alfin
Aktiv medlem
Eftersom det redan finns en "EVF" i form av bildskärmen för de gånger man måste komponera exakt, kanske den optiska är ett komplement. Om den är bra vill säga.Vilket är att föredra eletronisk eller optisk sökare till RX1?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom det redan finns en "EVF" i form av bildskärmen för de gånger man måste komponera exakt, kanske den optiska är ett komplement. Om den är bra vill säga.Vilket är att föredra eletronisk eller optisk sökare till RX1?
Fram till nu har EVF:en för RX1 varit betydligt dyrare än den optiska, vilket är ytterligare ett argument för EVF:en. Den kan också till skillnad från den optiska sökaren vinklas uppåt 0° till 90°.
.
Vilket är att föredra eletronisk eller optisk sökare till RX1? Vilka är respektive sökares för- och nackdelar?
Den optiska kostar (på Cyberphoto) en tusenlappe mer än den elektroniska.
Jag har haft Olympussökaren och den är ganska kass och gjord av plast. Dessutom har den 4:3-förhållande på bildramen.Vill man ha en elektronisk sökare är man nog tvungen att köpa en Sony, men optiska sökare som passar i en standardtillbehörssko finns det massor av. T.ex. Olympus VF1 som kostar 1300 kr på Cyberphoto. Det är förstås möjligt att Sony-sökaren är nästan 4 gånger bättre, men jag tvivlar.
Jag köpte en Voigtländersökare för 1200:- och den är rätt bra, men bilden är inte så stor. För mig är det bara en nödlösning tills EVF:en finns att tillgå, då jag i stort sett alltid vill se ordentligt hur jag komponerar. Dessutom har man ingen aning om var AF-punkten hamnar i höjdled med den optiska sökaren.Ett annat alternativ är en begagnad sökare. Det brukar finnas en del på Tradera och Ebay.
Ingen av sökarna har sålts ännu - hur kan då EVF:en har varit dyrare? Att den optiska genomsiktssökaren inte kan vinklas torde vara uppenbart för alla som vet hur en genomsiktssökare fungerar
För gatufotografer tror jag den optiska sökaren kan ha sina poänger, och just sådana hör nog till målgruppen för kameran.
Jag tror att du kanske missförstod beskrivningen av skärmen. Det står att skärmen är bra i alla miljöer, vare sig den (miljön, alltså) är ljus eller mörk.
Är det något som hört ett knyst om EVF:en? Jag börjar ruttna lite på att behöva kolla på skärmen. Märkligt att det ska behöva ta flera veckor när den finns i USA.
Nu har jag fått EVF:en från Cyberphoto och den är mycket bra. Rent optiskt måste man hålla ögat väl centrerat för att hörnen ska bli skarpa, men bilden är i övrigt kanonfin och ungefär lika stor som hos en bra FF-spegelreflexkamera.
Plötsligt blev RX1:an en helt annan kamera; den som jag önskade mig från början