Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är S50 lockande, om bilderna hade varit större så...
Om man som fotointresserad har hyfsade kunskaper om redigering så är inlärningströskeln överkomlig. Det finns alldeles utmärkta tutorials som man bör kika på och lära sig av när man börjar ta egna astrofoton.
Jag tror att man ska lägga ribban lågt och bara ha kul till att börja med. Att sikta mot stjärnorna direkt i starten leder kanske till platt fall och magplask.

Men kostnaden för S50 motsvarar ungefär (om man höftar):
Ett halvt dugligt teleskop eller
En billig tracker (en halv bättre) eller
En halv astrokamera eller
Guideskop/kamera eller
Dator och fokuserare
Plus diverse tillbehör etc.

Jag håller med Peter att Torbjörn kan köra igång med sina prylar och trackern. För att känna på och se vad det leder till. Det kan bli en god början.

Visst är S50 lockande, om bilderna hade varit större så...
Om man som fotointresserad har hyfsade kunskaper om redigering så är inlärningströskeln överkomlig. Det finns alldeles utmärkta tutorials som man bör kika på och lära sig av när man börjar ta egna astrofoton.
Jag tror att man ska lägga ribban lågt och bara ha kul till att börja med. Att sikta mot stjärnorna direkt i starten leder kanske till platt fall och magplask.

Men kostnaden för S50 motsvarar ungefär (om man höftar):
Ett halvt dugligt teleskop eller
En billig tracker (en halv bättre) eller
En halv astrokamera eller
Guideskop/kamera eller
Dator och fokuserare
Plus diverse tillbehör etc.

Jag håller med Peter att Torbjörn kan köra igång med sina prylar och trackern. För att känna på och se vad det leder till. Det kan bli en god början.
Små korta steg är säkert bra. Ska man få valuta för S50 så tror jag man måste lära sig astroredigering, för jag har svårt att se hur S50 kan bryta mot naturlagar, det är ju färre pixlar och kortare tider och naturlagarna säger att hur bättre råmaterialet är från källan desto enklare blir redigeringen så mitt antagande blir att man kanske måste lägga ännu mer tid i redigeringen med en S50 om man nu ska bli riktigt nöjd. Men S50 är ju ett utmärkt verktyg att lära sig rymden, hade denna funnits för 20 år sedan när dottern var intresserad av rymden så hade det helt klart blivit en sådan, istället för det teleskop vi köpte med en bild upp och ner som man skulle sitta ute och titta i

Små korta steg är säkert bra. Ska man få valuta för S50 så tror jag man måste lära sig astroredigering, för jag har svårt att se hur S50 kan bryta mot naturlagar, det är ju färre pixlar och kortare tider och naturlagarna säger att hur bättre råmaterialet är från källan desto enklare blir redigeringen så mitt antagande blir att man kanske måste lägga ännu mer tid i redigeringen med en S50 om man nu ska bli riktigt nöjd. Men S50 är ju ett utmärkt verktyg att lära sig rymden, hade denna funnits för 20 år sedan när dottern var intresserad av rymden så hade det helt klart blivit en sådan, istället för det teleskop vi köpte med en bild upp och ner som man skulle sitta ute och titta i
Lite åt det hållet tänker jag. En bonus skulle vara att tillsammans med barnbarnen forska i rymden med S50. De är redan som små nyfikna på planeterna och universum. Och att få forska lite själv är kul och ett fint komplement till olika media.

Med lite is i magen så dyker det förmodligen upp en ny version med starkare teleskop och högre upplösning. 8-10 MP är nog rimligt, då blir det riktigt seriöst.🧑‍🎄

Det kommer en uppdatering till S30 så man kan använda den i EQ läge vilket möjliggör längre exponeringstider. Troligtvis kommer uppdatering även innefatta S50.
När man ska fota större objekt så kan man ju köra panorama (mosaik i astrovärlden).
Ni som nybörjare så tror jag S30 är ett bättre val. Den är dessutom billigare med.

/Stefan

Lite åt det hållet tänker jag. En bonus skulle vara att tillsammans med barnbarnen forska i rymden med S50. De är redan som små nyfikna på planeterna och universum. Och att få forska lite själv är kul och ett fint komplement till olika media.

Med lite is i magen så dyker det förmodligen upp en ny version med starkare teleskop och högre upplösning. 8-10 MP är nog rimligt, då blir det riktigt seriöst.🧑‍🎄
Det ör väl hur mycket de vill konkurrera med sig själv. Jag har ju 9Mpix i min kamera och den ligger på 12000:-. Säljer de då en komplett, men rigg, teleskop och filter mm för typ 10000:- ?

Det ör väl hur mycket de vill konkurrera med sig själv. Jag har ju 9Mpix i min kamera och den ligger på 12000:-. Säljer de då en komplett, men rigg, teleskop och filter mm för typ 10000:- ?
Deras marknadförare har koll på läget.
Samma typ av "problem" har ju de flesta elektronikproducenter. Kameror, telefoner mm.
En del konsumenter kan bli lite sura eftersom deras nya eller gamla prylar plötsligt blir hänvisade till utvisningsbåset.

Här finns en tråd om s50 och några användare tex recretos kan ni kika närmare på vad han får ut från sin s50. Jag nämnde det tidigare i tråden
Det handlar om tid och redigering.
Om tanken är att skriva ut går det pixla upp lite iaf om kvaliten är bra.

I övrigt är sw gti bra och lätt.
Inom astrofoto handlar mycket om vad du parar ihop alltså vilken kamera och teleskop/objektiv. Det ska ju matcha så man slipper över och undersampling.
Och vad man vill fotografera

I mitt "läge" som nybörjare är Adventurer GTi mycket intressant. Ett aber att fundera över är att max last är 5 kg.
Många ger rådet att planera sin utrustning med val av mount kombinerat med teleskop först. Svårigheten tycker jag är att veta var min gräns kommer att finnas.
Som det känns nu så är det lämpligare att från början välja mount som klarar teleskop, guideteleskop, astrokamera. dator mm. Men det kostar naturligtvis.
Så GTi är egentligen ett vettigt val. Som borde gå att sälja ganska lätt om man tröttnar och ger upp.
Men om jag satsar så viker jag mig inte i första taget 🥷

Seestar S50 appen är verkligen stort brett astrofotografering. Imponerade !
Bra för den som vill komma igång med S30 eller S50. Jag kunde astrofotografering då, men köpte ändå S50 (trots för lite antal pixel), främst för semester resor och öva mycket med olika bilbehandlings program. För mig ändå stora överraskningar. Härom veckan övade Videostackning, fantastisk kul, skillnad mot stacka bilderna. Har alltså två olika metoder inbyggd! Videofilmade Solen idag. Kan se mycket små krusningar på solens ytan. Jag ökade skärpan, den som vill. Möjligheterna är mycket stort

Bilagor

• Solfläckar o krusningar på solytan.png
    Solfläckar o krusningar på solytan.png
    2.8 MB · Visningar: 12
Det här är ju en annan och kanske bra för nybörjare att växa i och för yngre generationen som kommer på besök. Lite större än s50 men regntät
Kostar lite mer än s50 men har ju 8,5 mpix och sony imx585 som har lågt brus och ingen amp glow. Går ju köra samtidigt med din tracker kör annat.

S50 skydd mot solen. Min S50 för varmt i solen september ifjol (varför svartmålat?). Inte min foto här nedan
Möjlighet göra regntät med alu folie blir svårt

Bilagor

• 4705_n.jpg
    4705_n.jpg
    205.5 KB · Visningar: 3
S50 skydd mot solen. Min S50 för varmt i solen september ifjol (varför svartmålat?). Inte min foto här nedan
Möjlighet göra regntät med alu folie blir svårt
Är det för att minska bruset något? För S50 överlever väl några minuter i solen, det är väl oftast i video mode och enbart några minuter

Är det för att minska bruset något? För S50 överlever väl några minuter i solen, det är väl oftast i video mode och enbart några minuter
Nej inte bruset. Svart plast blir väldigt varm fort! Sekunder ! hehe
Om man vill ta natur eller fåglar foto, då smälter väl S50

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto