Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

dwargert

Aktiv medlem
Jag är lite halvt om halvt förälskad i gamla konica kameror och speciellt i hexanon objektiven.
Skulle vilja ha en kompakt konica kamera med hexanon optik. Problemet är att alla konica mätsökarkameror jag fått syn på har varit halv-automatiska. Jag vill ha helmanuella möjligheter. Är det någon som vet om det finns någon modell som har möjlighet att köra helt manuellt.

Om det nu absolut inte finns någon modell som stämmer in på min önskan. Har nån nåt förslag på annan kamera som går att få ta i billigt och har nästan lika grym optik som hexanon.

PS. Om nån får syn på ett hexanon 85mm f1.8 så hojta gärna till :)
 
Canon Canonet G-III QL17 ska vara en rätt bra mätsökarkamera med helt manuella möjligheter. Den har även en parallaxkompenserande sökare vilket är bra.
Själv har jag en Konica Auto S-3. Så länge man kör negativ film funkar den halvautomatiska exponeringsmätaren helt ok. Jag har även kört flera diafilmer med bra resultat.
 
Konica Auto S2 är helt manuell och mekanisk. Hexanon 45/1,8.

Konica Hexar med 35/2 går att köra helmanuellt. AF-kamera men man kan fokusera manuellt.

Konica M-Hexanon objektiv går att använda på Leica M-kameror eller Bessa R2/R3.
 
bessa r med 35/2,5 glugg finns ännu en tid hos stephen gandy på www.cameraquest.com för 399 dollar.
bessa r2 med samma glugg för 499 dollar.
nya !

20 dollar porto tillkommer samt moms och tull (om man inte har lite tur).

de är helt manuella så när som på två lr44 knappbatterier till ttl-mätaren, centrumvägd.
sedan finns det mängder med leicagluggar att välja om man vill, såväl nya som beg.

nyaste bessa r2a och r3a har bländarförval.
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
Canon Canonet G-III QL17 har jag hört talas om. Läste på nån sida att denne och Konica auto S3 anses som de två av de allra bästa mätsökerkamerorna från 70-talet.
Konica Hexar RF verkar riktigt trevlig måste jag säga, men den är lite dyr. Dessutom har den automatisk filmframmatning och såna där moderna flugor, inte lika charmigt som helt mekansikt ;-)

Den där Auto S2:an verkar riktigt intressant, får hålla utkik efter den. Funkar dessutom även om batteriet skulle dö.

Vad betingar tradera så kollar jag där dagligen efter hexanon objektiv :)

S3:an har vad jag förstår möjligheten att låsa exponeringen, vilket ju i alla fall är ett litet plus. Den verkar ju trevlig på alla sätt bortsett då från att den är är halvautomatiskt, skulle väl klara mig i nio av tio situationer med den....men det är alltid trevligt med lite kreativ kontroll.
Kommer mest köra negativ s/v film, men det är trevligt att kunna köra dia om man är ute och reser.

Nån som vet nåt om C35, den är knappast manuell men har sett den på tradera för någon 50-lapp, kan den kanske vara värd?

Tack för alla svar!
 
Hej

Jag har en Konica C35, den är helautomatisk och man brukar att få tag på den ganska billigt, köpte min på loppmarknad för 60 kr, man brukar se dem för runt 50 spänn.
Köpte för ett par veckor sedan en Yashica Me 35 och Chinon 35 ee för 45 respektive 40 kronor.De här små 70 tals mätsökarna brukar gå få tag utan några större svårigheter.
Kameran kräver ett 675 kvicksilverbatteri som tyvärr är utgånget, men det går lika bra med ett zinkluftbatteri som heter Za 675.
Det är hörapparatsbatteri som säljs i 6-pack för 50 kr.Om du bor i Stockholm så såg jag en Konica Ce 35 på loppmarknaden "Återvinnarna" på Götgatan vid Skanstull. Kameran som sådan är trevlig och lättanvänd och tycker jag ger bra bilder.
 
Det finns olika Konica C35. Om du köper de äldsta så har de mycket större frontlins. Det är denna som du vill köpa. Konica Auto S3 kan ha problem med skärpan eftersom plastkonstruktionen är för klent byggd.
 
"Vanliga" Konica Hexar med fast 35/2,0 är mycket bra! Programauto (intelligent) eller manuell. Valet är fotografens. Skarp lins, tyst och relativt snabb AF. Silent mode är att föredra, vissa modeller har inte detta. Själv har jag haft ett antal av dessa och fotograferingsresultatet ät toppklass. Även Canonet QL 17 eller 19 är mycket bra för sin ålder, dock är slutarna lite känsliga, också pga ålder... Lycka till!
 
klerk skrev:
"Vanliga" Konica Hexar med fast 35/2,0 är mycket bra!


Ja,håller med!
Inte mycket som slår den.

Många menar att den är stor för att vara pocketkamera, MEn jag personligen med mina långa fingrar klarar knappt av att hantera en mindre tex minilux mfl,,

/Mvh Niclas,
 
Ja är inte silent mode helt otroligt bra!
Jag saknar det som täta stövlar i mini Hexar RF, om den kameran hade Silnet mode så hade den varit nära perfekt. Det är ju ytterst underligt att man inte tagit med det i RF,en;((. En funktion som till stor del prestigebelagt Hexar till ett unikum!!

Mvh Niclas,
 
Aah, tack Mikael. Jag som precis suttit och sökt runt på ebay. Perfekt, hoppas det inte går upp för mycket bara. Har hört många lovord om detta objektiv och det skulle verkligen fylla igen mitt brännviddsglapp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.