Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt kamera att filma med.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nastios

Ny medlem
Tjenare.
Söker just nu en liten och nätt kamera att filma lite slow-motion med. Är helt ny när det kommer till kamerabranshen så behöver lite tips!
Önskemålen som finns är;
Ju mindre kamera desto bättre.
Gärna en budget på 2000.
Vinkelbar skärm (inte superviktigt men skulle varit behändigt för mig)
Möjlighet att filma i highspeed.

/Mvh Danne

Tjenare.
Söker just nu en liten och nätt kamera att filma lite slow-motion med. Är helt ny när det kommer till kamerabranshen så behöver lite tips!
Önskemålen som finns är;
Ju mindre kamera desto bättre.
Gärna en budget på 2000.
Vinkelbar skärm (inte superviktigt men skulle varit behändigt för mig)
Möjlighet att filma i highspeed.

/Mvh Danne

Vad jag vet finns det ingen i den prisklassen.

Kan du tänka att offra allt för bps i filmläge och leva med fallande upplösning med högre bps och ett väldigt lågt pris är avgörande ksn man leta på begagnatmarknaden. Casio var först ute med höghastighetsfilmning för konsumentbruk som i t ex FH20. Så här ser bps vs bildupplösning ut för den:

Frame rate Resolution Bit rate Max. recording time
30 / 210 fps 480 x 360 7.1 / 50 Mb/sec ~ 10 / 65 mins
210 fps 480 x 360 50 Mb/sec ~ 10 mins
420 fps 224 x 168 50 Mb/sec ~ 10 mins
1000 fps 224 x 56 30 Mb/sec ~ 16 mins

Då den och Casios andra tidiga höghastighetskameror är gamla idag torde man kunna hitta dem riktigt billigt om man lyckas hitta någon. Inga fickkameror direkt de jag kom att tänka på dock.

känns som en gopro klarar den uppgiften dock vet jag inte vad dom kostar, fisheye kan man ju redigera bort i efterbehandlingen.

Dock vet jag att det inte är en kompakt kamera

Kan du tänka att offra allt för bps i filmläge och leva med fallande upplösning med högre bps och ett väldigt lågt pris är avgörande ksn man leta på begagnatmarknaden. Casio var först ute med höghastighetsfilmning för konsumentbruk som i t ex FH20. Så här ser bps vs bildupplösning ut för den:

Frame rate Resolution Bit rate Max. recording time
30 / 210 fps 480 x 360 7.1 / 50 Mb/sec ~ 10 / 65 mins
210 fps 480 x 360 50 Mb/sec ~ 10 mins
420 fps 224 x 168 50 Mb/sec ~ 10 mins
1000 fps 224 x 56 30 Mb/sec ~ 16 mins

Då den och Casios andra tidiga höghastighetskameror är gamla idag torde man kunna hitta dem riktigt billigt om man lyckas hitta någon. Inga fickkameror direkt de jag kom att tänka på dock.

Jag har ingen aning om hur man ska tyda dessa siffror dock, är som sagt så grön man kan vara när det gäller foto/film.
syftet med kameran är att ha den som scopecam så hur hög fps man måste ha vet jag inte.
nackdelen med en gopro är att jag inte kan justera avståndet till siktet.
kör just nu med en mobil men det är inte direkt en enhet som går att filma i zoom,

har sett att casios exillim är rätt populär i scopecam kretsarna men kan inte hitta någon som säljer dessa.
någon som liknande kameror med ungefär samma egenskaper?
Om man inte inriktar sig på min önskade budget

Exakta egenskaper på filmning är jag dålig på men principen är den att ju högre antal bps (bilder per sekund) man skall ha för slow motion desto lägre upplösning. Vilken upplösning som är relevant för en själv kan man bara avgöra själv. Tänk på att full HD är 1900x1080 eller däromkring 4k är det dubbla på varje ledd eller 4x detaljnivån mätt per area. Upplösningen vid en viss bps begränsas av hur mycket data kameran kan processa (mb/s). Högre bp/s kostar mer och kräver nyare kameror.

Exakta egenskaper på filmning är jag dålig på men principen är den att ju högre antal bps (bilder per sekund) man skall ha för slow motion desto lägre upplösning. Vilken upplösning som är relevant för en själv kan man bara avgöra själv. Tänk på att full HD är 1900x1080 eller däromkring 4k är det dubbla på varje ledd eller 4x detaljnivån mätt per area. Upplösningen vid en viss bps begränsas av hur mycket data kameran kan processa (mb/s). Högre bp/s kostar mer och kräver nyare kameror.

Skulle vara högre mb/s kostar mer och kräver nyare kameror.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto