Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kattjävel OK?

Produkter
(logga in för att koppla)
RGB skrev:
Det var modigt av dej Mona att posta ditt inlägg.

Egentligen är det en skitsak, men jag måste nog säga att jag håller med dej.

Sannolikt ville fotografen kanske vara lite skämtsam, eller kanske bara vara frän och cool?

Funkar tyvärr inte hos mej.

Modigt eller dumt... ;)
Visst är det en skitsak egentligen... men man kan ha åsikter om skitsaker också, det behöver inte va världsproblemen ;)
Säkert är det precis så som du skriver om fotografen till bilden "kattjävel" :) jag är inte alls negativ mot honom utan som jag sagt, den allmänna uppfattningen.

När man tittar på din profil Mona, så förstår man ju att titeln skar i hjärtat på dig.
Men jag kan ändå inte förstå hur det kan vara en så stor orätt mott kattstackarn att kalla den för kattjävel.
Någonstans djupt inne måste du ju kunna se det oförargliga i det? eller?

Min mest älskade livskamrat någonsin var en hund som oftast gick under benämningen hundfan, just för att hon var en jävlig hund, svår och besvärlig på alla sätt,men ingen som träffade på oss behövde tvivla på den ömsesidiga tillgivenheten och förtroendet.
Men lika väl var hon "hundfan" o jag tror hon var rätt nöjd med det.

Så, bli inte så upprörd över allt smått i världen, oroa dig för viktiga saker så kommer allt att kännas bättre.

Men det är ju så här att kärt "barn" har många namn. :eek:)
Och med barn menar jag.... just de. ;o))

Ni ska bara veta hur många namn jag har till alla mina nära och kära. :eek:))

Men hellre att man kallar katten vid taskiga namn, än att man lär den att röka pipa - kanske till och med sätter på den en mask som håller fast pipan i kattens mun.
Sånt är taskigt!

FILM) (ulltand skrev:
Men hellre att man kallar katten vid taskiga namn, än att man lär den att röka pipa - kanske till och med sätter på den en mask som håller fast pipan i kattens mun.
Sånt är taskigt!

*asg*
Förlåt mej detta va kul! :eek:)))

Men jag håller med dej... det är taskigt!

Eeros skrev:
Det har troende också grundlagens skydd för, att låta tron styra, utan att bli kallade för "pantade". Det är oftast liksom tanken med det hela, att man ska följa det konceptet som tron erbjuder. Men som sagt, det här är lite väl långt från ämnet. :)
Du menar att jag ägnar mig åt hets mot folkgrupp, eller på vilket sätt ska de inte behöva bli kallade pantade enligt lagen?
Någon frågade indirekt om min syn på troende, och jag svarade ärligt. Vanligtvis håller jag inne med sånt, men om nån frågar så svarar jag. Det kallas väl yttrandefrihet tror jag.

Tillbaka till ämnet. Ju mer som skrivs, desto löjligare tycker jag att tråden är. Bilden har en komisk titel som passar hur bra som helst, och det måste vara nåt väldigt speciellt hos den människa som kan uppröras av denna. Brist på humor kanske?

Makten skrev:
Du menar att jag ägnar mig åt hets mot folkgrupp, eller på vilket sätt ska de inte behöva bli kallade pantade enligt lagen? Någon frågade indirekt om min syn på troende, och jag svarade ärligt. Vanligtvis håller jag inne med sånt, men om nån frågar så svarar jag. Det kallas väl yttrandefrihet tror jag.

Ingen ska behöva bli kallad för "pantad", om du frågar mig. Hela uttrycket är mycket nedvärderande. Och nej, det kallas inte för yttrandefrihet. Yttrandefriheten ger dig inte rätten att komma med nedvärderande utlåtanden om grupper som du inte identifierar dig med, det är liksom inte det det går ut på.

Eeros skrev:
Ingen ska behöva bli kallad för "pantad", om du frågar mig. Hela uttrycket är mycket nedvärderande. Och yttrandefriheten ger dig inte rätten att nedvärdera grupper som du inte identifierar dig med, det är liksom inte det yttrandefriheten går ut på.
Det kan knappast vara olagligt att säga sin mening om nån frågar. "Pantad" är heller inte ett så starkt uttryck att det kan anses kränkande. Dessutom är religiösa inte en folkgrupp, och det enda som binder dem samman är att de tror (inte ens VAD de tror på). Alltså är det ingen skillnad på att säga "religiösa är pantade" och "rasister är pantade". Skulle nån reagera på det senare? Nej. Det är nämligen vedertaget att tycka så, och då har man som grupp tydligen en helt annan rättslig och moralisk status?
Så, låt oss slippa detta trams. Att kalla en diffus grupp människor för "pantade" är ett väldigt milt tillmäle, och jag ser ingen anledning att låta bli när jag tycker så.

Makten skrev:
Det kan knappast vara olagligt att säga sin mening om nån frågar. "Pantad" är heller inte ett så starkt uttryck att det kan anses kränkande. Dessutom är religiösa inte en folkgrupp, och det enda som binder dem samman är att de tror (inte ens VAD de tror på). Alltså är det ingen skillnad på att säga "religiösa är pantade" och "rasister är pantade". Skulle nån reagera på det senare? Nej. Det är nämligen vedertaget att tycka så, och då har man som grupp tydligen en helt annan rättslig och moralisk status?
Så, låt oss slippa detta trams. Att kalla en diffus grupp människor för "pantade" är ett väldigt milt tillmäle, och jag ser ingen anledning att låta bli när jag tycker så.

Troende har sin religionsfrihet oberoende vilken folkgrupp de tillhör. Men alldeles rätt, låt oss skippa detta "trams", som du kallar det. Diskussionen leder ju ingen vart. Jag hade bara hoppats få dig att inse det trista med att komma med förutfattade meningar och nedvärderande kommentarer om människor som du inte känner och som knappast har gjort dig något ont.

Edit: Visserligen ger lagen möjligheterna till att man kan vara ett riktigt arsle, men det betyder inte att det är eftersträvansvärt. Eller att det var med det syftet lagarna skrevs.

Senast ändrad:
Eeros skrev:
Troende har sin religionsfrihet oberoende vilken folkgrupp de tillhör. Men alldeles rätt, låt oss skippa detta "trams", som du kallar det. Diskussionen leder ju ingen vart. Jag hade bara hoppats få dig att inse det trista med att komma med förutfattade meningar och nedvärderande kommentarer om människor som du inte känner och som knappast har gjort dig något ont.
Religionsfrihet innebär att man får utöva sin religion, inte att andra inte får tycka vad de vill om det.
Meningarna är i detta fall inte förutfattade, eftersom jag har god grund för dem enligt både egen personlig erfarenhet och genom allsköns media.
De har oftast inte gjort mig personligen nåt ont, men jag anser att det är i sin ordning att nedvärdera något som skapar krig och elände, samt gör att vissa människor tar sig rätten att ha ihjäl oliktänkande (för att ta extrema exempel). Jag ser inga som helst fördelar med religion, och jag tänker fortsätta att tycka att religion är av ondo (vilket är ganska ironiskt).
Ska det vara nån rättvisa i att inte få uttala sådana åsikter så bör också en präst knipa käft, när han talar om synd och annat trams som vi icketroende enligt denne begår.

Edit: Visserligen ger lagen möjligheterna till att man kan vara ett riktigt arsle, men det betyder inte att det är eftersträvansvärt. Eller att det var med det syftet lagarna skrevs.
Nejdå, men det är klart eftersträvansvärt att stå för sina åsikter och inte hålla dem gömda så fort det råkar bli lite känsligt. Är man människa så får man gott tåla att alla kanske inte gillar en.

Observera förresten att jag tycker att det är själva troendet som är korkat. Troende människor kan vara hur opantade som helst i övrigt. Jag är nog pantad på ett eller annat plan också, och jag har inget emot att någon påtalar det för mig.

Tack och gonatt. Hoppas ingen tagit illa upp, för det är inte meningen.

Makten skrev:

Tillbaka till ämnet. Ju mer som skrivs, desto löjligare tycker jag att tråden är. Bilden har en komisk titel som passar hur bra som helst, och det måste vara nåt väldigt speciellt hos den människa som kan uppröras av denna. Brist på humor kanske?

Varför håller du dej kvar och skriver så mycket i en löjlig tråd då ;) Det är inget väldigt speciellt med mej och humor har jag visst, men troligen inte samma humor som du. Men vi människor är olika och det är väl bra...

Jag tänker aldrig använda fanskap, skithund, kattjävel eller liknande i mina titlar men Fs tycker det är ok och dom allra flesta andra så då är det så det är.

Det känns som vi ska avsluta den här diskussionen nu och lägga vår energi och tid på annat :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar