Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsert diskriminering

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas S Eriksson skrev:
Japp, de kan beslagta allt de vill, men efter konserten måste de lämna tillbaka allt i orört skick, även minneskortet oraderat.
Ger de sig till att radera bilder är det åtalsbart. Inte ens polisen får radera bilder utan att en åklagare har beslutat om det. Och även de vet inte hur man på bästa sätt förstör bilder.

Prisa herren för återskapningsprogram ;)
Inte ens en åklagare kan besluta om det, det krävs ett domstolsbeslut som vunnit laga kraft. Anledningen är ganska enkel. Åklagare är inte en dömande myndighetsperson och så länge du inte är dömd för ett brott är du "oskyldig". Inte ens det faktum att du är dömd räcker, det måste framgå av domen att prylarna skall förverkas.

/Arne

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Inte ens en åklagare kan besluta om det, det krävs ett domstolsbeslut som vunnit laga kraft. Anledningen är ganska enkel. Åklagare är inte en dömande myndighetsperson och så länge du inte är dömd för ett brott är du "oskyldig". Inte ens det faktum att du är dömd räcker, det måste framgå av domen att prylarna skall förverkas.
/Arne

Well, då är vi ännu mer säkra på det. =)

xandx skrev:
Jag vet inte riktigt vad jag kan säga om bilderna du visade? De funkar säkert till ditt eget album.

Du leker med elden när du fotograferar när det råder fotoförbud, vill någon vakt jävlas med dig så har de all rätt att ta minneskortet.

De bilder kommer inte upp i något speciellt album, de är tagna med min mobiltelefon, 3,2megapixel. =)
Vakten skulle haft många att jäklas med ifall han skulle norpa alla dessa mobiltelefoner och skulle jag se att det inte var ok så hade jag inte ens försökt ta de få jag gjorde..

Vill tillägga att jag upplevde konserten oxå men kunde ändå inte släppa tanken på vilka trevliga bilder man kunde tagit. Mary J Blige var förövrigt jättebra!

xandx skrev:
Laleh..
På vilket sätt ger en sådan här bild en uppfattning om konserten? Den kunde lika gärna vara tagen i en studio. Om den skall komplettera t.ex. en recension verkar det ju enklare att använda sig av det bildmaterial som artisterna brukar ha på sina hemsidor, så slipper man lägga ut pengar på att skicka ut en fotograf.

Poängen med det här eftertraktade diket tycks alltså vara att man skall kunna ta närbilder på artister som strängt taget inte ger någon uppfattning själva tillställningen. Då ger ju mobilbilderna som visats här mer.

tormig skrev:
På vilket sätt ger en sådan här bild en uppfattning om konserten? Den kunde lika gärna vara tagen i en studio. Om den skall komplettera t.ex. en recension verkar det ju enklare att använda sig av det bildmaterial som artisterna brukar ha på sina hemsidor, så slipper man lägga ut pengar på att skicka ut en fotograf.

Tja det var bara ett exempel på hur nära man kan komma med systemkamera och en någorlunda okej glugg! Jag tar bilder på beställning oftast tar jag ca 150 bilder på de tre låtarna och kanske 20 går igenom gallringen men det är bara ett fåtal som publiceras. Vad man är ute efter för bilder är karaktärsbilder på en artist eller band.

Bilagor

• dsc_0219.jpg
    dsc_0219.jpg
    53.3 KB · Visningar: 409
Den här diskussionen verkar utgå ifrån en uppfattning att det är en mänsklig rättighet för alla att få fota konserter med systemkamera.
Utgångspunken måste väl ändå vara att arrangören bestämmer och pekar med hela handen, för det är hans arrangemang och inte vår rättighet.

Sen kommer vi till det mer praktiska. Man får fota så länge ingen har sagt att det är förbjudet. Står det på biljetten att det är fotoförbud, då får man väl söka ackreditering om man vill knäppa bilder. Att göra en hel publik sur genom att konfiskera deras kameratelefoner och Ixusar är nog inget snart drag i allmähet, därför ser man ofta mellan fingrarna. Alla artister och arrangörer vill (antar jag) skapa bra pr i pressen och därför är det viktigt att de som publicerar även får ta sina bilder och dom brukar få sin ackreditering.
Som konsertbesökare tycker jag själv att det är rätt iriiterande med folk som ska ta bilder i tid och otid. Även om man är diskret så uppfattar jag det som störande. I vissa (mindre) sammanhang kan det även störa artisten.

Fast mycket beror ju på uppdraget. Min arbetsgivare (Lysekils kommun) ville givetvis visa att deras sponsorpengar under seglingsveckan gjorde folk belåtna. Då funkar nåt sånt här som komplement till "löpgravsbilderna":

Bilagor

• img_4118.jpg
    img_4118.jpg
    81.1 KB · Visningar: 347
Och visst går det att få till något dräggligt, om än inte "perfekt", med "dikesbrist" och apseg kamera med tokbrus över ISO50 och lååååångsam AF (Canon Pro1):

Bilagor

• copy of _mg_9501.jpg
    copy of _mg_9501.jpg
    68 KB · Visningar: 347
Kalle_B skrev:

Exempel är Engla bildena när hon cyklade på vägen och en Saab passerade, inte var det en kompaktkamera, det var en snubbe som provade sin nya systemkamera!

hade för mig det var att killen prövade sin nya mobil telefon, men kan ha missförståt det hela.

Var på Maiden i sthlm i onsdags, och hade då med mig min lumix dmc-fz7. vakten sa att den var okey att ta med in men hade den varit större så hade jag fått lämna i från den i porten.

av 50 bilder jag brände av så blev 15 okey, resten blev suddiga, och då hade jag längsta tele 432mm läget. stog väll en 20-25 meter från scenen.

ps82 skrev:
hade för mig det var att killen prövade sin nya mobil telefon, men kan ha missförståt det hela.

Du har missförstått. Det var en ny systemkamera han provade. Canon EOS 40D klingar bekant, men jag är inte hundra.

Walle skrev:
Du har missförstått. Det var en ny systemkamera han provade. Canon EOS 40D klingar bekant, men jag är inte hundra.
Tittar man på bilden där Engla cycklar så ser det ut som en mobilbild, dvs korning och brusig?

ps82 skrev:
Var på Maiden i sthlm i onsdags, och hade då med mig min lumix dmc-fz7. vakten sa att den var okey att ta med in men hade den varit större så hade jag fått lämna i från den i porten.

av 50 bilder jag brände av så blev 15 okey, resten blev suddiga, och då hade jag längsta tele 432mm läget. stog väll en 20-25 meter från scenen.

Tidningarna iggar artister som kräver bildrättigheter o överlåter jobbet åt sina läsare... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2974939.ab Roligast vore om det inte skrevs en rad eller visades en enda bild från sådana konserter, mooooaaaahahahahaa

Nu, i dagens samhälle med internet, då man kan göra sig nåbar till alla genom några knapptryck, och alla kan ha en blogg, betyder det att det inte behövs författare?

Tänk på det en stund, ni som verkar ha den åsikten att yrkesfotografer knappt behövs längre och att bilder tagna av vem som helst och med vad som helst är lika mycket värt.

Victor: när dags tidningar är så desperata att dom tar in mobil bilder bara för att vara först med en nyhet, då vissar det ju vilken desperat sits dom är i..

visst kan det vara smidigt om något rån begås,eller som i engla fallet, man får både henne och mödaren som blir till stor hjälp.

medans erfarna fotografer tar ett steg tillbaka och kollar av läget, är det lämpligt att ta en bild här. så uppmanar tidningarna folk att slänga sig in i situationer bara för att få en bild och där med utsätta sig själva och andra för fara. är väll lite att gå över gränsen.

Yurimasa skrev:
Nu, i dagens samhälle med internet, då man kan göra sig nåbar till alla genom några knapptryck, och alla kan ha en blogg, betyder det att det inte behövs författare?

Tänk på det en stund, ni som verkar ha den åsikten att yrkesfotografer knappt behövs längre och att bilder tagna av vem som helst och med vad som helst är lika mycket värt.

Yrkesfotografer och skribenter behövs när den kunskapen och kvaliteten värderas. Annars fungerar ju t ex mobilbilder och språkliga enkelheter. Jag kan inte riktigt se problemet med det, då jag inte tycker det kan bli för mycket media. Det går trots allt att välja bort det man inte gillar. Visst har mobilbilderna blivit fler, men även de bra bilderna är fler som jag ser det. Många verkar tro det var bättre för, men inte var t ex lokalpressen så värst bra på 80-talet om man jämför med idag.

Jag tror också att det hela börjar stabilisera sig. Jag har senaste tiden fått en del förfrågningar om bl a "mingelbilder" på bröllopsfester. Det har gått upp för många att det inte är kameran som gör jobbet, och inte räcker ens det som de flesta ser som avancerade prylar så bra heller. Jag tror alltså det finns en ljus framtid för dom som är duktiga nog att ta hand om den.

Det stora problemet är dock imho fortfarande språkbruket. Många fotografer kan inte skriva, men dom gör det ändå. Själv jobbar jag hårt på att få till texter som inte skrämmer bort brukarna, och som en del i utvecklingen har jag börjat skriva på en rövarhistoria i romanform. Plåtandet sitter rätt naturligt, men skrivandet har jag diagnosticerade bekymmer med. Då får man jobba hårdare helt enkelt. De som inte lyckas tror jag får det besvärligt, då de rena fotograf-jobben är få och extremt eftertraktade.

Sjäv kör jag på med mina prylar ( http://www.fjallstal.se ) och försöker uppnå den "kritiska massa" som gör att jag till slut har ett värde som betalar sig. F-n vet om jag når dit, men det är ju iofs bara tid jag förlorar.

fjalstal skrev:
...Jag tror också att det hela börjar stabilisera sig. Jag har senaste tiden fått en del förfrågningar om bl a "mingelbilder" på bröllopsfester. Det har gått upp för många att det inte är kameran som gör jobbet, och inte räcker ens det som de flesta ser som avancerade prylar så bra heller. Jag tror alltså det finns en ljus framtid för dom som är duktiga nog att ta hand om den. ...

Det är som med Desktop Publishing revolutionen i mitten av 80-talet. Plötsligt kunde "alla" sätta text i olika typsnitt o skapa egna original. Snyggt blev det inte alltid, men kul hade vi. Ett tag. Sedan fick proffsen ta över jobben igen.

Ååååå andra sidan, för kortlivade flyers och trötta lokaltidningar duger ofta hemgjorda layouter resp amatörfoton.

En del av de som tyckte det var roligt med layout blev dessutom proffs, säkert många fler än vad det skulle ha blivit utan Macintosh. Digitalfotografin genererar säkert många fler duktiga fotografer än vi skulle fått se utan det tekniksprånget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar