sinduda
Aktiv medlem
popnow skrev:
Jag använder Epson Premium Glossy, har inte märkt något att färgerna har missfärget. men de kapa skivor jag köpt så står det att deras lim och papper ska vara syrafritt
Var köper Du dina kapa Darijo?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
popnow skrev:
Jag använder Epson Premium Glossy, har inte märkt något att färgerna har missfärget. men de kapa skivor jag köpt så står det att deras lim och papper ska vara syrafritt
sinduda skrev:
Var köper Du dina kapa Darijo?
Men det förutsätter väl att det ÄR lim på dem? Jag köper vanliga, utan lim, på Inex i Göteborg, och limmar fast bilderna själv.stefohl skrev:
Kapaskivor är utmärkta för tillfälliga utställningar, men på relativt kort sikt kan bilder få skador av limmet som används på dessa.
Vad använder du för lim då? Det är inte många lim som blir godkända av fotokonservatorn.reflux skrev:
Men det förutsätter väl att det ÄR lim på dem? Jag köper vanliga, utan lim, på Inex i Göteborg, och limmar fast bilderna själv.
reflux skrev:
Fastik gummiklister eller 3M Photo Mount spraylim. Sen ska jag väl också erkänna att jag har inga konservatorambitioner med mina bilder, men då skulle jag å andra sidan aldrig limma dem på kapaplatta ändå.
Besökte nyligen Linköping och passade då på att se en fotoutställning på flyvapenmuseet där. Det var bilder tagna av fotograf Peter Karlsson.....mannen med JAS-Gripen bilderna, ni vet. Dessa bilder var tryckta (eller fastsatta) på ngn form av skiva. Materialet i skivan liknade vit foam (ca: 1cm tjock) och var täckt med en hårdare yta på skivans sidor. Alltså....tänk dig 3 lager....hård platta (yta), foam, Hård platta (yta). Hur som helst verkade denna variant vara riktigt funktionell och snygg. Vet dock inte vad det var för skiva som användes....kanske ngn annan vet och kan tipsa vidare. Är själv intresserad av ett ev. svar...