Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer Canon 40D nu ????

Produkter
(logga in för att koppla)
Michand skrev:

Så då ställer jag mig frågan - vad är förbättringsutrymmet mellan 30D och 5D, inte var det finns ner mot 400D. Dvs, jag skulle hellre se att de gör en 6D med t.ex. lite snabbare fps och kanske någonting annat... och att nuvarande 5D prissänks till att bli en "40D". Vad jag försöker säga alltså är att jag ser ett vägskäl här... där 30D är top-of-the-line för Consumer-line, medan 5D är instegsmodellen i professional-line. Alltså en full-frame för 18 000 - 20 000 tror jag skulle kunna bli en hit!

My two cent/Micke

Håller verkligen med dig om detta. Jag vet att det är mycket ”onödigt” gnäll i trådar som denna. Men jag är ärlig när jag säger att jag är orolig över Canons mer och mer inkonsekventa produktlinje av systemkamerahus. Det känns som dem börjar tappa greppet om konkurrenterna och agerar i någon slags flummig panik? Min kärlek till Canon består samtidigt som Nikon imponerar på mig allt mer.

//Johan
 
Skillnad i pris mellan Canons APS och fullformat beror på den mycket stora skillnaden i tillverkningskostnad för sensorerna.
Som det ser ut idag lär vi få vänta på "billiga" fullformatare.

Jag tycker dock att det verkar finnas utrymme för utveckling av APS-kamerorna. Förutom utökat dynamiskt omfång och brusegenskaper så kan ju alltid övriga funktioner förbättras också.
Visst kommmer det billigare sensorer i framtiden. Spegelhusen kanske blir överflödiga etc...
 
BeJi skrev:
Håller verkligen med dig om detta. Jag vet att det är mycket ”onödigt” gnäll i trådar som denna. Men jag är ärlig när jag säger att jag är orolig över Canons mer och mer inkonsekventa produktlinje av systemkamerahus. Det känns som dem börjar tappa greppet om konkurrenterna och agerar i någon slags flummig panik? Min kärlek till Canon består samtidigt som Nikon imponerar på mig allt mer.

//Johan

Ja, det är lite lustigt, jag är själv stor Canon-fan men samtidigt om man går in på både Kameradoktorn och Scandinavian Photo här i Stockholm så är Nikon-dominansen stor? Det verkar som många proffs fortfarande håller sig till Nikon, även om de vita L-linserna verkar dominera i sportsammanhang osv..?

Mvh/Micke
 
Jag har alltid varit mer imponerad (känslomässigt) av Nikon, det är en starkare image av seriöst foto över det namnet tycker jag. När jag skulle byta från mitt analoga system till digitalt så trodde jag att jag skulle köpa Nikon (jag var inställd på att göra det) men efter att ha jämfört kamerahus, bildkvalitet, utbud och pris på långa objektiv, åsikter om leveranstider och service m.m. så blev det Canon i alla fall. Så här i efterhand är jag glad att jag valde Canon men jag tycker nog på sätt och vis fortfarande att Nikon är ett coolare märke. Inget ont om Nikon nu men Canon passar mig bättre.
 
watski skrev:
Det är säkerligen "marknaden" som kväver 10Mpix, även om Canon borde känna sina kunder bättre än så...

Jag tror nog att Canon och dess marknadsavdelning känner sina kunder väldigt väl. Det är fortfarande så att megapixel säljer mest och därför går utvecklingen mer åt fler än åt bättre pixlar. Problemet är snarare att vi som med viss spänning sitter och spekulerar om canons nästa modell och dess egenskaper inte direkt utgör en särskilt representativ grupp av canons kunder.

/ Joacim
 
apple skrev:
Jag tror nog att Canon och dess marknadsavdelning känner sina kunder väldigt väl. Det är fortfarande så att megapixel säljer mest och därför går utvecklingen mer åt fler än åt bättre pixlar. Problemet är snarare att vi som med viss spänning sitter och spekulerar om canons nästa modell och dess egenskaper inte direkt utgör en särskilt representativ grupp av canons kunder.

/ Joacim

Man kan ändå fundera på varför man inte hör något om antiskakhus från Canon.
Rimligtvis måste de påverkas av Pentax och Sonys framgångar med antiskak. Konsumenterna frågar säkert efter detta. Canon borde t.ex kunna utveckla både antiskakhus och "vanliga" hus.
 
Tror vi får se följande kameror i februari, med en ihopslagning av 1D och 1Ds MKII modellerna:

- Canon 4000D för 5000:- med 8MP och 3b/s
- Canon 4D (tror inte på namnet 3D) för 24000:- med 16MP och 5b/s
- Canon 1Ds Mark III för 90.000:- med 6300x4200 pixlar, alltså hela 26MP och 3b/s

1Ds Mark III kommer också att ha ett snabbläge, med 10MP bilder (1.6 crop) och 8b/s

Då krävs naturligtvis att Digic III kommit och att dom fått ner priset ytterligare på sensorerna.

Tror starkt på att en billig 4000D kommer för att ta marknadsandelar, när fler och fler kompaktkameraägare byter upp sig.

I februari är det också 3 år sedan 1DMKII kom och 2,5 år sedan 1DsMKII kom, så det är nog dags för en ny, kombinerad modell i 1DsMKIII.

Samt 16 månader sedan 5Dn kom, så en ny 4D är nog dags där också i februari.

Hoppas dock att jag har fel i min gissning på priset för 4Dn, annars får det bli en beg. 5D i vår istället....

Ja, vi får väl se hur rätt (eller fel) man ser i sin kristallkula.

Därefter tror jag att pixelracet slutligen är helt över, och att man kommer att satsa mer på att få ner bruset, ny inbyggd HDR teknik samt bättre dynamiskt omfång.
 
JanOlofHärnström skrev:
Nja. Att släppa en riktigt IKEA-budget modell typ 4000D för 5000kr direkt inpå 400D verkar inte särskilt fetlogiskt.

Om den har färre pixlar, så kanske.

Det känns som om Canon senaste året börjat släppa något på sin vana trogen, att inte konkurera med sina egna modeller (tänker på 400D med 10MP som i dagsläget riskerar att konkurera med 30D och sina 8MP).

Men om det blir en billig 4000D så är det nog en riktigt plastig enkel kamera (kanske tom 2b/s för att ytterligare öka avståndet till 400D).
 
BeJi skrev:
Men jag är ärlig när jag säger att jag är orolig över Canons mer och mer inkonsekventa produktlinje av systemkamerahus. Det känns som dem börjar tappa greppet om konkurrenterna och agerar i någon slags flummig panik?

Jag tycker fortfarande att canon håller en ganska konsekvent linje där olika produkter inte tillåts konkurrera med varandra. Det är kanske det som är det mest anmärkningsvärde med 400D, den bryter mönstret. Å andra sidan är det väl logiskt att skillnaden mellan instegs och proffsmodeller minskar när utvecklingen pågått ett tag. Toppmodellerna som leder utvecklingen har mindre ny mark att ta samtidigt som mindre modeller kan suga in redan beprövad teknik och på så viss delvis hinna ikapp. (fenomenet kallas i ekonomiska sammanhang catch-up-effekten ex: Japan och Tyskland efter andra världskriget eller kina idag) Det samma gäller för konkurrenterna. Eftersom Canon tog en kanske klar ledning i DSLR-kampen så är det vad andra jagar. Jag är övertygad om att Nikon kommer att kasta sig över 40D och skruva isär den när den kommer på samma sätt som Canon kommer att göra med 80D och 200D.

I ärlighetens namn, hur mycket bättre kan en DSLR bli? Visst kan småsaker förbättras men ligger inte den stora revolutionen bakom oss redan? Nu är det snarare objektiven som behöver lite mer uppmärksamhet.

/ Joacim
 
JanOlofHärnström skrev:
Man kan ändå fundera på varför man inte hör något om antiskakhus från Canon.
Rimligtvis måste de påverkas av Pentax och Sonys framgångar med antiskak. Konsumenterna frågar säkert efter detta. Canon borde t.ex kunna utveckla både antiskakhus och "vanliga" hus.

Misstänker att Canon jobbar frenetiskt med antiskak, just för att det visat sig att marknaden vill ha det. Samtidigt tror jag man på marknadsavdelningen räknar intensivt på hur detta påverkar marknaden för snordyra IS-gluggar. Varför inte antiskak i konsumenthusen och IS på proffsgluggarna?

/ Joacim
 
Det lär komma lågprismodeller. Men knappast nu väl?

Mpixelhysterin regerar men kan förhoppningsvis ebba ut. Förmodligen vill alla tillverkare kunna bygga en lågprismodell och tjäna pengar på den.
 
Jag tycker en del har svårt att skilja på vad de vill se och vad marknaden vill se. Man får inte glömma att FS-medlemmarna knappast är representabla för den stora massan konsumenter.
Har sagt det innan och säger det igen. Canon är mästerliga på att positionera sina kameror på marknaden. Det förekommer mycket liten konkurrans mellan modellerna och Canon har en snabb turn-over mellan modellerna. De har kapaciteten att pumpa ut modeller på marknaden. 400D skall produceras med 180 000 enheter/månad.

Joacim, du har faktiskt en bra poäng där. IS i huset på konsumentmodellerna och på proffsobjektiven. Låter bra. Ni som vill diskutera IS kan bege sig till tråden "Jätteras för Canon...."
 
apple skrev:
I ärlighetens namn, hur mycket bättre kan en DSLR bli? Visst kan småsaker förbättras men ligger inte den stora revolutionen bakom oss redan? Nu är det snarare objektiven som behöver lite mer uppmärksamhet.
Har är några stora saker för Canon att fundera på:
* Bättre dynamiskt omfång
* IS i kamerahuset
* En bra lösning som gör att man kan se bilden på displayen medan bilden tas (och inte någon usel lösning om Olympus har)
* Förbättrad display som gör att den går att använda i starkt solljus

Sedan skulle jag gärna se auto-ISO som Nikon har.
 
apple skrev:
Jag tycker fortfarande att canon håller en ganska konsekvent linje där olika produkter inte tillåts konkurrera med varandra. Det är kanske det som är det mest anmärkningsvärde med 400D, den bryter mönstret. Å andra sidan är det väl logiskt att skillnaden mellan instegs och proffsmodeller minskar när utvecklingen pågått ett tag. Toppmodellerna som leder utvecklingen har mindre ny mark att ta samtidigt som mindre modeller kan suga in redan beprövad teknik och på så viss delvis hinna ikapp. (fenomenet kallas i ekonomiska sammanhang catch-up-effekten ex: Japan och Tyskland efter andra världskriget eller kina idag) Det samma gäller för konkurrenterna. Eftersom Canon tog en kanske klar ledning i DSLR-kampen så är det vad andra jagar. Jag är övertygad om att Nikon kommer att kasta sig över 40D och skruva isär den när den kommer på samma sätt som Canon kommer att göra med 80D och 200D.

I ärlighetens namn, hur mycket bättre kan en DSLR bli? Visst kan småsaker förbättras men ligger inte den stora revolutionen bakom oss redan? Nu är det snarare objektiven som behöver lite mer uppmärksamhet.

/ Joacim

Hur mycket bättre?

Antiskakhus utvecklas ganska snabbt.
Realtid utan spegelhus, dvs elektronisk sökare.
Bättre dynamiskt omfång för att hantera stora kontraster.

Fler förslag, tankar?
 
så canon eos 30D är inte bra?

du skriver nödlösning, jag funderar här på att köpa 30D och undrr nu om den inte är bra?

vad är bästa valet i den prisklassen runt 25-35 ?

tack på förhand
 
så eos 30D är inte bra?

hej !jag går här och tänkte köpa eos 30D, är den inte bra?
vad rekomenderar ni i den prisklassen om 40D dröjer?
 
"Nödlösning" bara med avseende på Canons behov av att kunna presentera en ny uppdaterad modell på marknaden. Skillnaden mot 20D är knappt märkbar men det är förstås fortfarande en mycket bra kamera.

Skulle jag köpa en "konsumentkamera" idag och om jag gillade den lilla formatet (vilket jag inte gör) skulle jag köpa den nya 400D. Annars är väl 30D alternativt 5D bäst för tillfället.
 
JanOlofHärnström skrev:
Hur mycket bättre?

Antiskakhus utvecklas ganska snabbt.
Realtid utan spegelhus, dvs elektronisk sökare.
Bättre dynamiskt omfång för att hantera stora kontraster.

Fler förslag, tankar?

- Ögonstyrd autofokus som fanns på några analoga systemkameror
- Möjlighet att ta bort prismat och ersätta med en shaktsökare, som fanns på Canon F1
- Kunna spara bilderna på två CF kort även på budgetmodellerna
- Ljusare och framförallt större sökare
- Om elektronisk sökare kommer, så ska den vara vikbar
- Gaffling med fokuspunkt. Tex ställ in 5cm så tas 3 kort, där skärpan även ligger +/- 5cm framför och bakom vald fokuspunkt.
- Möjlighet att vid tex sport ställa in att fokuspunkten för objektivets arbetsområde ska ligga mellan 5 och 10 meter. Skulle jag behöva när jag tex fotograferar basket, och fokus ibland hamnar mellan spelare, med fokus på läktaren istället för spelaren.
- Automatiskt zoomläge, där man kan ställa in att ett objekt ska fylla bilden till en viss del. Ta exempel igen på Basket. Jag zoomar in en spelare där han fyller sökaren helt. Trycker in autozoomlägesknappen, och vips spelar det ingen roll hur spelaren rör sig mot eller ifrån kameran, han kommer ändå att fylla bilden tack vare autozoomläget...

Ja, där har du lite önskemål. Något som skulle kunna vara användbart?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.