Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarsdifferensen

Produkter
(logga in för att koppla)
Olle skrev:
...

Dvs ju mer vissa anstränger sig för att få plusstatistik, ju mer minus blir det för andra.
Så vad tjänar den här statistiken till egentligen?
Olle

En inte oviktig reflektion. Om det är bra med plusstatistik så är det matematiskt omöjligt för alla att uppnå det.

Vad som däremot är möjligt att uppnå är att alla kommenterar mycket, oavsett hur många kommentarer man får.

[Edit] Kanske är den mest intressanta siffran antalet givna kommentarer per månad, kanske relaterad till ett genomsnitt av antal givna kommentarer

Exempel:
Du har givit 134 kommentarer senaste 30 dagarna
Genomsnittsmedlemmen har givit 178 kommentarer under samma tid

Senast ändrad:
alcedo skrev:
Bättre då att antingen jämföra med hur mycket andra kommenterar totalt, eller med hur många bilder man har publicerat.

Jag håller med dig om att det känns fel att väga antalet kommentarer man gett mot hur många man har fått. Men jag tycker det i princip känns lika fel att jämföra med hur många kommentarer andra medlemmar ger eftersom det inte visar hur flitig just du är. Kanske har du inte möjlighet att besöka fotosidan mer än 1 dag i veckan, vilket innebär att du förmodligen kommer halka efter i statistiken. Dessutom finns det ett stort antal helt inaktiva medlemmar som sänker kommentarssnittet. Så statistiken kommer ändå vara missvisande.

Nej, jag tror som jag skrev i mitt senaste inlägg att man bör väga sitt eget kommenterande mot antalet besök man själv gör på fotosidan. Då har alla samma förutsättningar att utgå ifrån..oavsett hur många kommentarer vi får, hur många bilder vi lagt upp, hur mycket tid vi spenderar på fotosidan osv.

Det viktigaste är att få folk att kommentera, även om kommentaren bara blir "Vacker himmel". Då har fotografen i alla fall fått reda på att himlen fångade en betraktares uppmärksamhet. Jag har en gång fått över 50 som tittat på en bild utan att någon givit en kommentar. Alla borde kunnat skriva vad som INTE var bra i bilden.
clindh skrev:
Men, det jag ville få fram är att det är trevligt om det är jämvikt på ge/ta kommentarer - och även att tipsa den nya besökaren om att det lönar sig att kommentera andras bilder om man själv vill ha kommentarer (det framkommer inte nu)
Instämmer.
clindh skrev:
Det var bara tänkt som ett liten blänkare om hur fördelningen är och en liten uppmaning till aktivitet.
Ja, aktiviteten är det viktiga.
Gunnel skrev:
...koppla antalet givna kommentarer till möjligheten att kunna ladda upp flera bilder? Dvs någon form av bonus om Du är flitig att kommentera andras bilder.
Intressant idé. Det borde löna sig att ge kommentarer.

Hustomten skrev:
Exempel:
Du har givit 134 kommentarer senaste 30 dagarna
Genomsnittsmedlemmen har givit 178 kommentarer under samma tid

Hur blir det för de medlemmar som inte har möjlighet att besöka fotosidan varje dag!? De kanske bara har möjlighet att titta in 1 kväll/vecka. Det innebär att de kommer få det jobbigt att ligga på plus..

Är det då inte bättre att väga antalet kommentarer med antalet gånger man besökt fotosidan?

Alla har möjlighet att ligga på plus om man kommenterar tillräckligt mycket..och kommenterar man inte tillräckligt mycket har man ingen möjlighet att ladda upp nya bilder. Statistiken tar också hänsyn till om man inte kan vara inne på fotosidan varje dag. Man tävlar heller inte mot andra utan jämför bara med sig själv. Alla medlemmar har dessutom samma förutsättningar..

Det hade varit kul med respons på detta förslag!

Jag tycker själv den där 30-dagarsdiffen vart betydligt bättre ivartfall. Jag har tex fått några kommentarer på en bild jag lade upp nyligen och har därfär -5, vilket jag lätt skulle jämna ut till 0 med en sväng in på Nya bilder. Men att jämna ut den totala differensen gör jag ju enklast genom att radera bilderna, och det vill vi ju inte (nå, kanske mina då... :)

Ang jämförerlser med andra medlemmar och dylikt så tycker jag det är mindre intressant. Vi vill inte "hetsa" folk att kommentera bara för att mäta sig mot andra, utan mer belysa faktumet att får man själv kommentarer är det trevligt och bra om man då kommenterar andras bilder i samma utrsträckning.

Eftersom differansen bara syns för mig och ingen annan förstår jag inte varför endel verkar känna sig personligt kränkta. Om de vet att siffran är missvisande så strunta bara i den!!! Ingen annan ser den. Jag tror att denna statistik träffade en öm punkt hos några...

Attans..

Nu såg det inte lika bra ut för min del:

kommentardifferens senaste 30 dagar: -45

- kommentardifferens senaste 30 dagar: 161

Bryr mig inte om den siffran. Vet ändå om jag varit flitig med kommenterandet, dålig, bortrest, hur många bilder jag själv lagt upp m.m.

När du för första gången gör ett besök på fotosidan kommer du ligga på -1. Skriv en kommentar och du är uppe på "noll" igen och har därmed rätt att ladda upp egna bilder.

Det bästa sättet att ligga på plus är givetvis att kommentera flitigt. Om du har besökt fotosidan 38 gånger och skrivit i snitt 3 kommentarer vid varje besök..ja då ligger du förstås på +76 i statistiken.

Skriver du sedan inte några kommentarer de följande 15 gångerna du besöker fotosidan så ligger du fortfarande på plussidan..men nu på bara på +61.

Besöker man inte fotosidan så ligger man givetvis kvar på samma statistik som förut. Det tycker jag är rättvist! Det kan ju vara så att man reser bort under en period på flera månader och inte har möjlighet att besöka fotosidan för att skriva kommentarer. Det kan handla om att man behöver ta en paus ifrån allt vad bilder heter under en tid..eller att man helt enkelt inte har tid att vistas på fotosidan pga jobb och familj. Det är ju först när man besöker fotosidan som man också har möjlighet att bidra med någonting positivt..som att exempelvis ge kommentarer. Därför är det också det som statistiken borde spegla!

Känns inte det här ganska rättvist Kim?

forstheim skrev:
Känns inte det här ganska rättvist Kim?
Nej, jag tycker inte antal besök på FS ska hänga ihop med + eller - statistik på givna kommentarer.

Jag tycker inte det finns någon anledning att straffa att man besöker FS ofta (vilket blir effekten)...sånt ska om något belönas.

forstheim skrev:
Ytterligare en tanke jag har är att väga antalet totala kommentarer man gett mot antalet gånger man har besökt fotosidan. På så sätt tar statistiken hänsyn till om man har varit bortrest under en längre tid eller av någon annan anledning inte kunnat vara inne på fotosidan för att skriva kommentarer. Alltså..för att inte hamna på minus i statistiken bör en medlem ge minst en kommentar varje gång denne gör ett besök på fotosidan!

Är detta möjligt att genomföra även om medlemmen kanske ständigt är inloggad på fotosidan?

Vidare skulle man kunna tänka sig att en medlem ej har möjlighet att ladda upp bilder förrän denne ligger på plus i statistiken..

Christer Lindh..hur ser du på ovanstående förslag?

Hade varit kul med respons så att man slipper slita ut tangentbordet i onödan.. ;=)

sagan skrev:
Nej, jag tycker inte antal besök på FS ska hänga ihop med + eller - statistik på givna kommentarer.

Jag tycker inte det finns någon anledning att straffa att man besöker FS ofta (vilket blir effekten)...sånt ska om något belönas.

Men Kim..man straffas väl ändå inte för att man besöker fotosidan ofta???

Om du straffas så är det för att du inte skriver tillräckligt många kommentarer när du väl besöker fotosidan..

Se här: En person som har besökt fotosidan 17 gånger och kommenterat vid 24 tillfällen kommer ligga på +7 i statistiken. Det visar att han/hon har bidragit med så pass många fler kommentarer än vad man kan förvänta sig av en medlem som besöker fotosidan.

En person som däremot har besökt fotosidan 45 gånger och skrivit 28 kommentarer kommer hamna på -17 i statistiken. Helt rättvist enligt mig eftersom denne person inte har kommenterat i den utsträckning som man kan förvänta sig.

Den försnämnda personen som ligger på plus har ju i förhållande till antalet besök på fotosidan engagerat sig mer vad gäller att skriva kommentarer än vad den andre har gjort. Inte sant!?

Senast ändrad:
forstheim skrev:
Se här: En person som har besökt fotosidan 17 gånger och kommenterat vid 24 tillfällen kommer ligga på +7 i statistiken. Det visar att han/hon har bidragit med så pass många fler kommentarer som man kan förvänta sig av en medlem som besöker fotosidan.

Men oftast går man ju inte in på fs bara för att titta på bilder. Ibland vill jag kanske bara läsa i forumet eller läsa artiklar.

/ Marcus

Jag tycker förslaget krånglar till.

Vad händer med den som sitter inloggad 10 timmar en gång jämfört med den som sitter 1 timma 10 gånger? ;) Du får en avancerad formel om det det skall bli "rättvist".

Senast ändrad:
Jag sitter vid en internetuppkopplad dator hela dagarna och är inne på fotosidan ett otal tillfällen. Jag skulle nog behöva släppa ifrån mig ca 20-30 kommentarer om dagen för att ligga ikapp med antalet besök.

Jag tycker att man måste börja med att fråga sig vad man vill visa. Om jag har förstått det rätt så vill man visa hur flitig man är med att kommentera. Men vad är "flitig"? För att veta om jag är flitig eller inte så måste det ställas i relation till något. Som det ser ut nu, så måste t ex Terje kommentera mycket mer än vad jag behöver för att hålla samma balans, helt enkelt därför att han är en förbannat bra fotograf, och många således kommenterar hans bilder.

Att jämföra antal givna kommentarer med antal mottagna kommentarer (oavsett tidsperiod) blir snabbt snedvridet. Alltså tycker jag att man bör jämföra med något annat.

Jag tycker att det är rimligt att "begära" att om jag är aktiv med att ladda upp bilder för kritik, så är jag också aktiv att ge kritik på andras bilder. Har jag lagt upp 10 bilder för kritik, så är det inte helt orimligt att jag också har gett kritiv på 10 andra bilder. Om jag kommenterar fler bilder än de jag själv lägger upp för kritik, så är jag "flitig" (eller hur man nu mäter: man kanske ska get 2 kommentarer för varje egen kritikbild för att betraktas som "flitig"?). Om jag vill ha, så bör jag också ge.

OK, detta går att "manipulera" genom att jag tar bort bilder, men då får jag ju inga kommentarer heller, och det är ju en av de intressanta bitarna med fotosidan: att få kommentarer som kan hjälpa mig att bli en bättre fotograf.

En annan sidoeffekt skulle eventuellt kunna bli att de som är måna om sin balans, blir mer selektiva med vilka bilder de laddar upp. Det skulle alltså eventuellt kunna leda till mer kvalitet och mindre kvantitet av publicerade kritikbilder. Kanske.

Brummelisa skrev:
Men oftast går man ju inte in på fs bara för att titta på bilder. Ibland vill jag kanske bara läsa i forumet eller läsa artiklar.

/ Marcus

Jo det är sant. Jag använder själv fotosidan mest för att kolla foruminlägg etc. Men det är ju också här lite av problemet ligger med att det skrivs för få kommentarer till bilder. Och det är ju detta som statistiken ska visa! Annars är det ingen mening..

Om man har besökt fotosidan 30 gånger utan att ha skrivit några kommentarer så vittnar det om att man inte bidrar så mycket som medlem på det området. Samtidigt..de gånger du enbart går in på fotosidan för att titta på och kommentera bilder lägger du ju all kraft där och har då också möjlighet att öka på plusstatistiken.

Du kan alltså gå in på fotosidan vid exempelvis 9 tillfällen bara för att läsa fouminlägg..för att vid ett annat tillfälle lägga all kraft vid kommenterandet av bilder. Gör man så är det väl ingen omöjlighet att också skriva 9 kommentarer!?

alcedo skrev:
Jag sitter vid en internetuppkopplad dator hela dagarna och är inne på fotosidan ett otal tillfällen. Jag skulle nog behöva släppa ifrån mig ca 20-30 kommentarer om dagen för att ligga ikapp med antalet besök.

Okej..ett litet förtydligande. Med besök menar jag dagsbesök . Det ska alltså inte spela någon roll om du har varit inne 20-30 gånger per dag eftersom det ändå kommer räknas som att du endast har besökt fotosidan vid ett tillfälle!

Jag tycker Fredriks idé om att relatera kommentarer till antal uppladdade bilder har sina poänger, särskilt om även tidigare uppladdningar är registrerade.

Att relatera det hela till antal besök förstår jag inte alls. Jag gör många gånger en snabbvisit bara för att kolla om nåt intressant dykt upp. Ska en sådan snabbkoll räknas lika som om jag kopplar upp mig en hel kväll och går igenom en massa bilder etc?

Aktivitet på forum istället för att kommentera bilder skulle dessutom straffas. Knappast lyckat.

Generellt börjar jag faktiskt bli negativt till denna statistik överhuvudtaget. Ska det bli så krångligt och vara ett så viktigt mätvärde tycker jag det är bättre att bara strunta i det.

Vore synd om fokuset här helt plötsligt blir siffror och statistik och inte bilder.

Uppgifterna finns ju dessutom där redan, offentliga dessutom så nån större betydelse har det ju knappast.

Hustomten skrev:
Jag tycker förslaget krånglar till.

Vad händer med den som sitter inloggad 10 timmar en gång jämfört med den som sitter 1 timma 10 gånger? ;) Du får en avancerad formel om det det skall bli "rättvist".

Menar du på en och samma dag?

Det händer ingenting eftersom det vid båda tillfällena räknas som
ett enda besök..ett "dagsbesök".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar