Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fram till nu har EVF:en för RX1 varit betydligt dyrare än den optiska, vilket är ytterligare ett argument för EVF:en. Den kan också till skillnad från den optiska sökaren vinklas uppåt 0° till 90°.
.

Ingen av sökarna har sålts ännu - hur kan då EVF:en har varit dyrare? Att den optiska genomsiktssökaren inte kan vinklas torde vara uppenbart för alla som vet hur en genomsiktssökare fungerar ;)

För gatufotografer tror jag den optiska sökaren kan ha sina poänger, och just sådana hör nog till målgruppen för kameran.
 
Vilket är att föredra eletronisk eller optisk sökare till RX1? Vilka är respektive sökares för- och nackdelar?
Den optiska kostar (på Cyberphoto) en tusenlappe mer än den elektroniska.

Vill man ha en elektronisk sökare är man nog tvungen att köpa en Sony, men optiska sökare som passar i en standardtillbehörssko finns det massor av. T.ex. Olympus VF1 som kostar 1300 kr på Cyberphoto. Det är förstås möjligt att Sony-sökaren är nästan 4 gånger bättre, men jag tvivlar.

Ett annat alternativ är en begagnad sökare. Det brukar finnas en del på Tradera och Ebay.
 
Nån som hittat ett bra uv filter till objektivet som funkar med skyddslocket? Mitt nuvarande är inte tillräckligt djupt så skyddet knäpper inte fast helt utan hamnar lite snett...
 
Vill man ha en elektronisk sökare är man nog tvungen att köpa en Sony, men optiska sökare som passar i en standardtillbehörssko finns det massor av. T.ex. Olympus VF1 som kostar 1300 kr på Cyberphoto. Det är förstås möjligt att Sony-sökaren är nästan 4 gånger bättre, men jag tvivlar.
Jag har haft Olympussökaren och den är ganska kass och gjord av plast. Dessutom har den 4:3-förhållande på bildramen.

Ett annat alternativ är en begagnad sökare. Det brukar finnas en del på Tradera och Ebay.
Jag köpte en Voigtländersökare för 1200:- och den är rätt bra, men bilden är inte så stor. För mig är det bara en nödlösning tills EVF:en finns att tillgå, då jag i stort sett alltid vill se ordentligt hur jag komponerar. Dessutom har man ingen aning om var AF-punkten hamnar i höjdled med den optiska sökaren.
 
Nu har jag kirrat Cornerfix-profiler för RX1, för den som vill slippa färgförskjutningar över bildplanet.

f/2: http://www.filehosting.org/file/details/405501/RX1_f2.cpf
f/8: http://www.filehosting.org/file/details/405502/RX1_f8.cpf

Om du inte är bekant med Cornerfix sedan tidigare så är det ett gratisprogram som finns att ladda ner här: https://sites.google.com/site/cornerfix/
Men först måste man konvertera sina råfiler till DNG, vilket man gör med Adobe DNG converter som också är gratis: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=162&platform=Macintosh

Om jag förstått det rätt så är konverteringen till DNG helt förlustfri. Det är bara en översättning av rådata till ett språk som fler råkonverterare kan förstå, inklusive Cornerfix.
Cornerfix i sin tur bygger om råfilen och är alltså "förstörande", men det är ju föga roligt att ha råfiler som inte har samma färg över hela bildytan ändå, så jag tycker gott man kan slänga sina original när man gjort konverteringen och är nöjd med den.

Det som händer är att förstärkningsfaktorn för respektive färgkanal, den så kallade multiplikatorn, med Cornerfix tillåts variera över bildytan. På så sätt kan man trolla bort otäcka stick utåt hörnen, samt (om man vill) även korrigera för vinjettering. Själv struntar jag i vinjetteringen och är bara intresserad av färgerna.

Arbetsflödet är snabbt och smärtfritt då man kör i batcher. Du kan använda f/2-profilen för f/2,8 och kanske f/4 men du bör nog byta till f/8-profilen för bilder som är tagna mer mindre bländare än så. Förbättringen är avsevärd och när man ser den nya filen i råkonverteraren undrar man gärna hur man stod ut med originalet.

God jul! :)
 
Ingen av sökarna har sålts ännu - hur kan då EVF:en har varit dyrare? Att den optiska genomsiktssökaren inte kan vinklas torde vara uppenbart för alla som vet hur en genomsiktssökare fungerar ;)

För gatufotografer tror jag den optiska sökaren kan ha sina poänger, och just sådana hör nog till målgruppen för kameran.

Ser att den "optiska sökaren" kostar 5000..(!!??) Visserligen bara pengar men ändå :eek:
 
Förefaller mig vara ganska facilt för en Zeiss-sökare. :)

Vill man köpa en optisk sökare till sin Leica får man betala mer - runt 7.000 kr. Vill man ha en för 18, en för 21 och en för 24 mm så blir det ganska dyrt...

Fast Leitz har även en universalsökare där man man ställa in flera olika brännvidder. Kostar inte mer än 9 papp. Riktigt billigt ju! :)
.
 


"Det är inte ett måndagsexemplar – det är så det ser ut på alla RX1 – tyvärr."
- Hur vet man det?


"Kollar vi på Sonys andra modeller så vet vi ju att de kan det här med autofokus – antagligen var det formatet och kompaktheten som bidrog till problematiken."

- Nej, det är väl en av deras akilleshäl när man jämför med konkurrenterna som t.ex Nikon och Canon?


"Skärmen är däremot fantastisk, med riktigt bra bild i alla lägen – utomhus i starkt solljus eller inomhus i ett dunkelt rum."

Hur ska hen ha det? - Bra i alla lägen - utom... är det skillnad på dunkelt rum och mörkt ute?

- Ridå -


Väntar nog in någon annan skriver en sunt konsument kritiskt recension.


Michael - Som vill veta var det brister -
 
Jag tror att du kanske missförstod beskrivningen av skärmen. Det står att skärmen är bra i alla miljöer, vare sig den (miljön, alltså) är ljus eller mörk.
 
Jag tror att du kanske missförstod beskrivningen av skärmen. Det står att skärmen är bra i alla miljöer, vare sig den (miljön, alltså) är ljus eller mörk.

Det stämmer det, utomhus blev utom i hus eller något något annat jag läste då. :)
Skumt typsnitt och ljus, när jag zoomar in till 125% blir det för mig lättläst.


Michael - Som behöver nog justera glasögonen -
 
Är det något som hört ett knyst om EVF:en? Jag börjar ruttna lite på att behöva kolla på skärmen. Märkligt att det ska behöva ta flera veckor när den finns i USA.
 
Det är ganska vanligt att prylarna kommer ut till en region i taget innan produktionen har kommit igång fullt ut.

Har funnits att köpa i Asien en liten tid, och nu har turen kommit till USA tydligen. Eller? Är du säker på det? Sony USA uppger i alla fall leveranstid till sista januari nästa år för FDA-EV1MK, men det brukar förstås vanligen dyka upp enstaka exemplar tidigare än den officiella leveranstiden.

Ifall Europa kommer att börja få leveranser innan USA är det väl ingen som vet, men Zeiss-sökaren FDA-V1K finns i alla fall redan nu på Sony Stockholm, så det kanske inte tar så väldigt lång tid innan EVF:en också kommer.


Annars är ju som bekant det snabbaste sättet att få tag i nyintroducerade Sonyprylar att förbeställa hos Sony - ju tidigare ju bättre. Ofta skickar Sony Japan ut småslattar till diverse ställen i början innan produktionen är i full gång, varför man vid förbeställning har möjlighet att komma över prylen ifråga tidigare än den officiella leveranstiden.
.
 
Lustigt nog hade jag precis när jag skrev förra inlägget fått ett mail från Cyberphoto som meddelade att EVF:en hade kommit! :) Så förhoppningsvis har jag den efter helgen.
 
Nu har jag fått EVF:en från Cyberphoto och den är mycket bra. Rent optiskt måste man hålla ögat väl centrerat för att hörnen ska bli skarpa, men bilden är i övrigt kanonfin och ungefär lika stor som hos en bra FF-spegelreflexkamera.

Plötsligt blev RX1:an en helt annan kamera; den som jag önskade mig från början:)
 
Nu har jag fått EVF:en från Cyberphoto och den är mycket bra. Rent optiskt måste man hålla ögat väl centrerat för att hörnen ska bli skarpa, men bilden är i övrigt kanonfin och ungefär lika stor som hos en bra FF-spegelreflexkamera.

Plötsligt blev RX1:an en helt annan kamera; den som jag önskade mig från början:)

Coolt! Suget blir allt större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.