JalleS
Aktiv medlem
antalet exponeringar
Jag har ett svagt minne av att det finns inget enkelt sätt att säga hur många exponeringar som en 300D (eller en 10D) har gjort utifrån filnamnet. Om man switchar minneskort mellan kameror kan kameran ta "ett hopp" till ett högre nummer som finns på kortet.
Det här har diskuteras då och då men jag har ingen bra referens till någon tråd i ämnet.
--jalle
Jag har ett svagt minne av att det finns inget enkelt sätt att säga hur många exponeringar som en 300D (eller en 10D) har gjort utifrån filnamnet. Om man switchar minneskort mellan kameror kan kameran ta "ett hopp" till ett högre nummer som finns på kortet.
Det här har diskuteras då och då men jag har ingen bra referens till någon tråd i ämnet.
--jalle
RolandM skrev:
Om kameran inte är resetad så är det filnamet som visar vilken bild det är, givet att ingen har bytt minneskort mellan kamerorna och det är uppräkning av bildnumren. Sedan utgår jag ifrån, dock utan att veta att kameran har en intern räknare som enbart servicefolk kan komma åt. I allafa skull jag peta in en sådan funktion om jag konstruerade kameror.
Men det går givetvis att återställa filumreringen till noll om man så önskar, så det är ingen säker metod. Som brukare av min kamera har jag använt denna metod för att se hur långt mina kameror har gått, för att kunan ge potentiella köpare korrekta uppgifter.