Annons

Klättring

Produkter
(logga in för att koppla)

pihop

Avslutat medlemskap
Ja, hur fotar man klättring bäst? Har hållit på med klättring länge nu men aldrig egentligen fotat det. Att sitta ovanför den som klättrar är ju alltid en hit men kan bli enformigt. Snett underifrån? Rakt bakifrån?

Nån som har erfarenhet?
 
Har ingen egen erfarenhet, men jag kollar på klätterbilder så fort jag kommer åt, och vad jag har förstått så är det svårt att få till riktigt snygga klätterbilder.

En sak verkar nästan alla snygga bilder ha gemensamt dock; det krävs rejält med vidvinkel. Då kan du komma nära klättraren, samtidigt som du kan få med omgivningen, vilket ger en bättre känsla av att vara nära naturen.
 
Denna kan man göra bättre

Kolla in min bild och läs kommentarerna så får du några tips.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/231571.htm

Personligen tycker jag att man skall undvika bilder tagna rakt bakifrån/nerifrån. Oftast syns bara en stor bak och det smickrar varken fotografen eller ägaren till baken. Naturligtvis finns det undantag, men jag kommer inte ihåg var jag sett dem.

Testa Mattias tips om att titta på mycket bilder för att se vad du gillar och vad du får för egna idéer.

Over and out!
 
Jag var rätt hyfsat aktiv klättrare för tio-femton år sedan (klättrade nästan varje dag på någon bohusled) och tycker nu som då att bilder tagna på långt håll med tele -där klättraren är en liten del av bilden- är bättre än närbilder med vidvinkel.
 
Det beror ju alldeles på vad det är för typ av klättring men om du menar repklättring så tycker jag det blir bäst att fotografera hängande i ett rep snett uppifrån, helst en bit ut ifrån väggen vilket kan vara lite svårt men man kan ju ofta utnyttja berget och hitta någon utstickande del. Alternativt *långt* bakifrån så man får en känsla för leden/berget, bilder underifrån blir aldrig bra.

Boulderbilder är en annan sak.

titta på http://www.crimp.se där finns mycket klätterbilder.

/Martin
 
Tack för tipsen.

Kollade på crimp.se men jag tyckte att dom bilderna var ganska medelmåtta.

Den typen av klättring jag kommer fota är väl mest inomhus bouldering samt rep i lite mindre utsträckning.
 
David: Kul att du tycker att www.crimp.se har medelmåttiga bilder, det är helt rätt inställning. Det är bara att fota på och testa dig fram. Ett tips kan ju vara att se vad som saknas hos crimp.se-bilderna, så att du inte gör samma misstag.

Det ska bli spännande att se dina bilder.

/Fredrik
crimp.se-fotograf
 

Bilagor

  • fettot_400_b.jpg
    fettot_400_b.jpg
    51.5 KB · Visningar: 786
Ahh, en klassiker!

Den berömda hjälmen!

Det är en väldigt fin bild av ett riktigt bra block!

Vilken brännvidd?
 
Fredrik Jutfelt skrev:
David: Kul att du tycker att www.crimp.se har medelmåttiga bilder, det är helt rätt inställning. Det är bara att fota på och testa dig fram. Ett tips kan ju vara att se vad som saknas hos crimp.se-bilderna, så att du inte gör samma misstag.

Det ska bli spännande att se dina bilder.

/Fredrik
crimp.se-fotograf

Ursäkta min förhastade slutsats, kollade bara lite snabbt igenom några album när jag stod i kassan på Karbin. Jag gillar verkligen hönö albumen. Dock tycker jag fortfarande att många skogsbilder känns väldigt alldagliga (ursäkta mig för att jag säger vad jag tycker).

Jag måste bara fråga vad du använder för kamera samt vilket / vilka objektiv du kör med vid olika tillfällen.
 
Den mest intressanta tråden på länge, jag har precis bestämt mig för att seriöst kombinera mina största intressen: klättring och foto!
Funderar på att skaffa en ascender (jag har bara klättrat i Australien, ingen aning om vad prylarna heter på svenska, ursäkta) kombinerat med en Cinch för att kunna gå upp och ner för ett rep enkelt. Någon som har andra tips på bra grejer för det?

[Nattklättring @ Kangaroo Point, Brisbane]
 

Bilagor

  • _mg_8945.jpg
    _mg_8945.jpg
    39.3 KB · Visningar: 708
Variation!

Hängandes snett ovanför klättraren får man ofta bra vidvinkelbilder som gör att höjdkänslan förstärks.

Sedan är det som med all fotografering att det blir ointressant om alla bilder tas på samma sätt så variera dig. Stjärtbilder tagna rakt underifrån kan man väl dock bespara andra för.

Har själv fotat mycket klättring och lagt upp en del på min portfolio. Kolla gärna in där och kom med kommentarer.
 
magnusand, du vet inte hur rätt du har... När jag sätter igång som gollumwalk är det inte bara mina bilder som ser ut så... -de kallar mig geckoboy :)
funkar riktigt bra på slab har jag märkt.
 
Jag klättrar inte själv men brukar följa med kompisar ut ibland för att få lite frisk luft och ta bilder. Personligen tycker jag det är lite tjatigt med alla vidvinkelbilder uppifrån, har sett alldeles för många sådana. Sen är jag också för dålig på att ta mig upp på blocken för att kunna ta de där bilderna :).

På den här adressen har jag några boulder-bilder från Kjugekull:
http://www.trekearth.com/themes.php?thid=1461
Alla förutom en är tagna med 50mm f/1.8 och sensia 100.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.