Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter en närmare titt så satsar som sagt KM på sina digitala systemkemeror. I samarbete med Sony som skall tillverka sensorerna. Dessutom går Minoltas systemkameror med vinst.
KM kommer dessutom att fortsätta ge service åt alla sina kameror, från analoga till digitala, genom Zieger Teknik i Linköping som tagit över garantiservicen... Men jag kanske förlitar mig på gammal info?
Skulle gärna vilja veta hur det isåfall ligger till???
 
Senast ändrad:
Danne M skrev:
Men jag kanske förlitar mig på gammal info?
Skulle gärna vilja veta hur det isåfall ligger till???
Ja, det är gammal info. Bläddra upp lite så hittar du länken till Ny teknik där de beskriver vad som har hänt.
 
Jag är ingen nostalgiker, utan en ganska ny användare av Konica Minoltas 7D, och det måste vara den prisklassens bäste digitala systemkamera vågar jag hävda.
Möjligheten finns ju att kameran kan återuppstå som en "Sony 7D". Du är ju inte nostalgiker och då spelar det väl inte så stor roll vad det står för märke på produkten, bara den går att köpa.
 
Japp, ni har rätt. Minolta lägger ner kamera tillverkningen!
Men Sony kommer säkert att förvalta,förnya och med tiden förbättra KM:s arv!?!
Kan bli spännande att se utvecklingen!
 
Stefanity skrev:
Av ren nostalgi har jag kvar min gamla Minolta Hi-Matic F

Jag har en trasig som jag tänkte laga, men nu vete fan om man vågar skruva i den. :) Bygger ett litet altare istället, mina marsvin får bli överstepräster.

Min 5D funkar fortfarande!
 
Hemma hos mig finns en SR-1, SRT-101b, XD, XD-7, optik mellan MD24 (samma konstruktion som Leicas 24) och MD200 i nyskick, inkl klassiska 85/1.7 (i sällsynt MD-version)... Kom och köp.
 
Hmm ska man börja konvertera alla sina MRW, alltså minoltas RAW-format, till något annat format nu ifall Sony väljer att inte fortsätta med MRW..?
Det var farsan som nämnde det och gjorde mig lite orolig. Om Sony slopar MRW kanske det inte finns stöd för detta i Photohop eller motsvarande i framtiden?
 
Alla kameror oavsett modell har sina olika raw-format. T. ex Canons heter det samma men är olika. Samma sak med D5D och D7D, de heter samma men är lite olika. Jag tror nog att alla ska var lite betänksamma över raw-formatets framtidskompatibilitet, oavsett märke och modell.
Om KM skulle ha fortsatt att tillverka DSLR-kameror så är det ingen garanti för att formatet MRW överlever, dessutom inte heller bakåtkompatibelt med framtida program. Vem vet, det kanske blir en övergång till ett gemensamt format (DNG). Fram tills dess så kan vi konvertera våra MRW-filer till DNG för att ha någon form av framtidssäkring (om det nu är det?)

mvh/Ove
 
Konica Minolta lägger ned

I en svensk facktidning, januari numret, testades olika konsument D-SLR, från Canon, Konica-Minolta, Nikon, Olympus och Pentax.
De var mycket bra alla dessa fem, förmodligen svårt att se skillnad på de tagna bilderna, men en vann, prestanda, utförande och pris, gav första platsen till Konica-Minolta 5D!
Svårt att tro riktigt, slänga in handduken, när produkterna från K-M ligger så bra till!
Försäljningen av deras 5D går stadigt uppåt, runt hela världen, å så hoppa av, de borde vare tvärtom, satsa ännu mera ...!
Sony får fortsätta på den lagda banan
 
Ju mer jag läser om Minolta-Sony-affären desto mer inser jag att kamera inte bara är hårda fakta om prestanda, bildkvalitet mm. Utan också känslor.
Varje gång jag köpt ny kamera har jag scannat marknaden seriöst och noggrannt och varje gång har det blivit Minolta. Senast var jag en sekund ifrån att att köpa 5D.
Men.... är det realistiskt att tro att mina marknadsundersökningar är helt objektiva...? I så fall borde Minolta "ägt" fotomarknaden.
Är det kanske så att jag blivit van vid Minolta och därför giller de bäst? Vad händer då om det står Sony 5D på kameran? Kommer jag objektivt att jämföra kameran med dess konkurrenter eller kommer jag omedvetet att betrakta kameran som en Sonykamera (dvs en inte helt seriös kamera).
Tydligen skall Sony inte använda Minoltamärket. Modigt - eller dumdristigt?
Varför heter Volvo V70 inte Ford V70?
Kan inte Minolta och Hasselblad gå ihop....?
 
Hasselblad ägs väl av Fuji?

Ja, det är nog för att du blivit van vid Minolta. Själv har jag använt Minolta i flera decennier men skulle inte välja en dslr från Minolta (men kanske en Sonolta) framför övriga. Däremot skulle man kunna ta de bra sakerna från varje märke och sätta samman en väldigt bra kamera men det lär ju aldrig hända. Minoltas AS är ju intressant, liksom Olympus skaksensor mot damm.
 
Märker på jobbet att när arbetskamraterna skall köpa en dSLR frågar de vilken Canon eller Nikon de skall välja. KonicaMinolta vet det knappast vad det är. Så att D5D kanske är den bästa instegsmodellen har de ingen som helst aning om.
 
Konica Minolta lägger ned

Samma här!
Varje Minolta jag har köpt, har känts rätt från första stund, fungerat och fungerat, under många år.
En av dom, Minolta SRT101, från 1966, fungerar idag, lika bra som ny, efter några genomgångar, rengöring och infettning.
Andra kameror har fungerat lika bra genom åren, men inköpspriset har oxå varit högre än Minoltan.
Visst, namnet kvittar på "verktyget", men Minolta har varit ett märke att lita på, liksom även Sony naturligtvis.

Om nu Sony kan fortsätta, med framgång, på den bana, som Konica-Minolta har lagt ut, ja, då är det märkligt, varför Konica-Minolta inte fortsatte själva?
Dålig ekonomi?
Kan så vara, men det var ju därför Konica-Minolta först blev ett gemensamt företag, därefter blev partner med Sony, trodde jag?

Hoppas bara, att fotograferna, vid beskedet på konferensen, lämnade sina kameror utanför, om de inte var av Minolta, det vore nonchalant annars, ha-ha!
 
niklasl skrev:
Hasselblad ägs väl av Fuji?

Nej, Hasselblad ägs inte av Fuji. Hasselblad köper en del av tillverkningen av de nya H2-husen och sina objektiv till dessa kameror från Fuji.

Fuji har däremot lagt ner sin tillverkning av mellanformatskameror, liksom tillverkningen av storformatsobjektiv.

Stefan
 
Re: Konica Minolta lägger ned

larsborg skrev:
Om nu Sony kan fortsätta, med framgång, på den bana, som Konica-Minolta har lagt ut, ja, då är det märkligt, varför Konica-Minolta inte fortsatte själva?
Dålig ekonomi?
Framför allt, men eftersom KM nu kommer att bli kontraktstillverkare för Sony innebär det ett minskat risktagande för deras del. Samtidigt innebär det att nästan alla vinsterna går till Sony, men KM verkar ha gjort bedömningen att det är bättre än att riskera konkurs.
 
Zebulah skrev:
Märker på jobbet att när arbetskamraterna skall köpa en dSLR frågar de vilken Canon eller Nikon de skall välja. KonicaMinolta vet det knappast vad det är. Så att D5D kanske är den bästa instegsmodellen har de ingen som helst aning om.
Detta är ett tydligt tecken på ointresse och lathet, man vet att det finns någon i ens närhet som är insatt (du) och då bryr man sig inte att ta reda på fakta själv.

Det räcker med att köpa vilken fototidning som helst för att få reda på vilka märken som finns.
 
Konica Minolta lägger ned

--------------------------------------------------
Samuel Kvarnbrink skrev:
Framför allt, men eftersom KM nu kommer att bli kontraktstillverkare för Sony innebär det ett minskat risktagande för deras del. Samtidigt innebär det att nästan alla vinsterna går till Sony, men KM verkar ha gjort bedömningen att det är bättre än att riskera konkurs.
--------------------------------------------------

Var har du fått den informationen ifrån?
Det är min gissning oxå, som jag skrev tidigare, K-M blir en avdelning inom Sony, utvecklar enligt sina tidigare banor, men backas upp ekonomiskt från Sony, K-M behåller sina egna patent.
Självklart tar Sony största delen av vinsten, men företaget K-M lever vidare på en tillräcklig del av vinsten.
Säkert kommer det att hända mycket de närmaste åren, med de övriga kamera tillverkarna, kanske några hamnar bredvid K-M, eftersom Sony har leverans av bildsensorer till många andra kamera tillverkare.
Behövs mycket muskler och erfarenhet inom elektroniken, där ligger Sony i täten.
 
Zebulah skrev:
Märker på jobbet att när arbetskamraterna skall köpa en dSLR frågar de vilken Canon eller Nikon de skall välja. KonicaMinolta vet det knappast vad det är. Så att D5D kanske är den bästa instegsmodellen har de ingen som helst aning om.


Jag tycker att det är ett klart bevis på att Konica Minolta har varit urusla med marknadsföringen. Jag kan inte komma ihåg en enda egen annons eller tv reklam som K M har gjort själva. Dom har litat på att det låga priset på D5:an och att återförsäljarna ska göra reklam för Kamerorna.
Dom gör utmärkta fotogrejer, men har ingen kunskap i marknadsföring. Dom har satt sig i den här båten själva.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.