OK, nu har jag funderat lite grann.
Vad är syftet? Under fotosidans levnadstid så har det emellanåt blommat upp diskussioner relaterade till bildinflöde och kommenterande. Det har diskuterats olika mekanismer för att stimulera kommenterandet och höja kvaliteten på bilder som publiceras. Syftet med en indikator på mig som kommentator är uppenbarligen att stimulera kommenterande, att ge en liten uppmuntrande klapp på axeln till dem som kommenterar flitigt.
För att få fram hur "bra" jag är i mitt kommenterande så kan man mäta två saker. Den ena är hur aktiv jag är. Det kan man få fram genom att summera och jämföra siffror ur databasen. Den andra är att mäta hur "bra" kommentarer jag ger. Det finns det idag ingen funktion för (även om det har diskuterats om man skulle kunna ha en funktion för att identifiera "bra" kommentarer tidigare). Om vi koncentrerar oss på det som redan finns tillhands, så tittar vi på kvantitet.
För att få fram hur flitigt jag kommenterar så måste det ställas i relation till något annat. Jag kan se att det kan vara rimligt att jämföra antalet kommentarer som jag har gett med...:
1. antal kommentarer jag fått
2. totalt antal kommentarer
3. antal kritikbilder jag har publicerat
4. antal dagar jag varit medlem
5. genomsnittligt antal kommentarer från medlemmar som har gett minst 1 kommentar
Av dessa tycker jag att den minst intressanta är att jämföra givna kommentarer med emottagna kommentarer på mina bilder. Är man en riktigt duktig fotograf som får 15 "Skitsnygg bild"-kommentarer på varje publicerad bild, så får man ju jobba häcken av sig för att hinna ikapp. Bättre då att antingen jämföra med hur mycket andra kommenterar totalt, eller med hur många bilder man har publicerat.
Det var lite tankar och idéer som jag har fått från att läsa den här tråden. Skall bli intressant att se var det landar, för jag gillar grundidén
)