Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått EVF:en från Cyberphoto och den är mycket bra. Rent optiskt måste man hålla ögat väl centrerat för att hörnen ska bli skarpa, men bilden är i övrigt kanonfin och ungefär lika stor som hos en bra FF-spegelreflexkamera.

Plötsligt blev RX1:an en helt annan kamera; den som jag önskade mig från början:)

Underbart :) Jag gläds med dig! För mig blir det dock en D600 den här gången.. Men nästa generations FF-kompakter.. Då jäääävlar ska det handlas :)
 
Nu har jag fått EVF:en från Cyberphoto och den är mycket bra. Rent optiskt måste man hålla ögat väl centrerat för att hörnen ska bli skarpa, men bilden är i övrigt kanonfin och ungefär lika stor som hos en bra FF-spegelreflexkamera.

Plötsligt blev RX1:an en helt annan kamera; den som jag önskade mig från början:)

Intressant tråd, har följt den ett tag. Tack för all nyttig info.
Kul att höra att du är nöjd med EVFn, har funderat på att beställa en men gjorde nu slag i sak och lade en beställning :)

Beställde ett motljusskydd på e-bay för 7 USD inkl frakt. Det kom idag, klart nöjd. Dock med gängor istället för bajonett. Dock inget problem då jag inte kör med uv-filter. Lite svårt för Sony att motivera priset på 1700 kr.
 
...
Går utvecklingen i en cirkel, inom det digitala, man börjar med alla möjliga sensorformat, prövar sig fram, för att kanske till slut gå tillbaka till filmens mest populära format, 24x36mm = FF ?
Tja, inte omöjligt alls. RX2 kanske får INBYGGD optisk sökare, RX3 utbytbar optik, sen kommer något snille på att det vore bäst att se sökarbilden genom objektivet... (RX4?)

Skämt åsido, det kommer nog att finnas flera sensorformat att välja mellan under hela vår livstid åtminstone. Detsamma gäller nog sökaralternativ, spegelreflex och allt annat.
I riskzonen tror jag de lättaste DSLR kamerorna ligger. Spegellöst är ofta ett bättre alternativ där för målgruppen.
 
Beställde ett motljusskydd på e-bay för 7 USD inkl frakt. Det kom idag, klart nöjd. Dock med gängor istället för bajonett. Dock inget problem då jag inte kör med uv-filter. Lite svårt för Sony att motivera priset på 1700 kr.
Är det ventilerat eller trattformat? Det finns en anledning till att ha den förstnämnda typen, och det är att en tratt skymmer AF-hjälplampan. Och den optiska sökaren förstås, om man använder en sådan.
 
Olika display mode i EVF och på LCD?

Hej,

Kan någon RX1 ägare svara på en interface fråga? Kan man ha olika display modes på EVFen och på kamerans display? Tex Quick Navi på displayen på kameran och en enkel view finder + histogram i EVFen.

Mvh,
/Ola
 
Det går i alla fall på A77 (faktiskt mycket praktiskt), så det skulle förvåna mig ifall det inte gick även på RX1. Men någon av RX1-ägarna kommer säkert att ge dig ett definitivt svar.
.
 
Hrrrm, om det är tre "ekrar" på skyddet så ser det ut som att en av dem PRECIS kommer att skymma AF-hjälplampan;-)

PÅ sätt och vis stämmer det.
Men AF-hjälp lampan sitter så nära objektivet så med detta motljusskydd kan det inte lysa genom ventilhålet oavsett vad "ekern" hamnar.
Inget problem att använda detta motljusskydd på ca en meters avstånd till motivet. Helt ok tycker jag :)
Har ju inte använt ett original motljusskydd men utan motljusskydd alls så blir skillnaden i mitt tycke marginell.

I mitt tycke ett fynd för 7 USD :)
 
Hej,

Kan någon RX1 ägare svara på en interface fråga? Kan man ha olika display modes på EVFen och på kamerans display? Tex Quick Navi på displayen på kameran och en enkel view finder + histogram i EVFen.
Jag är inte säker på vad du menar med "Quick Navi", men de olika vyerna är inte beroende av varandra. Byter man vy på LCD:n så har man fortfarande kvar samma som förut i EVF:en och vice versa. Man måste alltså titta i EVF:en för att byta vy där.

Det funkar i övrigt ungefär som hos vilken annan spegellös kamera som helst. Man kan bocka för i en meny vilka vyalternativ som ska vara valbara, och sen bläddrar man mellan dem med disp-knappen (uppåt på tumhjulet, men det kan ändras till andra knappar har jag för mig).
 
Herregud, så meningslöst. Hur kan man kalla detta för ett "case"? Det skyddar inte, det täcker inte och det gör egentligen ingenting förutom kostar massa pengar och gör kameraskrället större.

Nej, låt oss se ett vettigt fodral som täcker hela kameran inklusive EVF. Så att man kan ha den med sig utan ytterligare väska, men skyddad från väder och vind.
 
Herregud, så meningslöst. Hur kan man kalla detta för ett "case"? Det skyddar inte, det täcker inte och det gör egentligen ingenting förutom kostar massa pengar och gör kameraskrället större.

Nej, låt oss se ett vettigt fodral som täcker hela kameran inklusive EVF. Så att man kan ha den med sig utan ytterligare väska, men skyddad från väder och vind.


Kan faktiskt hålla med där, jag vill ha något heltäckande som jag använder till LX3 DMW-CL3, men Gariz case ger intryck av att vara av en imponerande kvalitet och genomtänk med tanke på att de ändå gjort ett halfcase.

Gariz bottenplatta och DMW-CLX3 för övrigt utförande, där man använder läderfodralet i sig som linslock.
Linslock med snöre är "OMG!" för mig, fotograferar man en del och tror att linslock som sitter med är roligt, har man mer roligt än vad jag har när jag fotograferar ;-), få saker är mer än irriterande när jag komponerar en bild som ett löst slängande linslock i ett snöre, men alla har vi vart där och provat . And you get a sticker too :)

Levereras något sådan till någon av mina kameror, så tar jag den gärna levererad i en vit OEM-kartong utan sticker för fem kronor mindre.


Michael - Inga snören tack -
 
Var kan man få klämma på kameran ?

Vilka butiker har den hemma?

Jag bor i Knivsta så Helst Uppsala, men stockholm funkar.
 
Sony själva brukar nästan alltid ha grejerna hemma. I Stockholm ska RX1 dessutom finnas på lager hos Fotokungen, Gunnar Olsson Foto, Japan Photo och Scandinavian Photo. Det är dock tillrådligt att du först ringer och kollar att de verkligen har den inne.
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.