Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer Canon 40D nu ????

Produkter
(logga in för att koppla)
henrikf skrev:
Har är några stora saker för Canon att fundera på:
* Bättre dynamiskt omfång
* IS i kamerahuset
* En bra lösning som gör att man kan se bilden på displayen medan bilden tas (och inte någon usel lösning om Olympus har)
* Förbättrad display som gör att den går att använda i starkt solljus

Sedan skulle jag gärna se auto-ISO som Nikon har.

Håller med om att mycket kan bli bättre, men jag tycker ändå att det är ganska marginella skillnader. Här jag började fota var drömmen att ha två hus. Då gick det att fota både färg och S/v samtidigt! Om man fotade s/v och framkallade själv kunde man dessutom se resultatet samma kväll!!!! För att inte tala om alla filter som behövdes för att korrigera för olika färgtempraturer. Det är ljusår ifrån dagens DSLR där problemet är att man "bara" kan ta 5bilder/sek med max 45 bilder i följd. Film hade max 24 eller 36 rutor sedan var det filmbytespaus.

Det jag tycker kan förbättras hos canon är:

Ergonomi (grepp) på 30D klassen
Sökare
Ta bort den fula program-väljar-ratten

/ Joacim
 
30D är en mycket bra kamera, föregångaren 20D är en mycket bra kamera.
Som jag ser det är 40D (enligt nämnda specar, spekulation) inget som lockar till uppgradering om man har 20D eller 30D.
 
Det som hade lockat hade förutom en större sökare hade varit att den maximalt hade kunna ta 1 bild per sekund, att den ständigt frågade om ljuset verkligen var optimalt och om man kanske skulle kunna ta bilden ur en annan vinkel. På så vis hade man blivit tvingad att tänka och känna efter före man tar bilden, blir det här verkligen bra! Som det är nu ska kameran kunna ta minst 5 b/s med en jädrans massa pixlar så man kan beskära bilden i efterhand om det inte blev som man tänkt, om man tänkt!
 
jonasandersson skrev:
Det som hade lockat hade förutom en större sökare hade varit att den maximalt hade kunna ta 1 bild per sekund, att den ständigt frågade om ljuset verkligen var optimalt och om man kanske skulle kunna ta bilden ur en annan vinkel. På så vis hade man blivit tvingad att tänka och känna efter före man tar bilden, blir det här verkligen bra! Som det är nu ska kameran kunna ta minst 5 b/s med en jädrans massa pixlar så man kan beskära bilden i efterhand om det inte blev som man tänkt, om man tänkt!

Jag tror jag föredrar att skylla på mig själv än på utrustningen när det inte blir bra. ;)

Du kan väl sätta en PostIt-notis bak på kameran med en checklista.
 
Anders Östberg skrev:
Jag tror jag föredrar att skylla på mig själv än på utrustningen när det inte blir bra. ;)

Du kan väl sätta en PostIt-notis bak på kameran med en checklista.

Självklart skyller jag inte på kameran, jag känner bara att många byter till "bättre" och snabbare kamerahus så fort det kommer ut en ny modell. Det är alltid samma diskussioner så fort det ryktas om en ny modell. Alltså, för många är tekniken är betydligt mer intressant än bilden.
 
jonasandersson skrev:
Självklart skyller jag inte på kameran, jag känner bara att många byter till "bättre" och snabbare kamerahus så fort det kommer ut en ny modell. Det är alltid samma diskussioner så fort det ryktas om en ny modell. Alltså, för många är tekniken är betydligt mer intressant än bilden.

Visst är det så. Men det är väldigt skönt att inombords kunna skylla på att bilden skulle kunnat bli sååå mycket bättre om jag bara haft just den där fina dyra kameran, och att det inte alls beror på ens egna brister.

Som jag sade i helgen till min bordsdam, när hon frågade varför jag så hemskt gärna ville ha en 5D istället för min nuvarande 20D. Skulle jag verkligen ta bättre bröllopsbilder med en 5D?

Ja, med något kortare skärpedjup, lite högre upplösning och större sökare skulle jag möjligtvis få fram något bättre bilder.
MEN, jag skulle säkert få ännu bättre resultat med min 20D om jag tog fler kort, gick på fler bröllop med kameran och självgranskade mitt resultat än mer.

Men det ÄR roligt med ny teknik, och få drömma efter den där exklusiva prylen som man inte har råd med.
 
Jonas Andersson (jonasandersson) skrev:
...
Alltså, för många är tekniken är betydligt mer intressant än bilden.


För många verkar det vara fult att gilla teknik och jag förstår inte den snobbighet som finns åt det hållet. Jag ser inget motsatsförhållande, det går att tänka på teknik vid ett tillfälle och artistiskt uttryck vid ett annat, eller varför inte kombinera båda för foton som är bra utförda ur båda aspekterna? En bra hantverkare eller konstnär kan sina verktyg.

Jag uppskattar välgjorda produkter, det är tillfredsställande att äga och använda bra verktyg helt enkelt, vare sig man kan untnyttja dom fullt ut eller inte. Andra gillar (eller är tvungna) att skapa med så enkla medel som möjligt, jag kan förstå utmaningen och tillfredsställelsen i att lyckas med det också.

För övrigt tycker jag att det är en helt OK hobby att samla (kamera)prylar också, bara man är ärlig mot sig själv och medger att det är det man gör snarare än fotografering.
 
Senast redigerad av en moderator:
Att blända ned gör det svårt att se detaljer när sökaren blir mörk.
Om den elektroniska sökaren utvecklas så bör man kunna kolla skärpedjup och annat i realtid (histogram, varning för överexponering etc.)
En tretums skärm som kan vinklas räcker nog långt.

Nån som hört nåt nytt om 40D-ryktet?
 
jonasandersson skrev:
Det blir det ju om man bländar ner objektivet med nedbländningsknappen. Då ser du exakt hur skärpedjupet blir.
Sorry, jag uttryckte mig oklart, på större bländaröppningar så får man ett annat skärpedjup om man trycker ner nedbländningsknappen och tittar i sökaren än vad man får på färdiga bilden. Jag har inte utforskat detta så noga på mindre bländaröppningar, men på bländare 1.8 så är det stor skillnad i sökaren och på den färdiga bilden.

Den färdiga bilden har mycket mindre skärpedjup, min egen teori och till viss del andras är att detta beror på att fresnellinsen som sitter i sökaren bryter ljuset så att sökaren ska bli s ljus som möjligt, vilket då gör att man tappar skärpedjupet.
 
bEPH skrev:
Sorry, jag uttryckte mig oklart, på större bländaröppningar så får man ett annat skärpedjup om man trycker ner nedbländningsknappen och tittar i sökaren än vad man får på färdiga bilden. Jag har inte utforskat detta så noga på mindre bländaröppningar, men på bländare 1.8 så är det stor skillnad i sökaren och på den färdiga bilden.

Den färdiga bilden har mycket mindre skärpedjup, min egen teori och till viss del andras är att detta beror på att fresnellinsen som sitter i sökaren bryter ljuset så att sökaren ska bli s ljus som möjligt, vilket då gör att man tappar skärpedjupet.

I en liten sökare som dagens DSLR har så blir det mesta halvskarpt. Det är svårt att finställa skärpan manuellt. (Jag funderar på att testa med en vinkelsökare som förstorar bilden 2 ggr.)

Det blir ju alltid en jäkla skillnad när man ser bilden på skärmen hemma på datorn.
 
Anders Östberg skrev:
För många verkar det vara fult att gilla teknik och jag förstår inte den snobbighet som finns åt det hållet.

Det var inte min mening att försöka vara snobbig, jag är själv rejält teknikintresserad. Det är bara att det att just nya kameramodeller diskuteras extremt flitigt, långt mycket mer än något annat här på Fotosidan. Det känns många gånger som om, "när nästa modell kommer då kan jag ta den DÄR bilden men inte innan dess". Den gamla modellen fungerar lite bra fast det kommer ut en ny modell, den blir ju inte sämre för att det finns något som är marginellt bättre. För de förbättringar som nu sker är endast marginella förbättringar. De senaste modellerna är så pass bra att de med råge duger för de flesta av oss. Många verkar tro att förbättringarna är jätte stora men så är sällan fallet.
 
jonasandersson skrev:
Det var inte min mening att försöka vara snobbig, jag är själv rejält teknikintresserad. Det är bara att det att just nya kameramodeller diskuteras extremt flitigt, långt mycket mer än något annat här på Fotosidan. Det känns många gånger som om, "när nästa modell kommer då kan jag ta den DÄR bilden men inte innan dess". Den gamla modellen fungerar lite bra fast det kommer ut en ny modell, den blir ju inte sämre för att det finns något som är marginellt bättre. För de förbättringar som nu sker är endast marginella förbättringar. De senaste modellerna är så pass bra att de med råge duger för de flesta av oss. Många verkar tro att förbättringarna är jätte stora men så är sällan fallet.
Jag menade inte att peka specifikt på dej, det var mer en allmän fundering.

Visst diskuteras det flitigt, men å andra sidan kan man kanske inte komma fram till att man kan behålla den kamera man redan har om man inte studerar det nya som kommer. Egentligen kan man kanske tycka att det inte finns någon anledning att kika på nyheter alls innan man upplever att man nått någon sorts begränsning pga av den utrustning man redan har. Dom flesta av oss har knappast ett verkligt behov av alla prylar vi samlar på oss och har definitivt inte untnyttjat dom fullt ut. Men nu fungerar vi ju inte så, en del av intresset är själva prylarna och jag tycker det är helt legitimt.
 
jonasandersson skrev:
Det var inte min mening att försöka vara snobbig, jag är själv rejält teknikintresserad. Det är bara att det att just nya kameramodeller diskuteras extremt flitigt, långt mycket mer än något annat här på Fotosidan. Det känns många gånger som om, "när nästa modell kommer då kan jag ta den DÄR bilden men inte innan dess". Den gamla modellen fungerar lite bra fast det kommer ut en ny modell, den blir ju inte sämre för att det finns något som är marginellt bättre. För de förbättringar som nu sker är endast marginella förbättringar. De senaste modellerna är så pass bra att de med råge duger för de flesta av oss. Många verkar tro att förbättringarna är jätte stora men så är sällan fallet.

Det är inte så konstigt att det diskuteras nyheter, stora eller små förändringar i denna tråd. Man får spekulera och drömma till lite.
Det finns andra trådar att välja på om man inte gillar det. Jag tror inte alls på att många springer iväg och byter bort sin 20D eller 30D bara för eller om 40D kommer.
 
Det är väl också genom att diskutera tekniken i sådana här forum som man kan lära sig vilka egenskaper hos en kamera som egentligen är viktiga för ens egna behov. Jag tror det är en del av en nödvändig utbildning för att kunna göra ett intelligent val om man ska hoppa över en ny kamera eller om den verkligen har något så mycket bättre så det är motiverat att byta. Dom som tycker att det är för mycket teknikdiskussioner har kanske själva redan lärt sig tillräckligt för att de inte är nödvändiga för just dom längre. Då går det ju som sagt finfint att hoppa över trådarna och läsa något annat. ;-)
 
Anders Östberg skrev:
Då går det ju som sagt finfint att hoppa över trådarna och läsa något annat. ;-)

Jag känner mig inte alls träffad, inte alls... Jag är såklart intresserad av vad nya modeller kan medföra så jag läser gärna tekniktrådar också. Det som jag känner en, låt oss säga oro för är när någon som ska köpa kamera och inte vet om man ska köpa den senaste modellen eller en begagnad. I en hel del av svaren verkar det som om allt gammalt är för dåligt och att man bör endast satsa på det senaste. Risken finns att många förstagångsköpare endast ser det och lägger en faslig massa pengar på en kamera som man inte kommer att kunna utnyttja fullt ut, när det många gånger troligen hade varit fullt tillräckligt med en äldre modell. Det är inte så många inlägg som beskriver att skillnaderna faktiskt är väldigt små mellan de olika "årsmodellerna".

Tidningsartiklar brukar vara bättre på att ta fram att detta vilket är positivt men inte alla läser dem.

Ja ja, strunt samma. Nu har jag skrivit mer än tillräckligt i denna tråden och lämnar över "pennan" till någon annan.
 
Vi har nog inte olika uppfattning. Jag håller med om att det t.ex. finns en pixelhysteri, många kan klara sig lika bra med den kamera dom redan har - fast det är ju inte lika kul. :)
 
JanOlofHärnström skrev:
I en liten sökare som dagens DSLR har så blir det mesta halvskarpt. Det är svårt att finställa skärpan manuellt. (Jag funderar på att testa med en vinkelsökare som förstorar bilden 2 ggr.)

Det blir ju alltid en jäkla skillnad när man ser bilden på skärmen hemma på datorn.

Nu så var det inte skärpan jag pratade om utan skärpedjupet, och det är naturligt att skärpan blir fel när skärpedjupet som visas är för stort.

Jag startade en ny tråd angående detta för att inte förorena denna tråd mer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.