Annons

Kommer priset på 300D att sjunka?

Produkter
(logga in för att koppla)
antalet exponeringar

Jag har ett svagt minne av att det finns inget enkelt sätt att säga hur många exponeringar som en 300D (eller en 10D) har gjort utifrån filnamnet. Om man switchar minneskort mellan kameror kan kameran ta "ett hopp" till ett högre nummer som finns på kortet.

Det här har diskuteras då och då men jag har ingen bra referens till någon tråd i ämnet.


--jalle

RolandM skrev:
Om kameran inte är resetad så är det filnamet som visar vilken bild det är, givet att ingen har bytt minneskort mellan kamerorna och det är uppräkning av bildnumren. Sedan utgår jag ifrån, dock utan att veta att kameran har en intern räknare som enbart servicefolk kan komma åt. I allafa skull jag peta in en sådan funktion om jag konstruerade kameror.

Men det går givetvis att återställa filumreringen till noll om man så önskar, så det är ingen säker metod. Som brukare av min kamera har jag använt denna metod för att se hur långt mina kameror har gått, för att kunan ge potentiella köpare korrekta uppgifter.
 
Linmajon skrev:
Ser inte heller att beg.marknaden kommer att direkt översvämmas av den eftersom få kommer att uppgradera, men ett och annat bra köp går säkert att göra snart.
Gör en sökning på blocket på D10 och du får se en karaftig ökning på senaste tiden.
 
Expert hade ju även 55-200 objektivet med i priset 11995kr, inte bara 18-55.
Och expert har ännu ej sänkt det priset. Måste ju komma sänkning, eller?
 
Just nu så finns det en

tråd på dpreview.com som beskriver just hur man "fuskar" med filnumreringen...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=10008213

There is a tidier way:

1. Clear all files from the CF card

2. Set numbering to Auto reset

3. Take your first shot. It will be \100CANON\IMG_0001

4. Set numbering to Continuous

Go on about your business.

If you want (in the future) to rest to an arbitrary point:

1, 2, = same as before

3. Take a throwaway shot


4. Renumber that file to a number 2 less than what you want your first new real shot to have. (Make the folder number consistent.)

5. Set numbering to Continuous

6. Take another throwaway shot

7. Delete both throwaway shots.


--jalle

Arne S skrev:
Helt off topic, men hur kollar man räkneverket på en 300D (borde ha koll...)

/Arne
 
sagan skrev:
Jag tycker det verkat som 10D har varit en bristvara senaste månaderna..långa köer.
Jag skulle inte hopppas allt för mycket på prissänkningar i butikerna.

Men det beror ju snanare på att 10D inte tillverkas längre!

/Janne
 
f 5.6 skrev:
Gör en sökning på blocket på D10 och du får se en karaftig ökning på senaste tiden.
Verkar finnas fler 10D till salu på Blocket och Cyber än här på FS, undrar varför? Fast många gånger verkar priset lite i överkant - 12.000 för en beg 10D känns lite högt när man kan få en ny 20D för under 15.000...
 
Jag håller med att 12000 låter för högt för en beg 10D, dels för att ny kostar ca 14000 och dels med canons kommande 20D...men det är min åsikt.
Då jag ser en massa kunnig folk här så passar jag på att fråga en viktig sak :)
10D stödjer inte samma objektiv som tex 300D och man kan gissa att canon kommer att satsa på sånna också framöver. Jag har fattat att som kamera är 10D bättre en 300D, medan bägge har mer eller mindre samma bildkvalla. Är det en stor nackdel att 10D stödjer inte de nya objektiv som finns tex till 300D och 20D ?
Nåt är väl bättre med dem? varför skulle canon (bortsett från att locka kunder) tillverka sånna?

Det hela är ju intressant ifall man får tag i en beg 10D för bra peng.

tack för alla svar!
 
Diiva skrev:
Jag håller med att 12000 låter för högt för en beg 10D, dels för att ny kostar ca 14000 och dels med canons kommande 20D...men det är min åsikt.
Då jag ser en massa kunnig folk här så passar jag på att fråga en viktig sak :)
10D stödjer inte samma objektiv som tex 300D och man kan gissa att canon kommer att satsa på sånna också framöver. Jag har fattat att som kamera är 10D bättre en 300D, medan bägge har mer eller mindre samma bildkvalla. Är det en stor nackdel att 10D stödjer inte de nya objektiv som finns tex till 300D och 20D ?
Nåt är väl bättre med dem? varför skulle canon (bortsett från att locka kunder) tillverka sånna?

Det hela är ju intressant ifall man får tag i en beg 10D för bra peng.

tack för alla svar!

20D kommer att ta sammaobjektiv som 300D om det var EF och EF-S fattningarna du tänkte på?

10D tar alla objektiv som passar till filmkamerorna. Dessa objektiv benämns "EF".

EF-S är djupare och slår i spegeln om den tvingas in i andra kameror, samt att fattningen inte var utvecklad när 10D lanserades. Jag har sett ett ombyggnadstips på nätet där EF-S objektiv kapas något i fattningen, så kommer de att fungera fint på en 10D om det görs på rätt sätt.
 
RolandM skrev:
Jag har sett ett ombyggnadstips på nätet där EF-S objektiv kapas något i fattningen, så kommer de att fungera fint på en 10D om det görs på rätt sätt.

Japp, det tricket verkar fungera på 18-55:an, men det är långtifrån säkert att det kommer fungera med andra EF-S objektiv. Man kan tex misstänka att det bakre linselementet i den nya 10-22:an kommer att sticka så långt in i kamerahuset som EF-S tillåter - och då hjälper det ju inte att såga bort plast(?)sargen som sitter runt det.
 
"20D kommer att ta sammaobjektiv som 300D om det var EF och EF-S fattningarna du tänkte på?"

Jepp, men frågan återstår, vad är fördelarna med EF-S gentemot EF? bara mindre vikt?

Jag vill veta det då det är det enda nackdelen av 10D gentemot 300D (om jag har förstått allt rätt).
 
Diiva skrev:
"20D kommer att ta sammaobjektiv som 300D om det var EF och EF-S fattningarna du tänkte på?"

Jepp, men frågan återstår, vad är fördelarna med EF-S gentemot EF? bara mindre vikt?

Lättare, mindre, billigare och bättre.

Att tex bygga en vidvinkelzoom med 10-22mm i bra kvalitet och som tecknade ut småbildsformatet skulle bli mycket klumpigt, komplicerat och dyrt och kanske inte ens särskilt bra.

EF-S gluggarna är helt enkelt mer optimerade.
 
Var inne hos Expert idag.
Jag frågade om priset på 300d kommer att sjunka nu när 20d kommer.
Svaret blev nej därför att 20d ersätter 10d och har inget att göra med 300d!!
Efter en stunds diskuterande mad expediten så gick de ner 1000kr på deras paket.
Dvs 10995kr för 300d med objektiven 18-55 och 55-200 sigma.
Då jag ej var nöjd med detta så tackade jag för mig och bad att få återkomma i slutet av denna månaden.
Gjorde jag rätt eller fel?
Visst kommer de sänka priset mer när 20d kommer 20sept, eller?
 
ZlatanI skrev:

Visst kommer de sänka priset mer när 20d kommer 20sept, eller?

Nej. priset på 300D sänktes när 20D presenterades i augusti. Om inte Nikon dunpar priserna lär 300D hålla sig i pris. Trots allt skiljer det 5-6000 mellan 300D och 20D redan.

Skillnaden i pris mellan 20D och 300D känns lagom med tanke på skillnaden i prestanda. 300D ligger ju redan bra till mot D70, så vänta dig inga underverk.

Att man kan pruta är en annan sak. Expert är generalagent för Sigma och har säkert bra marginal på gluggarna.
 
Senast ändrad:
Expert sänkte ju inte priset i augusti när 300d presenterades!
De har haft 11995 hela tiden med gluggar.
Sen liggder ju d70 bara 1000kr över 300d påExpert, med samma gluggar.
 
Tredjehandsinformation

En polare var nere och snackade med sin fotokontakt på en expertbutik i byn, hon sa att de inte kommer att ta hem några mer 300:eek:r (annat än på beställning) eftersom deras inköpspris låg över vad vissa nätaffärer tar i utpris...

Är det så att expert centralt tar den stora kakan och kanske mister en del genom att inte kunna förändra prisbilden fort nog?

Det är som sagt var tredjehandsinfo, eller nått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.