Annons

Kommentarsdifferensen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att jag är som Lotta -
dom flesta kommentarerna som jag fått Bravo! för har jag givit för ett bra tag sedan. Dom senaste månaderna har jag känt mej lite seg och omotiverad och därför inte känt att jag kunnat tillföra så mycket.
MEN - jag tycker i alla fall att det var en ganska rolig funktion.
Mej gör det inget om den är kvar (kanske för att jag ligger på så mycket plus då...).

/Catarina

Tanken bakom funktionen är bra. Men har den effekt?

Jag blev inte överraskad, jag har länge vetat jag legat på minus (729 resp. 1033) och jobbar på så gott min kreativitet tillåter. Jag jobbar efter principen hellre bra än mycket, även om det absolut inte ursäktar.

Det vore kul om det följdes upp hur denna text påverkar kommenterandet så att det kan utvärderas. Jag gissar effekten blir liten.

Senast ändrad:
Räkna då hellre antal ord i kommentarerna. Då skulle jag hamna på plus och slippa uppmanas kommentera mer. Försöker oftast tänka till efter bästa förmåga (vilken den nu kan vara) när jag kommenterar. När jag känner att jag inte orkar det avstår jag hellre från kommentar. Är det fel av mig? Ska jag brassa av fler intetsägande kommentarer? Vill liksom veta.

Senast ändrad:
Om funktionen ska vara kvar tycker jag man kan nöja sig med att upplysa om huruvida man ligger plus eller minus. En uppmaning att kommentera mer eller ett bravo känns nästan som lite översitteri. Jag kanske överdriver, men jag tror det räcker gott med att bara påpeka statistiken.

/Jonas

Just nu körs fotosidan med principen "en kommentar är en kommentar är en kommentar". Alltså blir denna "kommentarsdifferens" egentligen helt meningslös - teoretiskt skulle man ju kunna ge rena bullshit-kommentarer bara för att trissa upp siffrorna.

Inte förrän man kan betygsätta andras bildkommentarer tycker jag statistik som denna är speciellt intressant. Då vore det även på sin plats med en publik topplista över bildkommentarer för att VERKLIGEN motivera fler att ge kvalitativ och innehållsrik kritik.

Bra funktion!

Vitsen med att lägga upp bilder är att vi kommenterar dem. De som sällan kommenterar bilder behöver inte heller lägga upp egna. Sen kanske inte siffran ger hela sanningen.

jag tror inte att funktionen gör nåt för att öka kommentarerna. har väldigt svårt att tänka mig det iallafall att det skulle vara en morot att få ett bravo från fotosidan. kanske om det hade handlat om en resa till maldiverna:)

som påminnelse vet jag inte heller om det funkar, "ojdå, har jag gett så få kommentarer"?!
man vet ju det ändå liksom

Du har...

- kommentardifferens: 67
Du har gett fler kommentarer till andra än du
fått på dina egna bilder. Bravo!

Tycker det är en bra funktion! Den åskådliggör på ett enkelt sätt att det är viktigt att kommentera. Hela sitens idé bygger ju på att få kommentarer. Och att GE kommentarer! Jag kan inte förstå hur man kan tappa lusten att ge kommentarer för att man "ligger på minus"!

Jag uppfattar fotosidan som mycket mer än bara ge och få kommentarer. Det finns många olika sätt att räkna kommentarer. Vissa bistår fotosidan på andra sätt än att kommentera.

/Richard (som har fler givna kommentarer per dagar som medlem på fotosidan än dig Walle, du borde kommentera mera ;o) )

Åtminstone för min del satte det igång ett lite mer aktivt kommenterade, så om inte annat har det då haft den effekten. Däremot tycker jag nog att det som det står nu är lite meningslöst egentligen. Om vi nu av fotosidaaktivitetsskäl alla bör aktivera oss såpass att vi har lika många kommentarer givna som mottagna, bör det väl handla om det totala antalet kommentarer, och inte det som just nu råkar finnas på sidan. Det kan ju inte vara vettigt att kommentardifferensen påverkas av vilka bilder folk plockar bort och vilka de lämnar kvar här på sidan.

Eller också skall man inte alls titta på det gamla, utan bara den senaste månaden. Hur intressant är det idag att jag kommenterade mycket för 1 år sedan? Vad säger det om mig idag?

En sak som jag tycker mig höra av många i andra kommentarstrådar är:

Jag är nybörjare och har inget att säga
eller
Bilden säger mig inget speciellt eller jag har inte tid.

Men om man tänker efter så borde den känslan positiv eller negativ man får då man tittar på en bild kunna beskrivas. man behöver INTE ge konstruktiv kritik. Kommentarer hur man känner inför en bild är lika viktig. För en fotograf tror jag nämligen det är viktigt att förstå hur alla tittare ser på ens bilder.

Min mamma brukar alltid säga att mina bilder är fina, men hon kan ju inget om foto.

Jag brukar kontra då att det spelar ingen roll om du kan en massa kompositionsregler eller sånt tjafs. Det är vad som känns i hjärtat som är det viktiga.

Vad vill jag nu med det här inlägget?

Jo. Jag tycker att alla borde kunna skriva några kommentarer varje dag eller gång man är inne. Tycker man då att man egentligen inte har något att säga så säg det som hjärtat säger.

Ni tycker kanske inte inlägget passar här, men när jag läste igenom denna tråd så ville jag bara skriva det här. Precis som mipert sa (tror jag). Det är inte svårt att själv se om man ligger på plus eller minus.

Man skulle kanske bara med en knapp kunna markera att en kommentar är bra och sen kan dagens kommentar koras.

/ Marcus

Just nu har jag:
- fått 2837 kommentarer och 1988 röster på bilder
- fått 0 kommentarer och 0 röster på album
- givit 931 kommentarer och 758 röster på bilder
- svarat 2225 gånger på bildkommentarer
- givit 27 kommentarer och 20 röster på album

Jag har plockat bort en del bilder. Men andra plockar bort fler bilder än vad jag själv gör. Logiskt nog!

För två år sedan hade jag runt 2500 givna kommentarer till andra, nu har jag 931...

Någonstans blir det fel med statistiken.

Allt hade väl varit enklare om siffrorna stannade kvar - även om bilder plockas bort. Åtminstone hade statistiken varit mer rättvis!

Terje

Så här ser det ut för mig:

Du har...

- kommentardifferens: -2705
Du har fått fler kommentarer än du gett andra.
Kommentera gärna mer!

Inte trevligt!!!
Är det ett tack för alla de tusentals kommentarer man lämnat under de senaste 3 åren?

Terje

Terje skrev:

Du har...

Kommentera gärna mer!

Inte trevligt!!!
Är det ett tack för alla de tusentals kommentarer man lämnat under de senaste 3 åren?

Terje

Du får sluta ta så fina kort så ingen kommenterar dig länge :)

Nä skämt och sido. Tanken är nog god men måste kanske finjusteras lite (fråga inte mig ännu dock, men har man gett x antal kommentarer så behöver man kanske inte få kommentardifferensen alls (man har ju onekligen kommenterat mycket))

/ Marcus

Terje skrev:

Du har...

Kommentera gärna mer!

Inte trevligt!!!

Terje
Du flyttade över en hel del bilder till portfolion (som fått massor av kommentarer) men kommentarerna står kvar i statistiken (när man kunde göra så) så det blir missvisande av den anledningen oxå.

Terje skrev:
Allt hade väl varit enklare om siffrorna stannade kvar - även om bilder plockas bort. Åtminstone hade statistiken varit mer rättvis!
Det tycker jag oxå vore det bästa...för det är helt missvisande nu.
Det är dessutom de som kommenterar de "sämsta" bilderna som får sina kommentarer borttagna först oxå...vilket ger en än mer skev bild.

Det finns några grejor i det här som skulle kunna göras för att statistiken ska bli mer rättvisande (som har föreslagits tidigare)
1. Begränsa vad som räknas med bakåt i tiden. Räkna t ex bara in de senaste två månderna (eller någon annan tidsperiod bakåt, men begränsa det)

2. Behåll kommentarshistorik. Kanske inte alla kommentarer i sig, men i alla fall siffror om hur många kommentarer som lagts, så att summan inte minskas när bilder tas bort.

De två åtgärderna skulle antagligen göra att den sortens snedvridningar som t ex Terje och andra som varit aktiva mycket och länge på fotosidan råkat ut för inte inträffar lika lätt.

alcedo skrev:
1. Begränsa vad som räknas med bakåt i tiden. Räkna t ex bara in de senaste två månderna (eller någon annan tidsperiod bakåt, men begränsa det)

Det tycker jag inte man ska göra, därimot kunde man ange antalet för varje 6 månaders period.

Då får man både aktuell statistik och historik.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar