Annons

Konica Minolta Dynax 5D testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Motljusskyddet

Allan uti Hälsingland skrev:
Hans-Robert har du kollat så inte skyddet redan sitter på objektivet? Det brukar vara monterat på objektivfronten och måste lossas på och vändas...

Tack för att du sa det, det är faktiskt ett skydd på objektivet som måste vändas som sagt...
 
Allan uti Hälsingland skrev:
Jag tycker inte det är irriterande på min KM5D, men visst låter det en del. Kan t ex vara störande om man vill fota en vigsel i kyrkan men å andra sidan fotas ju hejvilt med blixt och det tycker jag är mycket mer störande.

Jag har bröllopsfotograferat en del, både med analog Olympus OM-1 (klart tystare) samt Minolta Dimage 7i (i princip knäpp tyst, ingen spegel).
Detta är mycket värt i kyrkan när det är tyst.

Blixt har jag bara använt vid några enstaka tillfällen med tillåtelse av brudpar & präst.

Det går att göra tystare speglar men vissa tillverkare verkar, av nån anledning, inte lägga ned så mycket arbete på det idag.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Jag har bröllopsfotograferat en del, både med analog Olympus OM-1 (klart tystare) samt Minolta Dimage 7i (i princip knäpp tyst, ingen spegel).
Detta är mycket värt i kyrkan när det är tyst.

//Larsa

Måste tillägga att jag jämför med D7D. Vet inte om ljudnivån på D5D är likadan?

//Larsa
 
Här är några bilder jag tog idag mednya kameran. Är rätt förundrad hur bra dom blir.

blad.jpg


blixtblomma.jpg


rosablomma.jpg


vitblomma.jpg
 
Ah, denna ljuva frånvaro av brus... i onsdags var det nära att Aette fick stryka på foten för en D5, Expert krängde med 18-70 för 7995:-. Telegraferade en polare om bud på Aette inkl allt, men fick inget svar.

Sen blev jag utan mat på restaurangen där jag satte mej för att fundera. Då försvann köplusten... så kan det gå... nu hoppas jag det dröjer innan nästa anfall.
 
Varför dyker det inte upp några recensioner av kameran någonstans egentligen?
Har ju varit tillgänglig ett tag trots allt...
 
va!? varenda fototidning har ju testat den, så då borde väl både Steves o Dpreview ha testat, eller?
Annars har jag testat o omdömet är att den känns lite liten, men fixar de ett batterigrepp så sitter den som en smäck i handen. Jag e allvarligt drabbad av 5D bacillen... så allvarligt att jag har bjudit ut Aette till några väl valda ungkarlar... men säg det inte till nån!
 
Fasiken, nu är det nära... Jag känner att det är på riktigt nu. KGS skall bli med spegelreflex!
 
Vad skall hon heta? De5irée?

Nej visst tusan. 5D var det, inte D5. 5ynDen? För du skall väl ha henne i svart?
 
;-) först ska jag (EVENTUELLT) förföra, eh... inhandla, ett exemplar... sen får vi se vad hon heter. Finns det nån annan färg än svart!?
 
Skulle nån ha lust och möjlighet att spela in ljudet, helst i jämförelse med en annan kamera och lägga upp det?
 
Finns nog inget bra sätt att lägga upp det ljudet och göra det rättvisa...

Gör som jag och gå in på en fotoaffär istället. Be att få ta några provbilder. Då får du dessutom en känsla för hur kameran känns.
Jag har dock tyvärr för lite erfarenhet av andra DSLR för att avgöra hur mycket den låter...
 
Jag kan kanske(?) förklara varför inte någon av dom stora sidorna har lagt upp någon review på den ännu, jo för att maxxum 5d som den heter i USA lanserades ett bra tag efter den lanserades i eu som dynax 5d. vad jag har förstått det som är det i stort sett omöjligt att få tag på den i usa fortfarande t.o.m.
vad gäller hur den låter så kan jag intyga att den låter en hel del, högre än dom flesta konkurrenter, men tro mig, man vänjer sig vid det snabbt och sen så tänker man inte på det längre :)
 
Låter som en rimlig förklaring, även om jag nog ändå tycker att de stora sidorna borde fått tag in den... Den finns ju, bara svårt att hitta...

Men finns det någon större erupeisk sida/tidning som recenserat den ännu då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.