Annons

Kartong att limma bilderna på

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Kapaskivor är utmärkta för tillfälliga utställningar, men på relativt kort sikt kan bilder få skador av limmet som används på dessa.
Men det förutsätter väl att det ÄR lim på dem? Jag köper vanliga, utan lim, på Inex i Göteborg, och limmar fast bilderna själv.
 
reflux skrev:
Men det förutsätter väl att det ÄR lim på dem? Jag köper vanliga, utan lim, på Inex i Göteborg, och limmar fast bilderna själv.
Vad använder du för lim då? Det är inte många lim som blir godkända av fotokonservatorn.

Stefan
 
Fastik gummiklister eller 3M Photo Mount spraylim. Sen ska jag väl också erkänna att jag har inga konservatorambitioner med mina bilder, men då skulle jag å andra sidan aldrig limma dem på kapaplatta ändå.
 
reflux skrev:
Fastik gummiklister eller 3M Photo Mount spraylim. Sen ska jag väl också erkänna att jag har inga konservatorambitioner med mina bilder, men då skulle jag å andra sidan aldrig limma dem på kapaplatta ändå.

jag har fått förklarat i butik (Matton) att 3M Photo Mount spraylim inte syrafritt, trots att det står att det är "fotolim" och de rekomenderade att inte använda det. Jag har inte testat själv, jag köper kapaskivor med klister på, drar bort skydstejpen, läger dit bilden, klart.. så slipper man krångla med massa spray sov. Funkar hur fint som helst. Inga missfärgningar, kollade igår på de äldsta bilderna för att se om jag hade fått missbildningar pga denna diskussion, men inget.

En liten fråga jag har, är det någon idé att spraya på någon form av coating på bilderna, hjälper det något eller blir bara bilden värre?
 
Någon som har ett bra lim att rekommendera?
Eller bra kapaskivor som har klister på från början? I Sverige?
 
Jag har använt spraylim från Biltema och det har inte förstört mina bilder alla dessa år senare.
 
Din lokala butik för konstnärsmaterial borde ha Kapa eller Foamboard. Jag handlar min på Drewex i Malmö som har allt från små storlekar till 240x120 cm

Jag föredrar med klister på då jag är kass på att få på spraylimmet bra. min leverantör leverar skivor upp till 70x100 cm med klister på.

Skär till skivan i exakt rätt storlek, skär bort en tunn (typ en cm) remsa av skyddsfilmen mitt på skivan. Lägg på och passa in bilden. stryk fast bilden i mitten där klistret ligger öppet. dra loss skyddsfilmen och stryk fast bilden i etapper inifrån den fastsatta biten.

Sidorna på skivan går att måla med vanlig spritpenna för ett annat utseende.
 
Besökte nyligen Linköping och passade då på att se en fotoutställning på flyvapenmuseet där. Det var bilder tagna av fotograf Peter Karlsson.....mannen med JAS-Gripen bilderna, ni vet. Dessa bilder var tryckta (eller fastsatta) på ngn form av skiva. Materialet i skivan liknade vit foam (ca: 1cm tjock) och var täckt med en hårdare yta på skivans sidor. Alltså....tänk dig 3 lager....hård platta (yta), foam, Hård platta (yta). Hur som helst verkade denna variant vara riktigt funktionell och snygg. Vet dock inte vad det var för skiva som användes....kanske ngn annan vet och kan tipsa vidare. Är själv intresserad av ett ev. svar...

Låter som Forex tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.