Annons

Kommande Sony-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det står tidigare allt du behöver veta om hur jag har kommit fram till mina åsikter..
Nej, tyvärr inte. Det är för vagt. För att en undersökning ska kunna upprepas av en oberoende part så måste metodiken vara grundligt beskriven. Annars är en jämförelse meningslös.

För man gör det ju bara för sig själv.. I alla fall jag..och thats it liksom...
Det är just detta jag har försökt betona, och just därför är hela grejen meningslös för andra.

Hehe.. Vem har någonsin sagt jag gjort en "undersökning".. .

Och hurvida min åsikt om ett mönster jag anser mig sett är "meningslös" för andra är upp till var och en att avgöra.. Jag har enbart sagt vad jag anser samt tycker...

Vad du eller andra anser är er sak.. Och jag garanterar dig att du får för min del anse vad du vill....Och du behöver inte ens "bevisa" det du anser.. Utan jag tar del av även din åsikt och tycker det är intresant samt lärorikt även om jag inte kanske väljer att dela just det du anser såsom min åsikt...

Du vet, Alla har sina åsikter. Samt kommer fram till sina ofta olikheter i synsätt.. Men för min del behövs inte bevisas något. Utan finner jag något intresant så försöker jag kolla hurvida där ligger något i den andres synsätt / åsikt jag kan se och lära ifrån.. Och detta via att själv försöka kolla upp saken på eget bevåg. Inte via avkräva den andre att den personen SKALL bevisa för jag SKALL ta in saker...Det gör jag om jag blir nyfiken och vill veta mer av egen nyfikenhet att lära eller förstå saker eller andras åsikter..

För mig är inte mina mål att övertyga andra om att "jag har rätt".. Utan jag berättar vad jag anser och tycker.. Sedan är det 100% frivilligt hurvida andra vill "kolla upp" för sin egen nyfikenhets skull vad dom kommer fram till.Eller ens tro på det jag anser mig ha som åsikt...Gäller även dig min vän.. Ett ord passar finfint in..

Frivilligt..

Mvh
Tobbe.

Jag (åtminstone).

Åsikter kan vara värda att beakta i sitt val av kamera, men väl underbyggda åsikter är förstås mer värda än andra.

Stämmer bra det.. Och jag överlämnar till var och en att avgöra vilka åsikter som kan vara värda att betrakta i sina val... Du kanske har någon egen åsikt du vill delge??

Som jag sa till topicägaren.. Gillar han Nikons bildtyp så handlar han en Nikon.. Gillar han Sonys bildtyp så fortsätter han på Sonylinjen.. Mycket enkelt...

Edit.
Undersökning är för övrigt medvetet startade för att medvetet utröna saker.. bara för du skall förstå mer utav vad en undersökning i huvudsak är i denna situation.... Mina åsikter är 100% tillkommna utifrån en slump .. samt med totalt noll mål eller medvetet mål såsom en undersökning.. Däremot om Du nu skulle sätta dig att utröna hurvida du under dom kommande åren kan finna ut hurvida du kan undersöka om även du kan finna ett,, kalla det bildtypsmönster så är det just en undersökning utav min åsikt jag framkommit till..menar om du vill ha mer vetenskapligt tillämpande utifrån ordet undersökning.. Slut edit.

mvh
Tobbe.

Senast ändrad:
Jag tyder detta som att du därmed inget har själv att komma med till topicen. Utan endast har åsikter om mina åsikter.. Vilket du givet får ha.. Men det är extremt ointresant för min del att traggla om och om samma sak om min åsikt....

Jag vet redan att du inte har åsikten att min åsikt passar in för din åsikt...Samt respekterar givet detta utan problem..

Så vi kommer nog inte vidare här..

Så lycka till med din undersökning om du gör en sådan.. Men glöm inte parametern att du förmodligen idag känner igen bildlämnarnas "tillhörighet" på detta forum vilket jag inte gjorde och gjort från start och en relativt lång tid.... idag gör jag ju det rätt ofta,, så tyvärr förstör det nöjet att sitta med sina bedömmanden samt gissningar och sedan se om man träffat rätt...

Men du får göra som jag gjort senaste tiden i så fall... Titta på andra forum där man inte vet vem som är vem Eller använder vad osv...även utomlands där du inte har koll i förväg...

mvh
Tobbe..

Jag tycker att den här tråden håller på att spåra ur. Var det inte kommande Sony-kameror vi skulle spekulera kring?
Det skulle t ex vara intressant att veta om Sonys nyutvecklade CMOS Backlitsensor är såpass färdig att den kan implementeras i de kameror som är på gång att lanseras under 2009. Kanske den sensorn en gång för alla kan tilfredsställa de höga krav på lågbrusiga bilder vid ISO över 1600 som i dag existerar bland somliga.

Det får vi hoppas på. Bengt

Vi kommer kanske få se BL sensorer i mobilkameror under 09 ... tvivlar på att det kommer till dSLR sensorer inom en snar framtid

Nu blir jag nyfiken, menar du på allvar att du kan se på en färdig bild om den är fotograferad med en Sony eller en Nikon? Fixar du det i ett blindtest?

Om man håller sig till en Sony och en Nikon så kan en del det som har exv. både en A350 och en Nikon D300 tydligen se det. Men om man radar upp 5 kameror blir det nog svårare:

Citat från Dyxum:
" Posted: 06 June 2008 at 23:52
DPR's review has done something important for me. It's made me realize that DPR (and similar commercial review sites) can actually retard the photographic process. They pixel peep, then pixel peep some more in a different way, then invent a new way to pixel peep. After that, they compare cameras in similar price ranges to help them decide if a camera should be recommended or not. In assigning a level of recommendation, they frequently contradict their own findings. Rarely is a camera ever reviewed on its own as a photographic tool. I'm not suggesting that cameras shouldn't be compared, but the process of doing so can skew their readers' perspectives so much that they actually believe the Nikon D60 is a better camera than the Sony A350 (I'm both a Nikon and Sony user).

Dyxum helps photographers understand the affordances and limitations of their photographic tools by interacting with other photographers. This is an integral part of the photographic process, and this is what the majority of photographers need, whether novice or pro. DPReview, without any misintentions, places far too much emphasis on the tool and not nearly enough on the process by constantly comparing every last feature and specification they can find. As Lance Armstrong said, it's not about the bike. I've published several photos from my A350 and I couldn't be happier with the images (much credit to Minolta lenses). My Nikon D300 fell flat when shooting the same scenes. In other instances, my D300 has been exactly the tool I needed.

So, I'm happy to say that I've paid my last visit to DPReview. And with that in mind, I'm now going to step outside and do something the commercial review sites have never attempted - take some real photographs.

Happy Shooting,
Jon
Jon Van de Grift
Photojournalist and Educator

Kolla också denna länk där man exv. jämför en beer can med en Hasselblad:

http://www.dboyd.com/Photos_08/HasselbladvsSony/test@150mmvsBeercan/test.htm

Visst finns det ibland tydliga skillnader.
Visst är det signifikativ skillnad mellan de två exemplen i detta fall.

Om man håller sig till en Sony och en Nikon så kan en del det som har exv. både en A350 och en Nikon D300 tydligen se det. Men om man radar upp 5 kameror blir det nog svårare:

Citat från Dyxum:
" Posted: 06 June 2008 at 23:52
DPR's review has done something important for me. It's made me realize that DPR (and similar commercial review sites) can actually retard the photographic process. They pixel peep, then pixel peep some more in a different way, then invent a new way to pixel peep. After that, they compare cameras in similar price ranges to help them decide if a camera should be recommended or not. In assigning a level of recommendation, they frequently contradict their own findings. Rarely is a camera ever reviewed on its own as a photographic tool. I'm not suggesting that cameras shouldn't be compared, but the process of doing so can skew their readers' perspectives so much that they actually believe the Nikon D60 is a better camera than the Sony A350 (I'm both a Nikon and Sony user).

Dyxum helps photographers understand the affordances and limitations of their photographic tools by interacting with other photographers. This is an integral part of the photographic process, and this is what the majority of photographers need, whether novice or pro. DPReview, without any misintentions, places far too much emphasis on the tool and not nearly enough on the process by constantly comparing every last feature and specification they can find. As Lance Armstrong said, it's not about the bike. I've published several photos from my A350 and I couldn't be happier with the images (much credit to Minolta lenses). My Nikon D300 fell flat when shooting the same scenes. In other instances, my D300 has been exactly the tool I needed.

So, I'm happy to say that I've paid my last visit to DPReview. And with that in mind, I'm now going to step outside and do something the commercial review sites have never attempted - take some real photographs.

Happy Shooting,
Jon
Jon Van de Grift
Photojournalist and Educator

Kolla också denna länk där man exv. jämför en beer can med en Hasselblad:

http://www.dboyd.com/Photos_08/HasselbladvsSony/test@150mmvsBeercan/test.htm

Visst finns det ibland tydliga skillnader.
Visst är det signifikativ skillnad mellan de två exemplen i detta fall.
Vad är det du ser Sten, som är avgörande skillnader i bild. D300 är en av få kameror som spottar ur sig mycket fina jpeg. Jag menar nu mellan 350-300 Nikon. Bengt

Vilket nonsens, att det skulle gå, att se skillnad på bilder tagna från olika kamerahus, i samma segment, i detta fall, konsumentsegment, med liknande objektiv?

Vilken fotograf, som har tagit olika bilder, ja, det verkar mera troligt, eventuellt, om det är två fotografer med olika personliga vyer på omgivningen.

Det finns tydligen fler än jag som anser det föreligger skillnader...

Du gjorde ju inte det, tyckte jag du sa i ett annat andetag.

Jag är övertygad om att ingen kan plocka ut fler "rätt" än slumpen normalt ger i en blindtest. Vi kanske kan ses på en fikaträff och kolla? Polaren har en D300 eller vad de heter och jag har en A700. Kan även blanda ut med bilder från min Casio Exilim, tror inte ni plockar ut dem heller om vi printar i 10x15 eller 15x20...

Du gjorde ju inte det, tyckte jag du sa i ett annat andetag.

Jag är övertygad om att ingen kan plocka ut fler "rätt" än slumpen normalt ger i en blindtest. Vi kanske kan ses på en fikaträff och kolla? Polaren har en D300 eller vad de heter och jag har en A700. Kan även blanda ut med bilder från min Casio Exilim, tror inte ni plockar ut dem heller om vi printar i 10x15 eller 15x20...

spelar du dum nu??

Jag tycker att den här tråden håller på att spåra ur. Var det inte kommande Sony-kameror vi skulle spekulera kring?
Det skulle t ex vara intressant att veta om Sonys nyutvecklade CMOS Backlitsensor är såpass färdig att den kan implementeras i de kameror som är på gång att lanseras under 2009. Kanske den sensorn en gång för alla kan tilfredsställa de höga krav på lågbrusiga bilder vid ISO över 1600 som i dag existerar bland somliga.

Tja, en enkel sak vore förstås att kolla in de olika varianter av bildsensorer som Sony tar fram, vilket du ju redan börjat göra, som t.ex. CMOS Backlitsensorn.

Sony var först med att ta fram en stillbildssensor med videofilmmöjlighet. De lät dock Nikon få komma ut med denna först (D90). För att bibehålla framtida goda relationer med Nikon, sa Sony (man kan väl gissa att Nikon hellre skulle köpa bildsensorer från vem som helst förutom ifrån en av sina värsta konkurrenter, men så länge Sony kan fortsätta att vara marknadsledare när det gäller sensorer, så blir Nikon förmodligen kvar).
Skulle självfallet inte vara speciellt förvånande ifall Sony kommer med en DSLR med videofilmningsmöjlighet (en A400 eller något).

Casio PRO-F1 långzoomare som ju med sin höghastighetssensor är kapabel till 60 7Mp-bilder per sekund fick förstås årets TIPA pris för bästa kamerainnovation. Fast innovationen ifråga kom ju helt från Sony, som utvecklade sensorn ifråga och sedan sålde den till Casio.
Det är ju inte alltför långsökt att tänka sig att Sony vid något tillfälle längre fram sätter in denna teknik i en kommande DSLR-kamera (när de kännner för att platta till Canon 1D Mark III, t.ex.).

Dessa höghastighetssensorer ger ju också möjlighet till Antiskak i kamerahuset som skulle kunna klara 5-10 stegs förbättring, kanske t.o.m. ännu mer. Vilket i ett enda slag skulle göra stabilisering i objektiv genom att mekaniskt flytta runt linsbitar à là Canon och Nikon hopplöst föråldrade. Och med Liveview (någon som tror att Sony inte kommer med detta?) skulle stabiliseringen förstås fungera även i sökaren. Och allt detta skulle förstås (som alla Alpha-användare är vana vid) fungera även med alla våra gamla AF-objektiv.

Sådana sensorer skulle också göra det möjligt att eliminera även rörelseoskärpan med hjälp av lämplig programvara.

Höghastighetssensorer skulle också möjliggöra att man man vid exponeringen tar en serie bilder med fokuseringen förskjuten en liten aning mellan varje. Sedan kan man i efterhand välja ut den bild som fått perfekt skärpa. Problemen med felfokuserande objektiv och AF-noggrannhet elimineras - det kommer inte längre att behövas några "Micro focus adjustment"-möjligheter.

En sådan bildserie kan vidare genom ett lämpligt efterbehandlingsprogram användas för att ge en bild med mycket större skärpedjup än som skulle vara möjligt genom nedbländning. Sådana program finns redan.

När det gäller Liveview så har ju Sony sagt: LV-tekniken är ännu inte tillräckligt bra för att användas i semipro och prokameror. Så man behöver ju knappast vara någon Einstein för att räkna ut att sådana kameror kommer.

När det gäller Fullformat, så kan man ju titta på Sonys objektivprogram. De har en högre procentuell andel av högklassiga FF-objektiv än någon annan tillverkare. Torde innebära att Sony anser att det kommer att gå att få fram billigare FF-kameror framöver, och som därför kommer att gå att tillverka i större antal.

jag vill verkligen inte vara otrevlig i vanliga fall.. Men dina inlägg ser ju superkonstiga ut ...Så det blir svårt att inte ge dig halvsura svar tyvärr..

vad fram o tillbaka??

Vad är det du ser Sten, som är avgörande skillnader i bild. D300 är en av få kameror som spottar ur sig mycket fina jpeg. Jag menar nu mellan 350-300 Nikon. Bengt

Jag har inte sett nånting för jag har aldrig gjort den jämförelsen men killen ovan har gjort det. Han köpte en A350 när hans D300 var på rep. och på den vägen är det. Han gillar minolta-glasens färgåtergivning bättre än Nikons och tycker dessutom bilderna innehåller mer detalj med Sony/Minolta-grejor (eftersom ju A350 faktiskt har ett par miljoner pixlar mer). Han skrev bl.a. tidigare ett test av A350 som han jämförde med D300 på Dyxum.

I den undersökning jag refererat till i en svensk datatidnings jämförande test så var det inte heller konstigt att Nikon var bäst för man jämförde en D300 med det värsta Nikon har att erbjuda för typ 17.000:- spänn med A700 och Sonys sämsta 18-70 kit för 400 spänn. Men visst var Nikon bäst som JPEG-maskin med den kombon i det testet. Inget snack om den saken. Men med Minolta-glas är det dock en mer öppen fråga, beroende på preferenser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar