Annons

Konica Minolta Dynax 5D testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Paul.r.Lindqvist skrev:
:)

Inte speciellt troligt att km inte applicerar någon skärpning i kameran....


Sen att "deafult" nivån på skärpan kan skilja sig från olika kamera modeller är en annan sak.

Men på den enklaste modellen som i riktar sig till nybörjare borde har ganska bra bilder direkt ur kameran kan man tycka...

Att investera 49$ i photokit för att få skarpa bilder tror jag knappast är speciellt lockande för en nybörjare... spendera pengarna på photshop album eller dylikt.

/P.L

Jag säger bara vad betydligt mer erfarna personer har sagt, man kan ju dra allt till absurdum men det är inte intressant.
Ganska bra? 5D levererar MYCKET bra bilder direkt från kameran. Photoshop album får jag ju säga är att slänga pengarna rakt i sjön, men det beror väl på vad man prioriterar. PhotoKit Sharpener kostar dessutom $99 men är värt varenda krona.
 
PeterKorpi skrev:
Bilderna som cyberphoto har är ju tagna med Tamron AF SP 90/2,8 Macro. Vart fick du sigma 18-50 ifrån?

Hoppsan, jag blandade ihop det lite grann. det var bilder från nån av dom andra som var tagna med Sigman. Men frågan står kvar. Det är inte en orginalglugg. Kan det bero på kompabilitetsproblem. Att inte Tamronobjektivet fungerar på kameran?
 
All AF-optik med Minolta fattning fungerar, så där finns inga kompatibilitetsproblem. Snarare ligger problemet i okunskap om de inställningar som bör göras i kameran. Alternativt att optiken inte håller den kvalitet och skärpa man kanske förväntar sig. Felaktig optik har cirkulerat länge oavsett tillverkare. Som kund har man blivit lite känsligare och mer uppmärksamm i dagens närstudie av pixlar. Optiken är kamerans viktigaste del och felar det där så felar det hela vägen fram till bild.

mvh/Ove
 
arnenym skrev:
Hoppsan, jag blandade ihop det lite grann. det var bilder från nån av dom andra som var tagna med Sigman. Men frågan står kvar. Det är inte en orginalglugg. Kan det bero på kompabilitetsproblem. Att inte Tamronobjektivet fungerar på kameran?

Ingen som funderat på om det är kameran som är kass eller defekt? :)
Det kan den ju faktiskt vara. Men jag tror mer på ett felaktigt/vårdslöst utförande när bilderna togs eller ett defekt objektiv. Jag hade rejäla problem med tre exemplar av Tamron 28-75/2,8, en glugg som sades vara extremt bra. Det sista skickades på kalibrering till Tamron i Tyskland och efter det levererar det skarpa bilder ihop med min 10D. Fler canon- och nikonägare är drabbade av samma problem med just den gluggen.

/Johan
 
vad gäller skärpning av bilderna i kameran kan jag säga direkt att med kitoptiken till D5D så behöver man höja skärpningen till minst +1 för att få någorlunda skarpa bilder, själv har jag ställt min på +2 och då blir bilderna mycket bättre än vad dom blir med standardinställningarna.
 
Jag provade en Volvo en gång och på den satt både pedalerna och ratten lite för långt bort. Det är inte en dålig bil för det! Det är bara lite inställnignar man måste göra för att den ska fungera optimalt. Samma med kameror, men det blir lite absurt att göra den liknelsen med bilar eftersom dessa har erkänt bra användarvänlighet/standarder för inställningsmöjligheter. Kameror har olika för olika tillverkare.

Jag tror att både D5D, 350D och D50 presterar jättebra bilder! Det visar ju om inte Cyberphoto genom att dom sätter alla dessa som "toppklass". Jag gick betydligt mer efter känsla när jag valde kamera (D5D) nyligt. Det blev AS som jag blev kär i.
Det finns så många olika aspekter när man jämför kameror så att det går inte säga vilken som är bäst. Det går inte heller att säga om Saab 93 eller Volvo S60 är en bättre bil. Det är en annorlunda bil!
Men om man sätter sig i någon av bilarna är det en känsla som infinner sig på mindre än en bråkdels sekund. Den känslan är stark. Lita på den!
Så även med kameror. Man får en känsla helt enkelt.

Däremot om man investerar i ett 5-6-siffrigt belopp är det viktigt med jämförelser av olika modeller så att man inte gör ett dåligt köp.

/Fredrik, som faktiskt kör Audi...
 
Och som alltid så är det bäst att gå till den man pratar om och fråga "voffö är det på detta viset" Cyberphoto svarade direkt och satte dessutom in en brasklapp vid testbilderna att man har jagat brus, inte skärpa. Skönt ! Mina känslor ligger hos denna kamera.
 
tozz skrev:
Jag säger bara vad betydligt mer erfarna personer har sagt, man kan ju dra allt till absurdum men det är inte intressant.
Ganska bra? 5D levererar MYCKET bra bilder direkt från kameran. Photoshop album får jag ju säga är att slänga pengarna rakt i sjön, men det beror väl på vad man prioriterar. PhotoKit Sharpener kostar dessutom $99 men är värt varenda krona.


heheh absurdum, antingen menar du att den skärper eller så menar du att den inte gör det...

Ja säger att den gör det, inställning i kameran anger bara styrkan...

Medans du tycker photoshop album är skräp, så tror jag att den glade nybörjaren finner det bra mycket mer användbart än photokit.


5d riktar sig till nybörjare och de prioterar nog inte att köpa ett photoshop filter för 99$.

Ja har inte någon 5d men jag är säker på att det är en utmärkt liten kamera för den som skall köpa sin första dslr.
MVH

/P.L
 
konstigt, det står inte att det ska medfölja och jag fick då inget till mitt 18-70 objektiv
 
jeskata skrev:
Hur är slutar/spegelljudet jämfört med 300D/D70/D50? Har hört att det ska vara lite irriterande...

Jag läste också det, men jämfört med min analoga är det snarare tyst och försynt. Jag har bara testat fota med D50 annars, men jag minns inte att den skulle ha så mycket härligare slutarljud.

Det är kul att köra gammalt analogt och köpa digitalt, eftersom bytet då innebär grov förbättring på alla fronter. Autofokusen är ruskigt snabb jämfört med på den analoga, slutaren låter som sagt mindre, ergonomin flera steg bättre.. Om man är van all denna lyx så kanske man orkar klaga, men själv tackar jag och tar emot :)

Jag tycker verkligen man ska gå och känna på dem i butik, jag blev positivt överraskad.
 
Jag har inte testat D5D men väl D7D och om den har en rejäl nackdel så är det den smällande spegeln som faktiskt är bland det ljudligare jag hört på en modern SLR.

Jämförde den med D70 som faktiskt viskade i jämförelse, 20D lägger sig där emellan...

Jag tycker att detta är en klar nackdel men köper en D7D ändå. Vet inte om KM lyckats bättre med D5D?

//Larsa
 
jeskata skrev:
Hur är slutar/spegelljudet jämfört med 300D/D70/D50? Har hört att det ska vara lite irriterande...
Jag tycker inte det är irriterande på min KM5D, men visst låter det en del. Kan t ex vara störande om man vill fota en vigsel i kyrkan men å andra sidan fotas ju hejvilt med blixt och det tycker jag är mycket mer störande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.