Annons

Konica Minolta lägger ned kameratillverkningen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
PerKr skrev:
Det här suger verkligen... Det blir alltså ingen digital 9:a då. Och hur många analoga nior finns ute på marknaden? Det suger riktigt ordentligt... Jag skulle ju behöva en ersättare till det gamla 9000-huset så småningom...
Om nu inte Sony tar sig an det som KM:s kamerafolk jobbat med, gör färdigt och släpper under sitt eget märke. Önsketänkande kanske, menvatusan...
 
9D

8D eller 9D lär nog komma med 10Mpix samma sensor som Nikon D200( gissnings vis samma som i R-1:an) till sommaren.
 
PerKr skrev:
Det här suger verkligen... Det blir alltså ingen digital 9:a då. Och hur många analoga nior finns ute på marknaden? Det suger riktigt ordentligt... Jag skulle ju behöva en ersättare till det gamla 9000-huset så småningom...

Min gamla mamma sa alltid att man inte ska måla fan på väggen innan man visste vad som skulle ske. Om Sony har köpt ett helt företag som utvecklar och säljer kameror så borde dom ju ha gjort det för att dom är intresserade av att få tillgång till kunskap och det som finns färdigutvecklat och därmed inte har några utvecklingskostnader. Har KM några i stort sett färdiga 9:eek:r på gång så lär vi få se dom snart.
Om man gör en jämförelse med Ericsson så har ju det företaget lyfts ordentligt sista åren. Dessutom har min 5 år gamla laddare passat ända till nu!
 
Re: Konica Minolta lägger ned

larsborg skrev:
--------------------------------------------------
Sten-Åke Sändh skrev:

Allt nedan är ett citat klippt från Ny Tekniks webb daterat idag.

"Konica Minolta lämnar kamerorna till Sony
Konica Minolta drar sig helt ur markanden för kameror. I fortsättningen kommer Sony att tillverka kamerahus som även kan använda Konica Minoltas objektiv för spegelreflexkameror...
--------------------------------------------------

Tack för den informationen, Sten-Åke!
Onödigt att läsa samma sak på engelska, när går att finna det på svenska oxå, suveränt!


--------------------------------------------------

Det ligger ett meddelande under "Nyheter" på FS och där fanns en länk till Ny Teknik (som f.ö. är en jättebra nyhetstidning som ofta innehåller nyheter som är av intresse inte bara för teknikdårar. Så vi får väl tacka FS egentligen!
 
Förvånande och verkligen synd att KM har blivit tvungna att kasta in handduken totalt. Förhoppningsvis kan Sony föra utvecklingen framåt med besked och även föra Minoltas innovativa arv vidare. Vi får se vad som händer...
 
arnenym skrev:
Min gamla mamma sa alltid att man inte ska måla fan på väggen innan man visste vad som skulle ske. Om Sony har köpt ett helt företag som utvecklar och säljer kameror så borde dom ju ha gjort det för att dom är intresserade av att få tillgång till kunskap och det som finns färdigutvecklat och därmed inte har några utvecklingskostnader. Har KM några i stort sett färdiga 9:eek:r på gång så lär vi få se dom snart.
Om man gör en jämförelse med Ericsson så har ju det företaget lyfts ordentligt sista åren. Dessutom har min 5 år gamla laddare passat ända till nu!

Jag blev verkligen deppad (i en hel timme). Har ju investerat en del i KM-grejor under förra året. Men sen när jag tänker efter så är kanske detta det bästa som kunde hända på lite sikt. Så länge KM-fattningen lever så finns inga skäl överhuvudtaget att utveckla neuroser kring detta. Det här kommer bli jättebra - ja skitbra. Det finns säkert nån nostalgiker som gör vintage-prylar som kommer att trycka upp Konica Minolta dekaler som man kan klistar över Sony-märket med om man vill :). Själv har jag annars alltid gillat Sonys grejor, så jag anpassat mig nog ganska snabbt. Du ger ju själv Sony Eriksson som exempel. Vad hade Eriksson varit idag på egen hand utan Sony? En ren systemleverantör??? Det hade väl varit både onödigt och synd!
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag blev verkligen deppad (i en hel timme). Har ju investerat en del i KM-grejor under förra året. Men sen när jag tänker efter så är kanske detta det bästa som kunde hända på lite sikt. Så länge KM-fattningen lever så finns inga skäl överhuvudtaget att utveckla neuroser kring detta. Det här kommer bli jättebra - ja skitbra. Det finns säkert nån nostalgiker som gör vintage-prylar som kommer att trycka upp Konica Minolta dekaler som man kan klistar över Sony-märket med om man vill :).

Ja den huvudsakliga känslan jag har är också att det nog är bra på sikt. KM gick ju uppenbarligen dåligt, så alternativet var kanske total nedläggning eller ett långsamt tynande företag där man som kund bara sitter och väntar på spännande nyheter. Nu lever ju något i alla fall, men det återstår väl att se Sonys inriktning. Jag antar att det finns många sätt att bygga en kamera som jag inte vill ha. :p

En positiv sida vore ju om folk fick för sig att sälja av sina fina gluggar billigt billigt.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag blev verkligen deppad (i en hel timme). Har ju investerat en del i KM-grejor under förra året. Men sen när jag tänker efter så är kanske detta det bästa som kunde hända på lite sikt. Så länge KM-fattningen lever så finns inga skäl överhuvudtaget att utveckla neuroser kring detta. Det här kommer bli jättebra - ja skitbra. Det finns säkert nån nostalgiker som gör vintage-prylar som kommer att trycka upp Konica Minolta dekaler som man kan klistar över Sony-märket med om man vill :). Själv har jag annars alltid gillat Sonys grejor, så jag anpassat mig nog ganska snabbt. Du ger ju själv Sony Eriksson som exempel. Vad hade Eriksson varit idag på egen hand utan Sony? En ren systemleverantör??? Det hade väl varit både onödigt och synd!

Jag var också lite orolig en stund. Det jan jag väl erkänna då! Men sen får man ju bara gilla läget och hoppas på det bästa.

Undrar vad det nya bolaget kommer heta?
Om man kommer ha kvar något av de gamla namnen.
Det blir ju lite långt med Sony Konica Minolta Dynax 9 D som nån sa förut i tråden.
 
Har vi tur så är detta räddningen för KM-teknik.
Jag har faktiskt varit lite besviken på KM, de sitter med två prisvärda DSLR-hus, unik teknik som verkligen är värdefull i fotograferandet. Men inte ser man något av detta i reklam.
Jag tror att Expert står för 70% av exponeringen av varumärket KM, av det som jag sett.
Nikon och Canon har ju heluppslag i tidningar, pyntat busskurer och andra reklamväggar med färglada bilder och klyschor som "Don't think"
Med Sony som trycker på så kanske vi får se en marknadsföring som lyfter tekniken från 3:e plats till 1:a eller 2:a i försäljnings siffror.
 
Nome Nescio skrev:
Med Sony som trycker på så kanske vi får se en marknadsföring som lyfter tekniken från 3:e plats till 1:a eller 2:a i försäljnings siffror.

Ja, vad det gäller marknadsföring så är ju Sony bland de bästa! Det som blir spännande nu då är ju vilken inriktning dom tar. Enligt mig så vore ju det bästa att fortsätta i KM:s anda men kanske även klämma in lite nya tankegångar samt utnyttja sin potential i marknadsföringen.

Enligt min mycket optimistiska kristallkula så kommer Sony på PMA-mässan i Februari att presentera Sony Dynax 7Di samt Dynax 8. Den sistnämnda kommer att tilltala KG till viss del då den har EWF. 7Di kommer självfallet att ha samma sensor som D200 & vara en upphottad 7D som kommer att skrämma skiten ur Nikon:)

//Larsa
 
Inte jag heller. Jag insåg att jag var tvungen att komplettera med en ny supervidvinkel, men i övrigt funkar min objektivpark precis lika bra som tidigare.
 
Konica Minolta lägger ned

Ja, visst är det så, mycket märkligt att en inovatör av helrätta produkter inte orkar själv längre!

Minolta var innan, det blev Konica-Minolta, först med mycket utmärkta tekniska lösningar, en av de första kamerahusen med ständigt ljus sökare, ingen nedbländning vid ljusmätning, ljusmätaren fick information genom en liten "klack" vilken den använda bländaren var på objektivet, idag självklart, inte då 1966, Minolta SRT101/303, första AF kamerahuset A-SLR, Minolta 7000, 1985, första AS i kamerahuset D-SLR, K-M 7D

Säkert rätt, som någon nämnde tidigare, marknadsföringen har varit dålig, i Sverige, inte i US, iaf, den marknaden har varit mycket bra för K-M.
Men, ännu bättre är marknadsföringen för Canon och Nikon, runt hela världen.

Det räcker inte med fina produkter, om marknadsföringen går på sparlåga, då faller intresset hos konsumenterna, tyvärr.

Viket märke är det, som det oftast snackas om på FS?
Själv har jag glömt det, men inte har det varit Konica-Minolta!

Hoppas namnet Konica-Minolta blir märkesskyddat, så att de kan komma igen, om några år, med muskler från Sony.
Sonys marknadsavdelningar är vakna, walkman har blivit lika med en liten bandspelare, liten CD spelare, liten MP3 spelare ...!
Se på Audi, var ett suveränt bilmärke på 30-40-talet, låg länge i dvala, Volkswagen satte det senare som sitt premium märke i koncernen, idag säljer Audi bilar under eget märke, egna lokaler, hur bra som helst!
 
.Z. skrev:
Enligt min mycket optimistiska kristallkula så kommer Sony på PMA-mässan i Februari att presentera Sony Dynax 7Di samt Dynax 8. Den sistnämnda kommer att tilltala KG till viss del då den har EWF.

EWF? En sån här då?

Eller har det med Electric Welding Federation att göra?

För du menar väl inte en såndär horribel elektrisk sökare? Det kan dom sätta i sin 3D modell som de skall ta 25% av SLR-marknaden med...

/Andreas

PS
:) :) :) :) :) :) :)
 
Re: Re: Sorgligt....

Sörppa skrev:
Vad menar du med detta? Jag har inte insett det!


Framför allt på grund av brännviddsförlängningen som uppstår så blir de gamla objektiven ofta opraktiska i sin brännvidd. En standardzoom blir ett halvtelezoom. En telezoom blir en ännu mer telezoom (vilket kan vara positivt på sätt och vis). De gamla vidvinkelobjektiven blir märkliga normalobjektivzoomar. Dessutom har åtminstone Minoltas nyare objektiv mer avancerad ljusmätning för blixt och påstås vara mer optimerade för CCD-plattan.
Jag antar att om man en gång i tiden köpet ett 100 mm objektiv så var det för att man ville ha ett 100 mm och inte 142 mm.
Självklart beror det förstås också på hur många objektiv man har. Har man 10 objektiv kan man säkert pussla ihop dessa till lämplig brännivdd på sin digitalkamera och komplettera med ett vidvinkelobjektiv i botten.
Många gamla blixtar är dessutom inte kompatibla med digitalkameror så med en äldre utrustning blir det ofta i praktiken så att det mesta måste bytas när man byter till digitalt.
En intressant fråga är om Minoltas digitala blixtar kommer att fungera i Sonys kameror?
 
Hoppas namnet Konica-Minolta blir märkesskyddat, så att de kan komma igen, om några år, med muskler från Sony.

I dagens värld med snabba förändringar kommer säkerligen varumärket Konica-Minolta ganska snart att vara iskallt. Det är ekonomiska faktorer som styr och vem bryr sig förutom ett fåtal nostalgiker som minns Minoltas analoga sýstemkameror.´
 
hazard skrev:
EWF? En sån här då?

Eller har det med Electric Welding Federation att göra?

För du menar väl inte en såndär horribel elektrisk sökare? Det kan dom sätta i sin 3D modell som de skall ta 25% av SLR-marknaden med...

/Andreas

PS
:) :) :) :) :) :) :)

Nä, en sån här.

Jag är inte intresserad av en Elektronisk sökare av dagens kvalite, jag som helst vill ha mätsökare då spegelreflexen ger lite "kikarkänsla":)

Sen var det en annan sak om Sony gör det jag skrev men som du nog förstod så var det bara spånande från min sida. & just de ja, EVF...

//Larsa

EDIT: Jo förresten. Ang. elektroniska sökare så ska man vara oerhört medveten om att det idag köps DSLR:s av folk som inte alls bryr sig om huruvida sökaren är digital eller analog men dom kanske vill ha de fördelar en elektronisk sökare dock kan ge, nackdelarna funderar dom kanske inte över...

Nu när erfarna fotografer stått ut med Canons & Nikons pyttesökare i flera år så kan nog familjefotograferna ta en elektronisk dito, som förmodligen dock är större...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.