ANNONS
Annons

Kattjävel OK?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Inte för mig;-)

Javisst, men det verkade inte direkt som att du accepterar att andra kanske vill kalla sin katt för "kattjävel", eller hur?

Jo, för mej är det det :) Om jag tar en bild på en katt som ligger och sover sött på sängen så tycker jag inte det är en kattjävel, om jag däremot tar kort på en katt som spärrat in alla klorna i min nakna fot (lite osannolikt men som exempel) så skulle jag kunna kalla den bilden för kattjävel.

Om jag accepeterar eller inte spelar ingen roll för folk gör som dom vill ändå, men jag kan ju tycka att det är onödigt, eller hur :) Faktum är att det var en snubbe på jobbet förut som aldrig kallade sin katt vid namn, den hette nog kattjävel, men helt klart tyckte han om den och han pratade ofta om katten... Men om en okänd människa kallar sin katt för kattjävel så kanske jag inte vet vad personen menar. Då kanske jag tar det allvarligare än jag behövt medan nån annan inte tänker på det alls...

Kanske säger det här en del om hur vi ser på varandra?
Jag vet inte... men jag vill inte se på andra människor som om dom skulle vara ute efter att skada eller på något annat sätt vara dumma.
Eller hur jag nu ska uttrycka mej... hoppas att ni förstår.

Jag tänker ju lite på detta som Mona tar upp med snubben på jobbet och så bilden med titeln "kattjävel" här på fs.
Varför tro att bara för en titel är vald som den är... varför tro negativt direkt?
Eller är det bara jag som uppfattat att det uppfattades negativt?

Det är som jag känner att detta är... skapa problem av ingenting (?).

Makten skrev:
Varför ska du avgöra om nån annan får ha en "tråkig" titel eller inte? Är du troende, eftersom du tycker att "jävel" är något så jobbigt?

Jag tror att "kattjävel" kan vara en väldigt rolig titel till rätt bild.

OT:
Det där lät lite som att det fel att tycka illa om det ordet om man inte är troende. De som inte är troende får väl också tycka illa om provocerande ord. Dessutom, anar jag inte en lite nedsättande attityd mot troende i ditt inlägg? ;)

(Mitt inlägg är skrivet bara till hälften på skämt, för att visa hur lätt diskussionen barkar iväg OT när man börjar använda troende (eller andra sociala grupper/minoriteter) som slagträn i sin argumentation. Dylika inlägg brukar ha en direkt motsatt effekt än den avsedda. Dessutom har du enligt lagen ingen rätt att kräva veta om hon är troende, bara för att hon tycker att vissa saker är jobbiga.)

evalisen skrev:

Det är som jag känner att detta är... skapa problem av ingenting (?).

Synd att du känner det som jag skapar problem, jag tycker det blev ganska intressant fast lite upp och ner... alltid kul att veta vad folk tycker :) Sällan jag är på forumet så det var lite kul att det hände nåt ;)

Men det är möjligt (troligt) att jag reagerar hårdare på "jävel" och liknande än vad folk i allmänhet gör.

//Mona

Eeros skrev:
OT:
Det där lät lite som att det fel att tycka illa om det ordet om man inte är troende. De som inte är troende får väl också tycka illa om provocerande ord. Dessutom, anar jag inte en lite nedsättande attityd mot troende i ditt inlägg? ;)

(Mitt inlägg är skrivet bara till hälften på skämt, för att visa hur lätt diskussionen barkar iväg OT när man börjar använda troende (eller andra sociala grupper/minoriteter) som slagträn i sin argumentation. Dylika inlägg brukar ha en direkt motsatt effekt än den avsedda. Dessutom har du enligt lagen ingen rätt att kräva veta om hon är troende, bara för att hon tycker att vissa saker är jobbiga.)

Du har en bra poäng där Eero ;)

Jag satte en liten (parentes med ett litet ? i),
för att jag inte vill säga att det skapas problem av ingenting.

Och jag vill också säga att ett ord som "jävel" kanske inte är fint, men så farligt tycker jag inte det är heller, men helt klart beror det på hur ordet används.
På det sättet det används just den här gången tycker inte jag det är något att reagera på, som jag uppfattade det... lite på skämt. :eek:)

Nu har jag kikat på bilden ifråga, och jag fattar verkligen ännu mindre hur man kan bry sig om titeln. Katten ser nämligen ganska "jävlig" ut, det vill säga djävulsk. Titeln är uppenbarligen tänkt att vara rolig, och det lyckas riktigt bra.

Eeros skrev:
OT:
Det där lät lite som att det fel att tycka illa om det ordet om man inte är troende. De som inte är troende får väl också tycka illa om provocerande ord.
Anledningen till att jag frågade var ren nyfikenhet, då icketroende inte brukar bry sig om svordomar särskilt ofta. Tänkte alltså bara kolla om min misstanke var riktig;-)

Dessutom, anar jag inte en lite nedsättande attityd mot troende i ditt inlägg? ;)
Tja, jag tycker oftast att troende är ganska pantade, åtminstone när de låter tron styra för mycket. Men det hör ju inte hit alls.

tormig skrev:
Passande titel, f-nskapet ser ju rent livsfarlig ut.
Nu när jag själv har tittat på bilden kan jag nog inte annat än instämma. Den bild jag fick förmedlad av Monas inlägg var att det skulle vara en helt vanlig bild på en katt. Lite tråkig, vanlig kattbild (jag har ett antal sådana på min älskling på datorn..for my eyes only). Med den bilden i sinnet tyckte jag ändå att denna tråd var överdriven, men jag höll nog med om att fotografen var onödigt ohyfsat.

Efter att nu ha tittat på den omtalade bilden (vill inte länka direkt, men gör en rubriksökning, vi vet nog alla vad den heter vid detta laget) känns det än mer som ett storm i vattenglas. Rubriken är ju inte alls så lösrykt som man förleds att tro i början av tråden. Och jag är en kattälskare!

Alla verkar missförstå mej av nån anledning, det handlar inte om en speciell bild utan om en allmän attityd. Tex Torbjörns inlägg i tråden... varför? För att jag är kvinna, för att jag bl.a pratar om katter? Eller vad? Eller är jag bara så fruktansvärt gammaldags att jag inte tycker man säger/skriver jävel och fanskap och liknande utan minsta anledning?
Tydligen tycker dom allra flesta att det är helt ok och då är det ju så, tyvärr tycker jag, men jag är ju som sagt ganska ensam. Sen är det ju lite komiskt i ett tråkigt sammanhang att det är så många män som skrivit... kan nog bero på titeln "Kattjävel OK" antar jag...

Stefan, jag tror inte alls jag skrivit att den bilden du pratar om och som alla verkat ha hakat upp sej på är tråkig?

//Mona

Det var modigt av dej Mona att posta ditt inlägg.

Egentligen är det en skitsak, men jag måste nog säga att jag håller med dej.

Sannolikt ville fotografen kanske vara lite skämtsam, eller kanske bara vara frän och cool?

Funkar tyvärr inte hos mej.

Månza skrev:
Stefan, jag tror inte alls jag skrivit att den bilden du pratar om och som alla verkat ha hakat upp sej på är tråkig?

Nej, det har du inte gjort. Dock skrev du att det var helt "en vanlig bild". När jag lade till tråkig så var det ett sätt att förmedla hur jag upplevde bilden i fråga utifrån de första inläggen i tråden.

Alla verkar missförstå mej av nån anledning, det handlar inte om en speciell bild utan om en allmän attityd.
Jag tror inte jag missförstod dig och jag uppskattar inte heller att man använder ovårdat språk utan anledning. Och det var också så jag uppfattade att fotografen hade gjort, till jag såg bilden ifråga. Men jag håller med, rent generellt är det en ganska hård attityd ibland. Jag frestades att lägga till "på nätet", men jag tror man gör sig en otjänst då. Jag märker den hårda attityden annars också, men då hinner den ibland passera förbi ganska snabbt (det framstår ofta som värre i skrift än i tal) eller så inser man att det hamnar under "hjärtlig jargon" ibland också, som med din kollega.

Sen är det ju lite komiskt i ett tråkigt sammanhang att det är så många män som skrivit... kan nog bero på titeln "Kattjävel OK" antar jag...
Hur menar du? Jag tycker generellt att det är ganska många män som skriver i forumen, alldeles oavsett vad rubriken är (även om "Vilket objektiv" brukar dra till sig 100% män)...

Fotografen syftade möjligen på att katten faktiskt har ett visst uttryck i ansiktet, liknande den traditionella bilden av hin håle som vi har blivit serverade via böcker och annan media.

Makten skrev:
Tja, jag tycker oftast att troende är ganska pantade, åtminstone när de låter tron styra för mycket. Men det hör ju inte hit alls.

Det har troende också grundlagens skydd för, att låta tron styra, utan att bli kallade för "pantade". Det är oftast liksom tanken med det hela, att man ska följa det konceptet som tron erbjuder. Men som sagt, det här är lite väl långt från ämnet. :)

StefanN skrev:
Nej, det har du inte gjort. Dock skrev du att det var helt "en vanlig bild". När jag lade till tråkig så var det ett sätt att förmedla hur jag upplevde bilden i fråga utifrån de första inläggen i tråden.

Jag tror inte jag missförstod dig och jag uppskattar inte heller att man använder ovårdat språk utan anledning. Och det var också så jag uppfattade att fotografen hade gjort, till jag såg bilden ifråga. Men jag håller med, rent generellt är det en ganska hård attityd ibland. Jag frestades att lägga till "på nätet", men jag tror man gör sig en otjänst då. Jag märker den hårda attityden annars också, men då hinner den ibland passera förbi ganska snabbt (det framstår ofta som värre i skrift än i tal) eller så inser man att det hamnar under "hjärtlig jargon" ibland också, som med din kollega.

Hur menar du? Jag tycker generellt att det är ganska många män som skriver i forumen, alldeles oavsett vad rubriken är (även om "Vilket objektiv" brukar dra till sig 100% män)...

Du har helt rätt i det du skriver om ganska hård attityd Stefan, jag inser nog att jag har lite svårt att hänga med där, men jag ser det ju överallt i samhället.

Oj, jag har nog noll koll på forumet, är nästan aldrig här så jag vet inte vem eller vilka som skriver. Och visst finns det män som tycker om katter men helt klart är det övervägande kvinnor. Jag är ganska mycket i "kattvärlden" och det är kvinnor kvinnor kvinnor... och nån enstaka man :) Kvinnan/tjejen vill köpa en ny gullig katt och sambon/mannen säger bestämt NEJ!

Jag försöker inte och vill inte pracka på nån min åsikt, jag vill bara säga att jag tycker det bör finnas en anledning när man använder lite hårdare språk. Personligen har jag i alla fall mycket mer respekt för nån som vårdar sitt språk och bara använder lite hårdare ord när det finns anledning... Jag är inget praktexempel själv men när det gäller just det skrivna på internet då är det så lätt att missförstås och tolkas hårdare än menat. Eller så vräker man på för det är ganska anonymt... på gott och ont :)

Eeros skrev:
Det har troende också grundlagens skydd för, att låta tron styra, utan att bli kallade för "pantade". Det är oftast liksom tanken med det hela, att man ska följa det konceptet som tron erbjuder. Men som sagt, det här är lite väl långt från ämnet. :)

Ha ha, ja nu är vi nog utanför ämnet men ändå..."pantade" finns det nog bland både troende och icketroende ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar