Jag sitter vid en internetuppkopplad dator hela dagarna och är inne på fotosidan ett otal tillfällen. Jag skulle nog behöva släppa ifrån mig ca 20-30 kommentarer om dagen för att ligga ikapp med antalet besök.
Jag tycker att man måste börja med att fråga sig vad man vill visa. Om jag har förstått det rätt så vill man visa hur flitig man är med att kommentera. Men vad är "flitig"? För att veta om jag är flitig eller inte så måste det ställas i relation till något. Som det ser ut nu, så måste t ex Terje kommentera mycket mer än vad jag behöver för att hålla samma balans, helt enkelt därför att han är en förbannat bra fotograf, och många således kommenterar hans bilder.
Att jämföra antal givna kommentarer med antal mottagna kommentarer (oavsett tidsperiod) blir snabbt snedvridet. Alltså tycker jag att man bör jämföra med något annat.
Jag tycker att det är rimligt att "begära" att om jag är aktiv med att ladda upp bilder för kritik, så är jag också aktiv att ge kritik på andras bilder. Har jag lagt upp 10 bilder för kritik, så är det inte helt orimligt att jag också har gett kritiv på 10 andra bilder. Om jag kommenterar fler bilder än de jag själv lägger upp för kritik, så är jag "flitig" (eller hur man nu mäter: man kanske ska get 2 kommentarer för varje egen kritikbild för att betraktas som "flitig"?). Om jag vill ha, så bör jag också ge.
OK, detta går att "manipulera" genom att jag tar bort bilder, men då får jag ju inga kommentarer heller, och det är ju en av de intressanta bitarna med fotosidan: att få kommentarer som kan hjälpa mig att bli en bättre fotograf.
En annan sidoeffekt skulle eventuellt kunna bli att de som är måna om sin balans, blir mer selektiva med vilka bilder de laddar upp. Det skulle alltså eventuellt kunna leda till mer kvalitet och mindre kvantitet av publicerade kritikbilder. Kanske.