Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsert diskriminering

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Digitalfotografin genererar säkert många fler duktiga fotografer än vi skulle fått se utan det tekniksprånget.

Absolut! Visst är det bra. Nu kan ju fler plåta på en relativt hög nivå för mindre kostnader än någonsin förr. Det märks dock rätt tydligt på vissa som har plåtat länge att dom känner sig hotade. "Riktiga" fotografer var ju förr något speciellt och lite märkvärdigt, men idag ser man inte skillnad på amatör eller halvproffs. Då är det ju bilderna som får tala, vilket ofta är till nackdel för vissa som förut i brist på konkurrens har ansetts väldigt duktiga.

:)
 
För en knapp månadsen var jag på Gullbrannafestivalen (visserligen inte någon jättestor festival), där jag utan problem fick gå in med hela min utrustning (ryggsäck + Canon EOS 40D med batterigrepp och EF 70-200 f/4 L IS USM). Fick till och med ta några bilder från gropen.

Helt utan kreditering! =)

Ett urval av bilderna här
 
Är det helt dödfött, eller har jag som inbiten hobbyfotograf en chans att få ackreditering till Coldplay i Globen i höst?
Fick ordentlig mersmak efter Gullbrannafestivalen och vill ta var chans jag kan få nu.
 
Senast ändrad:
tror det är välldigt olika vad som gäller. när jag var på maiden i sthlm stadion 16/7 så var min dmc-fz7 tillåten storlek, medans i går 1/8 var jag på lokal festival, och även om det stog på hemsidan att professionel bild utrustning var förbjuden så sa väsk vakten inget om min k100d med 70-300 objektiv skulle vara förbjuden att ta med in.

kan sägas att jag höll mig bakom den värsta trängselen just för att inte stå i vägen när dom olika banden spelade.
 
simonbertilsson skrev:
Är det helt dödfött, eller har jag som inbiten hobbyfotograf en chans att få ackreditering till Coldplay i Globen i höst?
Fick ordentlig mersmak efter Gullbrannafestivalen och vill ta var chans jag kan få nu.

Det blir nog svårt utan något uppdrag från någonstans. Kolla med din lokala tidning om de behöver bilder därifrån, så kan de säkert hjälpa med ack. Som privat fotograf är det nog kört, men maila och fråga ändå. Det kan ju gå.
 
På lulekalaset i helgen står det vid entren att "SYSTEMKAMEROR" är förbjudet.. så ja mycket irriterande eftersom det är enda stället det står på. och inte står när man köper biljetten elelr på nätet eller något...
 
Oftast, iallafall de gånger jag köpt biljett genom ticknet.se så har det stått kameraförbud på baksidan men det verka bara vara förtryck så man vet ju inte riktigt vad som gäller om det inte står på artistens sida eller liknande.

Senast på biljetten som jag köpte till Winnerbäck i Säterdalen står det; "Kamera, ljud- och bildinspelarutrustning får ej medföras till arenan."
Men på Winnerbäcks hemsida under Turné 2008 står det "All fotografering är tillåten, även med systemkamera. Ljudupptagning och filmning är däremot förbjudet." Jag tog med kameraväskan och vakterna kollade i den och det var lugnt.
 
jo precis men alltså... deta är ju en typ av diskriminering.. menar det är ju itne fotoförbud på festivaler tex.. om vi nu tar lulekalaset som är aktuellt för mig.. men jag får itne ta med min systemkamera in men min lånzoom gr bra elelr kompaktkamera... detta är ju som att säga att du är mörkhyad eller har långt hå eller vad du villl itne får komma in... i sverige i dag får man väll inte diskriminera. visst alla fotografering förbjuden då så. elelr endast tjejer elelr enbart killar.. coh så vidare.. men att ta bort en grupp som ahr systemkamera från att fotografera och skapa sig minnen från en tillställning, jag har bara systemkameran och ingen vavlig liten kamera att föreviga händelserna med... detta borde kunan gå under diskriminerig

Eller vad säger ni..är jag helt ute och cyklar så att säga
 
Jag tycker det är svårt att se det som diskriminerande. Visst en långzoom borde hamna under slr kategorin men jag förstår om arangörerna inte vill ha folk med stora tunga objektiv i publikhavet, ganska lätt att göra illa andra då man inte brukar ha så bra koll på vad som händer runt omkring en när man tittar i sökaren på nått som händer 200mm bort. Om ni promt skall ha med systemkameran så fixa akreditering så ni kan stå i scendiket.
 
jo visst kan jag också ha viss förståelse för att man kan göra illa folk med stora objektiv.. men jag får ju tine ta med mitt 18-50 eller liknande heller för att kunan ta kort där inne, tex på nära och kära och föreviga det och ha det som minne.

menar vad är man ute efter,
Att folk itne ska kunan ta bra bilder på artisterna.
i så fall inga systemkameror alls. för du kan ju komam nä'r. och ja en eos 400 eller liknande är ju itne speciellt stor med ett 50mm objektiv.

eller som du nämde är det storleken som är problemet alltså att man kan skada andra. Ja men då förbjuda stora objektiv.

för fortfarande så är det enda kameran jag har(systemkameran) och ahde vart rätt nöjd me mitt 18-50 eller så för att kunan ta kort på flickvännen å så. men det stänger ju ute mig från det med på detta sätt.

Som jag sa tidigare är många som har systemkameror i dag som vanliga kameror utan att ha något intresse av att ta nå säljande bilder elelr så på artister utan bara för att ha hemma i fotoalbumet.

frågade vakten om det var okej att jag stoppade på mitt 50mm men även det var ju en systemkamera sa ha, så ja vad ska man säga.

tycker i allafall det är fel. antingen är det fotoförbud eller så måste man lösa det på ett bättre sätt.

Allt handlar itne om att man ska ta kort på artisterna som det verka att många skriver om här.
vill inte ha nån acreditering för att ta kort på min flickvän och kompisar när man är ute och har skoj en kväll.
 
Jag förstår precis hur du menar och det verkar vara välldigt olika mellan olika arrangemang. På den lokala festivalen här i Borläng, Peace and love står följande på hemsidan..


"Det är tillåtet att ta in vanliga kameror och digitalkameror på festivalområdet med vissa förbehåll.
Vi ber er att lämna längre teleobjektiv hemma, många av de band som spelar tillåter inte sådana objektiv. Ni kan få er kamera omhändertagen av bandens security.

Systemkameror med utbytbar optik tas alltså med på egen risk.

Videokameror och ljudinspelningsutrustning är EJ tillåtna på området. Påträffas ni med en sådan utrustning kommer vår personal konfiskera den och den återlämnas inte förrän festivalen är slut."

Där hade du utan problem kunnat ta med din kamera med normal optik på och fotat dina vänner och flickvän.

Sen är det inte en akreditering räcker heller, vet att förra året på Peace and love så var man tvungen att skriva på kontrakt innan man fick fota från scendiket under the stogges spelning.
 
det där är precis vad jag menade det är klart godkänt de kan jag köpa och gå med på, då låsar man iten ute någon bara för att man ahr en bättre kamera, sedan får man ju själv dra gränsen vart längre objektiv är å så, emn det är helt okej. i de läget hade jag ju kunnat ta med kameran och njuta av konsererna och ta några kort med 18-50 och öven på vänner å så, allt hade vart frid och fröjd. i gemförelse med att man endast vid entren förbjuder systemkameror" det är ju vansinne och att det enbart står vid entren och ingnen annan stans.. var iten nå skoj att lämna kamera för 30k i bilen under fredagsnatten kan jag säga..
 
Just hemkommen från Takida + Backyard babies på Skansen. Var tvungen att lämna kameran utanför trots att jag bara hade lilla 50mm objektivet.
Stod sedan bredvid en som filmade med en HD videokamera. Det var likadant för ett par veckor sedan på Yngwie Malmsteen konserten. Det är orättvist :-(
 
anystrom skrev:
Just hemkommen från Takida + Backyard babies på Skansen. Var tvungen att lämna kameran utanför trots att jag bara hade lilla 50mm objektivet.
Stod sedan bredvid en som filmade med en HD videokamera. Det var likadant för ett par veckor sedan på Yngwie Malmsteen konserten. Det är orättvist :-(

Var också på Backyard Babies & Takida ikväll. Alla vakter verkar inte leta så noga i väskorna (något jag märkte när jag jobbade i entrén till WTAI). Såg iallafall en i publiken använda en "mindre" systemkamera med hyffsat lång ljussvag zoom.
 
Men om ni nu är så angelägna varför inte söka ack..? Jag möter ideligen folk i diket med pocket eller andra mindre kameror som bara tar bilden för egen skull.
 
Men om ni nu är så angelägna varför inte söka ack..? Jag möter ideligen folk i diket med pocket eller andra mindre kameror som bara tar bilden för egen skull.


wikipedia säjer följande om Ackreditering: är den process där journalister och andra från media kan ges tillträde till evenemang där deltagarantalet eller tillträdet är begränsat.
 
Arbetar man på uppdrag för en tidning, så har man en skyldighet gentemot de läsare som antingen köper eller prenumererar på tidningen, att morgonen efter lev så bra bilder som möjligt. Då kan man ju inte ha 65 glada fotoamatörer eller mobilstollar som står i vägen i fotodiket.

Jag är extremt glad att man nu ser över reglerna hos de flesta arrangörer till nästa år, där man kommer att KRÄVA både ackriditering + någon form av GILTLIGT, godkänt presskort.
 
Arbetar man på uppdrag för en tidning, så har man en skyldighet gentemot de läsare som antingen köper eller prenumererar på tidningen, att morgonen efter lev så bra bilder som möjligt. Då kan man ju inte ha 65 glada fotoamatörer eller mobilstollar som står i vägen i fotodiket.
Vad har dessa 65 glada amatörer för skyldighet gentemot de som läser tidningen?
 
Arbetar man på uppdrag för en tidning, så har man en skyldighet gentemot de läsare som antingen köper eller prenumererar på tidningen, att morgonen efter lev så bra bilder som möjligt. Då kan man ju inte ha 65 glada fotoamatörer eller mobilstollar som står i vägen i fotodiket.

Jag är extremt glad att man nu ser över reglerna hos de flesta arrangörer till nästa år, där man kommer att KRÄVA både ackriditering + någon form av GILTLIGT, godkänt presskort.
Tja presskort, var köper man ett sådant om man är frilans :)Jo sff och blf har sådana men hmm inget som intresserar mig just nu. Nej snarare tvärt om idag är presskort inte mycket värt om man inte jobbar redaktionellt på en tidning och måste legitimera sig som representant för just den tidningen osv..

Jag tror inte att arrangörer kommer att höja ribban, det är lixom för många arrangörer i sverige, stora som små och jag tror inte de har 100 koll på varandra osv.. Skivbolagen är noga med sånt men inte arrangörer. Sedan vet jag inte vad du menar med skyldighet? det är alltid 90% frilans och bildbyrå folk på galor och koncerter, tidningar köper från bildbyrån och den enstaka gång som tidningarna är där är lixom ofta i samband med en interviu. Nej jag tror inte att det blir svårare. På Malmöfestivalen släpper de in i omgångar tre låtar var för att slippa trängseln i diket. Skitljus är det också på Malmöfestivalen på mölleplatsen.
Läs mer på min blogg:http://jaroslawgibekphoto.blogspot.com/
Bild Maia Hirasawa från fredagens koncert.
 

Bilagor

  • maria_hirasawa-1-2.jpg
    maria_hirasawa-1-2.jpg
    26.6 KB · Visningar: 173
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.