Annons

Kommentarsdifferensen

Produkter
(logga in för att koppla)
Grubbe skrev:
Att relatera det hela till antal besök förstår jag inte alls. Jag gör många gånger en snabbvisit bara för att kolla om nåt intressant dykt upp. Ska en sådan snabbkoll räknas lika som om jag kopplar upp mig en hel kväll och går igenom en massa bilder etc?

Aktivitet på forum istället för att kommentera bilder skulle dessutom straffas. Knappast lyckat.


Att du gör snabbvisiter på fotosidan är helt okej Kent..men kan man inte göra snabbvisiter för att kolla in dagens bildskörd likaväl som att läsa en mängd foruminlägg?

Att relatera till antalet besök visar bara hur pass intresserad en medlem är inför att kommentera bilder. Den som inte kommenterar bilder ska givetvis inte heller gynnas i statistiken över hur mycket man bidrar med på den fronten. Väljer man att prioritera forumen framför att kommentera andras bilder tycker jag det är helt rätt att det också syns!

För det är ju just hur engagerad man är i bildkommenterandet som statistiken ska visa..och inte hur mycket man engagerar sig på fotosidan för övrigt. Inte så svårt att förstå tycker jag.

Dessutom har du möjlighet att förbättra statistiken rejält de gånger du enbart koncentrerar dig på att kommentera bilder. Snittet borde bli detsamma..

Man straffas inte för att man är aktiv i forumen. Det är för att man inte kommenterar i tillräckligt stor utsträckning som statistiken inte förbättras. Det är en viss skillnad!
 
forstheim skrev:
Att du gör snabbvisiter på fotosidan är helt okej Kent..men kan man inte göra snabbvisiter för att kolla in dagens bildskörd likaväl som att läsa en mängd foruminlägg?

Jo, men om jag skulle titta in 10 ggr/dag och göra en kommentar per gång får jag ju en helt annan statistik än om jag en gång per dag för 10 kommentarer.

I båda fallen ger jag ju lika många kommentarer så hur många gånger jag varit inloggad är väl irrelevant?
 
Grubbe skrev:
I båda fallen ger jag ju lika många kommentarer så hur många gånger jag varit inloggad är väl irrelevant?
Om du läser Jonas inlägg lite noggrannare så ser du att han poängterar att det är inte antalet besök, utan antalet dagar som du har besökt fotosidan. Det spelar alltså ingen roll om du ger 10 kommentarer utspridda på 10 besök, eller 10 kommentarer på ett besök, sålänge vi pratar om samma dag.

Jag gissar hur som helst att denna variant betyder rätt mycket kodpyssel och lite omstrukturering av databasen som kanske inte känns sådär helt lockande för de kära kodknackarna. Jag skulle spontant inte tro att de i databasen har full historik över alla dagar som jag har besökt fotosidan.
 
Skärpning

Det är skrämmande hur få det är som skriver om vikten av att kommentera bilder. Vad det kan ge både för fotografen och den som kommenterar.
I stället är det en massa tävlingsinriktat tjafs om vem som har finast statisktik.

All uppmuntran till att kommentera och
även till att göra det på ett bra sätt är nyttig och utvecklande för FS.

Gunnels inlägg är det bästa hittills.
 
alcedo skrev:
Om du läser Jonas inlägg lite noggrannare så ser du att han poängterar att det är inte antalet besök, utan antalet dagar som du har besökt fotosidan. Det spelar alltså ingen roll om du ger 10 kommentarer utspridda på 10 besök, eller 10 kommentarer på ett besök, sålänge vi pratar om samma dag.


Precis så menar jag!

Förstår förstås att det krävs lite kodsnickrande. Därför efterlyste jag också synpunkter från Christer Lindh tidigare i denna tråd för att höra om det överhuvudtaget är möjligt att få en sån grej att fungera. Jag vet ju inte eftersom jag inte är en kodsnickare.. ;=)
 
Re: Skärpning

JanOlofHärnström skrev:
Det är skrämmande hur få det är som skriver om vikten av att kommentera bilder. Vad det kan ge både för fotografen och den som kommenterar.
I stället är det en massa tävlingsinriktat tjafs om vem som har finast statisktik.

Det är ju just vikten av att kommentera bilder som jag vill belysa med mitt statistikförslag. Det är absolut inte ett tävlingsinriktat förslag. Jag bryr mig egentligen inte om vi har statistik eller ej..men om vi ska ha det måste det belysa bildkommenterandet på ett hyfsat korrekt sätt åtminstone. Annars förstår jag inte vad vi ska med statistiken till..
 
jag reagera direkt på den där lilla meningen om att man fått mer än vad man gett, eller tvärtom. gett mer än fått, och ett "bravo!" gav en ett leende. :)
 
Och nu kommenterade jag ikapp sista månaden och hamnade på noll.

Så uppenbarade sig denna texten "Du har fått lika många kommentarer som du givit till andra. Bra, men kommentera gärna ännu mer!"..

Jag tycker inte alls om att se såna uppmaningar och hoppas på andra medel för att öka kommenterandet i stället. T e x att kunna rösta på dagens kommentar och att ha en funktion för att tycka till om kommentaren man/andra också fått. Typ tumme upp/ner eller så.. Det skulle inte bara uppmana till ökat kommenterande utan även till högre kvalité på kommentarerna tror jag och det borde väl vara något att sträva mer efter?
 
Jag försökte kommentera ikapp. det funkade inte då eftersom det kom motkommentarer - tack alla för dom :)

Jag gör dock ett nytt försök.
 
Ja, jag kommenterade också ikapp i förrgår. Sedan lade jag upp en i går, kommenterade 4 och ligger nu på 11 minus.

Ärligt talat är det inte så kul att se den uppmaningen om att kommentera mera. Jag kämpar bättre utan den siffran. Nu drar jag mig nästan för att gå in på medlemssidan i stället.. Men tack ändå för alla kommentarer. Jag ska kommentera ikapp den dagen jag får lusten tillbaks..
 
Hmm, har inte tänk på att det finns en sån grej där.. Min säger:
- kommentardifferens: 200
- kommentardifferens senaste 30 dagar: 23
Du har gett fler kommentarer till andra än du
fått på dina egna bilder. Bravo!
 
Men om du skulle stått -23 de senaste 30dagarna.

Hur många kommentarar skulle krävas för att komma i kapp om du räknar in att du får motkommentarer? Jag har ingen aning. Jag vet inte än.
 
Jag tycker det är hellöjligt att räkna efter antal kommentarer. Det där fetade minustalet stör mig. T o m när man står på noll så uppmanas man ju att kommentera mera.

Visst, jag kan;
1. Sluta ladda upp bilder
2. Radera bilder
3. Gå ut och kommentera fast jag inte känner mig motiverad. (Det är lätt att skriva värdelösa kommentarer, men det höjer nog ingen kvalite)
4. Skita i det och ligga på det där minuset tills jag får motivationen tillbaks. (Den kommer inte av uppmaningen på medlemssidan, snarare tvärtom.)

Fast just nu skiter jag i siffran. Tycker som sagt det är ett löjligt sätt att försöka hålla kvalite på..
 
lotelo skrev:
Ja, jag kommenterade också ikapp i förrgår. Sedan lade jag upp en i går, kommenterade 4 och ligger nu på 11 minus.
Ja, de är ju också ett öde. Du tar helt enkelt för bra bilder :). Om jag tog så bra bilder skulla jag vara så glad åt alla kommentarer att jag skulle strunta i siffran om differensen.
Jag tycker tanken med siffran, dvs att få folk att kommentera mer, är bra, men den ger inte hela sanningen.
 
OscarH skrev:
Ja, de är ju också ett öde. Du tar helt enkelt för bra bilder :).
Det var det jag syftade på med förslaget att istället jämföra antal kommentarer som jag ger med antal bilder som jag har laddat upp, eller antal kommentarer som ges totalt av alla. Då skulle det inte slå ojämnt utifrån hur bra och/eller populära bilder jag lägger upp.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Det var det jag syftade på med förslaget att istället jämföra antal kommentarer som jag ger med antal bilder som jag har laddat upp, eller antal kommentarer som ges totalt av alla. Då skulle det inte slå ojämnt utifrån hur bra och/eller populära bilder jag lägger upp.
Det förslaget du var inne på är ett kanonförslag. Det skulle göra saken mer rättvis.

Dessutom tror jag egentligen inte det handlar om att bra bilder får många kommentarer. Det räcker med ett motiv som lockas att kommentera, sen kan bilden vara hur kass som helst. Tänk på alla nakenbilder också, de svämmar över av kommentarer rätt fort..
 
Ja, Fredrik. Detta låter som ett bra förslag. Ett alternativ till att alltid försöka springa ikapp med den lilla siffran är att strunta i den. Ingen ser min siffra mer än jag. Om man vet själv att man har kommenterat bra borde det räcka, men detta är kanske lätt för mig att säga som ligger på plus.....:)
 
Hustomten skrev:
"Storebror ser dig" ;)
Det var meningen;) fast nu verkade det inte så.. (och visst var det väl en fredagskväll jag använde den tonen?;))

Iaf så vore det ju kul att höra admins tankar om tankar och förslag som kommit upp i denna tråden. T e x Fredrik Mörks förslag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.