Annons

Komplett utrustning för kamera -> skärmteknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Svabbaren

Medlem
Hej och glad midsommar! :)

Killarna på verkstan behöver utrustning som underlättar deras dokumentationsarbete.

De vill alltså kunna ta en bild med kamera, direkt få upp en stor fin bild på deras PC-laptop, skriva kommentar till bilden och även kunna rita någon markering (ej permanent eller ritas på kopia) på bilden.
Sen ska de kunna upprepa denna process enkelt.

Detta material kommer sedan troligen att föras över till lämpligt program (exempelvis InDesign) för att samaställas till en monteringsanvisning.

Kameran behöver inte ta FENOMENALA bilder, OK kvalité räcker.
Kameran får gärna vara liten och HYFFSAT stryktålig.
Kameran får gärna arbeta bra i dåliga ljusförhållanden.
Kameran får gärna ha snabb och bra autofokus.
Kameran måste kunna ta bilder PÅ kameran och inte endast via laptopen då de är linkade.

Jag tar jättegärna tips här om vart jag hittar denna utrustning. Jag kan tänka mig att den innefattar en kamera, en sladd (eller trådlöst?) och en programvara till PC-laptop.

Tackar för svar!

/Svabbarn
 
En bättre Webkamera (typ LOGITECH QUICKCAM PRO 9000 eller liknande) med fotoknapp och en bra lampa (exemplevis Photax T5041DLK). Med bra difust ljus som inte heller blir grisvarmt så tar man bra bilder även med den enkla utrustningen. Folk kommer att oponera sig, men faktum är att 1300 pix för en lampa och en tusenlapp för kameran räcker i många fall och blir mycket bättre än blixta med inbygd blixt i kompaktkamera som ger otrevliga refexer vilket ofta gör bilderna oanvändbara.

Skulle du senare vilja använda en annan kamera så är lampan fortfarande bra att ha då det är mycket praktiskt vid just monteringsinstruktionsfoto - jag vet av egen erfarenhet att detta används i produktion och med starka lampor så är det lättare att komponera bilderna också - blixt kräver lite mer jobb och mer trail and error samt att lampor medger att man gör korta filmsekevenser också om det skulle behövas. Samt givetvis - mycket och bra ljus sänker kraven på kameran ordentligt...
 
Senast ändrad:
Vilken Canon DSLR som helst ska kunna fixa detta, t.ex. 1000D... Det medföljer programvara för att hantera detta, det enda som behövs är en längre usb-kabel. Fördelen kontra webcam är väl framförallt att det inte är ett krav att kabeln sitter i dator utan om det behöver dokumenteras någon annanstans än inom kabellängden så är inte det ett problem. För att kunna rita på bilderna så sätter man upp ett länkat program som körs när en ny bild tas, t.ex. mspaint eller något vassare...

Kolla länken för mer info

http://www.jibble.org/canon-tethered-shooting/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.