Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komposition till bilden "Trollharen"

Produkter
(logga in för att koppla)
Saxat ur mina kursmappar:

Används för att skapa dynamik i bildytan, samtidigt som djupkänslan förstärks. Kan användas tillsammans med Tredelningsregeln, Gyllene snittet, Femdelningsregeln etc.

Används som kompositionsform för att på ett tydligt sätt staka ut en riktning i bilden, oftast från förgrund till bakgrund.

En diagonal linje kan också vara en form för centralperspektiv.

Olika diagonaler:
- den stigande diagnalen
- den fallande diagnalen
- parallella diagonaler
- radiella diagonaler

Terje

NI har ju alla fått detta om bakfoten. Man ska inte gå runt och räkna på massa vinklar å trams när man tar en bild. Man ska köra på kännslan man har i magen, man känner när det är rätt. jo, visst det finns vissa grunregler som gylene snittet och design regler som säger vart den "genomsnittliga" mäniskan först tittar i en bild. Men jag tror att man går lite långt om man ska gå runt med en miniräknare, vattenpass och måttband. Nej nu får ni skärpa er, har ni helt fått stopp i eran konstnärliga ådra?

Det jag tror att terje har tänkt på är grundläggande trigonometri och färger. Fast jag tror inte att man går runt och tänker på att skapa en triangel i bilden utan, man har nog gjort det utan att tänka på de eftersom bilden känns rätt vid den kompositionen.

(så kommer säkert alla hoppa på mig och säga att jag har fel nu)

Senast ändrad:
Aj då.
Vart en människa tittar på en bild är olika och även situationen runt bilden förändrar hur man tittar på bilden. Man kan tex inte bevisa att gyllene snittet skulle få människor att betrakta en bild annorlunda men man vet tex att vi betraktar samma bild olika om den tex hänger på ett galleri eller om man ser den i en bok eller på en monitor.

Givetvis går inte Terje ut och räknar innan han tar bilder men han vet och har satt upp regler för hur han skall ta sina bilder. Jag kan tycka att detta är tråkigt och ett Okreativt sätt att ta bilder på, men vissa behöver regler och blir mer kreativa när de vet vad de skall göra och på så sätt skapar bilder som är mycket bra.

Själv är jag kritisk till GS och detta med komposition men har lärt mig att tro i många fall är starkare än vetenskap.

Så jag är på din sida, så du är inte helt ensam.

Nekomy skrev:

Så jag är på din sida, så du är inte helt ensam.

Känns genast mkt tryggare ;) Allierade är alltid bra att ha.

Men altså, jag tror inte det är helt fel med att ha regler, men man ska nog passa sig för att styras för mkt av dom, för då tror jag att man blir väldigt begrännsad. Tex om man ser ett motiv och inte kan hitta en komposition som stämmer överens med de regler man använder så kanske man inte ser en potentiellt bra bild som man skulle få ut.
Men ibland så kanske man ser ett motiv som är presis tvärt om, och bilden man tar kanske blir jätte mycket bättre an vad den annars skulle bli ifall man inte följt reglerna.

Så jag tror att man ska nog kör halvt på känn och halvt med grunläggande regler i bakhuvet.

För mig handlar det inte om kompositionsregler, utan kompositionsFORMER... Former eller grunder i mitt bildskapande. Kalla det gärna bildernas stomme eller "ryggrad".

Så känns det för mig. Att springa runt och "klicka" utan mål och mening ger inga bra och meningsfulla bilder. I mitt tycke.

Jag fotograferar givetvis på känsla, men gör det aldrig "ryggradslöst"... :)

Känner tomhet. Känns övergivet. Men med paradoxen att det ändå ser välvårdat ut. Varför syns ingen aktivitet.
Dock överskuggar intrycket att detta bara är en "presentation", med ett syfte att visa en presumtiv besökare att "det är detta du får se", typ.

Edit: såg först nu att du frågade om kompositionen. Sorry.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar