Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kommande Sony-kameror?
- Trådstartare zkirtap
- Start datum
ondjultomte
Aktiv medlem
Men ofta är det ju en Sony-sensor i Nikon.
Och tänk om det är Sigma-optik.
Var blir dâ Nikon-bilden "död"? I programvaran?
Vem skriver programvaran i Sony, Nikon, Canon, osv?
Vilken RAW-konverterare har använts?
Âter igen, var dör Nikon-bilden?
du glömmer att kring elektroniken spelar en mycket stor roll!
mayro
Aktiv medlem
Jag betvivlar inte att olika kameror ger olika bilder, dock tror jag att bildbehandlingsinställningar (vitbalans, mättnad, skärpa etc) i kamera/raw-hanterare står för den största skillnaden.
Jag har tänkt så också.. Men det faller på att om så vore fallet skulle inte märken påvisas utan användaren.. Vilket inte är fallet sett på lång tid.. Utan det är själva kameramärket som har blivit det jag tycker mig anse ha ett mönster... Hade bildprogrammen/användaren varit avgörande samt hur man gör där hade jag aldrig ens kommit på tanken att jag sett skillnader på långtidstittande mellan märkena.. För jag började ju bara titta på bilder utan ens veta eller tänka på vad jag tittade efter mer än vilka bilder jag gillade mest... och då tittade man ju på varenda märke utan ens tänka på mer än bilden...
hehe.. Roligt ämne detta. Hoppas inte topicägaren tar illa upp för detta togs upp och fortsatte talas om...
hybrid3
Aktiv medlem
Jag har tänkt så också.. Men det faller på att om så vore fallet skulle inte märken påvisas utan användaren.. Vilket inte är fallet sett på lång tid.. Utan det är själva kameramärket som har blivit det jag tycker mig anse ha ett mönster... Hade bildprogrammen/användaren varit avgörande samt hur man gör där hade jag aldrig ens kommit på tanken att jag sett skillnader på långtidstittande mellan märkena.. För jag började ju bara titta på bilder utan ens veta eller tänka på vad jag tittade efter mer än vilka bilder jag gillade mest... och då tittade man ju på varenda märke utan ens tänka på mer än bilden...
hehe.. Roligt ämne detta. Hoppas inte topicägaren tar illa upp för detta togs upp och fortsatte talas om...
Sant. I slutändan är det ju ändå du som användare som ska vara nöjd med bilderna.
Vad gäller vitbalans tycker jag att det ibland kan vara lurigt. Jag har skaffat ett billigt gråkort på Scandinavian Photo som är bra att ha vid kritiska foton på djur för försäljning och liknande när färger måste bli rätt.
Vad gäller kameramärken så bryr jag mig inte så mycket om det så länge kamerahuset tar mina prima Minolta AF-objektiv och jag får bildstabilisering på samtliga .
FlyerOne
Aktiv medlem
Säkrast att först kolla vad du menar med dina termer, så att jag inte missförstår dig. De ursprungliga definitionerna (i fotosammanhang!) är ju:Vet inte vilket av de första två inläggen som är mest troll.
Kan vi inte få 2009 som märkestalibanfritt år? Oavsett märke.
1) Troll = En användare (typ "taliban") av kameramärke X som går in i forumavdelningar för märke Y och härjar. Där utger han (eller hon) sig falskeligen för att vara användare av märke Y och säger sig sedan vara väldigt missnöjd med sina grejor - de är dåliga, "sjukt brusiga", går sönder etc. etc. Ibland (men inte alltid) övergår "trollet" sedan direkt till att prisa märke X (sitt eget), i alla grader från enbart i föregående och till ren annonsering. Inte ovanligt att man också nämner att märke Y, A och B är bättre än det märke man är ute efter att misskreditera, för att ge sken av att vara "opartisk".
Obs! En användare av kameramärke X som (utan att dölja detta) gör inlägg i något forum för märke Y är förstås INTE ett "troll".
Kanske har beteckningen troll tagits från den ursprungliga betydelsen i sagornas och myternas värld, där trollen ibland kunde röva bort en människobaby och ersätta denna med en trollunge. Som växte upp och blev en s.k. "bortbyting". Denna kunde sedan gynna sina trollstamfränder på olika sätt.
2) Taliban = En fanatisk användare av märke X, som inte tål någon kritik mot sitt eget märke, vanligen inte ens när det gäller de minsta eller de mest uppenbara bristerna. Höjer märke X, sitt eget, till skyarna. När det gäller märke Y däremot (ibland alla andra märken), så räknar man upp en lång litania av småsaker som förstoras upp omåttligt. Man missförstår massor, och är helt blind för märke Y:s (etc.) stora förtjänster. Påfallande ofta är tonen mycket hätsk.
Ordet "taliban" betyder egentligen student. Ursprungligen använt för att beteckna studerande vid skolor på ungefär gymnasienivå - specifikt vid religiösa skolor i Afghanistan och Pakistan, vad jag förstår.
Du skrev alltså: "Vet inte vilket av de första två inläggen som är mest troll."
Jag är av den bestämda uppfattningen att inget av dessa är skrivna av "troll" eller "talibaner"!
När det gäller trådskaparen så menar du alltså (förutsatt att du använder gängse definitioner av de termer du använder) att denne inte är en Minolta-användare, utan skulle vara en Nikon-användare som skapade denna tråd för att propagera för Nikon.
Sådant förekommer förvisso, men ser du någonting som tyder på detta här? Jag vet ingenting om trådskaparen, men jag föreställer mig ingenting annat än att det är en helt vanlig förfrågan om hjälp från en kanske inte så erfaren Minolta-användare, som har läst lite tidskrifter eller fotosajter på nätet. Gör man det så är det ju svårt att undvika att bli offer för den utbredda och mycket kraftiga slagsida i Canons och Nikons favör som förekommer här.
När det gäller Torbjörn (mayro), så är han väl så långt ifrån en taliban man kan komma! Det skulle du lätt ha kunnat förvissa dig om ifall du hade läst lite av hans tidigare inlägg. Då hade du sett att han (till skillnad från VÄLDIGT MÅNGA av de "stora skrivarna" här på Fotosidan) har skaffat sig sin uppfattning genom att I PRAKTIKEN prova de olika kameror han är intresserad av, och att TITTA PÅ och STUDERA de bilder dessa presterar. Vilket pixelräknarna uppenbarligen ALDRIG gör (för då skulle de inte vara så överens i sina stolliga råd om den "bästa" kameran för alla, i alla situationer)!
Torbjörn (mayro) tillhör den lilla grupp här på Fotosidan som jag anser ger råd som är av stort värde. Han är värld att respekteras. Han vet vad han talar om. Det är äkta. Till skillnad från de väldigt många här som har LÄST sig till det mesta de skriver så mycket och så tvärsäkert om!
Skriver detta, eftersom jag är trött på att Torbjörn m.fl. får så många påhopp här på Fotosidan, medan "storskrivarna" och pixelräknarna för det mesta behandlas mycket mera vördnadsfullt än de förtjänar.
Således: Någon som kommer fram till sina åsikter genom att i praktiken noggrant kolla och jämföra det han är intresserad av (vilket Torbjörn gjort) ska absolut INTE anklagas för att vara taliban!
Säjer Gunnar. Som alltså har samma namn som du, men däremot inte samma åsikter i denna fråga...
PS En sak som ev. kan förvirra för dem som ännu inte har lärt känna Torbjörn är att han skämtar och ironiserar ibland, vilket ju är något som ofta inte går fram så bra vid nätkonversationer...
Samt att skriften kan vara lite svår att följa. Men det är väl värt att göra detta...
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Kameraval är förstås alltid väldigt subjektivt, men det är nog bra om man försöker göra en så rationell analys som möjligt av sina behov.Anser topicägaren att Nikon tar dom typer av bilder han gillar bör han ju byta märke.
Jag är mycket tveksam till att din åsikt om att Nikonbilder har en viss stil är en faktor som en kameraväljare bör ta hänsyn till. Om din åsikt hade varit baserad på något mätbart så hade det varit en annan sak.
Jag tror inte att du hittar på, utan att du har bildat dig en uppfattning baserad på lång erfarenhet, men ämnets natur är sådant att inget annat än mätbara fakta duger.
PMD
Aktiv medlem
Nej, beteckning troll i internetdiskussionssammanhang kommer från det engelska ordet för dragrodd eller dörjning, som innebär att man släpar fiskelinor efter en båt. På engelska kallas det för "trolling" (man skulle kunna misstänka att ordet har samma ursprung som det svenska "trål" men det är jag mycket osäker på).Kanske har beteckningen troll tagits från den ursprungliga betydelsen i sagornas och myternas värld, där trollen ibland kunde röva bort en människobaby och ersätta denna med en trollunge. Som växte upp och blev en s.k. "bortbyting". Denna kunde sedan gynna sina trollstamfränder på olika sätt.
Den som kastar ur sig provokationer i syfte att starta en upphettad diskussion (ett s.k. "flame war") sysslar alltså med "trolling" i lite överförd betydelse. Sen har ordbruket utvecklats till att kalla den som "trollar" för ett troll. Det har alltså inget med sagoväsen att göra från början.
mayro
Aktiv medlem
Kameraval är förstås alltid väldigt subjektivt, men det är nog bra om man försöker göra en så rationell analys som möjligt av sina behov.
Jag är mycket tveksam till att din åsikt om att Nikonbilder har en viss stil är en faktor som en kameraväljare bör ta hänsyn till. Om din åsikt hade varit baserad på något mätbart så hade det varit en annan sak.
Jag tror inte att du hittar på, utan att du har bildat dig en uppfattning baserad på lång erfarenhet, men ämnets natur är sådant att inget annat än mätbara fakta duger.
hehe. En kamera--LTSáre.. Mät.. annars är det inte rätt o riktigt..
hehehehehehehehehehe
Tack för dagens första goa skratt..
jorgene
Aktiv medlem
Du vill att vi ska respektera ditt "allmänna tyckande"?hehe. En kamera--LTSáre.. Mät.. annars är det inte rätt o riktigt..
hehehehehehehehehehe
Själv svarar du drygt och nedvärderande på andra åsikter?
PMD
Aktiv medlem
Vad står LTS för (i detta sammanhang)?hehe. En kamera--LTSáre.. Mät.. annars är det inte rätt o riktigt..
Annars har du rätt. Den vetenskapliga metoden är den absolut bästa för att ta reda på hur omvärlden är beskaffad.
Glad att stå till tjänst. Ett gott skratt förlänger livet.hehehehehehehehehehe
mayro
Aktiv medlem
Ljudtekniska sällskapet...LTS..
Många där i den föreningen anser att allt som inte går att mäta finns inte i ljudet..(hifi)
Och jag anser dom med dessa åsikter ha 100% fel..
Sägas bör också att LTS är mer sagt som en generell benämning av mig samt många andra utanför LTS.... LTS som sådant är inte en organisation med entydiga åsikter... Så även om jag använder ordet LTSáre så menar jag absolut inte att det skulle vara en negativ sak att vara en sådan medlem på något sätt...Har själv varit medlem där.. och kan nog igen bli det nån gång om andan faller på.. har även hifivänner i LTS på "uppsatta" poster.. Som inte delar samma åsikter som mig.. men vi är polare ändå..
Många där i den föreningen anser att allt som inte går att mäta finns inte i ljudet..(hifi)
Sägas bör också att LTS är mer sagt som en generell benämning av mig samt många andra utanför LTS.... LTS som sådant är inte en organisation med entydiga åsikter... Så även om jag använder ordet LTSáre så menar jag absolut inte att det skulle vara en negativ sak att vara en sådan medlem på något sätt...Har själv varit medlem där.. och kan nog igen bli det nån gång om andan faller på.. har även hifivänner i LTS på "uppsatta" poster.. Som inte delar samma åsikter som mig.. men vi är polare ändå..
mayro
Aktiv medlem
Du vill att vi ska respektera ditt "allmänna tyckande"?
Själv svarar du drygt och nedvärderande på andra åsikter?
Då ber jag om ursäkt... Jag menade inte det med elakhet alls fast jag ser vad du menar ..
Så ber tusen ggr om ursäkt om du samt ev andra utläste mig så olyckligt.. jag skrattade faktiskt med värme samt gott leende...
LTS are är för mig inte elakt sagt som regel.. jag har mycket goda vänner som är högt uppsatta samt i ledande possitioner inom LTS...
Deras testansvariga är tex en god vän som hade en vecka av sin semester här hos oss ihop med sin Dotter.. Vi satt med hans fina Canon Eos 5D och testade kameror hejdlöst medans musik spelades..Samt tack vare honom lärde jag mig den veckan saker som tagit mig år att lära.. hade en bunt småkameror också för utvärdering.. Fuji Casio osv...
Så jag menar verkligen min ursäkt om det lästes som drygt nedvärderande... Hualigen.. jag ser ju hur det kan se ut då man inte känner mig....
mayro
Aktiv medlem
Det är lugnt...
Tyvärr blir det så ibland, när man kommunicerar i ren text...
Andemening och ton går liksom inte fram till mottagaren.
Ja.. Tyvärr så blir saker fel i text då och då.... Och stort tack för du gjorde mig uppmärksam på att mina ord kan samt kunde läsas så olyckligt.... För det gav mig möjligheten att rätta till det så alla förstår jag absolut inte menade så dumt som det kan samt kunde tydas...
Mvh
Tobbe...
PMD
Aktiv medlem
Vad innebär 100% fel? Menar du att om de anser att en del som inte går att mäta finns i ljudet, men inte allt, så har de t.ex. 30% fel?
Vad människor upplever är väldigt svårt att mäta, men det är ju bara nonsens att påstå att det finns omätbara egenskaper hos ljud.
pic-tor
Aktiv medlem
Jag tycker att den här tråden håller på att spåra ur. Var det inte kommande Sony-kameror vi skulle spekulera kring?
Det skulle t ex vara intressant att veta om Sonys nyutvecklade CMOS Backlitsensor är såpass färdig att den kan implementeras i de kameror som är på gång att lanseras under 2009. Kanske den sensorn en gång för alla kan tilfredsställa de höga krav på lågbrusiga bilder vid ISO över 1600 som i dag existerar bland somliga.
Det skulle t ex vara intressant att veta om Sonys nyutvecklade CMOS Backlitsensor är såpass färdig att den kan implementeras i de kameror som är på gång att lanseras under 2009. Kanske den sensorn en gång för alla kan tilfredsställa de höga krav på lågbrusiga bilder vid ISO över 1600 som i dag existerar bland somliga.
mayro
Aktiv medlem
Vad innebär 100% fel? Menar du att om de anser att en del som inte går att mäta finns i ljudet, men inte allt, så har de t.ex. 30% fel?
Vad människor upplever är väldigt svårt att mäta, men det är ju bara nonsens att påstå att det finns omätbara egenskaper hos ljud.
ja nu var det väl inte ljud som var ämnet här.. Inte ens bildtyp var ju enligt topicinnehavaren att hålla sig till ämnet.. Så den diskutionen om ljud får vi ta på hififorum avsett för den diskutionen kanske...
Men kort sagt.. Allt vi kan mäta går att mäta. Där har du rätt enligt mitt sätt att se saken.. Det vi inte kan mäta har bara inte lösningar hur man mäter uppfunnits för ännu..
Men.. Nu va det så angående mina tankar om bildtyper att dom varken påstås vara faktabaserade någonsin.. Utan dom är enligt mig just enbart mina åsikter efter ha på så sätt jag beskrivit tittat osv.... Och enligt mig så finns där mönster i bildtyp som jag anser mig ha sett så ofta så det kan uteslutas slump anser jag...
Men det står dig fritt att utföra denna roliga intresanta lärorika bildtittning under några år du med för utröna hurvida även du kan kanske sedan om några år anse du också finner ett mönster eller ej...
men tills du gjort det så respekterar jag dina samt andras tvivel/åsikter självklart.. Men förbehåller mig rätten att säga vad jag framkommit till samt vilken bildtyp jag gillar mest..
Mvh
Tobbe..
PMD
Aktiv medlem
För att det ska vara intressant så måste jag använda samma metodik som du. Har du varit metodisk? I så fall hur?Men det står dig fritt att utföra denna roliga intresanta lärorika bildtittning under några år du med för utröna hurvida även du kan kanske sedan om några år anse du också finner ett mönster eller ej...
mayro
Aktiv medlem
Det står tidigare allt du behöver veta om hur jag har kommit fram till mina åsikter..
Så enkelt så..
Lycka till.. Hoppas du får lika kul som jag haft och har. Tyvärr kommer du till skillnad från mig ha inlästa saker i huvudet.. Jag var helt utan minsta tanke om ens titta på mer än vilka bilder jag gillade..
Sedan kanske du har en nackdel till.. Jag kände ingen samt därför visste jag inte tillhörigheter till märke.. Sådant vet ju kanske du . Vilket gör att det är svårare kanske för dig att förbli opåverkad såsom jag var..
Så är det lite för mig idag att man "känner igen" nick osv så.. Ja då blir ju det fel liksom då man vet redan då man ser bilder..
Ja du verkar ju "insatt" i vetenskaplighet och söker metodik... Så du hajar nog problematiken att förhålla sig korrekt inför sig själv..
För man gör det ju bara för sig själv.. I alla fall jag..och thats it liksom...
Mvh
Tobbe
Så enkelt så..
Lycka till.. Hoppas du får lika kul som jag haft och har. Tyvärr kommer du till skillnad från mig ha inlästa saker i huvudet.. Jag var helt utan minsta tanke om ens titta på mer än vilka bilder jag gillade..
Sedan kanske du har en nackdel till.. Jag kände ingen samt därför visste jag inte tillhörigheter till märke.. Sådant vet ju kanske du . Vilket gör att det är svårare kanske för dig att förbli opåverkad såsom jag var..
Så är det lite för mig idag att man "känner igen" nick osv så.. Ja då blir ju det fel liksom då man vet redan då man ser bilder..
Ja du verkar ju "insatt" i vetenskaplighet och söker metodik... Så du hajar nog problematiken att förhålla sig korrekt inför sig själv..
För man gör det ju bara för sig själv.. I alla fall jag..och thats it liksom...
Mvh
Tobbe