Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kattjävel OK?

Produkter
(logga in för att koppla)

Månza

Aktiv medlem
OK att kalla sin bild kattjävel eller skithund? Vad gäller skithund så tyckte jag att fotografen skulle ändra titel men då sa hon att hunden hette så? Kattjävel tycker tydligen fotosidan är OK? Däremot protesterade jag mot gåsjävel en gång till Fs och då fick killen en tillsägelse.
Är det verkligen nödvändigt att skriva så? IBLAND kanske det finns humor i bilden som kan rättfärdiga jävel mm men knappast en vanlig bild på en hund eller katt. Eller varför inte en bild på en ungjävel... tja, inte mina barn och djur i alla fall!

//Mona

Tack Johan :) Synd att inte Fs reagerade på min protest, jag tror inte fotografen menar nåt illa men jag tycker bara det är fel att kalla sin bild Kattjävel...

//Mona

Och varför skulle man protestera?

Omaraliskt? Finns väl värre saker som är betydligt mer provokerande än kattjävel inom foto världen!?

Jag respekterar tycke men vad är motiveringen?

Om jag tar en bild på dej Gunnar och kallar bilden för Gubbjävel om jag inte gillar dej, så är det helt ok då? Jag skulle iofs aldrig göra det... tycker nog man har mer problem om man tycker det är ok ;)
Men kanske är det typiskt manligt - kvinnligt också...

//Mona

I denna debatt måste ni skilja på djur och människor. Både Fotosidan och till viss del landets lagar har regler för vad man får säga om en annan person, men det finns inget begrepp typ "förtal av djur" eller "djurangrepp" (jfr "personangrepp"). Så det finns inget regelbrott i att kalla sin katt för "jävel". Djuret lär inte bry sig...

Det hade inte varit OK att skriva så i en kommentar till någons kattbild, då det kan upplevas som lite kränkande och omotiverat ohyfsat mot dess ägare. Men vill man nu kalla sitt eget djur för detta så är det ens eget val.

I reglerna skriver vi att man skall använda ett vårdat språk, men här tyckte vi inte man gick över gränsen med detta lilla invektiv riktat mot djuret.

Månza skrev:
Om jag tar en bild på dej Gunnar och kallar bilden för Gubbjävel om jag inte gillar dej, så är det helt ok då? Jag skulle iofs aldrig göra det... tycker nog man har mer problem om man tycker det är ok ;)
Men kanske är det typiskt manligt - kvinnligt också...

//Mona

Njaa jag håller inte med Mona

Kalla på en hund tex "komsi stora kräk" med glad röst och den kommer springandes. Kalla på Gunnar så och du kan nog vänta en helt annan reaktion!

Jag vill inte säga att ett djur saknar känslor och inte har ett värde det har den. Men de värdsliga problem vi har är en annan sak!

clindh skrev:
I denna debatt måste ni skilja på djur och människor. Både Fotosidan och till viss del landets lagar har regler för vad man får säga om en annan person, men det finns inget begrepp typ "förtal av djur" eller "djurangrepp" (jfr "personangrepp").

Det är visserligen sant. Men vi får inte glömma att det är vi människor som har bestämt att vi är människor och alla andra varelser är djur. Egentligen finns det ju ingen sådan skillnad. Reglerna är också påhittade av människor utan att djuren har fått tycka något.

Vi kan ju inte kommunicera med djuren och därför kan vi heller inte kränka dem socialt.

För övrigt är väl jävel slang för djävul.

Nej, jag är inte så jättebra på att argumentera, klart att det är skillnad på djur och människor :) Fast vem vet, kanske blir Gunnar glad också bara man säger det med glad och gullig röst ;) Men nu handlade det ju inte om att säga det till katten i fråga utan att skriva det om den. Jag kan ju säga vad som helst med gullig röst till min katt, men jag ju inte skriva vad som helst då det kan missuppfattas. Jag tycker nog det handlar om respekt. Sen är det nog inte så smart att kalla bilden så heller om man vill ha kritik.

//Mona

Månza skrev:
Jag tycker nog det handlar om respekt.

//Mona

Fast i ett större perspektiv har väl inte vi människor speciellt stor respekt för djur undantaget dem i vår närhet. Min katt är gulligast och grannens hund är en "byracka" och jag äter kött och struntar i hur industrin behandlar djuren. Så denna tråd får ganska lite värde i ett globalt perspektiv. Det kanske mer handlar om att man själv vill känna sig godhjärtad.

Notera: Jag är ingen militant vegan eller dylikt men jag har inga problem att tänka utanför vår lilla mänskliga bubbla.

Historien om Katten Mickelin

"Våren 1982 tog jag hand om två kolsvarta Kattungar. Den ena döpte jag naturligtvis till Snövit och den andra till Reservprovianten. Snövit lämnades så småningom bort till en annan familj, varefter jag och Reservprovianten blev ensamma kvar att ligga i soffan och lösa världsproblemen."

http://susning.nu/KMs_Goda_Bok/Presagis

Joel Höglund skrev:
Fast i ett större perspektiv har väl inte vi människor speciellt stor respekt för djur undantaget dem i vår närhet. Min katt är gulligast och grannens hund är en "byracka" och jag äter kött och struntar i hur industrin behandlar djuren. Så denna tråd får ganska lite värde i ett globalt perspektiv. Det kanske mer handlar om att man själv vill känna sig godhjärtad.

Notera: Jag är ingen militant vegan eller dylikt men jag har inga problem att tänka utanför vår lilla mänskliga bubbla.

*applåder*

clindh skrev:
I denna debatt måste ni skilja på djur och människor. Både Fotosidan och till viss del landets lagar har regler för vad man får säga om en annan person, men det finns inget begrepp typ "förtal av djur" eller "djurangrepp" (jfr "personangrepp"). Så det finns inget regelbrott i att kalla sin katt för "jävel". Djuret lär inte bry sig...
.
.
.
.

Intresant debatt det här...
För många människor är husdjuret det enda "barnet" de har, ofta lika uppskattat och älskat, och om det skadas eller dör kan det innebära en sorg LIKA stor som om det hade gällt ett människobarn. Säkert svårt att förstå för många men jag har sett det på nära håll.
Så ja, kattjävel kan uppfattas som mkt kränkande för en del.
Ska jag vara lite filosofisk så vet jag ärligt talat inte om människor förtjänar större respekt än djuren...
De mördar och våldtar inte. De förstör inte naturen, de mobbar inte och de "går inte över lik" för att för att öka sin förmögenhet. Mm mm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar