Peter.H
Aktiv medlem
Vad har dessa 65 glada amatörer för skyldighet gentemot de som läser tidningen?
Läs nu vad jag skrev - en gång till
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad har dessa 65 glada amatörer för skyldighet gentemot de som läser tidningen?
Tja presskort, var köper man ett sådant om man är frilans Jo sff och blf har sådana men hmm inget som intresserar mig just nu. Nej snarare tvärt om idag är presskort inte mycket värt om man inte jobbar redaktionellt på en tidning och måste legitimera sig som representant för just den tidningen osv..
Jag tror inte att arrangörer kommer att höja ribban, det är lixom för många arrangörer i sverige, stora som små och jag tror inte de har 100 koll på varandra osv.. Skivbolagen är noga med sånt men inte arrangörer. Sedan vet jag inte vad du menar med skyldighet? det är alltid 90% frilans och bildbyrå folk på galor och koncerter, tidningar köper från bildbyrån och den enstaka gång som tidningarna är där är lixom ofta i samband med en interviu. Nej jag tror inte att det blir svårare. På Malmöfestivalen släpper de in i omgångar tre låtar var för att slippa trängseln i diket. Skitljus är det också på Malmöfestivalen på mölleplatsen.
Läs mer på min blogg:http://jaroslawgibekphoto.blogspot.com/
Bild Maia Hirasawa från fredagens koncert.
Jag är extremt glad att man nu ser över reglerna hos de flesta arrangörer till nästa år, där man kommer att KRÄVA både ackriditering + någon form av GILTLIGT, godkänt presskort.
Ett presskort är ju inte bara ett kort för att representera sig själv - utan också ett bevis på att man har en stadig inkomst som fotograf och att man är en seriös yrkesarbetande sådan. Vem-som-helst får inte ett presskort, utan att först redovisa hur mycket man tjänar. Nu vet jag inte exakt, men det skall vara en minimumsumma varje månad under en ganska lång tid bakåt. Eller att man driver ett företag. Reglerna är lite olika beroende på vem man söker hos.
Jag kan lova dig att i stort sett alla fotografer som arbetar för bildbyråer som lev bilder till tidningarna dagligen - de har presskort.
Man kommer överhuvudtaget inte in på vissa platser i sverige utan ett giltligt presskort (SiS Godkänt sådant). Ett exempel är regeringskansliet.
Hmm okej?? Vad har wikopedia med att söka ack att göra?
När det gäller de riktigt stora arrangemangen, som spelningar på Ullevi, Stadion och de stora festivalerna, är väl redan arrangörernas regler ganska hårt uppstyrda? Så vilka arrangemang är det du upplever behöver stängas till?
Ehh jo jag vet vad presskort är men alla fotografer är inte journalister eller jobbar redaktionellt..! Man blir inte journalist för att plåta konscerter..!
http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,1208282&_dad=portal&_schema=PORTAL
Nyttig läsning, det är alldeles för många som idag har presskort, jag har ibland frågat om tex en arangör vill se presskort och de säger att de inte litar på det Men visst journalistförbundets är något extra.
Och man kan inte vara yrkesverksam utan att ha ett presskort då menar du? Jag har ingen huvudinkomst från fotograferandet och skulle förmodligen inte heller kvalificera mig för ett presskort från de organisationer du nämnde, men lik förbannat föredrar musiktidningar, skivbolag och band att köpa bilder från mig snarare än från etablerade byråer och heltidsfotografer som bara har eventfotandet som en liten liten del av sin totala verksamhet. Men skit samma, skiv- och promotionbolagen gillar mig så arrangörernas eventuella krav på presskort kommer knappast att spela någon roll för mig i framtiden heller, för det är trots allt inte dom som bestämmer sånt i slutändan.ALLA arangemang där yrkesverksamma journalister och fotografer ges tillträde att arbeta ostört.
Och man kan inte vara yrkesverksam utan att ha ett presskort då menar du? Jag har ingen huvudinkomst från fotograferandet och skulle förmodligen inte heller kvalificera mig för ett presskort från de organisationer du nämnde, men lik förbannat föredrar musiktidningar, skivbolag och band att köpa bilder från mig snarare än från etablerade byråer och heltidsfotografer som bara har eventfotandet som en liten liten del av sin totala verksamhet. Men skit samma, skiv- och promotionbolagen gillar mig så arrangörernas eventuella krav på presskort kommer knappast att spela någon roll för mig i framtiden heller, för det är trots allt inte dom som bestämmer sånt i slutändan.
ALLA med kamera skall ges tillträde till ställen, där enbart yrkesverksamma människor skall ges tillträde till i första hand.
Vad ja mena var att man ser olika på olika kameror och ställen. på en del ställen får man ta med sig stora systemare med stora objektiv utan att man säger så mycket, medans på andra ställen så får man bara ta med kompakt in.
att det är en säkerhets fråga är ju en sak om man kommer med stativ,stort tungt objektiv vid ev utrymmning, och menar inte att alla besökare med kamera oavsett storlek ska trängas i fotodiket fram för scenen.
Men då är ju du redan "etablerad" så då förstår jag inte ens varför du håller på att "tjaffsar". Jag känner också en mängd fotografer som lätt kvalificerar sig utan att ha presskort. Men det är väl inte vad trådstartaren är ute efter, utan de faktum att ALLA med kamera skall ges tillträde till ställen, där enbart yrkesverksamma människor skall ges tillträde till i första hand.
PÅ Malmöfestivalen har det hänt något hellt sjukt... Sydsvenskan har klagat på att det är för många i dikena så nu får vissa "speciellt utvalda" fotografer gå in på första låten, sedan släpps resten av pöbbeln in på resterade två låtarna.Tjafsar och tjafsar, DU påstod att arrangörerna bara kommer att släppa in fotografer med godkänt presskort? INTE jag. Och hur blir man etablerad om man aldrig får chansen? Men trådskaparen menade väl snarare att fotografera från publiken, inte diket.
Skit samma.
PÅ Malmöfestivalen har det hänt något hellt sjukt... Sydsvenskan har klagat på att det är för många i dikena så nu får vissa "speciellt utvalda" fotografer gå in på första låten, sedan släpps resten av pöbbeln in på resterade två låtarna.
Snacka om att strida mot konkurannslagstiftningen.
Ja jag vet, kanske dax att ta strid om detta på något sätt. Jag var och plåtade på uppdrag och så får jag inte komma in förrän andra låtan, det kändes pinsammt! Kommer förmodligen att dra upp det till någon instans, för då spelar man inte rent spel. Jag har inget AAA pass men hade det förra året och i år kändes det inte relevant men men Skall iväg och plåta BWO nu "på andra låten *suck*" På tal om Hultsfred var det inte rockfoto som hade monopol iår ??Ah, det förklarar gårdagen. Jag har ett AAA-pass med mitt namn på OCH ett presspass och fattade inte varför ingen släpptes in efter mig på Flogging Molly. Trodde att det kanske hade något med publiksäkerheten att göra. Fast i ärlighetens namn, det är inte konstigare än vad det är på tex Hultsfred, Arvikafestivalen och andra större evenemang. Där släpper de ju inte ens in fotografer utan väst i dikena framför de större scenerna ens när det finns gott om plats.
Tja javisst blir det så men för det mesta så brukar artisterna komma fram längs ut på scenkanten innan de böerjar spela och hälsa samt visa sig för oss fotografer och publiken. Klart att någonstans i mitten brukar koncerter vara bäst..!Blir bättre bilder när de börjar svettas lite, typ efter första låten.