Eeros skrev:
Troende har sin religionsfrihet oberoende vilken folkgrupp de tillhör. Men alldeles rätt, låt oss skippa detta "trams", som du kallar det. Diskussionen leder ju ingen vart. Jag hade bara hoppats få dig att inse det trista med att komma med förutfattade meningar och nedvärderande kommentarer om människor som du inte känner och som knappast har gjort dig något ont.
Religionsfrihet innebär att man får utöva sin religion, inte att andra inte får tycka vad de vill om det.
Meningarna är i detta fall inte förutfattade, eftersom jag har god grund för dem enligt både egen personlig erfarenhet och genom allsköns media.
De har oftast inte gjort mig personligen nåt ont, men jag anser att det är i sin ordning att nedvärdera något som skapar krig och elände, samt gör att vissa människor tar sig rätten att ha ihjäl oliktänkande (för att ta extrema exempel). Jag ser inga som helst fördelar med religion, och jag tänker fortsätta att tycka att religion är av ondo (vilket är ganska ironiskt).
Ska det vara nån rättvisa i att inte få uttala sådana åsikter så bör också en präst knipa käft, när han talar om synd och annat trams som vi icketroende enligt denne begår.
Edit: Visserligen ger lagen möjligheterna till att man kan vara ett riktigt arsle, men det betyder inte att det är eftersträvansvärt. Eller att det var med det syftet lagarna skrevs.
Nejdå, men det är klart eftersträvansvärt att stå för sina åsikter och inte hålla dem gömda så fort det råkar bli lite känsligt. Är man människa så får man gott tåla att alla kanske inte gillar en.
Observera förresten att jag tycker att det är själva troendet som är korkat. Troende människor kan vara hur opantade som helst i övrigt. Jag är nog pantad på ett eller annat plan också, och jag har inget emot att någon påtalar det för mig.
Tack och gonatt. Hoppas ingen tagit illa upp, för det är inte meningen.