bra. Jag har aldrig haft några problem på en konsert iaf...

Sen kan ju ni som stör er på att man "får" ha kompaktkameror trots fotoförbud göra exakt samma sak och kontakta arrangörerna och föreslå kroppsvisitation på samtliga och beslagtagande av alla kameror. Om det är det ni vill?

Eller så kan ni gå och köpa en kompakt och ta såna där extremt bra konsertbilder som ni verkar tro att det blir. :)

xandx skrev:
Här var det positiva vibbar..!
Jag hade sett det som en utmaning att fotografera i skitdåligt ljus och jag har gjort det också. Gäller att veta vad ens kamera klarar av när man plåtar i dåligt ljus utan blixt. ISO 800, spotmätning och RAW med en hyffsad ljusstark glugg gäller där.

Positivt och positivt... Helt ärligt menat snarare ;D

Problemet är väl att man ibland inte är så där jätteroad av att plåta på jobbet. Speciellt inte om man har för klen utrustning och för höga krav på sig. Sista tiden på jobbet hade jag dock bättre fotoutrustning och kunde göra ett bättre jobb, men då fick jag inte vara kvar p g a omorganisation...

Fick dock behålla kamera och objektiven som "plåster på såren", men skulle aldrig i livet plåta spelningar frivilligt. Inte min grej.

Yurimasa skrev:
Eller så kan ni gå och köpa en kompakt och ta såna där extremt bra konsertbilder som ni verkar tro att det blir. :)

Du menar sådana som dessa? ;)
Absolut INTE extremt bra, men absolut tillräckligt bra (tycker jag). Klart att DSLR ger större möjligheter till bra bilder, men man ska inte såga dagens (och framförallt inte morgondagens...) kompakter alltför mycket.
Beroende på konsertens karaktär och miljö skulle jag nog ta en allvarlig fundering på om jag vill ta med min DSLR på publikplats.
G9, ingen blixt, publikplats.
ISO 400

Bilagor

• 42.jpg
    42.jpg
    75.6 KB · Visningar: 421
ISO 800 1/30 sec 44mm Canon G9 och anti skak :)
G9 är väl mer åt sys hållet men visst funkar bilderna.

xandx skrev:
ISO 800 1/30 sec 44mm Canon G9 och anti skak :)
G9 är väl mer åt sys hållet men visst funkar bilderna.

Jo, men jag använde förut en Canon Pro1. Tokbrus på ISO400 och ingen bildstabilisering. Kameran var iofs inte tänkt för den typen av bilder, men vad gör man om ens dagliga syssla i viss mån hänger på bilderna?

När jag väl tjatade till mig bättre kamera, och kunde fotografera på "allvar" så åkte jag ändå ut från jobbet p g a nåt byråkratbeslut. Åh, så bra.. :p

xandx skrev:
Akreditering är väl inget problem men man får oftast bara plåta 3 låtar från diket.

Jag tycker regeln är bra och jag tycker även att akkrediteringarna bör bli svårare att få. Ibland har man stött på människor med kompaktkammeror i diket som springer framför oss som försöker jobba medan de bara plåtar för hobbyns skull och mest är i vägen.

Vad som är vad är väl upp till arragnörerna att avgöra, det krävs ingen större IQ att se skillnaden mellan en SLR och en kompaktare?

Det som jag kan tycka är lite tråkigt är att många som står längst fram på koncerter fyrar av sina kompaktblixtar medan vi som är där på uppdrag inte får använda blixt. Även om jag förstår varför blir det lite orealistiskt när ändå 20 blixtar fyras av stup i kvarten på artisterna.
Så man har mer rätt att fota om man lever på det än om man plåtar för bdb? Vad hände med alla människors lika värde?

Robin Gyllander skrev:
Så man har mer rätt att fota om man lever på det än om man plåtar för bdb? Vad hände med alla människors lika värde?

Det som hände är väl artistens berättigade behov av kontroll över sitt sätt att visas?

Robin Gyllander skrev:

Vid näste års Peace and Love kan jag tänka mig att bjuda in herr Gyllander Larsson till att närvara i scendiket när det kommer in ungdomar som har fått fotopass för att kunna vara i scnediket och få fota sin största idol.

Inte bara är de fruktansvärt i vägen och har ingen som helst känsla för hur man jobbar när man är i ett scnedike, de får dessutom ett fotopass som någon bildjournalist hade varit bättre nyttjare av. Förvisso är detta ett problem som arrangören själv ställer till med, men du kan lägga ner ditt tugg om människor lika värde och allas rätt att skaffa bilder till BDB.
Man får vissa förutsättningar, lev med dem.
Några får fota i scendiket, andra får fota i publiken, ska man börja dra lott om det eller vad är herr Gyllander Larssons lösning på problemet?

För att svara dirket på herr Gyllander Larssons fråga om man har mer rätt att fota om man lever på det än om man ska ha bilder till BDB; Ja så tillvida att man ska ha större möjligheter till att fota.
Det är samma sak som att någon utbildar sig till att bli läkare och arbetsgivaren har en utbildad läkare och en slaktare att välja på. Båda kan skära men vem av dem är utbildad att veta HUR man skär rätt???

Andreas S Eriksson skrev:
Vid näste års Peace and Love kan jag tänka mig att bjuda in herr Gyllander Larsson till att närvara i scendiket när det kommer in ungdomar som har fått fotopass för att kunna vara i scnediket och få fota sin största idol.

Inte bara är de fruktansvärt i vägen och har ingen som helst känsla för hur man jobbar när man är i ett scnedike, de får dessutom ett fotopass som någon bildjournalist hade varit bättre nyttjare av. Förvisso är detta ett problem som arrangören själv ställer till med, men du kan lägga ner ditt tugg om människor lika värde och allas rätt att skaffa bilder till BDB.
Man får vissa förutsättningar, lev med dem.
Några får fota i scendiket, andra får fota i publiken, ska man börja dra lott om det eller vad är herr Gyllander Larssons lösning på problemet?

För att svara dirket på herr Gyllander Larssons fråga om man har mer rätt att fota om man lever på det än om man ska ha bilder till BDB; Ja så tillvida att man ska ha större möjligheter till att fota.
Det är samma sak som att någon utbildar sig till att bli läkare och arbetsgivaren har en utbildad läkare och en slaktare att välja på. Båda kan skära men vem av dem är utbildad att veta HUR man skär rätt???

Väl skrivet :)

Jag skulle aldrig i livet lalla iväg till årets varianter på de arrangemang som jag plåtade förra året, och utnyttja det faktum att jag nästan säkert ha fått tillgång de ackrediterades plats trots att jag nu är privat. Jag gör så av respekt för de som jobbar, plus att jag inte är intresserad av att plåta de där grejerna när jag inte "måste".

Vissa som köper avancerad kamera verkar tro att jakten på bilder är just nån sorts jakt vars seriositet avgörs av graden på utrustningen. har dom en stor fin SLR så anser dom att dom hör hemma i diket. Fjanterier imnsho...

Jag kan berätta att jag fått en kille utslängd ur diket eftersom han inte fattar att man inte går framför utan måste visa hänsyn och ducka. Killen ställde sig framför mig hela tiden. Han var tom utsänd fick jag reda på sedan? Så visst finns det rötägg bland de sk proffsen också. Det roliga är att alla gammla rävar är där först och ställer sig i mitten för att markera revir. Dikes plåtning är big buisness när det gäller var man skall stå :)

Varför skall inte fans få plåta i dikena och alla människors lika värde? Varför kan då intre vem som hellst stå på scenen, varför kan inte jag få laga tänder :) Jag plåtar på uppdrag, det är mitt jobb om alla skulle få stå i diket och plåta då skulle det bli katastrof, dels skulle vi vara ivägen för de som är bakom och betalt biljet och dels skulle kvalitén skjunka drastisk, dels bland oss också eftersom vi fått dela på smulorna av glimtar som är över.

Dena bild Marit Bergman 1/30 f5,6 ISO 800 300mm frihand :) avstånd kanske 13-20m Ingenhöjdar bild men det går att ta på frihand utan antiskak :)

Bilagor

• dsc_0067.jpg
    dsc_0067.jpg
    67.7 KB · Visningar: 402
xandx skrev:
Jag kan berätta att jag fått en kille utslängd ur diket eftersom han inte fattar att man inte går framför utan måste visa hänsyn och ducka. Killen ställde sig framför mig hela tiden. Han var tom utsänd fick jag reda på sedan? Så visst finns det rötägg bland de sk proffsen också. Det roliga är att alla gammla rävar är där först och ställer sig i mitten för att markera revir. Dikes plåtning är big buisness när det gäller var man skall stå :)

Varför skall inte fans få plåta i dikena och alla människors lika värde? Varför kan då intre vem som hellst stå på scenen, varför kan inte jag få laga tänder :) Jag plåtar på uppdrag, det är mitt jobb om alla skulle få stå i diket och plåta då skulle det bli katastrof, dels skulle vi vara ivägen för de som är bakom och betalt biljet och dels skulle kvalitén skjunka drastisk, dels bland oss också eftersom vi fått dela på smulorna av glimtar som är över.

Ställa sig i mitten är ju amatörmässigt.
Där får man ju bara med mic-stativ och micen rätt i ansiktet. ;)
Men jag vet hur det är. Man är på stor spelning och man är snabbt inne och vips, så har man ställt sig i mitten för att som du säger markera revir. =)

Oftast byter man plats med varandra för ingen vill ju ta alla bilderna från samma vinkel.
Jag har aldrig stött på trängsel i diket eller att någon inte tagit hänsyn.

Angående säkerheten är det inga problem för några terrorister att bygga in ett vapen, pistol/gevär eller en bomb i en stor systemkamera + längre tele 400-800mm.
Det kan vara ytliggare en anledning till at dom inte tillåter vem som helst att klampa in med systemkamera och stort tele.

Kanske inte så stor risk i Sverige men London som någon nämnde och USA.

Fläsk-Tarzan skrev:
Oftast byter man plats med varandra för ingen vill ju ta alla bilderna från samma vinkel.
Jag har aldrig stött på trängsel i diket eller att någon inte tagit hänsyn.

Vad sägs om Alice Cooper, In Falmes, Kent, The Hellacopters och The Hives och att fota dem från scendiket?
Där kan jag själv vittna om att det var som att kliva in i en myrstack. Jag tror att vi var mellan 60 och 70 personer som mest.

Viktor N skrev:
Angående säkerheten är det inga problem för några terrorister att bygga in ett vapen, pistol/gevär eller en bomb i en stor systemkamera + längre tele 400-800mm.
Det kan vara ytliggare en anledning till at dom inte tillåter vem som helst att klampa in med systemkamera och stort tele.

Kanske inte så stor risk i Sverige men London som någon nämnde och USA.

Naturligtvis inte, men varför. Man kan ju lika gärna ta bomben under jackan.

Det är väl inte USA vi lever i =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar