Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer priset på 300D att sjunka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en polare som står inför att köpa en 300D.

Dock såg jag i tråden ang. 20D att priset på 300D eventuellt kommer sänkas.
Stämmer detta?

Isånt fall med hur mycket, och när kommer det ske?


/Jocce
 
salar skrev:
Har hört att även 10D kommer att gå ner i pris,någon som vet

Det är nog sannolikt att både 10D och 300D sjunker. Med tanke på det "vänliga" priset 20D får kombinerat med klart förbättrad teknik vore allt annat en sensation. Kan man "stå ut med" en 300D eller en 10D tror jag man ska hålla sig kall en tid. Begagnatmarknaden lär nog få ett stort tillskott av dylika hus i bra skick efterhand som 20D börjar levereras.
 
Ja, det sjunker stadigt.

Funderar på att sälja en av mina 300D. Antigen en som gjort 15 000 exponeringar eller denn som gjort 1200 exponeringar och är inköpt för ganska precis en månad sedan.
 
Jag tror inte 10D går ned i (ny)pris, den kommer försvinna från marknaden...20D ersätter ju 10D.
 
RolandM skrev:
Ja, det sjunker stadigt.

Funderar på att sälja en av mina 300D. Antigen en som gjort 15 000 exponeringar eller denn som gjort 1200 exponeringar och är inköpt för ganska precis en månad sedan.

Helt off topic, men hur kollar man räkneverket på en 300D (borde ha koll...)

/Arne
 
sagan skrev:
Jag tror inte 10D går ned i (ny)pris, den kommer försvinna från marknaden...20D ersätter ju 10D.

Visst, du har rätt. Men de måste ju tömma hyllorna för att få plats med 20D. Även om tillgången kanske kommer att vara begränsad.
 
Arne S skrev:
Helt off topic, men hur kollar man räkneverket på en 300D (borde ha koll...)

/Arne

Om kameran inte är resetad så är det filnamet som visar vilken bild det är, givet att ingen har bytt minneskort mellan kamerorna och det är uppräkning av bildnumren. Sedan utgår jag ifrån, dock utan att veta att kameran har en intern räknare som enbart servicefolk kan komma åt. I allafa skull jag peta in en sådan funktion om jag konstruerade kameror.

Men det går givetvis att återställa filumreringen till noll om man så önskar, så det är ingen säker metod. Som brukare av min kamera har jag använt denna metod för att se hur långt mina kameror har gått, för att kunan ge potentiella köpare korrekta uppgifter.
 
Arne S skrev:
Visst, du har rätt. Men de måste ju tömma hyllorna för att få plats med 20D. Även om tillgången kanske kommer att vara begränsad.
Jag tycker det verkat som 10D har varit en bristvara senaste månaderna..långa köer.
Jag skulle inte hopppas allt för mycket på prissänkningar i butikerna.

Därimot kan man göra fynd på begagnadmarknaden så klart.

Bara mina 3½ öre :D
 
RolandM skrev:
Om kameran inte är resetad så är det filnamet som visar vilken bild det är, givet att ingen har bytt minneskort mellan kamerorna och det är uppräkning av bildnumren. Sedan utgår jag ifrån, dock utan att veta att kameran har en intern räknare som enbart servicefolk kan komma åt. I allafa skull jag peta in en sådan funktion om jag konstruerade kameror.

Men det går givetvis att återställa filumreringen till noll om man så önskar, så det är ingen säker metod. Som brukare av min kamera har jag använt denna metod för att se hur långt mina kameror har gått, för att kunan ge potentiella köpare korrekta uppgifter.

Tackar, då är jag med.
 
sagan skrev:
Jag tycker det verkat som 10D har varit en bristvara senaste månaderna..långa köer.
Jag skulle inte hopppas allt för mycket på prissänkningar i butikerna.

Därimot kan man göra fynd på begagnadmarknaden så klart.

Bara mina 3½ öre :D

Förmodligen har du helt rätt, Kim. Jag tänkte på de butiker som eventuellt har några ex på hyllan. Men precis som du påpekar är det nog inte många som är i den sitsen.
Behåller nog min 300D några år och hoppas på att den får ett bra antikvärde...
 
Eftersom 10D slutat tillverkats är den helt borta från butikshyllorna inom kort. Det finns knappast större lager av den kvar.
Ser inte heller att beg.marknaden kommer att direkt översvämmas av den eftersom få kommer att uppgradera, men ett och annat bra köp går säkert att göra snart.
300D kanske sjunker en tusing eller så, om inte heller den ersätts snarast med en nyare modell.
 
Jag som beställde min EOS 300D igår och har dessutom missat nyheten om 20D som jag såg först idag (trots att jag besökte forumet igår). Nåja, sånt är livet. Jag hoppas att jag blir nöjd ändå, får i alla fall med ett batterigrepp och slipper vänta till september (som inte är långt borta).

-Jimmy
 
Expert har ju haft en drive med 300d tillsammans med 2 objektiv för 11995kr innan 20d blev känd. Någon som har information om de kommer sänka detta priset nu när 20d kommer ut på marknaden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.