J O Härnström
Aktiv medlem
Visst är S50 lockande, om bilderna hade varit större så...
Om man som fotointresserad har hyfsade kunskaper om redigering så är inlärningströskeln överkomlig. Det finns alldeles utmärkta tutorials som man bör kika på och lära sig av när man börjar ta egna astrofoton.
Jag tror att man ska lägga ribban lågt och bara ha kul till att börja med. Att sikta mot stjärnorna direkt i starten leder kanske till platt fall och magplask.
Men kostnaden för S50 motsvarar ungefär (om man höftar):
Ett halvt dugligt teleskop eller
En billig tracker (en halv bättre) eller
En halv astrokamera eller
Guideskop/kamera eller
Dator och fokuserare
Plus diverse tillbehör etc.
Jag håller med Peter att Torbjörn kan köra igång med sina prylar och trackern. För att känna på och se vad det leder till. Det kan bli en god början.
Om man som fotointresserad har hyfsade kunskaper om redigering så är inlärningströskeln överkomlig. Det finns alldeles utmärkta tutorials som man bör kika på och lära sig av när man börjar ta egna astrofoton.
Jag tror att man ska lägga ribban lågt och bara ha kul till att börja med. Att sikta mot stjärnorna direkt i starten leder kanske till platt fall och magplask.
Men kostnaden för S50 motsvarar ungefär (om man höftar):
Ett halvt dugligt teleskop eller
En billig tracker (en halv bättre) eller
En halv astrokamera eller
Guideskop/kamera eller
Dator och fokuserare
Plus diverse tillbehör etc.
Jag håller med Peter att Torbjörn kan köra igång med sina prylar och trackern. För att känna på och se vad det leder till. Det kan bli en god början.