Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer priset på 300D att sjunka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur kan Experts inköpspris ligga högre än någon annans utpris?
Expert lär ju ha ett rätt bra avtal med Canon, de säljer ju ett antal av deras kameror.
 
Re: Tredjehandsinformation

Toba skrev:
En polare var nere och snackade med sin fotokontakt på en expertbutik i byn, hon sa att de inte kommer att ta hem några mer 300:eek:r (annat än på beställning) eftersom deras inköpspris låg över vad vissa nätaffärer tar i utpris...

Är det så att expert centralt tar den stora kakan och kanske mister en del genom att inte kunna förändra prisbilden fort nog?

Det stämmer ganska bra. Nätbutikerna säljer kameran för inköpspris och lever på de 3% i bonus som alla får i efterhand. För en butik är 3 procent marginal för lite.
 
Vänta nu lite.
Har alla butiker samma inköpspris??
Expert säljer väl fler kameror än någon nätbutik, därav bör de väl ha lägre inköpspris,eller?
Det billigaste jag hittat är 8400kr för bara huset.
Inbilla inte mig att inköpspriset på 300d är 8400 för butikerna!
Personlig gissning så köper Expert in 300d för 5-6000kr i dagsläget.
 
Ta sedan 5-6000 + kostnad för butikspersonal + butikshyra + lagerhyra, etc.

Det kontra att ha några telefonsäljare och en lagerlokal ute i utsoknen som knappt kostar något.
 
ZlatanI skrev:
Har alla butiker samma inköpspris??
Expert säljer väl fler kameror än någon nätbutik, därav bör de väl ha lägre inköpspris,eller?

Expert kanske är ett undantag, men för de butiker som beställer direkt från Canon ska det vara som jag beskrivit.
 
froderberg skrev:
Lättare, mindre, billigare och bättre.

Att tex bygga en vidvinkelzoom med 10-22mm i bra kvalitet och som tecknade ut småbildsformatet skulle bli mycket klumpigt, komplicerat och dyrt och kanske inte ens särskilt bra.

EF-S gluggarna är helt enkelt mer optimerade.

Visst lättare, mindre och billigare att tillverka, men inte alla lägen bättre. Optiken är tillverkade för den mindre sensorn och om man köper dessa objektiv (EF-S) så funkar de bar till kameror som är anpassade. Om man kör digitalt och analogt paralellt så skapar det problem, man kan inte använda samma optik på båda kamerorna. Vill man sedan byta till en dyrare camera med större sensor så måste man även byta optik. Den mindre sensorn ger dessutom större skärpedjup som allt som oftast är ett problem vid fotograferandet då det blir svårare att sudda ut bakgrunden. När dessutom EF-S optiken kommer med bländrarvärden över 2,8 blir problemet än större.
 
hrojder skrev:
Visst lättare, mindre och billigare att tillverka, men inte alla lägen bättre. Optiken är tillverkade för den mindre sensorn och om man köper dessa objektiv (EF-S) så funkar de bar till kameror som är anpassade. Om man kör digitalt och analogt paralellt så skapar det problem, man kan inte använda samma optik på båda kamerorna. Vill man sedan byta till en dyrare camera med större sensor så måste man även byta optik. Den mindre sensorn ger dessutom större skärpedjup som allt som oftast är ett problem vid fotograferandet då det blir svårare att sudda ut bakgrunden. När dessutom EF-S optiken kommer med bländrarvärden över 2,8 blir problemet än större.

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Upplever samma problem och jag hoppas på en Eos 3D med 1,3x eller 1x för att funka med professionella vidvinklar.

Canon säger att de ska satsa på fullformatssensor för proffs och 1,6x för amatörer. Jag tror inte att Canon tänker att 10-22:an är en glugg för pressfotografer.

Men som läger är nu har jag tyvärr inga andra val än 20D när jag vill ha ett lättare komplement till 20D. Sen är frågan om man ska satsa på ett 14/2,8 för att få hygglig vidvinkel och ljusstyra till den kameran.
 
Det Magnus menade var nog att EF-s gluggarna är mer optimerade efter den mindre sensorn i förhållande till priset -har väll varit diskutioner om detta tidigare på sidan...
Annars skulle ju de vanliga EF-gluggarna vara ooptimerade, vilket verkar lite konstigt med tanke på priset och bildkvaliteten.
Personligen tycker jag det är klart att Canon skall sänka priset ännu mer på 300d:n -eftersom jag tänkte köpa en ;-D
 
froderberg skrev:
Expert kanske är ett undantag, men för de butiker som beställer direkt från Canon ska det vara som jag beskrivit.

Menar du alltså att Canon inte ger nån "mängdrabatt" alls om man säljer 20 kameror (eller vad som nu är lämpligt) vs 1 kamera i månaden?

Verkar juh skumt!


/Jocce
 
Jocce skrev:
Menar du alltså att Canon inte ger nån "mängdrabatt" alls om man säljer 20 kameror (eller vad som nu är lämpligt) vs 1 kamera i månaden?

Inte enligt den information jag fått av olika handlare. Men jag kan inte påstå att jag har full insyn i hur det funkar.

Jag vet att det finns handlare som överväger att handla direkt från Canon Japan eller Canon Europa i Amsterdam. Björns Foto & Video säljer t ex Mark II:eek:r från Tyskland. Har för mig att Scandinavianphoto handlade från utlandet från början då prisskillnaderna var större mellan länderna.
 
Jocce skrev:
Menar du alltså att Canon inte ger nån "mängdrabatt" alls om man säljer 20 kameror (eller vad som nu är lämpligt) vs 1 kamera i månaden?

Verkar juh skumt!


/Jocce

Har för mig att det är nåt sånt. Men man får bonus i slutet på året på inköpta grejer.

MEN.. Tro nu inte att man tjänar bra med pengar på att sälja kameror. Vi har 500:- upp på en 300D med 18-55 som exempel. Ta det minus lön till tre, lokaler på drottninggatan, lager kostnader, mm.
 
Speedy skrev:
Har för mig att det är nåt sånt. Men man får bonus i slutet på året på inköpta grejer.

MEN.. Tro nu inte att man tjänar bra med pengar på att sälja kameror. Vi har 500:- upp på en 300D med 18-55 som exempel. Ta det minus lön till tre, lokaler på drottninggatan, lager kostnader, mm.

Jo, alltså, jag tror inte man tjänar spec mycket per såld enhet, min svärfar säljer Elektronik/Datorer, så vet att pålägget inte är spec. mycket!
Ibland förstår jag inte hur firmor överlever, spec som ovan nämnt på Drottningatan med höga hyror osv.

Men tycker att Cann borde ge viss rabatt vid större inköp, men de har då tydligen lösningen med Bonus i efterhand, vilket, enligt mig, tyvärr inte gynnar kunden, utan handlarn (vilket förvisso är bra för handlarn!)


/Jocce
 
Datorer och Kamerar är ingen direkt marginal på. Batterier och kablar och alla tillbehör därimot.

T.ex kan jag nämna teknikmagasinet.
Deras Laddare GP Powerbank Rapid 2 med 4st 2100mAh battérier samt ett 4pack 2300mAh batterier går till ordinarie pris för 648kr.

Personalen får köpa dessa eminenta saker för 403kr. Det är en rätt bra vinst altså. Och då vet jag inte om dom fortfarande har något pålagt för hyra och sånt innan personalpriset.

När jag jobbade i datorbutik var det samma sak. Ibland hade vi också lockvaror som i princip inte hade någon vinst alls. Men å andra sidan sålde vi en hel del kablar för 125Kr där inpriset låg på 6kr.
 
Jag tror absolut att både Canon och handlare är intresserade av att hålla låga priser på kameran för att sedan tjäna in det på tillbehör m.m. (vad gäller konsumentkameror som 300D) I USA finns till och med företag som lever så, de är rena bluffpriser på typ 2000kr under inköpspriser och sen är tillbehören svindyra, om man vill bara beställa en kamera utan tillbehör så har de plödsligt slut i lager osv. Denna diskussion har varit uppe på dpreview.com, och jag har själv varit inne på de sidorna. Det är precis som med Xbox och deras prissättning, om kidsen köper xbox billigt så vet microsoft att det är deras spel som köps till, xbox-live osv. Sen har vi moms på 25% som ökar priset ganska mycket. Sen kan man fråga sig själv vad man uppskattar mest vid ett kameraköp (eller annat också för den delen) ett lågt pris och ingen sevice eller lite högre pris men bra service, så är det alltid, köper jag en TV tex. så åker jag till EL-giganten eller nån tysk internetsida och köper en billig märkes produkt (typ SONY) och förväntar mig en bra produkt men ingen service och support att tala om. Jag har köpt min kamera billigt men förväntar mig ingen direkt support, lägger de pengarna på annat, dessutom kanske inte livslängden på en kamera är 10 år heller..
 
Iofs, köper jag en kamera på Expert så förväntar jag mig topservice.
Samma om jag köper hos EL-Giganten. Har faktiskt aldrig haft problem med dessa.
 
mängdrabatt:)

jag jobbar i bland i ett fotoäffär och jag kan sägä att där finns ingen rabatt hur mycket du säljer kameror. och när du beställ dina kameror du måste beställ dom i förhand...så att denna äffär jag jobbar har 5 stycke 300D i hyll som någon vill köpa nu 20D har kommit. dom har lite pengarna tillbaka när dom sjunker priser men den är tuff när du har 1-3 hundra tusen kronor som sitter i hyllet. och du måste betala kameror i 2 veckor du har dom i äffär. och ny i EU. Dom tyska äffärer sjunker så mycket priserna att äffärer få inte mer än 10% från kamera priset. till dom... dom är några största frågor, varför dom inte beställ kameror i hundra talets mängd...förlåt min svenska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.