Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarsdifferensen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
Eller också skall man inte alls titta på det gamla, utan bara den senaste månaden. Hur intressant är det idag att jag kommenterade mycket för 1 år sedan? Vad säger det om mig idag?

Jag har svårt att se varför man ska bedömas bara för vad man presterat senaste månaden (om det nu handlar om att något skall bedömas). Det intressanta måste väl ändå vara någon form av samlad insatts här på sidan. Jag tycker desutom att det är väldigt märkligt att det egna och andras borttagande av bilder ska påverka kommenteringsbalansen (och detta gäller då oberoende av tidsskala). Det blir ganska godtyckligt på det viset var man hamnar.
 
Senast ändrad:
Blir inte det här lite som betygsdiskussionen. Man "tävlar" vem som har mest och man vill ligga på plus?

/ Marcus
 
Ja den som kommenterar mycket men själv inte har omsättning på sina bilder råkar ju tyvärr ut för ett orättvist sned differens. En liten lösning på detta skulle kunna vara att bara räkna senaste månadens kommentarer.

Att hålla kvar så räknaren kommer ihåg kommentarer på borttagna bilder är rätt pyssligt, och det skulle börja bli "rätt" först om typ ett år - jag har ju inte kvar kommentarerna på allt som har tagits bort.

Det är inte heller det totala antalet kommentarer som är intressant, och ingen skall ju "må dåligt" av att man ligger på 1000 minus istället för 5 minus - det exakta talet är också en effekt av antalet bilder man har lagt upp själv och hur bra dom lockar fram kommentarer.

Men, det jag ville få fram är att det är trevligt om det är jämvikt på ge/ta kommentarer - och även att tipsa den nya besökaren om att det lönar sig att kommentera andras bilder om man själv vill ha kommentarer (det framkommer inte nu)

Man kunde ha en symbol istället, en vågskål där man ser aktuellt läge - då räknat på kommentarer inom en viss tidsenhet, då ser man mer sin aktuella status?
 
Notera att ingen annan ser din differens, så på det sättet är det ingen tävling alls. Det var bara tänkt som ett liten blänkare om hur fördelningen är och en liten uppmaning till aktivitet. Som sagt kan man ju räkna ut det ändå med hjälp av summorna nedanför.
 
En annan variant är kanske att inte ställa antalet kommentarer man ger i relation till hur många man får, utan istället jämföra det med hur många kommentarer som ges totalt. Alltså så att man ser hur stor andel av det totala kommenterandet man själv står för.
 
clindh skrev:
Notera att ingen annan ser din differens, så på det sättet är det ingen tävling alls. Det var bara tänkt som ett liten blänkare om hur fördelningen är och en liten uppmaning till aktivitet. Som sagt kan man ju räkna ut det ändå med hjälp av summorna nedanför.

Men man kan ju se hur många kommentarer alla har fått och givit eller beräknar du balansen på andra siffror än dem i profilen (som alla kan se)?

/ Marcus
 
alcedo skrev:
En annan variant är kanske att inte ställa antalet kommentarer man ger i relation till hur många man får, utan istället jämföra det med hur många kommentarer som ges totalt. Alltså så att man ser hur stor andel av det totala kommenterandet man själv står för.

Det skulle nog vara bättre. Ta antalet kommentarer en månad bak och snitta på hur många som har givit kommentarer och så kan man få en liten stjärna eller en siffra om man ligger plus eller inte.

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Men man kan ju se hur många kommentarer alla har fått och givit eller beräknar du balansen på andra siffror än dem i profilen (som alla kan se)?

/ Marcus
Naturligtvis, men det har man alltid kunnat - är det bara för att jag räknat ut diffen åt en nu som det plötsligt blev en tävling?

Nåja, det är iallafall inte alls tänkt som en tävling och tycker ni inte detta var ett bra sätt att uppmuntra till mer kommenterande på detta vis kan jag plocka bort det igen förståss.
 
clindh skrev:
Naturligtvis, men det har man alltid kunnat - är det bara för att jag räknat ut diffen åt en nu som det plötsligt blev en tävling?

Nåja, det är iallafall inte alls tänkt som en tävling och tycker ni inte detta var ett bra sätt att uppmuntra till mer kommenterande på detta vis kan jag plocka bort det igen förståss.

Missförstå mig inte. Jag ser inte kommenterandet som en tävling och hoppas inte andra gör det häller. Idén om att visa att man ligger på plus eller minus tycker jag är bra, men man ska kanske inte visa det i rena siffror utan symboler eller något.

/ Marcus
 
Experiment: nu visas också diffen för den senaste månadens kommentarer in och ut. Blir det vettigare siffror?
 
När jag läser vad som skrivits så tycker jag det verkar vara så att de negativa kommentarer kommer från de som är väldigt aktiva och duktiga och får väldigt mycket kommentarer.

Givetvis är det synd att de vars bilder lockar fram drivor med kommentarer och som tillhör de som ger mycket fler kommentarer än de flesta får en lite negativ kommentar trots att de är väldigt aktiva och ofta bidrar mer än de flesta tack vare sitt kunnande.

Men nog måste det väl vara ett rätt litet antal som har detta problem?

Den absolut övervägande majoriteten har knappast några större bekymmer med att de får massvis med kommentarer och det är knappast nån tung uppgift att "komma ikapp" för denna grupp.

Som jag nämnt ovan kanske det vore lämpligt att lägga till en eloge till de som gett mycket kommentarer oavsett differens för att neutralisera differenskommentaren. Kanske till och med göra så att differensen inte alls kommer upp för dem?

Jag tror nog trots allt att det kan vara en funktion som påminner de mindre aktiva om att det är önskvärt med kommentarer från deras sida också.

Som jag också nämnt tidigare så tror jag inte de som deltar i denna diskussion är särskilt representativa för medelfotografen eftersom de som deltar i en sån här diskussion nog alla tillhör de mer aktivas skara.
 
Jag gillar den här funktionen, men jag tror fortfarande att den blir intressantare om jag inte får en jämförelse mellan mina utgående och inkommande kommentarer, utan om jag istället får ett "index" som visar min andel i det totala kommenterandet.

antal kommenterarer / antal medlemmar = x (genomsnittligt antal kommentarer per medlem)

mina kommentarer - x ger plus om jag är mer aktiv än snittet, minus om jag är mindre aktiv än genomsnittsmedlemmen.

Men det kanske blir en lite "tung" fråga att ställa i databasen varje gång en medlem går in på sin sida?
 
alcedo skrev:
Jag gillar den här funktionen, men jag tror fortfarande att den blir intressantare om jag inte får en jämförelse mellan mina utgående och inkommande kommentarer, utan om jag istället får ett "index" som visar min andel i det totala kommenterandet.

antal kommenterarer / antal medlemmar = x (genomsnittligt antal kommentarer per medlem)

mina kommentarer - x ger plus om jag är mer aktiv än snittet, minus om jag är mindre aktiv än genomsnittsmedlemmen.

Men det kanske blir en lite "tung" fråga att ställa i databasen varje gång en medlem går in på sin sida?

Fast jag tror nog inte man kan använda det totala antalet medlemmar då jag tror att många är passiva medlemmar. Det borde ju vara de medlemmar som har röstat under den tiden man vill titta på (tex 30 dagar).

/ Marcus - som verkligen gillar den här idén.
 
Brummelisa skrev:
Fast jag tror nog inte man kan använda det totala antalet medlemmar då jag tror att många är passiva medlemmar. Det borde ju vara de medlemmar som har röstat under den tiden man vill titta på (tex 30 dagar).

/ Marcus - som verkligen gillar den här idén.
Jo, det hade ju kunnat öka informationskvaliteten lite grann. Sedan tycker jag att Kims Wallungs förslag tidigare i tråden var bra: att kanske visa två siffror (som det är nu): en för de senaste 30 (eller 60 eller 90) dagarna, och en total.
 
"Du har fått lika många kommentarer som du
givit till andra. Bra, men kommentera gärna ännu mer!"
Så står det i min profil. Inte förstår jag vad som är bra, jag har ju inte lagt upp några bilder och kan därför inte få några kommentarer. Att jag inte heller skrivit några dom senaste 30 dagarna kan väl inte anses som bra?

Sen förstår jag inte varför så många tycker det är viktigt med plusstatistik. Totalt för alla Fotosidans medlemmar, med inlagda bilder, kan det ju aldrig bli plusstatistik av rent matematiska skäl. Varje skriven kommentar har en avsändare och en mottagare. +1 för avsändaren av kommentaren och -1 för mottagaren m a o. Dessutom skriver ju även en del medlemmar som inte har några inlagda bilder kommentarer. För dom kan det inte bli nåt annat än plusstatistik.

Dvs ju mer vissa anstränger sig för att få plusstatistik, ju mer minus blir det för andra.
Så vad tjänar den här statistiken till egentligen?

Olle
 
En bättre lösning kanske vore att koppla antalet givna kommentarer till möjligheten att kunna ladda upp flera bilder? Dvs någon form av bonus om Du är flitig att kommentera andras bilder.
För övrigt tror jag att många underskattar värdet av att kommentera andras bilder. Det är oerhört lärorikt att kommentera andras bilder!
Inte bara titta och tycka något för sig själv, utan att verkligen ta sig i kragen och tvingas att sätta de upplevelser och funderingar som man får vid bildbetraktandet på pränt, att lite tvingas att klä sina tankar och funderingar i skrivna ord. Det är härligt när kommunikationen runt en bild tillåts bli det centrala...
Jag har själv lärt mig oerhört mycket av att kommentera andras bilder, kanske då främst bilder som jag har tyckt bra om, av den enkla anledningen att jag har därmed har tvingat mig själv att ställa mig frågor av typen: VARFÖR tycker jag att bilden är bra? VAD är det som gör att jag tycker att bilden bra? Och det har jag fått förmånen att uttrycka i bildkommentarer på Fotosidan...något som jag känner stor tacksamhet över!
Om alla medlemmar på Fotosidan kunde inse att kritikbilderna är en oerhörd tillgång, en möjlighet som positivt bidrar till att vi alla utvecklas, då skulle vi vara på rätt väg!
Lite motsägelsefullt vill jag dock avslutningsvis tillägga att sen finns naturligtvis dilemmat med kvantitet kontra kvalitet där som alltid...
önskvärt vore mindre kvantitet bilder av högre kvalitet och högre både kvantitet och kvalitet beträffande kommentarerna...en utopi?
/Mvh Gunnel
 
Nej, den här funktionen är jag inte särskilt positiv till. Visserligen ligger jag på plussidan, men det känns helt fel att väga antalet kommentarer man gett mot kommentarer man fått. Vi ser ju alla att den inte speglar verkligheten på ett korrekt sätt. Dessutom går den att manipulera genom att ta bort egna bilder.

GÖR SÅ HÄR ISTÄLLET:

Väg antalet totala kommentarer (inkl.kommentarer på bortplockade bilder) man har gett mot antal dagar man har varit medlem. Har man varit medlem i 43 dagar och gett 62 kommentarer ligger man på +19 i statistiken. Som medlem bör man alltså ge minst en kommentar om dagen i snitt för att inte hamna på minussidan! Mycket mer rättvist enligt mig och något som alla borde kunna klara av.
 
forstheim skrev:
GÖR SÅ HÄR ISTÄLLET:

Väg antalet totala kommentarer (inkl.kommentarer på bortplockade bilder) man har gett mot antal dagar man har varit medlem. Har man varit medlem i 43 dagar och gett 62 kommentarer ligger man på +19 i statistiken. Som medlem bör man alltså ge minst en kommentar om dagen i snitt för att inte hamna på minussidan! Mycket mer rättvist enligt mig och något som alla borde kunna klara av.

Ytterligare en tanke jag har är att väga antalet totala kommentarer man gett mot antalet gånger man har besökt fotosidan. På så sätt tar statistiken hänsyn till om man har varit bortrest under en längre tid eller av någon annan anledning inte kunnat vara inne på fotosidan för att skriva kommentarer. Alltså..för att inte hamna på minus i statistiken bör en medlem ge minst en kommentar varje gång denne gör ett besök på fotosidan!

Är detta möjligt att genomföra även om medlemmen kanske ständigt är inloggad på fotosidan?

Vidare skulle man kunna tänka sig att en medlem ej har möjlighet att ladda upp bilder förrän denne ligger på plus i statistiken..
 
Senast ändrad:
OK, nu har jag funderat lite grann.

Vad är syftet? Under fotosidans levnadstid så har det emellanåt blommat upp diskussioner relaterade till bildinflöde och kommenterande. Det har diskuterats olika mekanismer för att stimulera kommenterandet och höja kvaliteten på bilder som publiceras. Syftet med en indikator på mig som kommentator är uppenbarligen att stimulera kommenterande, att ge en liten uppmuntrande klapp på axeln till dem som kommenterar flitigt.

För att få fram hur "bra" jag är i mitt kommenterande så kan man mäta två saker. Den ena är hur aktiv jag är. Det kan man få fram genom att summera och jämföra siffror ur databasen. Den andra är att mäta hur "bra" kommentarer jag ger. Det finns det idag ingen funktion för (även om det har diskuterats om man skulle kunna ha en funktion för att identifiera "bra" kommentarer tidigare). Om vi koncentrerar oss på det som redan finns tillhands, så tittar vi på kvantitet.

För att få fram hur flitigt jag kommenterar så måste det ställas i relation till något annat. Jag kan se att det kan vara rimligt att jämföra antalet kommentarer som jag har gett med...:
1. antal kommentarer jag fått
2. totalt antal kommentarer
3. antal kritikbilder jag har publicerat
4. antal dagar jag varit medlem
5. genomsnittligt antal kommentarer från medlemmar som har gett minst 1 kommentar

Av dessa tycker jag att den minst intressanta är att jämföra givna kommentarer med emottagna kommentarer på mina bilder. Är man en riktigt duktig fotograf som får 15 "Skitsnygg bild"-kommentarer på varje publicerad bild, så får man ju jobba häcken av sig för att hinna ikapp. Bättre då att antingen jämföra med hur mycket andra kommenterar totalt, eller med hur många bilder man har publicerat.

Det var lite tankar och idéer som jag har fått från att läsa den här tråden. Skall bli intressant att se var det landar, för jag gillar grundidén :eek:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.