Annons

Kommer Canon 40D nu ????

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm, jag hade bergsäkert bestämd mig för en 30D, av just den enkla anledningen att det är den nyaste. Har senare ändrat lite uppfattning, och hey.. Det verkat som att 20D fyller mina behov mer än väl. Kanske t o m 400D gör det. Förmodligen, sen är man ju lite, för att uttrycka mig konstigt, "småkåt" på den senaste tekniken..
 
Borde inte Canon vänta med 40D tills de har en ny processor att bygga den runt? Bättre färgteknik borde väl komma snart? Men särskilt länge lär det väl inte dröja när de nu har en 10mp-sensor som de är nöjda med.
 
ovanligt många 20D på begagnatmarknaden nu ;)

själv känner jag att har en 40D inte mer än sensorrengöring och 2Mp mer så väntar jag ett tag till...

/Andreas
 
Varför skulle det vara dumt att Canon släppte 40D nu? Allt dom behöver göra är att modifiera fabrikerna som tillverkar 30D att trycka in dessa extra funktioner, sen slå på en 40D logga istället för 30D logga och vipps så är det klart! Skitsmart enligt mig! För 30D var inte direkt någon hit då den inte har mycket att komma med jämfört med en D200. Nikon snor i princip alla nya kunder i det segmentet så det förvånar mig inte det minsta att Canon hottar upp sin model i det segmentet för att konkurrera mera.
 
Dennis_R skrev:
...
För 30D var inte direkt någon hit då den inte har mycket att komma med jämfört med en D200. Nikon snor i princip alla nya kunder i det segmentet
...
Vad har du för belägg för det? Jag tror inte Canon har speciellt svårt att sälja 30D.
 
Den där statistiken har stötts och blötts i diverse diskussiongrupper, går att hitta argument för vilken ståndpunkt som helst i den.

Senaste tolkningen var att den avser sålda enheter till butiker, inte till slutkund. I sådana fall skulle det t.ex. kunna betyda att det kommer att finnas en hel del hyllvärmare där ute.
 
Anders Östberg skrev:
Senaste tolkningen var att den avser sålda enheter till butiker, inte till slutkund. I sådana fall skulle det t.ex. kunna betyda att det kommer att finnas en hel del hyllvärmare där ute.
Hm, jag vet inte om den senaste tolkningen är så mycket intressantare än den första. I vilket fall som helst tycker jag att den statistiken som den sidan innehåller är under all kritik, men den var ett exempel på det som du efterlyste.

Men om det är som du skriver så innebär det väl att kanske butikerna märkt att efterfrågan på canons kameror har gått ner eller hur tolkar du det?
 
Anders Östberg skrev:
Vad har du för belägg för det? Jag tror inte Canon har speciellt svårt att sälja 30D.

Jag sa aldrig att Canon hadde svårt att sälja 30D. Har man Canon utrustning och vill uppgradera sig från "sämmre" modeller så är 30D ett givet köp, inget snack om saken. Däremot börjar man från noll och vill ha absolut bästa kamera för pengarna i denna prisklassen så finns det absolut inget som talar för 30D förutom möjligtvis brus vid höga ISO. Svårare än så är det inte liksom. Man tjänar inget på att försöka övertala sig själv och andra att 30D är en bättre kamera bara för man möjligtvist råkar tycka om Canon som tillverkare mer än Nikon.
 
Förstår inte varför det skulle vara så dumt av Canon att släppa en 40D nu. Det känns ju som om många köper systemkameror just nu och därför gäller det ju att locka förstagångsköpare till sitt märke.

Många håller säkert fast vid sitt märke i många år framöver. Om man nu går +/- 0 på en instegskamera, eller t.o.m. förlorar några slantar på varje såld kamera så lär man ju tjäna igen dom pengarna många gånger om på objektiv, tillbehör, nya hus mm som användaren förväntas köpa i framtiden.

30D blir ju inte sämre för att en bättre kamera släpps till samma pris så jag förstår inte varför 30D ägare skulle känna sig lurade. Det är ju tvärtom bättre för oss ifall det kommer en ny kamera som säljer bra. Då tjänar Canon mer och kan lägga mer pengar på utveckling av objektiv mm. som alla tjänar på.
 
Re: Hmm

Jordi skrev:
Kul om den kommer nu, jag får min 30d i morgon.
Grrrr

Misströsta inte ett endaste dugg, 30D är en otroligt kompetent kamera och för just mina ändamål den absolut mest passande. Jag har en 20D samt en 30D och du är välkommen att titta in bland mina bilder och se hur det ser ut för mig. Bra eller dåligt för din smak och dina ändamål, jag vet inte? Jag kommer att ta likadana bilder med dessa kameror om 1-år,2-år,5-år men förmodligen bättre då jag förhoppningsvis utvecklas under denna tid.Men du är välkommen in för en titt. Du kan åxå ge dig på att gissa vilka ca:8-12 bilder som är tagna med en 3Mpix kompaktkamera.

Vore jag dig skulle jag slå till på den 30D som du beställt om du har behov av kamera just nu.

Här har du länken.

www.touchdigitalphoto.fotosidan.se

Lycka till i ditt fotograferande och ha det så bra / Kenneth
 
Senast ändrad:
jorgene skrev:
Skämt åsido, jag föredrar faktiskt Nikons sätt att sköta det. Rejäla förändringar lite mer sällan, kompletterat med en och annan "s"-modell då och då (och där existerande ägare får det mesta nya som firmware). Känns lite ärligare på något sätt...
Det är väl mest en namngivningsfråga? Är det större skillnader mellan å ena sidan EOS 20D och EOS 30D än å andra sidan mellan Nikon D70 och D70s? Hur lång tid tog det mellan respektive uppgradering?

Vad gäller firmware-uppgraderingar så är Nikons policy helt klart bättre.
 
apple skrev:
Jag tycker fortfarande att canon håller en ganska konsekvent linje där olika produkter inte tillåts konkurrera med varandra. Det är kanske det som är det mest anmärkningsvärde med 400D, den bryter mönstret.
Det är väl inte unikt? EOS 3 konkurrerade väl med EOS 1n på sin tid?
 
jonasandersson skrev:
Det är bara att det att just nya kameramodeller diskuteras extremt flitigt, långt mycket mer än något annat här på Fotosidan. Det känns många gånger som om, "när nästa modell kommer då kan jag ta den DÄR bilden men inte innan dess".
Näe, det är inte därför jag blir nyfiken på nya kameramodeller. Jag kommer inte att ta bättre bilder med en nyare kamera, men det är roligare att fotografera med en nyare kamera (åtminstone när det gäller digitala kameror).
 
Nu har cyberphoto "kampanjpris" på 30D..Inte utan att man undrar... Antingen är det för att få bort kamerorna, eller så har Canon bestämt sig för att möta 10MP-anstormningen från Nikon, Pentax och Sony genom att sänka priset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.